printlogo


کد خبر: 287544تاریخ: 1403/5/1 00:00
در پی برتری معنا‌دار ترامپ در نظرسنجی‌ها جو بایدن به توصیه دموکرات‌ها از رقابت در انتخابات ریاست ‌جمهوری 2024‌ آمریکا کناره‌گیری کرد
انصراف به نفع حزب

رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات اعلام کرد از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌‌گیری می‌کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه همزمان با پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها و افزایش فشارهای سیاستمداران دموکرات‌، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ کناره‌گیری می‌کند. بایدن پس از عملکرد فاجعه‌بار در مناظره با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود و همچنین عقب ‌افتادن از او در نظرسنجی‌ها، تحت فشار شدید دموکرات‌ها برای کناره‌گیری قرار گرفته بود. بایدن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، به دستاوردهای دولت خود اشاره کرد و نوشت معتقد است کناره‌گیری او منافع حزب دموکرات و آمریکا را تامین می‌کند. در این پیام، بایدن دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سلامت و امنیت را برشمرده و عنوان کرده است: «در طول ۳ سال و نیم گذشته، ما پیشرفت بزرگی را به ‌عنوان یک کشور رقم زده‌ایم و امروز آمریکا قوی‌ترین اقتصاد در جهان است. ما سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشور خود داشته‌ایم». وی همچنین گفته با کمک مردم آمریکا همه‌گیری کرونا و بدترین بحران اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» را پشت ‌سر گذاشته و اتحادهای واشنگتن در سراسر جهان را تقویت کرده و به آن جان تازه‌ای بخشیده است. در این بیانیه آمده است: «در حالی ‌که هدف من انتخاب دوباره بود اما معتقدم بهترین منفعت برای حزب و کشور، کناره‌گیری من و تمرکز بر انجام وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهور در مدت باقیمانده خواهد بود». رئیس‌جمهور آمریکا گفته در این هفته با مردم این کشور درباره تصمیم خود صحبت خواهد کرد. بایدن در پایان از «کاملا هریس» معاون خود و تمام افرادی که با او کار کردند، عمیقا تشکر کرد، همچنین در توئیتی جداگانه حمایت رسمی خود را از کاملا هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد!
از چند هفته قبل جریان‌های سیاسی دموکرات‌ از جو بایدن خواسته بودند از نامزدی انتخابات کنار برود. در همین رابطه فشار‌های رهبران حزب دموکرات مانند پلوسی، اوباما و شومر برای کناره‌گیری بایدن افزایش یافته بود که منجر به کناره‌گیری وی شد. نشریه آمریکایی The Nation بتازگی در گزارشی، به واکاوی چند نکته مهم در بحبوحه اوج‌گیری انتقادات در آمریکا از بایدن در رابطه با ضرورت کنار کشیدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا به دلیل مشکلات مرتبط با سلامتی‌اش پرداخته بود. این نشریه آمریکایی بر این باور بود بایدن با منازعات 2 جریان و طیف سیاسی و همچنین ۲ بعد شخصیتی متفاوت در درون خود برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات 2024 آمریکا رو‌به‌رو است؛ معادله‌ای که عملا انتخابات مذکور را به یک معمای بزرگ برای حزب دموکرات آمریکا تبدیل کرده است.  نشریه نیشن در گزارش خود نوشته بود: «جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی آمریکا احتمالا با سخت‌ترین تصمیم کل دوره زندگی سیاسی‌اش روبه‌رو است». خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به تازگی در گزارشی تاکید کرده بود بر اساس جدیدترین یافته‌های نظرسنجی آن، از هر 10 سیاستمدار حزب دموکرات، 6 نفر اعتقاد دارند «کاملا هریس» بهترین جایگزین برای بایدن است. 2 نفر این گزاره را قبول ندارند و 2 نفر دیگر نیز هنوز به تصمیمی نرسیده‌اند. در حقیقت، سه‌چهارم دموکرات‌ها قویا بر این باور بودند اکنون بایدن باید رقابت با ترامپ را وانهد و راه را برای رقابت فرد تازه‌ای در قالب حزب دموکرات فراهم کند. نشریه فوربز نیز در جدیدترین گزارش خود تاکید کرده بود کاملا هریس اصلی‌ترین گزینه جانشینی بایدن است. به زعم فوربز، انتخاب هریس می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در زمینه جذب کمک‌های مالی به حزب دموکرات در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی داشته باشد و البته وی از ظرفیت‌های سیاسی زیادی نیز برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا برخوردار است. فوربز به طور خاص به این مساله پرداخته بود که رنگین‌پوست بودن، جوان بودن و در عین حال زن بودن هریس، می‌تواند شانس وی برای حضور در کاخ سفید را تا حد زیادی تقویت کند و تغییر را برای آمریکا به ارمغان آورد؛ چیزی که این کشور در برهه زمانی کنونی بشدت به آن نیاز دارد. نشریه فوربز تاکید کرده بود حزب دموکرات بخوبی می‌داند اگر قرار باشد فردی را جایگزین بایدن کند که از ظرفیت‌های بیشتری در قیاس با بایدن برای جلب آرای عمومی برخوردار نباشد، این مساله تضمین‌کننده شکست زودهنگام آنهاست و بهتر است اساسا انجام نشود. در همین رابطه بایدن در بیانیه دوم روز گذشته خود از کاملا هریس برای مبارزات انتخاباتی حمایت کرد که نشان می‌دهد دموکرات‌ها می‌خواهند بار دیگر روی یک گزینه زن ایستادگی کنند و مقابل ترامپ بایستند.
وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دوستان دموکرات من، من تصمیم گرفتم نامزدی (انتخابات) را نپذیرم و تمام انرژی خود را روی وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهور برای باقیمانده دوره خود بگذارم». بایدن با بیان اینکه «اولین و بهترین تصمیم» او به عنوان نامزد حزب دموکرات در سال ۲۰۲۰ انتخاب هریس به ‌عنوان معاون رئیس‌جمهور بود، نوشت: «امروز می‌خواهم حمایت کامل و تایید خود را برای کاملا به ‌منظور نامزدی حزب ما در سال جاری اعلام کنم». رئیس‌جمهور آمریکا در پایان پیام خود نوشته است: «دموکرات‌ها، زمان اتحاد و شکست ترامپ است؛ بیایید این کار را انجام دهیم». برخی هم با تقدیم‌ کردن جایگاه نامزدی حزب دموکرات به هریس مخالفند، زیرا گزینه دیگری را مد نظر دارند یا این روش را مطلوب نمی‌دانند. برخی دموکرات‌ها پیشنهاد انجام یک رای‌گیری مقدماتی فوری را مطرح کرده‌اند که مورد استقبال بعضی حامیان هریس نیز واقع شده است، زیرا آنها باور دارند گزینه‌ای جدی در مقابل هریس وجود ندارد. در این بین هنوز نظر مخالفان هریس تغییر نکرده است و آنها مشکلات او را در گذشته به یاد دارند، البته بایدن بی‌شک در تصمیم‌گیری‌های خود، این مساله را لحاظ کرده است. «وینسنت گونزالز» عضو مجلس نمایندگان آمریکا حیرت‌زده است و گفته: چطور مردم چند ماه پیش می‌گفتند بایدن باید هریس را کنار بگذارد اما حالا همگی حامی جایگزینی بایدن توسط هریس شده‌اند. وی افزوده است: وضعیت تغییری نکرده و دلیلی ندارد دموکرات‌ها ناگهان اشتباهات گذشته هریس را فراموش کرده و سراغ او بروند. «الکساندریا اوکاسیوکورتز» نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته بسیاری از نخبگان و حامیان مالی حزب دموکرات نمی‌خواهند بایدن یا هریس نامزد شوند. برخی چهره‌های پیشرو و ترقی‌خواه نیز به بایدن بیشتر از هریس اعتماد دارند. گفتنی است پدر و مادر کاملا هریس متولد ایالات متحده نیستند. در این بین دونالد ترامپ پس از اعلام انصراف بایدن و حمایت او از کاملا هریس، مدعی شد پیروزی بر هریس راحت‌تر از شکست دادن بایدن است.

Page Generated in 0/0056 sec