printlogo


کد خبر: 287547تاریخ: 1403/5/1 00:00
حمله رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده منجر به جنگ مستقیم تل‌آویو با انصارالله می‌شود
صخره سرخ
* میدل ایست مانیتور: ایلات به گل نشست/ * سرلشکر یحیی سریع: ناو آمریکایی را هدف قرار دادیم

گروه بین‌الملل: حمله پهپادی ارتش یمن به خیابان مرکزی شهر تل‌آویو و برخورد پهپاد انصارالله به ساختمال آل‌عال این شهر مانند زلزله، روند تحولات منطقه را تغییر داد و حتی برخی رسانه‌های عبری از «7 اکتبر جدید» صحبت می‌کنند. گواه نادر و بی‌نظیر بودن این حمله، پاسخ هراس‌گونه رژیم صهیونیستی برای احیای بازدارندگی خود در مقابل حوثی‌ها بود که روز شنبه انجام شد و اسرائیل با هواپیماهای «اف‌‌35» بخشی از انبار سوخت یمن را در بندر الحدیده هدف قرار داد. البته این پایان بازی با آتش برای اسرائیل نخواهد بود و یمن در روزهای آینده دایره جنگ را گسترده‌تر می‌کند. روز گذشته بعد حمله اسرائیل به الحدیده، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: یگان موشکی نیروهای مسلح یمن با چند موشک بالستیک چند موضع حساس در منطقه «ام الرشراش» (ایلات) را هدف قرار داد. 
سرلشکر یحیی سریع همچنین از هدف قرار دادن یک کشتی آمریکایی خبر داد. یحیی سریع در این باره اعلام کرد: عملیات مشترکی میان نیروی دریایی، نیروی هوایی و نیروهای موشکی با هدف قرار دادن ناو آمریکایی «پومبا» در دریای سرخ انجام شد. این عملیات مشترک با موشک‌های بالستیک و پهپاد انجام و به لطف خداوند منجر به اصابت مستقیم به کشتی شد. این تحولات در حالی است که بازیگری یمن در یک سال اخیر بعد از عملیات توفان الاقصی به اوج خود رسیده است. نزدیک به 2 سال قبل بود که ریاض بعد از 8 سال جنگ با صنعا نتوانست بر این کشور پیروز شود و بعد از ضربات شدیدی که در حملات پهپادی و موشکی یمن به آرامکو متحمل شد، تن به آتش‌بس و صلح با این کشور داد. در این بین مرور روایت حمله هولناک به آرامکو توسط وزیر سابق نفت عربستان خالی از لطف نیست. علی النعیمی گفته بود شب حمله یمن به آرامکو به یکباره تولید نفت عربستان به نصف تقلیل یافت. 
اکنون انصارالله یمن به عنوان بخش مهم و قابل تکیه محور مقاومت ضربات شدیدی را به تل‌آویو وارد می‌کند؛ از حملات پهپادی و موشکی به ایلات گرفته تا حمله پهپادی روز جمعه یمن به تل‌آویو که باعث زلزله در این رژیم شد. صهیونیست‌ها هم در چارچوب نظریه بازدارندگی برای اینکه دوباره آن را احیا کنند، به الحدیده حمله کردند اما نکته اساسی آن است که حمله اسرائیل به یمن برای صنعا نه تنها شکست محسوب نمی‌شود، بلکه تازه آغاز معرکه‌ای است که آنها به دنبال آن بودند. 
* حملات انصارالله در دریای سرخ موجب انزوای راهبردی اسرائیل شده است
مصـداق اهمیـت ژئوپلیتیک و اسـتراتژیک یمـن، داشـتن سـواحل طولانی بـا دریـای سـرخ، دریـای عـرب و اقیانـوس هنـد اسـت. ارتبـاط بـا دریاهـای راهبـردی و آب‌های آزاد، همـواره شـاخص مهمـی در وزن ژئوپلیتیک کشـورها بـوده اسـت، زیـرا دسترسـی بـه آب‌های آزاد عـلاوه بـر رهایـی از انــزوای راهبــردی، موجــب قدرتنمایــی در عرصه‌های اقتصــادی، سیاســی و نظامــی نیــز می‌شــود و اهــرم فشــار کشــورها را به منظــور امتیازگیــری از دیگــر بازیگــران تقویــت می‌کنــد. دریــای ســرخ به دلیـل نقـش خـود در حمل‌ونقـل جهانـی و بـا داشـتن 10 درصـد سـهم تجـارت جهانـی، اهمیـت ویــژه‌ای در اقتصــاد بین‌الملــل دارد. یمن از همین حربه برای فشار علیه اسرائیل استفاده کرده و بارها کشتی‌های اسرائیل را مورد هدف قرار داده است و به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های سیدعبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله و همچنین سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر اینکه تا زمانی که جنگ غزه پایان نیابد، عملیات‌ها در جنوب و شمال اراضی اشغالی ادامه خواهد داشت، نبرد صنعا با تل‌آویو تمام نمی‌شود. از طرفی، انصارالله یمن با حزب‌الله لبنان تفاوتی در مدل حکمرانی و موقعیت جغرافیایی دارد. انصارالله دولت مستقر در پایتخت را در اختیار دارد و اختیار عمل برای مبارزه یا حمله علیه اسرائیل را مستقلا بر عهده خواهد گرفت و از نزاع‌های داخلی مبنی بر پاسخ به جنایت‌های تل‌آویو در امان است اما حزب‌الله لبنان باید شاخص‌های زیادی از جمله مسائل داخلی را برای جنگ تمام عیار با اسرائیل در نظر بگیرد. 
* انصارالله چه مزیتی فراتر از حزب‌الله دارد؟
دومین مزیت نسبی انصارالله یمن نسبت به گروه‌های دیگر مقاومت در جنگ همه‌جانبه با اسرائیل آن است که یمن در مسیر ویژه دریایی و کریدوری قرار گرفته؛ دریای سرخ و تنگه باب‌المندب شریان حیاتی برای بسیاری از کشورهای شرق آسیا، اروپا و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. انصارالله سعی کرد در 8 ماه اخیر این رگ اقتصادی را فشار دهد تا مشکلات برای اسرائیل دوچندان شود. اگر یک جنگ تمام عیار شکل بگیرد، به دلیل اینکه زمان آن طولانی خواهد بود، ضرر اصلی را کشورهای متحد اسرائیل خواهند کرد، زیرا یمن در 8 سال گذشته مدام در حالت جنگی قرار داشته است و مردم و حکومت شورای عالی سیاسی یمن تغییری در وضعیت زندگی خود نمی‌دهند.  سومین مزیت و شاید مورد مغفول در موضوع یمن و اسرائیل، وجود سلاح‌های پیشرفته در دست یمنی‌هاست. آنها در جنگ با شورشیان جنوب و همچنین عربستان سعودی ثابت کردند هم در داشتن سلاح‌های جدید و هم در استفاده از آنها بسیار تبحر دارند و هر لحظه ممکن است سورپرایز جدیدی برای دشمن داشته باشند. انصارالله یمن هم اکنون دارای انواع پهپاد تهاجمی و انتحاری است. همچنین آنها روند توسعه موشک را ارتقا داده‌اند و حتی سلاح‌های زمان حکومت علی عبدالله صالح را مورد استفاده قرار می‌دهند که می‌تواند برای دشمنان بسیار مبهم باشد. تحــولات یمــن بــر معــادلات قــدرت در منطقه غــرب آســیا تأثیــر چشــمگیری داشــته اســت، بنابرایــن می‌تــوان یمــن را به عنــوان نقطه تعــادل راهبــردی در رقابت‌هــای منطقــه‌ای دانســت. در این راستا «خالد غراب» کارشناس نظامی یمنی به الجزیره گفت: یمنی‌ها پیش‌بینی کرده بودند واکنش‌هایی به عملیات پهپادی به مرکز تل‌آویو انجام شود. وی افزود: تجاوز اسرائیل به یمن هیچ تأثیری بر توانمندی‌های نیروهای مسلح یمن نخواهد داشت. ارتش یمن در تمام مناطق مستقر است. این کارشناس به وجود پایگاه‌های اسرائیلی در جنوب دریای سرخ مثل پایگاهی در جزیره «دهلک» اریتره و پایگاه‌های نظامی و ناوهای جنگی آمریکا در دریای عرب اشاره و تاکید کرد: به نظر ما کشورهایی که این پایگاه‌های نظامی در آنها قرار دارند، به اسرائیل اجازه استفاده از آن برای حمله به یمن را نخواهند داد. 
این کارشناس نظامی گفت: از ژانویه گذشته صدها حمله هوایی را به یمن انجام دادند اما توانمندی‌های ما کارآمدتر و قدرت ما بیشتر شد و آنها در نبرد دریایی در دریای سرخ و خلیج عدن شکست خوردند و ناو آمریکایی آیزنهاور از ترس حملات ارتش یمن فرار کرد. غراب ادامه داد: ما قلب تل‌آویو را مورد هدف قرار دادیم و هیبت اسرائیل و سامانه گنبد آهنین و سامانه رادارها و دفاع هوایی پیشرفته آن را در هم شکستیم و حملات آتی ما بزرگ‌تر و شدیدتر خواهد بود. ما بانک اهدافی در مرکز اراضی اشغالی داریم که دشمن انتظار آن را ندارد. همان طور که انتظار حمله پهپادی ما به تل‌آویو را نداشت. وی افزود: ما خود را برای حماسه‌ای آماده می‌کنیم که نتایج آن را می‌دانیم اما دشمن اسرائیلی در جنگ تروریستی خود علیه ملت فلسطین در نوار غزه و حملاتش علیه محور مقاومت در منطقه سردرگم است. حمله پهپادی یمن به تل‌آویو با هدف ارسال پیامی برای دشمن اسرائیلی درباره توانایی ارتش یمن برای هدف قرار دادن پایگاه‌های حیاتی و حساس اسرائیل بود. تجاوز اسرائیل به مناطق یمن هرگز توانمندی‌های نظامی و استراتژیک ما را تضعیف نخواهد کرد. عملیات ما تا زمان توقف جنگ غزه ادامه خواهد داشت. 
* المیادین: انصارالله در هماهنگی کامل با محور مقاومت است
در این میان موضوع مهم هماهنگی کامل انصارالله با محور مقاومت است. المیادین روز گذشته در گزارشی عنوان کرد یمن با بقیه اضلاع محور مقاومت در هماهنگی کامل است و هر لحظه برای عملیات پیچیده‌تر مهیا خواهد شد. همچنین اسـرائیل بـرای رهایـی از انــزوای ژئوپلیتیک و تــداوم قــدرت اقتصــادی و ژئوپلیتیک خــود نیــاز بــه دریــای ســرخ دارد، اگرنــه ایـن رژیـم بـرای برقـراری ارتبـاط بـا کشـورهای شـرق آفریقـا و شـرق آسـیا بایـد از دماغه «امیـد نیـک» در جنوبی‌تریــن قســمت کــره زمیــن عبــور کنــد کــه همیــن مساله، اســرائیل را بــا چالش‌های بســیار اقتصـادی و سیاسـی روبـه‌رو می‌کنـد. اهمیـت دریـای سـرخ بـه حـدی اسـت کـه بـن گوریون، نخستین نخســت‌وزیر ایــن رژیــم، موجودیــت اســرائیل را بــه دریــای ســرخ وابســته می‌دانــست. به همین دلیل بود که اسرائیل در سال‌های جنگ یمن با همکاری امارات در جزیره سقطری ابزارهای جاسوسی و نظامی مستقر کرده بود. انصارالله بــا تهدیدآفرینــی در دریــای ســرخ توانسته کشــتیرانی اســرائیل را بــا چالش‌هایی مواجــه کنــد و بــا ناامنــی در ایــن دریــا، موانعــی بــر ســر راه صــادرات و واردات دولــت یهــود ایجــاد کرده. همچنیــن نقش‌آفرینــی انصارالله در یمــن می‌توانــد مانــع بهره‌منــدی ایــن رژیــم از مواهــب ژئو‌پلیتیکی‌اش شــود، به گونــه‌ای کــه انصارالله طبــق مشــی ضدصهیونیســتی‌اش، از تحقــق طــرح انتقــال نفــت از کشــورهای عربــی بــه کشــورهای اروپایــی از مســیر خــط لوله ایلات - اشــکلون جلوگیــری می‌کنــد. کنتــرل یمــن توســط انصاراللــه، ســبب قطــع دسترســی اســرائیل بــه اقیانــوس هنــد از طریــق دریــای ســرخ و مانــع ورود راحــت زیردریایی‌هــای اســرائیل بــه خلیج‌فارس بــرای تهدیــد ایــران شده است. از سویی جنــوب اســرائیل بویژه بنــدر مهــم و راهبــردی ایــلات، در تیــررس موشک‌ها و پهپادهــای انصاراللــه قــرار دارد. تمام این موارد نشان می‌دهد یمن عمق بازدارندگی اسرائیل را به چالش کشیده است و حملات روز شنبه نتانیاهو به الحدیده به همین دلیل بود ولی این بازی با آتش که گالانت، وزیر جنگ اسرائیل هم به آن اشاره کرده است، می‌تواند تل‌آویو را بسوزاند. 
***
میدل ایست مانیتور: ایلات به گل نشست
پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی به قلم مصطفی عبدالسلام، ضمن اشاره به اعلام ورشکستگی اخیر بندر ایلات در اراضی اشغالی به دلیل حملات مکرر و متعدد محور مقاومت در منطقه به این بندر و مبادی متصل به آن، به طور خاص به این مساله اشاره داشته که اعلام ورشکستگی بندر مذکور در حقیقت قطره‌ای از دریای بیکران مصیبت‌های اقتصادی‌ای است که اسرائیل در وضعیت کنونی آنها را تحمل می‌کند و البته کمتر هم روی آنها مانور داده می‌شود یا اطلاع‌رسانی می‌شود؛ معادله‌ای که از در پیش بودن سناریوهای بسیار تلخ و ناامید‌کننده در ادامه راه برای اشغالگران اسرائیلی حکایت دارد. به گزارش «وطن امروز»، میدل ایست مانیتور می‌نویسد: «بندر ایلات در اراضی اشغالی به طور رسمی اعلام ورشکستگی کرده است. این بندر در ماه‌های گذشته که شاهد اوج‌گیری جنگ غزه بوده‌ایم، تا حد زیادی فلج شده و از مدار فعالیت‌های تجاری - بازرگانی خارج شده است. بر اساس گزارش‌های رسمی، روند ورود انواع کشتی‌ها و کانتینربرها به این بندر بویژه آن دسته از کشتی‌هایی که از بازارهای آسیایی به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند و نیازهای اقتصادی و بخش صنعت صهیونیست‌ها را تامین می‌کنند به طور کلی متوقف شده است. در این چارچوب، ورود مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، نهاده‌های تولید، ماشین‌آلات و تجهیزات، نفت خام و سوخت، گندم، غذا، اتومبیل و دیگر نیازهای اقتصادی به اراضی اشغالی تعطیل شده است. دلیل و محرک اصلی این موضوع نیز حملات متعدد و مکرر حوثی‌های یمن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ، همچنین هدف قرار گرفتن کشتی‌هایی است که حامی صهیونیست‌ها هستند. انگلیس و آمریکا در این رابطه بازیگران اصلی و محوری هستند و انصارالله یمن اعلام کرده تا حملات اسرائیل به نوار غزه و پروژه نسل‌کشی این رژیم در این منطقه متوقف نشود، اینکه برخی تصور کنند حملات انصارالله در دریای سرخ متوقف خواهد شد، واقع‌بینانه و درست نیست. طبق داده‌ها و اطلاعات وب‌سایت تحلیلی World Cargo که اخبار مرتبط با کشتیرانی جهانی را پوشش می‌دهد، بندر ایلات به طور رسمی اعلام ورشکستگی کرده و دلیل اصلی آن نیز فقدان فعالیت‌های تجاری و بازرگانی عنوان شده است. طبق داده‌های رسمی، بندر ایلات در 9 ماه اخیر هیچ فعالیت خاص یا درآمدزایی قابل توجهی نداشته است و حملات انصارالله یمن به کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی می‌شوند یا از دریای سرخ عبور می‌کنند، تا 85 درصد ترافیک کشتیرانی به سمت بندر ایلات را کاهش داده است. این کاهش شدید خسارت‌های سنگینی را به این بندر وارد کرده و آن را وادار ساخته تا از دولت اسرائیل بخواهد بسته‌های کمک مالی به آن اختصاص دهد؛ کمک‌هایی که آن را قادر سازد هزینه‌های خود را پوشش دهد و در عین حال مانع تعطیل شدن دائمی آن شود. در این راستا، انتظار می‌رود دیگر بنادر و تاسیسات اقتصادی بزرگ رژیم صهیونیستی نیز ورشکستگی خود را در ادامه راه اعلام کنند؛ مساله‌ای که تا حد زیادی ریشه در ضعف‌های فزاینده اقتصادی اسرائیل در وضعیت کنونی دارد و به نحو گسترده‌ای نیز بر فعالیت‌های اقتصادی در اراضی اشغالی اثرگذاری داشته است. این اثرگذاری را می‌توان در حوزه‌هایی نظیر فناوری، فناوری ارتباطات، سرمایه‌گذاری مستقیم، ساخت‌وساز، املاک، صنعت، کشاورزی، توریسم داخلی و هوانوردی مشاهده کرد. احتمال دارد حتی دامنه ورشکستگی‌ها در اراضی اشغالی به بخش مالی و بانکی نیز کشیده شود؛ موضوعی که تا حد زیادی ناشی از بیرون کشیدن میلیاردها دلار پول از بانک‌ها و نهادهای مالی صهیونیست‌ها است. در عین حال، سرمایه‌گذاران زیادی نیز اراضی اشغالی را ترک کرده‌اند و گزارش‌های مختلفی درباره عدم بازپرداخت میلیون‌ها دلار وام بانکی در اراضی اشغالی به گوش می‌رسد و مجموع این مسائل سبب شده است تا ارزش پول صهیونیست‌ها، همچنین ذخیره ارزهای خارجی آنها و درآمدهای دولتی‌شان بویژه از از بخش مالیات کاهش چشمگیری یابد. خطر ورشکستگی بندر ایلات در این واقعیت برجسته می‌شود که این بندر از مهم‌ترین بنادر اسرائیل در نظر گرفته می‌شود. این بندر، تنها بندر صهیونیست‌ها است که به دریای سرخ اتصال دارد. این بندر در حقیقت مدخل اصلی تجارت رژیم اشغالگر قدس با قاره‌های آسیا، آفریقا و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج ‌فارس است. 
فلج شدن بندر ایلات تا حد زیادی زنجیره‌های تدارکاتی اسرائیل را فلج کرده و بارهای سنگینی را بر دوش اقتصاد اسرائیل گذاشته است و هزینه‌های تجارت را برای این رژیم به نحو سرسام‌آوری افزایش داده است. اعلام ورشکستگی بندر ایلات اشغالی تنها قطره‌ای از دریای مصائب بزرگ اقتصادی‌ای است که صهیونیست‌ها در وضعیت کنونی با آنها دست به گریبان هستند. در شرایط کنونی تجارت اسرائیل با کشورهایی نظیر چین، هند، کره جنوبی، سنگاپور و دیگر کشورهای آسیایی و حاشیه خلیج‌فارس، آسیب‌های جدی را متحمل شده است. اگر حمایت‌های خیانتکارانه تدارکاتی برخی بازیگران منطقه‌ای بویژه از طریق دوبی و بحرین در تامین نیازهای اقتصادی صهیونیست‌ها نبود، وضعیت اقتصادی این رژیم اکنون به مراتب بدتر از وضعیت فعلی بود و بخش‌های حیاتی اقتصاد رژیم اشغالگر قدس تا حد زیادی دچار فروپاشی می‌شد. به طور خاص، قیمت کالاهای مصرفی در اراضی اشغالی انفجاری قابل توجه‌تر را در قیاس با وضعیت نه‌چندان مساعد فعلی تجربه می‌کرد. البته تداوم جنگ غزه به هیچ عنوان در راستای منافع اقتصادی اسرائیل نیست. این رژیم همین حالا هم نمی‌تواند به نحوی موثر با تبعات این جنگ دست و پنجه نرم کند. اکنون بخش‌هایی در اقتصاد اسرائیل وجود دارند که به کل فلج شده‌اند. طبق داده‌های بانک مرکزی اسرائیل و وزارت بازرگانی و دارایی این رژیم، هزینه‌های جنگ غزه از زمان اجرای عملیات هفتم اکتبر تا ماه مارس سال 2024، چیزی حدود 70 میلیون شِکِل معادل 73 میلیارد دلار بوده است. اینها صرفا هزینه‌های تخمینی جنگ هستند. تردیدی نیست که آواره شدن 250 هزار صهیونیست در نتیجه جنگ غزه از مناطقی نظیر شهرک‌های مجاور با نوار غزه، منطقه نقب غربی و مرز لبنان نیز حامل هزینه‌های اقتصادی سنگینی برای صهیونیست‌ها بوده است. در عین حال، بیش از 360 هزار سرباز ذخیره اسرائیلی نیز در میدان‌های نبرد حضور دارند که این مساله موجب می‌شود رژیم اسرائیل مجبور به پرداخت حقوق به آنها شود. همچنین باید توجه داشته باشیم که همین افراد در مشاغل مختلف به فعالیت مشغول بوده‌اند و اکنون حضور نیافتن آنها در مشاغل‌شان یک آسیب جدی به اقتصاد صهیونیست‌ها محسوب می‌شود. اکنون فعالیت مدارس و مراکز آموزشی در اراضی اشغالی، همچنین بخش‌های توریسم، رستوران‌ها و به طور کلی مراکزی که مرتبط با سرگرمی هستند، کاملا تعطیل است. نرخ تورم در اراضی اشغالی افزایش قابل توجهی یافته و بودجه عمومی صهیونیست‌ها بشدت تحت فشار است و در عین حال میزان بدهی عمومی رژیم اشغالگر قدس نیز به شدت اوج گرفته است. در وضعیت کنونی، اقتصاد اسرائیل در رکود محض است و تمام منابع درآمدی صهیونیست‌ها صرف جنگ می‌شود. باید از خود بپرسیم حالا که بندر ایلات به تازگی اعلام ورشکستگی کرده، آیا ورشکستگی کلی رژیم اشغالگر قدس نیز نزدیک نیست؟ حداقل شواهد میدانی که گواه می‌دهند تحقق این سناریو چندان هم دور از واقعیت نیست».

 


Page Generated in 0/0054 sec