printlogo


کد خبر: 287497تاریخ: 1403/4/31 00:00
اعلام توقف حکم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما پس از نشست سران قوا
آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در شرایط کنونی ظلم به مردم است

چندی پیش با رای دیوان عدالت اداری، تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی از ید وزارت راه و شهرسازی خارج و روند آزادسازی قیمت بلیت پروازهای داخلی رسما اعلام شد. این موضوع موجب شد چند هفته پیش از آنکه قیمت رسمی اعلام شود، نرخ بلیت پروازهای داخلی با آشفتگی روبه‌رو شود و به ‌عنوان‌ مثال بلیت پروازهای تهران - مشهد که متوسط قیمتی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی داشت تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز فروخته شود و پس از اعلام قیمت رسمی بلیت‌های پروازهای داخلی نیز شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت پروازهای داخلی بودیم.
«وطن امروز» با توجه به گفته‌های وزیر راه و شهرسازی، سلسله گزارش‌هایی را در این موضوع منتشر کرد که دیوان عدالت اداری در پاسخ به گزارش‌های «وطن امروز» جوابیه‌ای را به روزنامه ارسال کرد که پاسخ دیوان نیز در روزهای بعد در همان صفحه منتشر شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز هفته گذشته در نشست خبری خود در وزارت راه و شهرسازی مجددا با بیان اینکه تابع قوانین و رای دیوان عدالت اداری درباره تعیین نرخ بلیت هواپیماست، گفت: همزمان از سران قوا خواسته‌ایم به مساله تعیین نرخ بلیت هواپیما ورود کنند و خواسته خود درباره تنظیم بازار قیمت‌گذاری بلیت را پیگیری می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی نیز دیروز با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و افزایش استفاده عمومی زائران از سیستم هواپیمایی کشور و این موضوع که شاهد افزایش نرخ برخی پروازها و ورود مجدد وزارت راه و شهرسازی به موضوع قیمت‌گذاری بلیت پروازها هستیم، در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار اقتصادی «وطن امروز» در این باره گفت: در شرایط فعلی که عرضه و تقاضای پروازها و ناوگان هوایی ناتراز است، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جز به معنای ظلم به مردم نیست.
بذرپاش تأکید کرد: حکمی که دیوان عدالت اداری در موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به آن استناد کرده، یکی از احکام برنامه پنجم توسعه بود که با پایان یافتن این برنامه فاقد اعتبار است، مگر اینکه در احکام دائمی بیاید که در موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما این حکم در احکام دائمی نیامده و اعتبار آن به پایان برنامه پنجم بازمی‌گردد.
وی بیان کرد: با توجه به منقضی شدن برنامه پنجم توسعه و اینکه حکم یادشده در احکام دائمی نیز نیامده است، در شرایط فعلی عدم تراز عرضه و تقاضای سفرهای هوایی، آزادسازی قیمت‌ها جز به معنای ظلم به مردم نیست.
بذرپاش یادآور شد: وقتی شرکت‌های هواپیمایی سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، همچنین وزارت راه و شهرسازی در موضوع تخصیص ارز این شرکت‌ها از بانک مرکزی، دریافت مجوز واردات هواپیما و واردات قطعات و اجزا و تجهیزات مورد نیازشان با حداقل زمان و دیگر مصوبات کم‌سابقه را برای کمک به صنعت هواپیمایی وضع می‌کند و در حال حمایت از این صنعت است، ما به عنوان دولت توقع کنترل بازار را از آنها داریم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با نرخ‌های پیشین بلیت نیز هیچ شرکت هواپیمایی در زیان نبوده و نیست و هیچ‌یک از آن شرکت‌ها از خدمات‌رسانی خارج نشده و قصد خروج هم ندارند، بلکه در تلاش هستند تعداد هواپیماهای‌شان را نیز افزایش بدهند که این خود نشان از سودده بودن این صنعت است.
وی تأکید کرد: موضوع بلیت پروازها در شورای سران ۳ قوه مطرح شده و از سوی رئیس قوه‌قضائیه هم حکمی مبنی بر توقف اجرای حکم آزادسازی بلیت هواپیما صادر شد و عملا تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی نتیجه داد و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورت رسمی لغو شد تا موجب زیان بیش از پیش مردم نشود.
بذرپاش اظهار داشت: اکنون ۳ برابر میزان صندلی‌های عرضه شده، تقاضا برای انجام پرواز در کشور وجود دارد و وقتی کمبود عرضه وجود داشته باشد با تلاطم قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.
وی افزود: در این دولت بیش از ۱۰۰ هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی اضافه شده و در مقابل تعدادی از آنها نیز از چرخه خارج شده‌اند، حجم عملیات پروازهای خارجی رشد ۷۰۰ درصدی و پروازهای داخلی رشد 5 درصدی تجربه کرده است و این امکان هم برای شرکت‌های هوایی وجود دارد که از منبع درآمدهای پروازهای خارجی سود بهتری از پروازهای داخلی را به دست بیاورند و ما هم به عنوان مجری مجوز پروازهای خارجی را برای شرکت‌هایی در نظر می‌گیریم که در قیمت پروازهای داخلی همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی را داشته باشند.

Page Generated in 0/0055 sec