printlogo


کد خبر: 287473تاریخ: 1403/4/30 00:00
صهیونیست‌ها در شوک؛ سامانه‌های پدافندی در خواب در حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو 11 صهیونیست کشته و زخمی شدند
شلیک‌ به قلب‌ تل‌آویو
پهپاد رادارگریز یمنی به ساختمان آل‌عال در نزدیکی سفارت آمریکا برخورد کرد

گروه بین‌الملل: «انفجار مهیب و به هلاکت رسیدن یک صهیونیست در قلب تل‌آویو»؛ این جمله یک‌خطی خبرگزاری المیادین لبنان بعد از حمله پهپادی ارتش یمن به اراضی اشغالی و شهر تل‌آویو بود. انصارالله یمن با پهپاد جدید خود به نام «یافا» به تل‌آویو حمله کرد و این پهپاد به ساختمان «آل‌عال» در چندده ‌متری سفارت آمریکا در این شهر برخورد کرد و صدای مهیبی مانند زلزله در این شهر شنیده شد.  نیروهای مسلح یمن بیانیه‌ای را درباره اجرای عملیات نظامی در منطقه «یافا»ی اشغالی که اسرائیلی‌ها آن را «تل‌آویو» می‌خوانند، منتشر کرد. در این ارتباط سخنگوی ارتش یمن گفت: تل‌آویو را با پهپاد جدید «یافا» هدف قرار دادیم. سرلشکر یحیی سریع در این بیانیه تاکید کرد: این عملیات «به عنوان یک پیروزی برای مظلومیت مردم فلسطین و مجاهدان آنها و در پاسخ به کشتارهای تجاوزکارانه اشغالگران در حق برادران ما در غزه» انجام شده است. در این بیانیه آمده است: این حمله با پهپاد جدید به نام «یافا» انجام شد که قابلیت عبور از سامانه‌های رهگیر را دارد و رادارها نمی‌توانند آن را شناسایی کنند. همچنین نیروهای مسلح یمن منطقه اشغالی یافا (تل‌آویو) را منطقه‌ای ناامن اعلام کرد که هدف اصلی در برد تسلیحات ارتش یمن خواهد بود. طبق گزارش الجزیره، سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد: منطقه تل‌آویو در تیررس تسلیحات ما است و هدف اصلی ما خواهد بود. یحیی سریع همچنین افزود: ما بر هدف قرار دادن جبهه داخلی دشمن صهیونیست و رسیدن به عمق تمرکز خواهیم کرد. تایید می‌کنیم که یک بانک اهداف را در فلسطین اشغالی از جمله اهداف حساس نظامی و امنیتی در اختیار داریم. 
سریع در پایان بیانیه خود تاکید کرد: عملیات نیروهای مسلح یمن برای حمایت از مجاهدان قهرمان غزه که «از ملت عربی و اسلامی با همه مردم و دولت‌های‌شان دفاع می‌کنند» ادامه دارد و عملیات ارتش متوقف نخواهد شد، مگر زمانی که تجاوز متوقف شده و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه لغو شود. در این باره خبرنگار المیادین تاکید کرد: یک فروند پهپاد از سمت دریا وارد حریم هوایی فلسطین اشغالی شد و در خیابان «شالوم علیکم» تل‌آویو فرود آمد و بر اثر برخورد با ساختمانی، خسارات زیادی به بار آورد.
بخش امدادرسانی و آمبولانس رژیم صهیونیستی فاش کرد بر اساس آنچه تاکنون اجازه انتشار داده شده است، در پی انفجاری که در تل‌آویو رخ داد، یک صهیونیست بر اثر اصابت ترکش کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند. همچنین صدای مهیب انفجار که به کرانه باختری هم رسید، موجب شد وحشت ساکنان شهر را فرا بگیرد. در این ارتباط پلتفرم‌های رسانه‌ای عبری از منابع امنیتی نقل کردند «یک پهپاد بزرگ در ارتفاع کم از دریا به تل‌آویو نزدیک شد» و «هنوز مشخص نیست چگونه این پهپاد تهاجمی توانسته به تمام سیستم‌های دفاعی نفوذ کند و به ساختمانی در تل‌آویو برخورد کند». تصاویری از لحظه انفجار و پیامدهای آن نیز منتشر شده که در آن صدای موتور پهپاد قبل از برخورد به ساختمان شنیده می‌شود. بعد از این حمله فیلمی از سوی صهیونیست‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد پهپاد یافا در ارتفاع بسیار پایین بر فراز شهر تل‌آویو در حال حرکت است و بعد از چند ثانیه به ساختمان آل‌عال برخورد می‌کند. یک تحلیلگر امور نظامی در وبگاه «واللا» در این باره اظهار داشت: ارتش اسرائیل هنوز از آنچه اتفاق افتاده سردرگم است و کماکان دستور خاصی از سوی جبهه داخلی صادر نشده است. منابع العربیه نیز گفتند: ارتش اسرائیل در حال بررسی و تحقیق درباره چگونگی پیمودن حدود ۲ هزار کیلومتر در طول ۱۰ ساعت توسط این پهپاد بدون شناسایی شدن است. به گفته روزنامه‌نگاران فلسطینی، این انفجار در یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های تل‌آویو و در یک منطقه امنیتی مملو از برج‌ها، سفارتخانه‌ها و پدافندهای هوایی اضافه رخ داده است؛ تنها ده‌ها متر دورتر از محل سفارت آمریکا. آکسیوس نیز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد سفارت آمریکا در تل‌آویو در حمله پهپاد انفجاری خسارتی ندید و هیچ شهروند آمریکایی نیز در نتیجه این انفجار زخمی نشد. از سویی یک روزنامه‌نگار به نقل از وبگاه عبری «کدکد» به المیادین گفت که پهپاد مورد استفاده مشابه یکی از پهپادهای متعلق به حزب‌الله است. همچنین رسانه عبری افزود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از انفجار سفرش به ایالات متحده را به تعویق انداخت. از سویی ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره حمله پهپادی انصارالله به تل‌آویو گفت: «از خط قرمزها در شمال عبور شد. زمانی که در کریات شمونه و سدیروت حمله رخ می‌دهد، در تل‌آویو نیز حمله انجام خواهد شد. دقیقا مفهومی که سال‌ها درباره غزه حاکم بوده است. «تناسب و مهار» واژه‌های کثیفی هستند. این مفهوم می‌تواند و باید تغییر کند، درست مانند اصلاحاتی که به‌رغم مخالفت برخی، من در زندان‌ها انجام دادم، به همین دلیل است که من بر نشستن دور میز (اشاره به کابینه جنگ) برای تعیین سیاست اسرائیل پافشاری کردم». همچنین آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» گفت: «هر کسی که از موشک‌های کریات شمونه و ایلات جلوگیری نمی‌کند، نباید از دریافت آنها در تل‌آویو تعجب کند». این در حالی است که یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز درباره حمله به تل‌آویو تاکید کرد: انفجار پهپاد شاهد دیگری است که دولت نمی‌تواند امنیت شهروندانش را تامین کند. وی افزود: هر کس بازدارندگی خود را در شمال و جنوب از دست بدهد، آن را در قلب تل‌آویو نیز از دست می‌دهد.
رسانه‌های صهیونیست نوشتند: نیروهای ارتش در هفتم اکتبر غافلگیر شدند و پس از بیش از ۹ ماه جنگ شدید دوباره غافلگیر شدند. یدیعوت آحارانوت هم در این باره نوشت: ورود یک پهپاد و انفجار آن در یافا (تل‌آویو) یک شکاف امنیتی بزرگ در ارتش را آشکار کرد. رسانه‌های عبری درباره از دست دادن قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر یمن صحبت کردند و نوشتند: «آنچه در تل‌آویو رخ داد، چیزی کمتر از ضعف نیست». رسانه‌های اسرائیلی همچنین نوشتند: پهپاد منفجر شده در تل‌آویو به دلیل اعتقاد به اینکه هواپیمای کشور دوست بوده، رهگیری نشد. یک پلتفرم رسانه‌ای عبری نیز بر شکست عملیاتی جدی در ارتش تاکید کرد به طوری که هیچ هشدار یا رصدی از سوی هیچ‌یک از رادارهای آن در زمین، هوا یا دریا وجود نداشت. این پلتفرم رسانه‌ای اشاره کرد هیچ رادار ارتش نتوانست پهپادی را که از طریق آن عملیات انجام شد، رصد و آژیرهای هشدار را برای شهرک‌نشینان فعال کند تا امکان «جلوگیری از برخورد به یک هدف استراتژیک بین‌المللی» را فراهم کند. این رسانه توضیح داد انفجار تنها ده‌ها متر دورتر از کنسولگری آمریکا در تل‌آویو رخ داد.
رسانه‌های عبری در این زمینه نوشتند: «انفجار پهپاد یک شکست بزرگ است... نیروی هوایی با تمام سیستم‌های دفاعی خود تا زمانی که این پهپاد منفجر نشده بود، از خواب بیدار نشد». علاوه بر این، رسانه‌های عبری تاکید کردند «هیچ‌کس در ارتش از ساعت ۵:۳۰ صبح توضیحی ارائه نکرده است». این رسانه‌ها افزودند هیچ پاسخ روشنی برای شهرک‌نشینان وجود ندارد. در همین زمینه، رسانه‌های عبری عملکرد مقامات اشغالگر در مقابله با این عملیات را به سخره گرفتند و نوشتند مقامات «پس از نابودی «غوش دان» پس از جنگ متوجه خواهند شد».
این رسانه‌ها افزودند این پهپاد مسافتی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را طی کرده، در حالی که «دولت هنوز در سکوت کامل است». همچنین این رسانه‌ها درباره مسافتی که پهپاد قبل از انفجار در تل‌آویو طی کرد، نوشتند: ۹ ساعت در هوا پس از ۹ ماه جنگ. رسانه‌های عبری هنگام صحبت درباره وزرای دولت اشغالگر نیز نوشتند: «یکی یوآو گالانت را از خواب بیدار کند، به نظر می‌رسد هنوز خواب است در حالی که همه در اسرائیل از خواب بیدار شده‌اند». این رسانه‌ها ادامه دادند: «فقط باید مطمئن شویم که آیا «شلومی بیندر» رئیس اطلاعات نظامی «آمان» (که ماه مه پس از استعفای سلف خود «آهارون هالیوا» به دلیل شکست اطلاعاتی در اکتبر به این سمت منصوب شد) بیدار است یا خیر؟» رسانه‌های عبری ابراز تاسف کردند که هیچ پهپادی در خانه یکی از آنها (مقامات اسرائیلی) نیفتاد. در همین حال، منابعی در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کردند انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو در روزهای آینده و در پی هدف قرار گرفتن تل‌آویو، سفر خود به آمریکا را لغو کند.
* پیام‌های حمله حوثی‌ها به تل‌آویو
این حمله درست بعد سخنرانی چند روز قبل عبدالمالک الحوثی، رهبر انصارالله و همچنین سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان چند پیام واضح دارد.
1- اسرائیل و نتانیاهو قصد دارند برای خروج از بحران سنگین جنگ غزه در تابستان به لبنان حمله کنند تا ابتدا نتانیاهو بقای سیاسی خود را حفظ کند و دوم بازدارندگی از دست رفته در شمال را بازیابد. این حمله پیامی واضح برای اسرائیل داشت که حمله به لبنان تبعات سنگین خواهد داشت.
2- حملات چند روز اخیر اسرائیل به نوار غزه و جنایات فجیع این رژیم در خان یونس، النصیرات و رفح با پاسخ انصارالله یمن روبه‌رو شد و قصد نتانیاهو برای ترور فرمانده شاخه نظامی حماس باعث شد محور مقاومت پاسخ درخوری به اسرائیل بدهد. 
3- این حمله پیام روشن‌تری نیز داشت؛ «وحدت الساحات» کماکان با تمام قوا ادامه دارد و یمن در 9 ماه اخیر روز‌به‌روز قوی‌تر شده و سلاح‌های جدیدی را رونمایی می‌کند. حتی این حمله پیامی به بن سلمان نیز دارد که در چند هفته گذشته در راستای پازل آمریکا در حال فشار و تحریم همه‌جانبه به انصارالله است. عبدالمالک الحوثی چند روز قبل اعلام کرده بود اگر دور جدید جنگ بین یمن و عربستان آغاز شود، اهدافی نظیر بانک مراکز نظامی و نفتی عربستان مورد هدف قرار خواهد گرفت، به همین علت ریاض هم باید از این حمله درس عبرت بگیرد.
***
یافا»، ارتقایافته «صماد 3»
پهپاد یافا نوعی پیشرفته از پهپاد صماد 3 است. به گفته دانیل هاگری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، این پهپاد انتحاری، ساخت ایران و از نوع «صماد ۳» است که ارتقایافته و بر اثر انفجار آن در ساختمانی در تل‌آویو، یک نفر کشته شد. پهپاد صماد ۳ در اوج تنش‌های جنگ یمن به دست توانمند نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش یمن طراحی و ساخته شد. نام این پهپاد برگرفته از شهید «صالح الصماد» رئیس سابق شورای عالی سیاسی یمن است که در حمله هوایی پهپاد ائتلاف سعودی به شهادت رسید. این دستاورد بنا به نیاز انصارالله جهت ایجاد نوعی بازدارندگی در برابر حملات هوایی سعودی، به دست یگان پهپادی ارتش یمن طراحی و تولید شد. صماد ۳ قبل از رونمایی، موفق به اجرای ۳ حمله در خاک امارات عربی متحده شد که در جای خود شوک عجیبی را به ائتلاف سعودی وارد کرد. صماد ۳ همچنین 2 بار در حمله به آرامکو مورد استفاده قرار گرفت و هر ۲ بار به اهداف خود یعنی توقف تولید شرکت آرامکو دست‌یافت.

 


Page Generated in 0/0107 sec