printlogo


کد خبر: 287626تاریخ: 1403/5/3 00:00
نکته
افزایش تعامل دریایی در خزر

ناخدایکم ستاد عباس حسنی*: رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ دریای خزر با هدف ارتقای تعاملات و دیپلماسی دریایی و هم‌افزایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دریایی ارگان‌های دریایی کشور با کشورهای حاشیه دریای خزر برای ایمنی تردد کشتیرانی و خطوط مواصلاتی تجاری در ۲ مرحله ساحلی و دریایی برگزار شد.
در این رزمایش که یگان‌های سطحی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو موشک‌انداز سپر، ناو موشک‌انداز جوشن، ناو موشک‌انداز پیکان، ۳ فروند ناوچه قائم کلاس، ۲ فروند بالگرد، ۲ فروند یدک‌کش و همچنین یک فروند شناور شهید بصیر ندسا و یگان‌هایی از دریابانی فراجا شرکت داشتند، علاوه بر یگان‌های اعلام شده، کشتی امداد و نجات 45SB فدراسیون روسیه و ناظرانی از کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله جمهوری آذربایجان شرکت داشتند.
به ابتکار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار رزمایشی طراحی و اجرا شد که علاوه بر ارتقای همکاری در مقابله با سوانح دریایی از سوی ارگان‌های دریایی کشور، توانمندی‌های کشورهای حاشیه دریای خزر هم به صورت هم‌افزا پای کار آمد و موجبات پیشرفت تعاملات دریایی را فراهم کرد که از این موضوع می‌توان به عنوان بهترین دستاورد این رزمایش یاد کرد.
تمرینات پیش‌بینی شده در این رزمایش عبارت بود از رصد و پایش هوایی منطقه تمرین با بالگردها و پهپادهای جست‌وجو و نجات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات امداد‌رسانی هوایی، عملیات راپل با بالگرد روی کشتی سانحه دیده، نجات نفرات از آب با قایق‌های نجات، اطفای حریق، عملیات یدک کشتی سانحه دیده، آرایش نظامی یگان‌های شناور شرکت‌کننده پس از موفقیت در امداد و نجات کشتی سانحه دیده و تمرین عکسبرداری هوایی و رژه دریایی از مقابل ناو سرفرماندهی سپر.
همچنین به منظور افزایش سطح مهارت کارکنان در بالا بردن امنیت دریایی، یک تمرین تیراندازی سطحی علیه هدف کاذب با سلاح‌های تعیین شده یگان‌های شناور انجام شد.
در نهایت این رزمایش با اجرای موفق همه تمرینات پیش‌بینی شده به اهداف خود رسید و باعث شد ایمنی تردد کشتیرانی در دریای خزر ارتقا یابد.
سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر *

Page Generated in 0/0060 sec