printlogo


کد خبر: 287514تاریخ: 1403/5/1 00:00
نگاهی به پرمخاطب‌ترین فیلم سینمای ایران همزمان با وخامت حال سعید راد، بازیگر نقش اصلی فیلم
از بغض تا غرور در عقاب‌ها

گروه فرهنگ و هنر: «احمدسعید حق‌پرست‌راد» که به سعید راد معروف و مشهور است، چهارم آبان سال ۱۳۲۵ در حسن‌آباد تهران به دنیا آمد. او قبل از اینکه بازیگر شود، به طور کاملا حرفه‌ای بولینگ بازی می‌کرد. سعید راد با قد و قامت رعنا و چشمان نافذش در مهم‌ترین آثاری که بازی کرده اغلب در نقش ضدقهرمان دوست‌داشتنی ظاهر شده است.
این بازیگر شهریور سال گذشته در منزل بر اثر یک حادثه دچار شکستگی لگن شد و اکنون با گذشت 10 ماه همچنان در بستر بیماری است.
اما روز گذشته دختر این بازیگر پیشکسوت خبر از بهبود نیافتن او داد و طی گفت‌وگویی اعلام کرد: به دلیل اینکه پروتز مورد استفاده بخوبی در کمر او قرار نگرفته بود، دوباره آشکار و بعد از مراجعه به بیمارستان بار دیگر عمل جراحی انجام شد. پس از عمل به مدت ۸ هفته فیزیوتراپی مداوم انجام می‌شد اما متاسفانه به‌رغم فیزیوتراپی‌ها دیگر توانایی راه رفتن پیدا نکرد.
دختر سعید راد با اشاره به اینکه پدرش هم‌اکنون ۷۹ سال دارد، بیان کرد: پس از ۲ عمل به دلیل درست قرار نگرفتن پروتز و 8 هفته فیزیوتراپی از اواخر سال گذشته مشکلاتی همچون عفونت ریه و مثانه نیز به مشکلات جسمی پدرم اضافه شد و به‌رغم مخالفت من و خانواده، با رضایت خودشان مجدد مورد عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه عمل موفقیت‌آمیز نبود. او با اشاره به اینکه حدود ۱۰ ماه است راد در بستر بیماری است، گفت: هم‌اکنون پدرم تحت نظر پزشک در یکی از کلینیک‌های تهران در حال درمان است اما ۲ ماه است روند درمان بخوبی پیش نمی‌رود و حال ایشان بهبود پیدا نکرده است.
این بازیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی ۲۳ سال حضور در کشور در ۱۳ فیلم سینمایی و 4 سریال تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد. می‌توان به این نکته اشاره داشت که مهم‌ترین آثار کارنامه هنری او در سینمای پس از انقلاب به ثبت رسیده است؛ فیلم‌هایی چون عقاب‌ها، دوئل، چ و سرزمین مادری از جمله آثار این بازیگر است اما بدون شک یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سعید راد فیلم عقاب‌ها است، فیلمی که با گذشت 4 دهه از ساخت آن و با وجود اکران حدود 8 هزار فیلم از ابتدای انقلاب تاکنون همچنان عنوان پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داده است؛ فیلمی که در آن سعید راد به عنوان نقش اول ایفاگر نقش یک خلبان در روزهای آغازین جنگ تحمیلی است.
از همین رو نگاهی انداختیم به خاطرات این هنرمند پیشکسوت از روزهای ضبط فیلم عقاب‌ها در سال 64  که توسط موزه سینما با عنوان خاطرات شفاهی ضبط شده است.
سعید راد درباره علل و دلایل موفقیت فیلم عقاب‌ها با گذشت 4 دهه از ساخت اظهار داشت: فیلم شعاری نبود و تماشاگران با قهرمان‌های کار راحت بودند، چرا که آنها از توده مردم بودند و با آنها حس همزادپنداری داشتند به طوری که وقتی شخصیتی که رضا رویگری نقش آن را بازی می‌کرد، شهید شد خود من در سینما بغض کردم یا وقتی آن ۲ نفر به مرز می‌رسیدند حس غرور به مخاطب منتقل می‌شد. مجموع این چیزها فیلم را موفق کرد.
وی با اشاره به حضورش در این فیلم یادآور شد: ساموئل خاچکیان را دیده بودم و او را به عنوان یک کارگردان مطرح و شناخته شده‌ می‌شناختم. وقتی علی مزینانی، تهیه‌کننده کار این نقش را پیشنهاد کرد ابتدا وقتی دیدم کار با محوریت خلبانان است جا خوردم اما بلافاصله فهمیدم قرار است یک کار تکنیکال ساخته‌شود و همان آن فیلم را خوش‌ساخت کرد و معتقدم شانس من بوده که در این نقش بازی کنم.
راد «عقاب‌ها» را پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینما عنوان کرد و گفت: با صحبتی که با آقای علم‌الهدی و جیرانی داشتم، آنها این حرف من را تأیید کردند و اگر با بلیت امروز محاسبه کنیم این فیلم 29 میلیارد فروخته است.
وی افزود: فیلم در 15 سینما اکران می‌شد و با بلیت 3 تومانی در روز 600 هزار تومان می‌فروخت. آن هم در زمانی که اگر فیلمی روزی 120 هزار تومان فروش داشت می‌گفتند بسیار خوب است. حتی تا سال‌ها پیش وقتی فیلمی در شهرستان‌ها فروش نداشت آن را برمی‌داشتند و «عقاب‌ها» را اکران می‌کردند.
این بازیگر زمان فیلمبرداری «عقاب‌ها» را حدود ۳ ماه عنوان کرد و گفت: محل فیلمبرداری ما در طالقان و پایگاه یکم شکاری در پشت فرودگاه مهرآباد بود و در همان زمان هم کار بسیار پرهزینه بود و تقریبا در روز به 200 نفر سرویس داده می‌شد.
وی انتخاب درست بازیگران را یکی دیگر از عوامل موفقیت «عقاب‌ها» عنوان کرد و ادامه داد: این فیلم بازیگران زیادی داشت که همه خوب و درست انتخاب شده بودند و مجموع اینها فیلم را جذاب می‌کرد. خود من برای نقشم از خلبان‌هایی که در پایگاه شکاری بودند تحقیق کردم و جزئیات را پرسیده بودم اما متاسفانه امروز مطالعه بازیگران کم شده و حتی سناریوی‌شان را هم نمی‌خوانند. این بازیگر جای کارگردان‌هایی مانند خاچکیان را در سینما خالی دانست و گفت: متاسفانه امروز همه چیز شوخی شده است. همه مدعی هستند و همه می‌خواهند کارگردان شوند و قواعد بازی سینما به‌هم خورده است. سینمای دفاع‌مقدس کارگردان‌های کاربلد و در واقع این‌کاره می‌خواهد، افرادی مانند درویش، حاتمی‌کیا و زنده‌یاد ملاقلی‌پور. کارگردان‌هایی که این مقوله را کاملا بشناسند.

Page Generated in 0/0052 sec