printlogo


کد خبر: 287482تاریخ: 1403/4/31 00:00
دور دنیا

عملیات تل‌آویو کاملاً یمنی بود
یک مقام انصارالله گفت ایران در عملیات ارتش یمن در تل‌آویو دخالتی نداشت و از آن مطلع نبود. «نصرالدین عامر» سخنگوی انصارالله یمن ساعاتی پس از حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو در روز جمعه به ادعاها درباره نقش ایران در این حمله پاسخ داد و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری برای انجام این عملیات نداشته است. این اظهارات پس از آن بیان شد که یک پهپاد در نزدیکی نمایندگی سفارت آمریکا در تل‌آویو منفجر شد که در نتیجه آن یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند و ساختمان‌های مجاور نیز آسیب دیدند. به گفته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، این پهپاد از نوعی بوده است که برد اصلی آن تا حدود ۱۱۲۰ مایل است. او مدعی شد برد این پهپاد برای رسیدن به تل‌آویو از یمن و پرواز بر اساس مسیر فرضی از طریق سینا و بر فراز دریای مدیترانه کافی نیست. اما نصرالدین عامر گفت این پهپاد به فناوری‌هایی مجهز است که تشخیص آن را دشوار می‌کند. همچنین کارشناسان تسلیحاتی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز تأیید کردند پهپاد منفجر شده احتمالا برای فرار از پدافند هوایی با رنگ‌های تیره‌تر رنگ‌آمیزی شده و مجهز به مخزن سوخت و موتور بزرگ‌تر برای رسیدن به تل‌آویو بوده است. 
***
سندرز: نتانیاهو یک جنایتکار جنگی است
سناتور آمریکایی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را یک جنایتکار جنگی خواند و گفت غزه با یک فاجعه انسانی هولناک مواجه است. برنی سندرز در مصاحبه با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» اظهار کرد در سخنرانی این هفته «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا حضور نخواهد یافت. وی گفت: نتانیاهو یک جنایتکار جنگی است و اساسا نباید از او دعوت می‌شد. این مشکل واقعی است که دولت «جو بایدن» با آن روبه‌رو است اما دونالد ترامپ موضع‌گیری بدتری نسبت به آن خواهد داشت. 
سناتور آمریکایی افزود: آنچه اسرائیل اکنون در عملیات نظامی‌اش به رهبری کابینه راست افراطی نتانیاهو انجام می‌دهد، یک فاجعه است. سندرز در ادامه از آمریکا خواست تمام تلاش خود را برای متوقف کردن این جنگ و تامین کمک‌های بشردوستانه برای غزه که این روزها با یک فاجعه انسانی هولناک مواجه است، در پیش بگیرد.
 بیشتر قانونگذاران دموکرات آمریکا اعلام کرده‌اند قصد دارند به سخنرانی نتانیاهو اعتراض کنند. 
***
رئیس مجلس آمریکا نمایندگان معترض به سخنرانی نتانیاهو را تهدید کرد
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد اگر کسی - از جمله دموکرات‌ها - بخواهد در سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره اخلال ایجاد کند، دستگیر خواهد شد. 
در چند روز گذشته ابتدا گزارش شد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شاید سفرش به آمریکا را لغو کند اما در نهایت گفته شد او عصر یکشنبه عازم واشنگتن خواهد شد و در کنگره سخنرانی خواهد کرد. روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از «مایک جانسون» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: «دموکرات‌هایی در مجلس نمایندگان هستند که گفته‌اند این رویداد را بایکوت می‌کنند و برخی دیگر گفته‌اند شاید به این سفر و سخنرانی اعتراض کنند».
جانسون در رویدادی در حاشیه کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواهان تاکید کرد: «اگر رفتار کسی غیرقابل کنترل شود، ما در صورت اجبار او را دستگیر خواهیم کرد. ما همچنین ماموران مسلحی را هنگام سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل مستقر خواهیم کرد». 
***
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری: 
اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطین غیرقانونی است
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد رای مشورتی بر این فرض استوار است که سرزمین‌های فلسطینی سرزمین‌های تحت اشغال است و رژیم صهیونیستی اختیارات خود را بر نوار غزه بویژه نظارت بر مرزهای هوایی، دریایی و زمینی آن حفظ کرده است. وظایف رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی تابع کنوانسیون ۱۹۵۹ درباره رفتار با غیرنظامیان در زمان جنگ است. این رژیم تعهدات خود در کنوانسیون ۱۹۶۵ علیه تبعیض نژادی را کنار گذاشته است. نواف سلام گفت این دیوان در حال بررسی پیامدهای قضایی اقدامات سیاسی و بازتاب این اقدامات در اراضی اشغالی است. رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد: اقدامات و سیاست‌های اسرائیل حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را نقض می‌کند. 
وی افزود: دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اظهار نظر پیرامون میزان تناقض در اقدامات سیاسی و قوانین بین‌المللی کاملا آزاد است و از وظایف آن، این است که درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین رای مشورتی صادر کند. فلسطین دارای تمامیت و حاکمیت ارضی است که باید مورد احترام قرار گیرد. نواف سلام در ادامه اعلام کرد: رای مشورتی کنونی شامل جنگی که در اکتبر ۲۰۲۳ در غزه آغاز شد،‌ نیست. وی همچنین تاکید کرد: دیوان هیچ گونه تغییر جمعیتی توسط اسرائیل از سال ۱۹۶۷ در هیچ سرزمینی از جمله بیت‌المقدس شرقی را به رسمیت نمی‌شناسد و اسرائیل باید تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی جدید را متوقف کند. 
رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری ادامه داد: اشغالگری نمی‌تواند مانع تعیین سرنوشت ملت فلسطین شود. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی زمانی که قدرتش را در خارج از قلمرو خود اعمال می‌کند باید به معاهده سدرا پایبند باشد. ملت فلسطین که بر اساس معاهده اسلو به رسمیت شناخته شده‌اند حق تعیین سرنوشت دارند اما رژیم صهیونیستی پس از اشغال فلسطین در سال ۱۹۶۷، این حق را نقض کرده است. وی خاطرنشان کرد: از نظر دیوان بین‌المللی دادگستری اشغال یک وضعیت موقت به دلیل ضرورت نظامی است. 

Page Generated in 0/0055 sec