printlogo


کد خبر: 287596تاریخ: 1403/5/3 00:00
کاملا هریس به نامزدی نهایی حزب دموکرات آمریکا برای رقابت با ترامپ نزدیک می‌شود
جدال سخت
* حمله لفظی ونس به هریس: دموکرات‌ها دروغگو هستند/ * هریس در کنایه به ترامپ: من با کلاهبردارها کار و با آنها برخورد کرده‌ام!

گروه بین‌الملل: به نظر می‌رسد آمریکا برای بار نخست با یک پدیده مهم و قابل توجه روبه‌رو خواهد شد؛ قرار گرفتن کاملا هریس، یک زن با پدر و مادری جامائیکایی و هندی رودرروی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا. هریس دومین زن در تاریخ آمریکاست که وارد مبارزات نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؛ بار نخست سال 2016 هیلاری کلینتون، وزیر اسبق خارجه دولت اوباما با ترامپ رقابت کرد و در حالی که میزان آرای مستقیم وی از ترامپ بیشتر بود ولی ترامپ به لطف آرای الکترال هیلاری را شکست داد. اکنون هریس دومین زن و البته نخستین زن رنگین‌پوست آمریکاست که وارد عرصه مبارزات می‌شود و می‌خواهد با توسل به حمایت‌های همه‌جانبه اقلیت‌ها، سیاه‌پوستان و زنان، ترامپ را شکست دهد. روز یکشنبه جو بایدن اعلام کرد به نفع کاملا هریس، معاون خود از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری می‌کند. این خبر باعث شد موجی جدید برای دموکرات‌ها ایجاد و عملا شوکی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد شود. هریس در همین ۲ روز توانسته 81 میلیون دلار به سبد کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها واریز کند و از این حیث یک عملکرد موفق در همین 72 ساعت داشته است. بلافاصله بعد از کاندیداتوری هریس بسیاری از سناتورها و مقامات ارشد حزب دموکرات از نامزدی او حمایت کردند. نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا از نخستین افرادی بود که از وی حمایت کردند اما هنوز برخی مقامات ارشد حزب مانند اوباما و سندرز برای حمایت از هریس تردید دارند و حتی اوباما موضوع را به نشست دموکرات‌ها در شیکاگو منوط کرده است. هریس اواخر دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت: «امشب، من افتخار می‌کنم که حمایت گسترده‌ای را که برای نامزد شدن حزب ما لازم است، به دست آورده‌ام. من مشتاقانه منتظرم بزودی این نامزدی را به طور رسمی بپذیرم».
طبق اعلام آرای الکترال دموکرات‌ها هریس تاکنون توانسته بخش مهمی از راه را طی کند. شبکه سی‌بی‌اس، شریک آمریکایی بی‌بی‌سی گزارش داد بر اساس نظرسنجی‌ها کاملا هریس از حمایت کافی نمایندگان و رهبران و «اعضای برگزیده» حزب دموکرات برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری برخوردار است. بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس، هریس از حمایت و تایید بیش از ۱۹۷۶ نماینده برگزیده حزب دموکرات برخوردار است؛ رقمی که برای کسب نامزدی این حزب کافی است. نمایندگان حزب دموکرات نامزد نهایی خود را در مجمع ملی حزب در شیکاگو انتخاب خواهند کرد. بنا بر گزارش سی‌بی‌اس، هیات‌های نمایندگی در ۲۷ ایالت در بیانیه‌هایی حمایت کامل خود از هریس را اعلام کرده‌اند. هریس روز دوشنبه هم به دفتر ستاد مرکزی بایدن - هریس در شهر ویلمینگتون ایالت دلاور رفت و در سخنانی گفت «برای پیروزی به میدان آمده است» و در صورت راه یافتن به کاخ سفید به ‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن تاریخ آمریکا حق قانونی زنان کشورش برای سقط جنین را احیا خواهد کرد. معاون جو بایدن در این سخنرانی، با اشاره به سابقه خود تحت عنوان دادستان کل ایالت کالیفرنیا و پیش از آن به عنوان دادستان عمومی شهر سانفرانسیسکو گفت: «من (تحت عنوان دادستان) با متقلب‌ها، آزاردهندگان زنان و کلاهبردارها کار کرده‌ام و برای همین هم می‌گویم امثال ترامپ را خوب می‌شناسم». این حمله کلامی تند و مستقیم هریس به دونالد ترامپ در حالی با تشویق و کف زدن مکرر اعضای ستاد مرکزی بایدن - هریس روبه‌رو شد که صبح دیروز نامزد معاونت دونالد ترامپ در اوهایو دموکرات‌ها را «دروغگو» خوانده و مستقیما به جو بایدن و کاملا هریس حمله لفظی کرده بود. جی‌دی ونس‌ در نخستین سخنرانی خود در ایالت محل سکونتش، اوهایو، به کناره‌گیری بایدن اشاره کرد و گفت:‌ «آنچه در این کشور می‌گذرد شرم‌آور است». در تحولی دیگر، ستاد انتخاباتی بایدن - هریس که پس از کناره‌گیری جو بایدن به ستاد «هریس برای ریاست‌جمهوری» تغییر نام داده طی 2 روز گذشته توانسته ۸۱‌میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کند. در بیانیه ستاد هریس ادعا شده جمع‌آوری ۸۱ میلیون دلار در ۲۴ ساعت بیشترین مبلغ کمک است که تاکنون یک نامزد برای انتخابات آمریکا توانسته طی یک شبانه‌روز جمع‌آوری کند. ستاد هریس گفته است این ۸۱ میلیون دلار را بیش از ۸۸۸ هزار نفر در مبالغی کمتر از ۲۰۰ دلار به کارزار انتخاباتی کاملا هریس واریز کرده‌اند. کارزار «اکت بلو» (ActBlue) که یکی از انجمن‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حزب دموکرات است هم در شبکه ایکس نوشت: «حامیان عادی و از بطن جامعه انرژی گرفته‌اند و برای حمایت از او [کاملا هریس] به ‌عنوان نامزد حزب دموکرات هیجان‌زده شده‌اند». افزایش چشمگیر کمک‌های مالی به ستاد انتخاباتی هریس در حالی است که طی یکی دو هفته گذشته آمارها از کاهش تمایل حامیان مالی این ستاد، به علت نگرانی از توانایی جو بایدن برای ادامه رقابت و پیروزی در برابر دونالد ترامپ حکایت داشت. اکنون با افزایش یک‌شبه و کم‌سابقه حجم کمک‌های مالی به ستاد کاملا هریس، دموکرات‌ها می‌توانند امیدوار شوند بخش بزرگی از رای‌دهندگانی که به علت سن و سال و تردید در توانایی جو بایدن برای ادامه ریاست‌جمهوری در دور دوم، رغبتی به فضای انتخاباتی حاضر نشان نمی‌دادند، برای حمایت از هریس قدم پیش بگذارند و همین اصطلاحا «تنور انتخابات» را به نفع دموکرات‌ها گرم کند.
***
ان‌بی‌سی: شاید هریس رویکرد آمریکا درباره جنگ غزه را تغییر دهد
شبکه ان‌بی‌سی به نقل از مقامات و تحلیلگران سابق واشنگتن گزارش داد: انتظار می‌رود هریس در صورت انتخاب شدن، به سیاست خارجی بایدن ادامه دهد اما به نظر می‌رسد تمایل بیشتری برای انتقاد علنی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ابراز همدردی با وضعیت اسفناک غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه دارد. یک منبع نزدیک به دولت آمریکا گفت آمریکایی‌های عرب‌تبار، رای‌دهندگان جوان و مترقی‌ها ممکن است نسبت به هریس پذیراتر باشند، چرا که او را مسؤول سیاست‌های بایدن در اراضی اشغالی نمی‌دانند و دموکرات‌ها امیدوارند این به تعداد رای‌های او کمک کند. به گفته آرون دیوید میلر، کارشناس ارشد اندیشکده بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، ریاست‌جمهوری هریس ممکن است منجر به «لفاظی بسیار متعادل‌تری» در قبال رژیم صهیونیستی شود. میلر خاطرنشان کرد: هریس به وضوح درباره موضوع تشکیل کشور فلسطین و حتی حقوق فلسطینیان بسیار دلسوزتر خواهد بود اما بعید است تغییر قابل توجهی در سیاست واشنگتن ایجاد کند. دموکرات‌ها هریس را به دلیل پیشینه نژادی و قومی‌اش، به ‌عنوان نخستین زن رنگین‌پوست و هندی‌تبار در تاریخ معاونت ریاست‌جمهوری معرفی کرده‌اند. ان‌بی‌سی خاطرنشان کرد: او همچنین با داگ امهاف، وکیل حقوقی ازدواج کرده و ارتباطات یهودی او را پذیرفته است و مجالسی را برای تعطیلات یهودیان میزبانی می‌کند.
***
رقابت نزدیک ترامپ و هریس
نتایج نظرسنجی یک دانشگاه غیردولتی در آمریکا نشان می‌دهد رقابت تنگاتنگی میان نامزد احتمالی دموکرات‌ها با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا برقرار است. دانشگاه غیردولتی کوئینی‌پیاک در آمریکا بتازگی یک نظرسنجی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در این کشور انجام داده است که بر اساس آن، کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد احتمالی حزب دموکرات در روزهای پیش از کناره‌گیری جو بایدن از مبارزات انتخاباتی تنها ۲ امتیاز از دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود عقب بوده است. تیم مالوی، تحلیلگر نظرسنجی دانشگاه کوئینی‌پیاک گفت: آنچه نظرسنجی به ما می‌گوید این است که بازی ادامه دارد. هریس بسیار خوب ظاهر شده است؛ تنها ۲ امتیاز اختلاف در رقابت بین او و ترامپ. وی افزود: این ۲ امتیاز هم در حاشیه خطاست. بنابراین آنها خیلی به هم نزدیک هستند. این نظرسنجی همچنین نشان‌دهنده بالاترین میزان مطلوبیت ترامپ از زمان ورود او به کاخ سفید در سال ۲۰۱۵ با ۴۶ درصد مطلوبیت در برابر ۴۹ درصد عدم مطلوبیت است. هریس با ۳۷ درصد مطلوبیت، ۵۱ درصد عدم مطلوبیت و ۱۱ درصد پاسخ مبنی بر اینکه به اندازه کافی درباره او اطلاعات ندارند، کمی عقب‌تر است. مالوی گفت: وقتی او (کاملا هریس) به‌عنوان نامزد قطعی تعیین شود، همه اینها احتمالا به شکل مثبت یا منفی تغییر خواهد کرد. این نظرسنجی که قبل از اعلام بایدن برای کنار رفتن از انتخابات انجام شد، نشان می‌دهد ۶۲ درصد مردم فکر می‌کنند این تصمیم درستی است. 

Page Generated in 0/0058 sec