printlogo


کد خبر: 287586تاریخ: 1403/5/2 00:00
گزارش روز
از بستنی بایدن تا عروسک هریس

تنها ساعاتی بعد از انتشار بیانیه کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهور بی‌هوش و حواس آمریکا از انتخابات پیش روی این کشور، هم او و هم معاونش کاملا هریس که به احتمال زیاد نامزد اصلی حزب دموکرات خواهد شد، مورد تحقیر شخصیت‌های مشهور مجازی قرار گرفتند. 
ایلان ماسک، میلیاردر مشهور و مالک شبکه اجتماعی ایکس، تسلا و اسپیس ایکس، پیشرو این موج بود. او که حالا عملا به عنوان مدیر کارزار سایبری ستاد دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات 2024 شناخته می‌شود، احتمالا جزو نخستین کسانی بوده که از انصراف بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آگاه شده است. در نخستین ساعات اداری روز یکشنبه گذشته، در حالی که کمتر کسی حتی در سطح رهبری حزب دموکرات از تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از شرکت در دومین انتخابات ریاست‌جمهوری متوالی در فاصله کمتر از یک ماه از آغاز کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو آگاه بود، تصویر انصراف‌نامه او بدون هیچ خبر و پیش‌زمینه قبلی، برای نخستین‌بار در حساب رسمی رئیس‌جمهور ایالات متحده در شبکه ایکس منتشر شد.  این به این معناست که مالک و مدیرعامل این شبکه که همزمان کارزار تبلیغاتی ترامپ را نیز پیش می‌برد، این امکان را داشته که با رصد دائم حساب رقیب، حتی ثانیه‌هایی قبل از انتشار این پست در صفحه تایم‌لاین – جایی که در معرض دید دنبال‌کنندگان حساب قرار می‌گیرد -  از آنچه در کاخ سفید می‌گذرد، با خبر شود.
این شخصیت مشهور فناوری هم فرصت را از دست نداد و با توجه به اینکه با 190 میلیون دنبال‌کننده در ایکس یکی از اینفلوئنسرهای اصلی این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود، بلافاصله دست روی زمان‌بندی خاص اعلام انصراف رئیس‌جمهور گذاشت  تا او را تبدیل به سوژه تمسخری گسترده در فضای مجازی کند.
ماسک به فاصله کمی از انتشار پست رئیس‌جمهور آمریکا توئیت زد: «آیا واقعا روز ملی بستنی است؟»
به این ترتیب او توجه‌ها را به این موضوع جلب کرد که بایدن، سیاستمدار سالخورده‌ای که سال‌ها به خاطر علاقه بیش از حدش به بستنی در جامعه آمریکا معروف بوده، درست روز 21 ژوئیه، روز ملی بستنی در ایالات متحده مشهور به «یکشنبه ساندای» کناره‌گیری خود از ادامه ماجراجویی برای ماندن در قدرت را اعلام کرده است. این سرآغاز جوک‌ها و میم‌های تمسخر‌آمیز بسیاری با این مضمون بود که این تاریخ مصادف با «آب شدن پیرمرد کاخ سفید» برنامه‌ریزی شده بوده است.
مثلا یک کاربر ایکس نوشت: «جو بایدن منتظر بود تا روز ملی بستنی از رقابت‌های ریاست‌جمهوری خارج شود».
بایدن و بستنی‌هایش برای نخستین‌بار در طول کارزار انتخاباتی باراک اوباما در سال 2008 وارد فرهنگ عامه یانکی‌ها شدند. سال 2016 نیز زمانی که معاون رئیس‌جمهور بود، هنگام بازدید از یک بستنی‌فروشی پرزرق و برق در اوهایو اعتراف کرد:«اسم من جو بایدن است و عاشق بستنی هستم. همه شما فکر می‌کنید که دارم شوخی می‌کنم ولی نه. من بیشتر از 3 نفر دیگر که دوست دارید با آنها باشید، بستنی می‌خورم».
بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خود نیز در سال 2020 مدام در بستنی‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها در حال لیسیدن این دسر یخ دیده شد. 
در حالی که پیرمرد ۸۲ ساله بعد از انصراف از کاملا هریس، معاونش حمایت کرده، این نیز دستاویز تحقیر بیشتر دموکرات‌ها توسط ماسک شد.
از سوی دیگر، پس از اعلام بایدن، الکس سوروس، وارث جورج سوروس، میلیاردر صهیونیست و مشهور به امپراتور براندازی و انقلاب‌های رنگی فورا از هریس حمایت کرد و او را بهترین گزینه دموکرات‌ها  برای شکست دونالد ترامپ توصیف کرد.
تشکیلات خاندان سوروس یکی از برجسته‌ترین حامیان کارزار انتخاباتی حزب دموکرات بوده و در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره 2 سال پیش به تنهایی 128 میلیون دلار کمک مالی کرد.
الکس سوروس با انتشار تصویری از خود در کنار هریس در ایکس نوشت: «زمان آن رسیده همه ما حول کاملا هریس متحد شویم و دونالد ترامپ را شکست دهیم ... زنده‌باد رویای آمریکایی!» 
ایلان ماسک نیز بلافاصله فرصت را برای نواختن رقیب جدید مغتنم شمرد و در پاسخ نوشت: «من فقط می‌خواهم از الکساندر سوروس تشکر کنم که هیچ‌کس را درباره اینکه عروسک خیمه‌شب‌بازی بعدی چه کسی خواهد بود، معطل نگه نمی‌دارد».
ماسک قبلا نیز این میلیاردر یهودی را به دلیل تلاش مؤثر برای متلاشی کردن جامعه از طریق تضمین عدم اجرای قوانین مورد انتقاد قرار داده بود.  وی سال گذشته به جو روگان، خبرنگار نزدیک به جمهوری‌خواهان گفت: «او جلوی تعقیب جرم را می‌گیرد و کارهایی انجام می‌دهد که ساختار تمدن را می‌فرساید». جامعه‌شناسان معتقدند اظهار نظرهای تحقیر‌آمیز شخصیتی کارآفرین و غیرسیاسی مثل ماسک علیه رئیس‌جمهور وقت و معاونش، معنایی جز بی‌اعتباری روزافزون شاخص‌ترین سیاستمداران حاکم بر آمریکا و سقوط امر سیاسی در این کشور ندارد.

Page Generated in 0/0064 sec