printlogo


کد خبر: 287515تاریخ: 1403/5/1 00:00
مدیرکل دفتر موسیقی:
موسیقی ایرانی و آیینی درهم‌تنیده شده‌اند

گروه فرهنگ و هنر: امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در برنامه تلویزیونی «تار و ترنج»  شبکه آموزش حضور یافت و درباره موسیقی سنتی و اصیل ایرانی سخن گفت.
او در این برنامه ضمن بیان این نکته که شبکه‌های مجازی موجی از ضدفرهنگ‌ها را به ارمغان آورده‌اند، بیان کرد: ما به دلیل رسانه‌های قابل دسترس در شبکه‌های مجازی در یک واژگونی فرهنگی قرار داریم که ناخودآگاه موجی از ضدفرهنگ‌ها را برای ما به ارمغان آورده است. اگر این نکته را بپذیریم متوجه می‌شویم که ذهن سازنده موسیقی ما را چه چیزهایی پر کرده است؛ انواع و اقسام موسیقی‌هایی که برای ما مرجع اصالت ندارند، از موسیقی غرب و شرق گرفته تا خاورمیانه که ایرانی نیستند و برای ما کارکردی هم ندارند، چون ریشه در فرهنگ ما ندارند و صرفا یکسری سروصدا هستند. من زمانی که در شهرداری مسؤولیت داشتم شروع کردم به بازآفرینی نوحه‌های اقوام که در شهرهای مختلف ما جریان داشت و آن را در قالب چند مجموعه منتشر کردم تا دوباره سبد شنیداری مخاطب پر شود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ با اشاره به اینکه باید از نظر کیفی و کمّی دست به تولید اثر زد، گفت: برای زنده نگه داشتن اصالت‌ها و عادت کردن گوش تولیدکنندگان باید این کار را انجام داد. البته دوستانی هم هستند که در مقابل این موج ایستادگی می‌کنند اما من معتقدم این موج غالب می‌شود. کمااینکه ما دوباره پارچه‌نویسی عاشورایی را در مقابل بنرها باب کردیم و چقدر هم از آن استقبال خوبی انجام شد. این کارشناس موسیقی همچنین اظهار کرد: زمانی جهان‌بینی خطیب، واعظ و کسی که مخاطب را به فیض می‌رساند، بشدت ریشه در سنت‌های موسیقایی و شعر ما داشت. نمونه بارز آن نوحه‌هایی است که این روزها وقتی به یادآوری از گذشته خوانده می‌شود اصطلاحا دل همه را تکان می‌دهد و این جهان‌بینی نشات‌گرفته از نگاه آن انسانی بوده که روی منبر می‌نشسته و نوحه می‌خوانده است که بشدت با ریشه‌های موسیقی ایرانی عجین بود. در آن فصل از زمان، موسیقی ایرانی و موسیقی آیینی ما به قدری درهم‌تنیده بودند که گاهی شما نمی‌دانستید معروف‌ترین خوانندگان زمان نوحه‌خوان بوده‌اند و برعکس؛ در مجموعه «پرده عشاق» همه این نوحه‌ها جمع شده است.
او ادامه داد: موسیقی سوگ بوشهر یکی از غنی‌ترین موسیقی‌های ما است؛ یا تمام نوحه‌هایی که در مراسم‌های سینه‌زنی‌ قدیم بوده است که گاهی نامنظم بود اما در هم تنیده در موسیقی ایرانی. ما بیش از حد تحت تاثیر ضدفرهنگ‌ها هستیم اما فرصت برای زنده کردن این امر را داریم. ما خودمان مقصر هستیم، چرا که رسانه را مهار نکردیم، در حالی که در همه جای دنیا رسانه مهار می‌شود. باید یک نقطه سنجش و رصد در رسانه داشته باشیم و نگذاریم هر چیزی در آن اتفاق بیفتد. گاهی آنقدر فاصله ایجاد می‌شود که دیگر به آنچه داشتیم نمی‌رسیم. این سعی، تلاش، بازآفرینی و آوردن نغمه‌های سنتی می‌تواند فرهنگ آیینی خودمان را دوباره زنده کند، معتقدم هنوز ریشه‌ها را داریم و این رشته کامل پاره نشده است. سمیعی در ادامه تاکید کرد: ما در عین اینکه نمی‌گذاریم به میراث کهن و قدیمی‌مان خدشه‌ای وارد شود، اگر نیاز باشد آن را مرمت هم می‌کنیم؛ موسیقی نیز به این مرمت نیاز دارد و نمی‌توان آن را رها کرد، چرا که اگر فرو بریزد ما نیز فرو می‌ریزیم. تصور کنید 20 سال بعد نوجوان هیچ چیزی از ریشه‌های خود ندارد. هر کدام از ما مسؤولیت و وظیفه‌ای برای زنده نگه داشتن این اصالت داریم و باید آن‌ را حفظ کنیم. مدیرکل دفتر موسیقی در پایان با اشاره به روح آثار موسیقایی گفت: آثار محسن چاوشی که خیلی دوست‌داشتنی هم هست از نظر محتوا و بار موسیقایی بشدت برگرفته از موسیقی ایرانی است. نوگرایی در ارکستراسیون، استفاده از موسیقی تلفیقی و پاپ اشکالی ندارد، مهم روح اثر است که باید موسیقی ایرانی در آن جوشش داشته باشد. موسیقی‌هایی که رنگ و بوی آیینی و عاشورایی دارند، بشدت ایرانی هستند و باید زنده بمانند. متاسفانه روشنگری برای نسل جوان انجام نشده است. ما یک جا نشسته‌ایم و صرفا می‌گوییم این خوب است و این بد است اما هیچ توضیحی درباره آن نداریم. مساله تبیین برای ما مساله‌ای است که همه صاحب‌نظران باید پای کار بیایند و وارد میدان شوند.

Page Generated in 0/0050 sec