printlogo


کد خبر: 287569تاریخ: 1403/5/2 00:00
شیرخوارگاه‌ها خالی از کود شدند

واگذاری کودکان به خانواده خویشاوندان، تسهیل در امر فرزندخواندگی و راه‌اندازی طرح خانواده میزبان، باعث شده است تعداد کودکان در شیرخوارگاه‌ها از 2 سال گذشته بشدت کاهش یابد و این مراکز خالی از کودکان شوند. رئیس سازمان بهزیستی از افزایش مددجویان بهزیستی به 1.5 میلیون خانواده خبر داد و گفت: برای نخستین بار شتاب‌دهنده اجتماعی شوق زندگی ایجاد شد و امروز مشاهده می‌شود که شیرخوارگاه‌ها خالی از کودک شدند. اوایل سال‌جاری مدیرکل مراقبت و توانمند‌سازی کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از کاهش معنادار تعداد کودکان شیرخوارگاه‌های سراسر کشور برای نخستین بار در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ خبر داد. سعید بابایی با بیان اینکه در پایان اسفند سال گذشته، ۶۱۲ کودک در شیرخوارگاه‌های سازمان بهزیستی در سراسر کشور حضور داشتند، اعلام کرد: بر اساس این آمار بیشترین میزان کودک در شیرخوارگاه‌‌های حضرت ولیعصر(عج) استان فارس، شیرخوارگاه مادر استان کرمان، شیرخوارگاه شبیر و شیرخوارگاه حضرت آمنه(س) استان تهران و شیرخوارگاه امام علی(ع) استان البرز بوده است. 
وی با اعلام اینکه در آغاز سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲۰۰ کودک در شیرخوارگاه‌های کشور حضور داشته‌اند، بیان داشت: از دلایل کاهش این آمار می‌توان به مددکاری فعال برای بازپیوند یا واگذاری کودکان به خانواده خویشاوندان، تسهیل در امر فرزندخواندگی و راه‌اندازی طرح خانواده میزبان اشاره کرد. به طور مثال، تعداد کودکان در شیرخوارگاه‌های استان تهران در آغاز سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ کودک بود که در پایان سال ۱۴۰۲ به زیر ۱۰۰ کودک کاهش یافته است. به گزارش «وطن امروز»، علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی نیز درباره کاهش چشمگیر تعداد کودکان در شیرخوارگاه‌ها افزود: شیرخوارگاه‌ها خالی از کودک شده‌اند. وی در ادامه گفت: تعداد مددجویان تحت پوشش بهزیستی نیز به 1.5 میلیون خانواده افزایش یافت. از ابتدای انقلاب اسلامی تا قبل از این دولت، ۹۴۰ هزار خانواده ذی‌نفع تحت حمایت بودند اما اکنون یک میلیون و ۵۳۰ هزار خانواده تحت حمایت هستند. قادری با اشاره به ارائه خدمات نوآورانه در طول هزار روز خدمت بهزیستی، ادامه داد: سال گذشته بهزیستی به عنوان دستگاه برتر معرفی شد؛ در راستای اجرای قانون بر زمین مانده حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، اتفاقات عجیبی افتاد؛ برای اولین‌بار در دنیا آزمون اختصاصی افراد دارای معلولیت برگزار شد. 
قادری همچنین با بیان اینکه برای نخستین بار مسؤولیت اجتماعی از سوی وزارت رفاه به سازمان بهزیستی داده شد، افزود: ۱۶۰ میلیارد تومان پرداخت شد که در مناطق محروم هزینه می‌شود. رئیس سازمان بهزیستی در ادامه به طرحی به نام SCOC (مرکز عملیات و فوریتهای اورژانس اجتماعی) اشاره کرد و افزود: این طرح وارد فاز اجرایی خواهد شد. همچنین استانداردسازی خدمات و مسائل دانشگاهی انجام شده است. 
وی در پایان از رشد ۴۸ درصدی بودجه بهزیستی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این درحالی است که رشد بودجه عمومی کشور ۲۳ درصد است، همچنین رشد بودجه بهزیستی کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۲۴۰ درصد بوده است.

Page Generated in 0/0059 sec