printlogo


کد خبر: 287539تاریخ: 1403/5/1 00:00
سردار باقرزاده از کشف پیکر‌های شهدای سال‌های نخست انقلاب با دست‌ها و پاهای بسته خبر داد
تفحص پیکر شهید سامی‌مقام پس از ۴۴ سال

گروه سیاسی: سال‌ها از اتمام دفاع ‌مقدس می‌گذرد و هنوز پیکر‌های شهدای این دوران پرحماسه و ایثار از دل خاک‌های مرز و بومی که برایش جان دادند تفحص می‌شود تا یادمان باشد برای حفظ ایران اسلامی چه جان‌ها فدا و چه خون‌هایی که ریخته شد. تفحص پیکر شهید حسین سامی‌مقام از قهرمانان ارتشی کشورمان در کنار تفحص پیکر تعدادی از شهدای سال‌های نخستین انقلاب اسلامی با دست‌ها و پاهای بسته از مناطقی چون کردستان و آذربایجان غربی، از جمله این تفحص‌‌هاست که دیروز سردار سیدمحمد باقرزاده رئیس کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از آن خبر داد. 
سردار سیدمحمد باقرزاده دیروز در یک نشست خبری گفت: با کشف و شناسایی یکی از اسطوره‌های مبارزه با دشمنان این سرزمین یعنی شهید حسین سامی‌مقام فرصتی به وجود آمد تا ملت ما بتوانند مراتب حق‌شناسی خود را نسبت به این شهید عزیز اثبات کنند. وی افزود: اول فروردین سال ۵۹ در جریان نجات فرمانده‌ای دیگر به نام نصرت زاد تلاش کرد او را از بند رها کند ولی اگرچه او به دست دشمن به شهادت می‌رسد سامی‌مقام نیز به صورت ناجوانمردانه و با یک حرکت عنصر نفوذی به عنوان راننده آمبولانس که تلاش کرده بود در صفوف ما نفوذ کند، این عزیز و تعدادی از همرزمانش به دام دشمن می‌افتند و اسیر می‌شوند تا اینکه ۱۴ مرداد 59 یک ماه و نیم قبل از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت 
می‌رسند. 
* شهدای دست بسته
باقرزاده اضافه کرد: کشف پیکرهای مطهر تعدادی از شهدای حوادث سال‌های نخستین انقلاب در منطقه کردستان و استان آذربایجان غربی بویژه در منطقه عمومی سردشت، آن هم با دستان و پاهای بسته شده که مدت طولانی در زندان‌های منحط و منفور دموکرات به گروگان گرفته شده و اسیر و زندانی بودند، فرصتی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم این معنا را یادآوری کنیم که ملت بزرگ ایران هیچ‌وقت به گروگان گرفته نمی‌شود. 
وی افزود: اخیرا ۲۵ شهید کاوش شده که 8 پیکر مربوط به شهدای دفاع ‌مقدس هستند و بقیه شهدایی هستند که توسط گروهک‌ها در مناطق عملیاتی در کردستان و آذربایجان غربی به شهادت رسیده‌اند و توانسته‌ایم با همکاری مردم محلی، عشایر قهرمان و مرزنشینان پیکرهای این عزیزان را شناسایی کنیم.
باقرزاده تاکید کرد: بازگشت پیکر شهدا فرصت مناسبی برای دشمن‌شناسی است. رهبر انقلاب از مطالعه نکردن تاریخ انقلاب و دفاع‌ مقدس بویژه از جوانان گلایه دارند و من می‌خواهم این گلایه را به صداوسیما تعمیم دهم. مثلاً جوانان نمی‌دانند حزب دموکرات 2 روز بعد از پیروزی انقلاب در مهاباد خودمختاری کردستان را اعلام کرد، در حالی که هنوز قانون اساسی تصویب نشده بود.
این رزمنده دوران دفاع ‌مقدس افزود: شهید سامی‌مقام با چنین دشمنان بی‌منطقی مبارزه کرد و به شهادت رسید. با پیروزی انقلاب عده‌ای فرصت‌طلب در کردستان جمع شده و مسیر سازندگی در این استان را با مشکل روبه‌رو کردند و ۱۰ لشکری که باید در مقابل صدام می‌ایستاد مجبور شدند برای تامین امنیت کردستان در این استان باشند.
رئیس کمیته جست‌وجوی مفقودین با بیان جایگاه شهید سامی‌مقام قبل از انقلاب گفت: او تحمل ظلم به سرباز گماشته را هم نداشت. ضدفساد و ظلم‌ستیز بود و پرونده درخشانی دارد؛ زمانی که دشمن در کردستان توطئه کرد او را با ۶ نفر از همرزمانش در زندان دولتو از زندان خارج کرده و در ۴۴ سالگی به شهادت می‌رسد. باقرزاده گفت: این شهید پس از ۴۴ سال در منطقه شمال غرب کشور تفحص و هویتش با کارت شناسایی مشخص شد که سال ۱۳۵۹ به دست گروهک ضد انقلاب در منطقه سردشت به شهادت رسیده بود.
* اعلام مراسم تشییع شهید
وی درباره برگزاری مراسم تشییع پیکر سرگرد شهید حسین سامی‌مقام گفت: مراسم استقبال از این شهید چهارشنبه ۱۰ مرداد از لشکر ۲۸ سنندج آغاز خواهد شد، پنجشنبه  ۱۱ مرداد وداع با پیکر این شهید در معراج شهدا با حضور 3 فرزند این شهید انجام می‌شود و جمعه ۱۲ مرداد پیکر شهید در محل نماز جمعه تهران در مصلای امام خمینی(ره) تا میدان هفت‌تیر تشییع خواهد شد. همچنین مراسمی در صبحگاه مشترک نیروی زمینی ارتش در ۱۳ مرداد برگزار خواهد شد و همرزمان شهید با او تجدید میثاق خواهند کرد و پس از انتقال پیکر شهید به اصفهان، مراسم تشییع و خاکسپاری در ۱۴ مرداد انجام خواهد شد.
* حسین سامی‌مقام که بود؟
شهید سامی‌مقام از قهرمانان ارتشی کشورمان است که سال 1315 در اصفهان به دنیا آمد و از سال 1334 وارد ارتش شد. او فروردین سال 59 در حالی که 25 سال از خدمتش در ارتش می‌گذشت، به ‏همراه ‏چند نفر دیگر، توسط نیروهای حزب تروریست دموکرات به ‌عنوان نخستین اسرا، به اسارت درآمدند و نهایتا در تاریخ ‏‏15/۵/1359 همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، شب ضربت خوردن مولا علی(ع) به همراه ۱۰ نفر دیگر از ‏جان بر‏کفان ارتش اسلام و فرزندان ‏وطن، توسط گروه‌های ضدانقلاب به شهادت رسیدند و ظاهرا دموکرات‌ها پیکر پاک این شهدا را از کوه به پایین پرت ‏می‌کنند و جنازه‌ای به دست خانواده‌ها نمی‌رسد.

Page Generated in 0/0042 sec