printlogo


کد خبر: 287513تاریخ: 1403/5/1 00:00
اخبار

محمد بهرامی سرپرست خانه تئاتر شد
طی حکم هیات‌مدیره مرکزی خانه تئاتر، محمد بهرامی به عنوان سرپرست این خانه انتخاب شد. هیات‌مدیره خانه تئاتر در جلسه روز گذشته محمد بهرامی، عضو هیات‌مدیره خانه تئاتر و مدیر روابط عمومی را به عنوان سرپرست خانه تئاتر منصوب کرد. در متن حکم هیات‌مدیره خانه تئاتر آمده است: احتراما به اطلاع می‌رسانیم پیرو مصوبه هیات‌مدیره مرکزی خانه تئاتر مورخه 23/4/1403 حضرتعالی را به عنوان سرپرست خانه تئاتر تا انتخاب مدیرعامل جدید در خانه تئاتر منصوب می‌کنیم. محمد بهرامی، از فعالان با سابقه و قدیمی حوزه هنرهای نمایشی کشور است که از سوابق کاری و اجرایی او می‌توان به مدیریت روابط عمومی تئاترشهر، مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر اشاره کرد.
***
«مسافری از گانورا» در راه چین
انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» به کارگردانی احمد علمدار و تهیه‌کنندگی محمدحسین علمدار در بخش رقابتی ششمین دوره «جشنواره جهانی کودکان پکن» که از ۲۲ تا ۲۸ جولای برابر با دوم تا هشتم مرداد سال جاری در پکن برگزار می‌شود، به نمایش درمی‌آید و با سایر فیلم‌های حاضر در جشنواره برای کسب جایزه «گل طلایی» رقابت خواهد کرد. این جایزه با حمایت کمیته علوم و آموزش کودکان که بزرگ‌ترین انجمن ترویج فرهنگ و هنر کودکان در کشور چین است، برگزار می‌شود که نخستین بار سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. اکنون بعد از گذشت ۶ سال، این جشنواره به بزرگ‌ترین جشنواره فیلم مختص کودکان در کشور چین تبدیل شده است و امسال برنامه‌های جنبی ترویجی و متنوعی به جشنواره اضافه شده است. «جشنواره جهانی فیلم کودک پکن» جشنواره‌ای غیرانتفاعی است که توسط بنیاد صلیب سرخ چین حمایت می‌شود و هر ساله بیش از 5 میلیون کودک و نوجوان، مخاطب آنلاین این جشنواره هستند، همچنین نمایش فیلم‌ها به صورت فیزیکی در سینماها، مدارس و مراکز هنری انجام می‌پذیرد.
***
نمایش ویژه «دونده» در سینماتک خانه سینما
هشتمین جلسه سینماتک خانه سینما، به مناسبت چهلمین سال ساخت و نمایش فیلم «دونده» ساخته امیر نادری، شاهد برنامه‌ای ویژه خواهد بود. در این برنامه نسخه‌ای مرمت‌شده از فیلم «دونده» به کارگردانی امیر نادری به نمایش درخواهد آمد. پس از آن رضا صائمی و مازیار فکری‌ارشاد درباره فیلم و جایگاه آن در تاریخ سینمای ایران (بویژه پس از پیروزی انقلاب) سخن خواهند گفت. سپس گفت‌وگویی ویدئویی میان امیر نادری و رامین بحرانی درباره خاطرات نادری از زمان تولید فیلم و تاثیر «دونده» بر فیلمسازان ایرانی نسل‌های بعد نمایش داده می‌شود. این گفت‌وگو به زبان انگلیسی انجام شده و توسط سینماتک خانه سینما به شکل اختصاصی ترجمه و زیرنویس شده است. هشتمین برنامه سینماتک خانه سینما، روز چهارشنبه سوم مردادماه ساعت ۱۷ در سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار خواهد شد.
***
«رئیس کل» به شبکه نمایش خانگی آمد
مستند «رئیس کل» از ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در بخش «سینمای دیگر» فیلم‌نت عرضه شد. این بخش، ویژه نمایش فیلم‌های مستند، کوتاه و هنری در فیلم‌نت راه‌اندازی شده و برای تماشای آثار «سینمای دیگر» داشتن اشتراک فیلم‌نت لازم است. مستند «رئیس کل» به کارگردانی محمد مرعشی، زندگینامه سیدمحسن نوربخش یکی از شخصیت‌های اقتصادی ایران را به تصویر می‌کشد. مستند «رئیس کل» نگاهی عمیق به زندگی و دستاوردهای محسن نوربخش یکی از چهره‌های نام‌آشنای اقتصادی ایران در ۳ دهه اول انقلاب اسلامی دارد. این فیلم به روایت خانواده، همکاران، دوستان و حتی مخالفان نوربخش می‌پردازد و تصویری جامع از این شخصیت را نمایش می‌دهد.
***
یک جایزه دیگر در انتظار کاپولا
فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان برنده اسکار امسال در مرکز کندی تجلیل می‌شود. این فیلمساز که به تازگی با جدیدترین فیلمش «مگالوپولیس» در جشنواره فیلم کن حضور داشت، در بیانیه‌ای از اینکه در طول زندگی حرفه‌ای خود با هنرمندان بزرگ و افرادی فوق‌العاده همکاری کرده ابراز خوشوقتی کرد و افزود: هرگز یادگیری را متوقف نکردم و هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که در کنار کسانی قرار بگیرم که به من الهام بخشیدند، به کسانی که به آنها نگاه کردم و در زمان‌های تاریک به من دلگرمی دادند. گروه راک «گریت فول دد»، بانی رایت، خواننده و ترانه‌سرای برنده گرمی، آرتورو ساندوال نوازنده جاز و تئاتر آپولو همراه کاپولا از دریافت‌کنندگان جایزه ۲۰۲۴ مرکز کندی هستند. هر یک از این چهره‌ها برای دستاوردهای هنری خود بارها تجلیل شده‌اند. مرکز افتخارات کندی، از سال ۱۹۷۸ هر سال افرادی را که تار و پود فرهنگ را از طریق هنرهای نمایشی بسط داده‌اند، شناسایی و از آنها تجلیل می‌کند.
 
«جیرفت» در ایتالیا روی پرده می‌رود
انیمیشن کوتاه «جیرفت» ساخته مرجان کشانی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به بخش مسابقه جایزه تماشاگران سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «رم» در ایتالیا راه یافت. این انیمیشن برگرفته از جیرفت و تمدن ایران است. روی یک ظرف سفالی ۲ حیوان عقاب و مار هستند. عقاب نمادی از آب‌های آسمانی، برکت و رشد و مار هم نشانی از آب‌های زیرزمینی است، هر ۲ نشانی از زندگی هستند. انیمیشن کوتاه «جیرفت» علاوه بر بخش مسابقه جایزه تماشاگران، برای بخش فرهنگ تصویر متحرک هم انتخاب شده است. موزه خاطرات باستان‌شناسی روورتو (میراث جهانی) که به مباحث باستان‌شناسی و فرهنگی علاقه‌مند است، این جشنواره را سال ۱۹۹۰ میلادی تاسیس کرد و از سال ۲۰۲۱ جشنواره به نام «رم» تغییر کرد. هدف این جشنواره اطلاع‌رسانی درباره حفظ و ارتقای میراث جهانی و تحقیقات باستان‌شناسی است. جشنواره «رم» ایتالیا از ۱۱ تا ۱۵ مهرماه برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0051 sec