printlogo


کد خبر: 287481تاریخ: 1403/4/31 00:00
جزئیات جدیدی از عملیات پهپادی ارتش یمن در اراضی اشغالی منتشر شد
7 اکتبر یمنی
نیویورک تایمز: عملیات انصارالله یمن نشان‌دهنده ضعف اسرائیل در کشف تهدیدات پهپادی است

گروه بین‌الملل: عملیات تل‌آویو انصارالله یمن علیه رژیم اشغالگر، به عنوان نخستین حمله هوایی پهپادی، تاثیر بسیار زیادی بر تضعیف روحیه و هیمنه رژیم صهیونیستی داشته و این رژیم را با چالش‌های بیرونی و درونی بسیاری مواجه کرده است به گونه‌ای که به گزارش هاآرتص، اصابت پهپاد انفجاری در تل‌آویو در اوایل صبح جمعه نشان‌دهنده مرحله جدیدی از جنگی است که از 7 اکتبر بین اسرائیل و دشمنانش در جریان است و به طور فزاینده‌ای شکل یک جنگ منطقه‌ای و چند عرصه‌ای را به خود می‌گیرد. همچنین یدیعوت آحارانوت در این باره نوشت: ورود یک پهپاد و انفجار آن در یافا (تل‌آویو) یک شکاف امنیتی بزرگ در ارتش را آشکار کرد.
همچنین شبکه 12 رژیم صهیونیستی در گزارشی به بررسی اطلاعات جدید درباره حمله پهپادی یمن که سحرگاه جمعه در تل‌آویو منفجر شد و منجر به کشته شدن یک شهروند اسرائیلی و 10 مجروح شد، پرداخت. این کانال در گزارش خود، همراه با یک نقشه گویا، جزئیات مسیر این پهپاد را فهرست کرده است که مسیر جدیدی را هنگام حرکت از یمن، عبور از اریتره، سپس سودان و لیبی و انحراف به سمت شرق دریای مدیترانه به شمال مصر و از آنجا به عمق اراضی اشغالی ذکر کرده است. به گزارش این کانال اسرائیلی، این پهپاد حامل یک کلاهک بسیار کوچک بوده که می‌تواند سوخت زیادی برای افزایش برد پرواز حمل کند. این اطلاعات حاکی از آن است که ارتش آمریکا 5 پهپاد پرتاب‌شده از یمن را شناسایی کرده و توانسته 4  فروند از آنها را رهگیری کند که در واقع این موضوع را همزمان با حمله پهپادی انصار‌الله اعلام کرد. این کانال اشاره کرد: به اسرائیل اطلاع داده شده بود پنجمین پهپاد در راه است و با استفاده از سیستم‌های مانیتورینگ ردیابی شده است که نیروی هوایی اسرائیل زمان پرواز پهپاد را برآورد کرد اما پس از سپری شدن آن زمان، تخمین زد پهپاد مسیر خود را گم و سقوط کرده است. به گفته همین منبع، بعدا این پهپاد در سامانه‌های ردیابی مشاهده شد و به مدت 6 دقیقه از اتاق فرماندهی نیروی هوایی تحت تعقیب قرار گرفت و رهگیری شد. در گزارش این شبکه اسرائیلی آمده است که رژیم صهیونیستی در تحقیقات اولیه خود اعتراف کرد نیروی هوایی اسرائیل، پهپاد انصارالله یمن را به عنوان یک هدف غیرخطرناک طبقه‌بندی کرده و هیچ آژیر خطری به صدا در نیامده است و نتیجه این شد که این مورد خطای انسانی بوده است. 
* حمله غافلگیرانه
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» این سوال را مطرح می‌کند که آیا پهپاد «یافا» که نیروهای مسلح یمنی با آن شهر «تل‌آویو» را در سحرگاه روز جمعه هدف قرار دادند، «مدل جدیدی از هواپیمای مخفی» است؟ در پاسخ کارشناسان نظامی تاکید کردند عملیات یمن نشان‌دهنده ضعف اسرائیل در کشف تهدیدات مشابه است. این روزنامه همچنین گزارش مصاحبه اخیر کارشناسان تسلیحاتی را شامل می‌شد که ضمن آن اظهار داشتند به نظر می‌رسد هواپیمای بدون سرنشینی که به تل‌آویو حمله کرد نسخه متفاوتی از پهپاد «صماد‌3» باشد که برای فرار از دفاع هوایی با رنگ تیره‌تر رنگ‌آمیزی شده است. علاوه بر اینکه به نظر می‌رسد به یک مخزن سوخت و یک موتور بزرگ‌تر برای رسیدن به هدف خود نیز مجهز شده است. کارشناسان در گزارش این روزنامه آمریکایی در یک تأثیر جهانی آشکار بر حجم حمله نیروهای مسلح یمن به اشغالگران درباره احتمال تجهیز پهپادهای «صماد‌3» توسط یمنی‌ها به موادی صحبت کردند که آنها را قادر می‌کند از پدافند هوایی اسرائیل فرار کنند. گزارش این روزنامه همچنین تحلیلی از جرمی بنی، تحلیلگر تسلیحات و کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین در شرکت اطلاعاتی دفاعی بریتانیا جینرا را شامل می‌شود که در آن می‌گوید: «مطمئن هستم این طرح از ایران آمده است اما به نظر می‌رسد شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مراحل جزئی تولید این پهپاد در یمن انجام می‌شود». یکی دیگر از کارشناسان تسلیحاتی به این روزنامه گفته است که پهپاد مورد استفاده در حمله روز جمعه «به نظر می‌رسد نسخه اصلاح شده صماد 3 با رنگ تیره‌تر از نسخه اصلی باشد» و افزود: در این پهپاد ممکن است از مواد کربنی خاصی استفاده شده باشد که ایران در برخی هواپیماهای رادارگریز خود برای افزایش جذب رادار استفاده می‌کند. این کارشناس تسلیحاتی در پایان افزود: اگر مهندسی این پهپاد کشف نشود، پیشرفت بسیار مهمی، نه‌تنها برای یمنی‌ها، بلکه برای کل محور مقاومت، از حزب‌الله گرفته تا سایرین که در حال حرکت به جلو هستند خواهد بود، چرا که این فناوری قابل انتقال بین آنهاست. 
* ضعف اسرائیل و تأثیر اساسی آن بر شکست در جنگ با لبنان
افزون بر این در این گزارش کارشناسان تاکید کردند ضعف اسرائیل ممکن است نقش مهمی در جنگ این رژیم با حزب‌الله لبنان  که اسرائیلی‌ها از آن بسیار می‌ترسند، ایفا کند.  همچنین خاطرنشان کردند: صرف نفوذ این پهپاد، بدون سرنگونی یا حتی اعلام هشدار، «نقص نادر پدافند هوایی چندلایه اسرائیل» است. آنها همچنین به موفقیت سامانه پدافند هوایی زمینی اسرائیل در مقابله با موشک‌ها موسوم به گنبد آهنین اشاره داشتند و از شکست این سامانه در رویارویی با پهپاد‌ها سخن به میان آوردند و این شکست را نوعی متفاوت از تهدید برای رژیم صهیونیستی به شمار آوردند. کارشناسان ضمن تأیید دشواری شناسایی و رهگیری این پهپاد‌ها خاطرنشان کردند پهپادها در ارتفاعات پایین آهسته‌تر حرکت می‌کنند که علاوه بر تمرکز بر میزان خطر آنها، مقدار کمتری از رادار یا علائم حرارتی به جا می‌گذارد. در مقام مقایسه پهپاد‌ها با موشک‌های هدایت‌شونده باید گفت موشک‌ها توانایی محدودی برای مانور دارند، در حالی که پهپادها توانایی بالایی در انجام این کار دارند. 
گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز همچنین شامل سخنرانی اخیر سرتیپ بازنشسته اسرائیلی اساف اوریون، پژوهشگر «موسسه مطالعات امنیت داخلی» اسرائیل و موسسه آمریکایی «واشنگتن» بود که در آن تاکید کرد: حزب‌الله لبنان قادر به پرتاب پهپادها از مسافتی کوتاه و نزدیک به زمین که کشف آنها را بسیار دشوار می‌کند، است، همچنین حزب‌الله می‌تواند پهپادها را تا حدی نزدیک به اهداف مرزی لبنان پرتاب کند که نیروهای اسرائیلی زمان کافی برای شناسایی و رهگیری آنها نداشته باشند. 
در پایان این گزارش، سرلشکر بازنشسته اسرائیلی شلومو بروم که قبلا به عنوان مدیر بخش برنامه‌ریزی استراتژیک در شاخه برنامه‌ریزی ستاد کل ارتش اسرائیل خدمت می‌کرد و در حال حاضر به عنوان محقق ارشد در موسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل کار می‌کند، احتمال داد که در صورت وقوع جنگی در مقیاس بزرگ، حزب‌الله آنقدر پهپاد پرتاب خواهد کرد که به‌رغم تلاش‌های اسرائیل برای دفاع از خود، آسیب‌های جدی به آن وارد خواهد ‌آورد. همچنین فرمانده سنتکام در نامه‌ای محرمانه به وزیر دفاع آمریکا نوشت: مداخلات نظامی غرب در دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی به شکست انجامیده‌ است. چند مقام آمریکایی می‌گویند «مایکل کوریلا» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام در یک نامه محرمانه به «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا نوشت مداخلات نظامی انجام شده غرب در دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در این دریا به شکست انجامیده و نیاز است آنچه یک «رویکرد گسترده‌تر» اعلام شده، اتخاذ شود تا حملات علیه یمن را تشدید کنند.

Page Generated in 0/0049 sec