printlogo


کد خبر: 287558تاریخ: 1403/5/2 00:00
دور دنیا

حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی
حزب‌الله لبنان دیروز دوشنبه از حمله پهپادی به پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی خبر داد. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: مجاهدان مقاومت اسلامی روز دوشنبه در حمایت از ملت ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آنها، پایگاه «المالکیه» را با یک پهپاد هدف قرار دادند. در بیانیه حزب‌الله آمده است: پهپاد مسلح به صورت دقیق به بخشی از پایگاه اصابت کرد و باعث تخریب آن شد. همچنین خبرنگار المیادین گزارش داد: هواپیماهای ارتش اشغالگر از دیوار صوتی در حریم هوایی بیروت، پایتخت لبنان و جنوب عبور کردند. از زمان آغاز جنگ غزه مرزهای لبنان و اراضی اشغالی نیز شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی است. حزب‌الله لبنان بر توقف جنگ غزه به‌ عنوان شرط خود برای توقف حملاتش علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرده است. حملات حزب‌الله لبنان که در حمایت از مقاومت غزه و پاسخ به حملات رژیم اشغالگر به غیرنظامیان در جنوب لبنان انجام می‌شود، به کابوسی برای شهرک‌نشینان صهیونیست تبدیل شده است که چند ماه است از ترس، از مناطق شمال اراضی اشغالی فرار کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های عبری، ده‌ها شهرک در شمال اراضی اشغالی به دلیل حملات حزب‌الله تخلیه شده و این مناطق شبیه شهر ارواح شده است. ساکنان شهرک‌های شمالی می‌گویند کابینه نتانیاهو آنها را به حال خودشان رها کرده است و فکری برای حل بحران مناطق شمالی نمی‌کند.
***
بورل: ادامه همکاری با اسرائیل در وضعیت کنونی امکان‌پذیر نیست
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز دوشنبه اعلام کرد آنچه در غزه اتفاق می‌افتد قابل پذیرش نیست و این اتحادیه از اجرای احکام و دستورات دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت می‌کند. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تاکید کرد: ادامه همکاری با «اسرائیل» به شیوه طبیعی در سایه وضعیت کنونی امکان‌پذیر نیست. بورل در ادامه گفت: اسرائیل می‌تواند تاریخ را آنطور که می‌خواهد تفسیر کند اما احترام به قوانین بین‌المللی الزام‌آور است و ما در اتحادیه اروپایی درباره نحوه اجرای آن بحث خواهیم کرد. در پی تداوم و تشدید جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه آوارگان بی‌دفاع در نوار غزه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای از اتحادیه اروپایی خواست سکوت خود را در قبال نقض حقوق فلسطینی‌ها توسط اسرائیل بشکند و برای توقف همه اقدامات غیرقانونی این رژیم، تضمین و اطمینان ایجاد کند. این سازمان حقوق بشری در بیانیه خود به این منظور اعلام کرد: مقامات اسرائیلی از گرسنگی به عنوان ابزار جنگی استفاده می‌کنند. در این شرایط، محدودیت‌های شدید و خودسرانه‌ای در روند دسترسی مردم غزه به غذا، آب، سوخت، برق و کمک‌های بشردوستانه وجود دارد و مردم غزه در معرض قحطی عمدی و مجازات جمعی قرار گرفته‌اند. در این بیانیه خطاب به کشورهای اتحادیه اروپایی آمده است: متاسفانه شما جنایات جنگی‌ای را که مقامات اسرائیلی انجام می‌دهند محکوم نکرده و اقدامات مناسبی نیز برای مقابله با آن انجام نداده‌اید. دیده‌بان حقوق بشر خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی تاکید کرد: شما باید صراحتا به جنایات جنگی‌ای که مقامات اسرائیلی انجام می‌دهند و موارد دیگر از نقض حقوق فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری، قبل و بعد از 7 اکتبر 2023، اعتراف و آنها را محکوم کنید.
***
کشته شدن ۲ اسیر دیگر صهیونیست در غزه
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از کشته شدن ۲ اسیر صهیونیست در غزه خبر دادند. رسانه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد: ارتش از کشته شدن ۲ اسرائیلی اسیر نزد حماس در غزه خبر داده است. حماس اعلام کرده است این ۲ اسیر مارس گذشته در جریان حملات ارتش و کمبود دارو کشته شده‌اند. رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نیز اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن ۲ اسیر دیگر در غزه خبر داده است. به گفته این روزنامه، ارتش به خانواده یگاو بوخستاب که در غزه در اسارت جنبش حماس بود، اعلام کرده او کشته شده است. دیگر نظامی کشته شده در غزه الکس دانزیگ بود که به خانواده او هم اطلاع‌رسانی شده است. ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون از کشته شدن ۴۶ اسیر از مجموع ۱۲۰ اسیر اسرائیلی در غزه خبر داده است. تمام این افراد در بمباران‌های نوار غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی کشته شدند. کانال ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به کشته شدن این ۲ صهیونیست در غزه آن را گواهی دیگر بر ضرورت تعجیل در بازگرداندن اسیران و انجام توافق دانست.
***
ناتو بیش از ۵۰۰ هزار سرباز را در حالت آماده‌باش قرار داد
سخنگوی ائتلاف نظامی ناتو گفت بیش از ۵۰۰ هزار پرسنل نظامی ناتو در حال حاضر در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. سخنگوی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از سال ۲۰۱۴، ناتو مهم‌ترین تحول در دفاع جمعی را انجام داده است. ما جامع‌ترین طرح‌های دفاعی را از زمان جنگ سرد به اجرا گذاشته‌ایم که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار سرباز در حالت آماده‌باش هستند». به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سران کشورهای عضو ناتو در بیانیه نشست ائتلاف در واشنگتن که روز چهارشنبه منتشر شد، تایید کردند اوکراین در مسیری غیرقابل بازگشت به ناتو قرار دارد. بیانیه مشترک تلاش‌های ائتلاف برای منزوی کردن روسیه، تقویت امنیت در جناح شرقی و افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین را تشریح کرد.

Page Generated in 0/0041 sec