printlogo


کد خبر: 287576تاریخ: 1403/5/2 00:00
اخبار

آذری‌جهرمی با اشاره به انصراف بایدن از انتخابات:
«پیرمردان پرحاشیه سیاست» در حال مجاهده‌اند!
پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی که هنوز چهره نامزد پیروز مشخص نشده بود، برخی صاحب‌نظران این بحث را مطرح می‌کردند که در صورت پیروزی مسعود پزشکیان، دولت سوم روحانی با ژنرال‌های پا به سن گذاشته‌ای که مدت‌هاست در عرصه سیاست حضور دارند، بار دیگر به فکر سهم‌خواهی و کسب قدرت می‌افتد. این نگرانی‌ها اکنون از داخل اصلاح‌طلبان بویژه شورای راهبری انتخاب اعضای دولت چهاردهم نیز به گوش می‌رسد. 
دیروز وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در پستی معنادار در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی، به تلاش برخی برای کسب قدرت در دولت چهاردهم واکنش نشان داد. محمدجواد آذری‌جهرمی در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخاباتی نوشت: «در حالی که «پیرمرد پرحاشیه سیاست آمریکا» کناره‌گیری کرد، «پیرمردان پرحاشیه سیاست ایران» همچنان مشغول مجاهده‌اند».
جهرمی که عضو شورای راهبری انتخاب دولت چهاردهم است، پیش‌تر نیز درباره آنچه «سهم‌خواهی پیرمردهای پرحاشیه سیاست» می‌نامد، هشدار داده بود. او در پست دیگری نوشته بود: «بزودی خیل مشتاقان حضرت اباعبدالله علیه‌السلام راهی زیارت اربعین شده و این رویداد بزرگ همزمان با استقرار دولت جدید خواهد بود. در میانه نبرد پیرمردهای پرحاشیه سیاست برای اخذ سهم از دولت، امیدوارم رئیس‌جمهور منتخب توجه ویژه‌ای به برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به این زوار عزیز داشته باشد».
بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اخیراً درباره سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از پزشکیان گفته بود: «به نظر می‌رسد شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده. از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها از داشتن پست و مقام منع شوند تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند».
***
اژه‌ای: قوه‌قضائیه خود را موظف به همکاری همه‌جانبه با دولت می‌داند
رئیس دستگاه قضا گفت: قوه‌قضائیه خود را موظف و مکلف به همکاری همه‌جانبه با دولت می‌داند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به در پیش بودن تشکیل دولت چهاردهم گفت: امیدواریم به برکت نفحات حسینی و عاشورایی، یک دولت متدین، متعهد، انقلابی و کارآمد تشکیل شود و چنین دولتی بتواند با همکاری سایر قوا، گام‌های بلندی را در جهت تحقق اهداف نظام و منویات ولی‌امر و آرمان‌های الهی و پیاده‌سازی عدالت در همه زمینه‌ها بردارد.
رئیس عدلیه با اشاره به معیارهایی که رهبر حکیم انقلاب پیرامون تعیین کابینه جدید در دیدار نمایندگان مجلس تشریح فرمودند، گفت: رئیس‌جمهور منتخب همواره تاکید دارند در جهت اهداف نظام و در خط ولایت حرکت می‌کنند و بر پیاده‌سازی سیاست‌های کلی نظام (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) و قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، التزام و اصرار و اهتمام دارند؛ این امر، بسیار ارزشمند و مغتنم است و بر همین اساس، همگان باید به دولت چهاردهم یاری رسانیم.
وی بیان داشت: وقتی دولت چهاردهم بر مبنای تأکیدات رئیس‌جمهور منتخب، بر حرکت در خط ولایت و تحقق آرمان‌ها و اهداف نظام و عمل به قانون اساسی و پیاده‌سازی سیاست‌های کلی نظام، اهتمام و اصرار خواهد داشت، بدیهی است قوه‌قضائیه خود را موظف و مکلف به همکاری همه‌جانبه با دولت می‌داند.
محسنی‌اژه‌ای در همین راستا، دستورات مشخصی را به بخش‌های مختلف قوه‌قضائیه برای مساعدت و کمک به دولت چهاردهم صادر کرد.
***
طحان‌نظیف: دوره ریاست‌جمهوری از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه آغاز می‌شود
سخنگوی شورای نگهبان گفت: دوره ریاست‌جمهوری از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه از سوی رهبر انقلاب آغاز می‌شود و با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی می‌یابد.
هادی طحان‌نظیف درباره مراسم تنفیذ گفت: در اصل ۱۱۰ قانون اساسی که موضوع وظایف و اختیارات رهبری در آن آمده، ذیل بند ۹ این اصل، بحث امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم در زمره وظایف و اختیارات رهبر ذکر شده است. امضا که در این بند آمده، مترادف تنفیذ و به معنای به اجرا درآوردن و تأیید کردن است که مقصود از آن اعتباربخشی و تأیید یک عمل حقوقی است.
وی افزود: بر همین مبنا باید بگویم اصطلاح امضای حکم ریاست‌جمهوری به مفهوم اجازه دخالت و اعمال قدرت به رئیس‌جمهور در چارچوب مشخص‌شده توسط شرع و قانون اساسی از طرف ولی فقیه است که بر مبنای همین اجازه اقدامات رئیس‌جمهور اعتبار شرعی و قانونی می‌یابد.
طحان‌نظیف درباره چگونگی انجام تنفیذ تصریح کرد: بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تأیید صحت انتخابات از طرف مرجع قانونی آن یعنی شورای نگهبان، اعتبارنامه فرد منتخب توسط شورای نگهبان تهیه و محضر مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود.
وی ادامه داد: بعد از آن طی مراسمی بعد از گزارشی که وزیر کشور از چگونگی برگزاری انتخابات می‌دهد و با اعلام نامزدی که واجد رأی اکثریت شده و قرائت اعتبارنامه شخص منتخب، رهبر معظم انقلاب طی حکمی ریاست‌جمهوری فرد منتخب را امضا می‌کنند و بر اساس ماده یک قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، دوره ریاست‌جمهوری از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به وسیله رهبر انقلاب آغاز می‌شود.

Page Generated in 0/0053 sec