printlogo


کد خبر: 287533تاریخ: 1403/5/1 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول
دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن همه جوانان زمین تأمین کرد
وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر پس از ارائه گزارش عملکرد بخش حمل‌و‌نقل، در ادامه به عملکرد بخش ساختمان پرداخت و گفت: کاهش تولید مسکن در دولت‌های قبل معنادار بود و اثر مستقیمی بر تورم داشت. طبق آمارهای مرکز آمار ایران، رشد تولید بخش مسکن و ساختمان در سال ۱۳۹۹ منفی ۱۳ بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به منفی 6.9 و در سال ۱۴۰۲ به مثبت 7.1 رسید که نشان دهنده تاثیر مثبت سیاست دولت در این بخش و تامین نیاز بخشی از جامعه به مسکن است.
مهرداد بذرپاش با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی در بخش مسکن فراهم شده است که در اختیار دولت چهاردهم قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به قدری زمین تامین شده که همه جوانان می‌توانند صاحب خانه شوند.
بذرپاش افزود: تصویب احداث ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب کشور یکی از موارد مهمی بود که در دولت سیزدهم مقدمات آن فراهم شد و احداث 2 شهر خلیج‌‌فارس  و مکران مرکزی شروع شده است که ۱۰۰ هزار هکتار به وسعت سکونت‌پذیری کشور اضافه می‌کند.
***
آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده از سوی مخبر ابلاغ شد
سرپرست ریاست جمهوری آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو با موضوع واردات خودروهای کارکرده را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.
محمد مخبر این آیین‌نامه را به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و کشور و نیز سازمان‌های برنامه و بودجه کشور، حفاظت محیط‌ زیست و ملی استاندارد ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
بر اساس این آیین‌نامه انواع خودرو اعم از سواری، ون، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تریلر مشمول واردات می‌شود.
کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه سقف و تعداد واردات خودروی کارکرده را تعیین می‌کنند.
منابع ارزی واردات خودروی کارکرده از محل‌هایی چون «بازگشت ارز صادراتی»، سرمایه‌گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین می‌شود.
 سن خودروی وارداتی در زمان ورود به کشور باید بین ۳ تا ۵ سال باشد.
 واردات خودروی سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.
 خودروهای عمومی درون و برون‌شهری تا ۱۰ سال قابلیت تعویض پلاک ندارند.
 خودروهای وارداتی توسط اشخاص حقیقی که صرفا برای استفاده شخصی وارد می‌شوند، تا ۵ سال امکان واگذاری ندارند.
***
واکنش بازار نسبت به آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده
نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه تسریع در فرآیند اجرای واردات خودروهای کارکرده تاثیر مثبتی در هر 3 حوزه‌ خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی خواهد داشت، پیش‌بینی کرد اجرای این مصوبه موجب شکستن حباب بزرگ قیمت خودروهای وارداتی، کاهش قیمت‌های نامتعارف مونتاژی‌ها و کاهش فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازار خودروهای داخلی خواهد شد.
علی خسروانی در رابطه با تاثیر واردات خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا بر بازار، ضمن تاکید بر اینکه همچون زمانی که واردات خودروهای نو انجام شد تاثیر مثبتی بر بازار داشت، قطعا واردات خودروهای کارکرده نیز تاثیر شگرفی در کاهش قیمت خودروها در بازار خواهد داشت، اظهار کرد: بخش اعظمی از رفتار بازار خودرو، بحث روانی است و زمانی هم که روند صعودی در پیش می‌گیرد، بیشتر نسبت به اخبار واکنش نشان می‌دهد. با توجه به اینکه خودرو طی سال‌های اخیر، کالای سرمایه‌ای شده، واکنش آن بسته به اخبار و جو روانی است؛ بنابراین حتی پیش از اجرا، همان خبر بر بازار تاثیر خود را می‌گذارد.
وی افزود: همین حالا هم اعلام خبر ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از چهارشنبه هفته گذشته بر بازار تاثیر گذاشته و منجر به کاهش قیمت‌ها شده است.
***
رشد ۴ درصدی اقتصاد بدون نفت محقق شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه از رشد ۴ درصدی اقتصاد بدون نفت خبر داد. داوود منظور در جلسه هیات دولت با ارائه گزارشی از عملکرد ۳ ساله حوزه تحت مدیریت خود اظهار داشت: رشد غیرنفتی کشور به 5.7 درصد در سال گذشته رسید و در همه این 3 سال گذشته بالای 5 درصد بوده است. وی اظهار داشت: رشد گروه صنعت در دهه گذشته منهای 2.3 درصد بود اما در ۳ سال گذشته 6.9 درصد و از رشد منفی به رشد بالای مثبت رسیده است.
منظور گفت: رشد گروه خدمات از 4.2 درصد به 5.4 درصد افزایش یافته است.
وی بیان ‌داشت: کمترین میزان نرخ بیکاری از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ به میزان 8.1 درصد بود که در ابتدای دهه ۹۰، 12.3 درصد بود و طی این ۳ سال ثابت بوده است.
به گفته این مقام مسؤول، متوسط جمعیت شاغل از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲، ۲۲ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۰۶ نفر است و در ۳ ساله دولت شهید جمهور به ۲۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۴۸۱ رسیده است. وی اضافه‌کرد: در ۳ سال گذشته تعداد شاغلان 1.5 میلیون نفر افزایش یافت، همچنین بیکاری جمعیت ۱۵ ساله از 9.2 درصد به 8.1 درصد کاهش یافته است. منظور اضافه ‌کرد: رشد اقتصادی بدون نفت در سال‌های ۹۰ تا ۹۹، 2.1 درصد بود اما در 3 سال گذشته به 4.4 درصد رسیده است.

Page Generated in 0/0053 sec