printlogo


کد خبر: 287555تاریخ: 1403/5/2 00:00
با تقدیر از زنده‌یاد پروانه معصومی و معرفی برگزیدگان
آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوثر برگزار شد

گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم کوثر با تقدیر از زنده‌یاد پروانه معصومی و معرفی برگزیدگان و یک تقدیر ویژه به پایان رسید.
در این مراسم که با حضور سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی دولت سیزدهم، انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا افشار رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و فرهاد قائمیان رئیس هیات داوران برگزار شد، ناصر باکیده، دبیر دوره پنجم در سخنانی کوتاه با اشاره به وقفه 15 ساله در برپایی این رویداد گفت: پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر پس از 15 سال وقفه با کمک علاقه‌مندان به این حوزه احیا شد. من و همکارانم راهی بسیار طولانی را برای احیا این رویداد طی کردیم.
دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش ما این بود که بتوانیم مجموعه‌ای از این دستاوردها را در قالب اکران‌های روزانه جشنواره به نمایش درآوریم اما به دلیل شهادت رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات، این امر میسر نشد. بسیاری از مطالب مربوط به این جشنواره در رسانه‌های مختلف منعکس شده است. از تمام سازمان‌هایی که در این مدت به کمک ما آمدند و این جشنواره را همراهی کردند از جمله شهرداری تهران، سازمان سینمایی، موسسه تصویر شهر، بنیاد شهید، بنیاد نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و... تشکر می‌کنم. در پایان از همکاران خود که در مدت هفت ماه با تلاش مضاعف تلاش کردند این جشنواره به ثمر برسد سپاسگزارم. همچنین از سرکار خانم فاتحی در بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش و سردار افشار که به تیم من جهت برگزاری این جشنواره اعتماد کردند، کمال تشکر را دارم. تلاش کردیم در این دوره جشنواره‌ای گرم و صمیمی برگزار کنیم.
در ادامه مراسم سید محمد حسینی، وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: از دست‌اندرکاران این رویداد بین‌المللی مهم تشکر می‌کنم. بسیار خرسندم که این جشنواره مجددا راه‌اندازی شده و امیدواریم مسیر برگزاری آن ادامه داشته باشد. وی افزود: نام این جشنواره از قرآن و سوره مبارکه کوثر گرفته شده و امیدواریم این رویداد با همت همه علاقه‌مندان ادامه یابد و در آینده شاهد دستاوردهای آن باشیم و آثار فاخری را درباره کرامت، جایگاه و حقوق زن در دوره‌های آتی شاهد باشیم. حسینی در پایان گفت: از نهادهای مختلف که در برگزاری این جشنواره نقشی سازنده داشتند سپاسگزارم و امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد، چرا که حرف‌های بسیاری برای مطرح شدن در این زمینه وجود دارد.
در ادامه مراسم، اعضای خانواده‌های شهید آرمان علی‌وردی و همچنین شهیده فائزه رحیمی روی صحنه حاضر شدند و مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند.
در این مراسم همچنین انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور مربوط به زنان و خانواده در سخنانی گفت: یاد و خاطره شهدای هیات دولت را گرامی می‌داریم. رهبر معظم انقلاب مثال زدند که امیرکبیر در مدت کم توانست اثر‌گذاری شایسته‌ای داشته باشد و شهید آیت‌الله رئیسی نیز در طول 33 ماه فعالیت، آثار بسیار مثبتی را از خود در کشور و جامعه بین‌الملل باقی گذاشت و در سطح منطقه‌ای نیز جایگاه ایران را ارتقا بخشید. شهید رئیسی نقشه جدیدی را ترسیم کرد و نشان داد کشورهای منطقه بدون وجود ایران قادر به تصمیم‌گیری نخواهند بود. وی ادامه داد: در زمانی که خانواده، زن و جنسیت بازیچه بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های معاصر قرار گرفته است و در این باره در قالب جشنواره‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهند تا هنجارهای جدیدی را وضع کرده و هنجارهای ارزشی را حذف کنند. در چنین موقعیتی هنرمندان و دست‌اندرکاران وظایف مهمی بر عهده دارند و رسانه سینما که جوانان با آن ارتباط بهتری برقرار می‌کند، می‌تواند نقشی بسیار مهم برعهده داشته باشد. خزعلی یادآور شد: سخن گفتن با زبان جوانان وظیفه سینمای متعهد و هنرمندان برجسته کشور است. دشمنان از برترین ابزارها استفاده می‌کنند و هنرمندان نیز وظیفه دارند با استفاده از قالب هنر درباره اهداف متعالی به فعالیت بپردازند.
در ادامه امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر، رویداد پاسداشت مقام زن تراز اسلامی است. حضرت زهرا به عنوان زن نمونه کوثر نامیده شده، چرا که شایستگی این بانو موجب حیات‌بخشی و رشد جامعه انسانی می‌شود. وی افزود: تاریخ ایران سرشار از زنانی است که با شجاعت و ایستادگی باعث رشد و هدایت جامعه خود شدند؛ زنانی که در عین عفت و پاکدامنی، تمام وجود خود را در قالب محبت به دیگران به کار گرفته‌اند و در میانه میدان کارآمدی خود را اثبات کردند. اسم‌های بزرگی مانند آسیه(س)، مریم(س)، زینب(س) و بر قله آنها حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در تاریخ اسلام وجود دارند و زمانی که درباره همسر نمونه صحبت می‌کنیم، می‌توانیم از این افراد نام برده و آنها را به عنوان الگو مطرح کنیم.
در ادامه مراسم جوایز بخش بین‌الملل پنجمین جشنواره فیلم کوثر اهدا شد و پس از آن فیلمی از زنده‌یاد پروانه معصومی، بازیگر مطرح سینمای ایران که سال گذشته از دنیا رفت به نمایش درآمد.
مریم پوریامین، مدیر بخش فرهنگی جشنواره نیز در سخنانی کوتاه در همین رابطه گفت: جشنواره کوثر افتخار دارد از خدمات مرحوم پروانه معصومی قدردانی کند. او با جهاد خود به مردم و رهبر کشور تعظیم کرد و به همین دلیل جای او برای همیشه در قلب‌ها خواهد ماند.
پس از این بخش نیز در قسمت پایانی جشنواره، جوایز بخش‌های سینمای ایران به برگزیدگان اهدا شد.

Page Generated in 0/0055 sec