printlogo


کد خبر: 287639تاریخ: 1403/5/4 00:00
دور دنیا

افشای نیم قرن جاسوسی آمریکا از رئیس‌جمهور برزیل
افشای جاسوسی دولت و سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده از رئیس‌جمهور برزیل در طول بیش از نیم قرن گذشته در افکار عمومی آمریکای لاتین غوغا به پا کرده است. اواسط ژوئیه، فرناندو مورایس، نویسنده زندگینامه لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل فاش کرد تیم نویسندگی او اخیراً ۸۱۹ سند، شامل ۳۳۰۰ صفحه از سوابق مربوط به لولا را از سال ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۹ از آژانس‌های مختلف ایالات متحده به دست آورده است. بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، افشای این مساله واکنش‌های زیادی را در میان محافل آمریکای لاتین برانگیخته است. دیدگاه اصلی، بویژه در محافل دانشگاهی و رسانه‌ای برزیل این است که این واقعه به‌طور کامل ثابت می‌کند تفکر هژمونیک امپراتوری ایالات متحده در آمریکای لاتین به‌عنوان «حیاط خلوت» آن در طول ۲۰۰ سال گذشته، یعنی از زمان تولد دکترین مونرو در سال ۱۸۲۳ تغییر نکرده است. مارکوس پیرز، مدیر موسسه اقتصاد و مطالعات بین‌المللی در دانشگاه ایالتی سائوپائولو به شینهوا گفت: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، کنترل ایالات متحده بر به اصطلاح «حیاط خلوت» خود در ظاهر کاهش یافته اما این مبتنی بر تقویت نوع دیگری از کنترل است، یعنی نظارت بر افراد کلیدی در زمینه‌های مختلف که اکنون در آمریکای لاتین به سطحی نامعقول رسیده است. به گزارش روزنامه فولا د سائوپائولو، بیشتر اسناد توسط سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) تهیه شده که دارای ۶۱۳ سند درباره لولا است که مجموعا ۲۰۰۰ صفحه است. سایر آژانس‌های ایالات‌متحده مانند اداره تحقیقات فدرال (FBI)، آژانس امنیت ملی (NSA) و شبکه اجرای جرائم مالی در این نظارت مشارکت داشته‌اند که هنوز به درخواست‌های ارائه اطلاعات از سوی زندگینامه‌نویسان لولا پاسخ نداده‌اند. نکته قابل توجه این است، اسنادی که به دست این نویسنده‌ها رسیده، فقط مربوط به فعالیت‌های لولا تا قبل از سال ۲۰۱۹ است. تعداد چنین اسنادی در 5 سال گذشته، بویژه در دوره سوم ریاست‌جمهوری او که از سال ۲۰۲۳ شروع شد، ناشناخته است. تحلیلگران سیاسی برزیلی معتقدند تعداد واقعی اسناد مربوط به لولا ممکن است بسیار فراتر از انتظارات باشد.
 
***
ژنرال انگلیسی: 
باید برای جنگ در آینده نزدیک آماده باشیم
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس هشدار داد ارتش این کشور باید طی ۳ سال برای جنگ علیه دشمنان خود آماده شود. ژنرال «رولاند واکر» که ماه گذشته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس شد، در اظهاراتی خصمانه ادعا کرد روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی می‌توانند یک رابطه در هم تنیده و خطرناک ایجاد کنند که او از آن، به عنوان «محور آشوب» نام برد. او در ادامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: روسیه می‌تواند پس از جنگ اوکراین به دنبال تلافی باشد، چین می‌تواند به دنبال حمله به تایوان باشد و ایران و کره‌شمالی می‌توانند به تولید سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهند. ژنرال واکر که در حاشیه کنفرانس سالانه ارتش صحبت می‌کرد، افزود: نکته اینجاست که وقتی فکر می‌کنید آنها [روس‌ها] از کار افتاده‌اند، برای گرفتن انتقام خروشان بازمی‌گردند. به همین دلیل است که شما تا ۲۰۲8-۲۰۲7 به نقطه‌ای خواهید رسید که تنها راه شما برای مقابله با آن، انزواست؛ یک بحران خاص که می‌تواند توسط سیستم مبتنی بر قوانین مدیریت شود اما من فکر می‌کنم (این توانایی) به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. او با بیان اینکه «یک مشکل در یک منطقه می‌تواند باعث انفجار همسو در منطقه‌ای دیگر شود» ابراز امیدواری کرد تا سال ۲۰۲۷ توانایی ارتش انگلیس را ۲ برابر کند.
 
***
۳ شکایت دیگر علیه اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی
«عبدالمجید مراری» سخنگوی تیم حقوقی در دیوان کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای درباره ثبت 3 شکایت دیگر در دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل اعلام کرد شکایت اول به حمله هشتم ژوئن به اردوگاه النصیرات مربوط می‌شود که بر اثر آن ۲۷۰ فلسطینی با هدف آزادی ۴ اسیر صهیونیست به شهادت رسیدند و تیم دفاع به نیابت از ۱۵ قربانی مستقیم این حمله، شکایت خود را ارائه خواهد داد. شکایت دوم مربوط به «عدنان البرش» جراح ارتوپد معروف فلسطینی است که ۱۴ نوامبر گذشته حین انجام وظایف پزشکی و بشردوستانه خود در بیمارستان العوده دستگیر شد و بر اثر شکنجه و بیماری در زندان درگذشت. او به هیچ عنوان متهم و در چارچوب قانونی محاکمه نشد و این شکایت از طرف برادرش که به تیم حقوقی اجازه داده است، ارائه خواهد شد. سومین شکایت از سوی دکتر «محمد ابوسلمیه»، متخصص اطفال و مدیر بیمارستان الشفا ارائه می‌شود که در تاریخ ۱۵ نوامبر گذشته به اتهام وجود پایگاه نظامی تحت حفاظت بیمارستان به صورت کاملا نادرست و غیرقانونی دستگیر شد. ابوسلمیه بدون تفهیم اتهام و محاکمه بلافاصله پس از بازداشت در زندان‌های رژیم صهیونیستی شکنجه و مورد بدرفتاری قرار گرفت و یکم ژوئیه به همراه ۵۰ نفر دیگر آزاد شد. قرار است تیم حقوقدانان در حاشیه این اقدامات قضایی در مقر دیوان کیفری بین‌المللی، جلسه کاری با بخش قربانیان این دیوان داشته باشند و دفاع جمعی و انفرادی از تعداد بسیار زیاد قربانیان تنظیم کنند. تاکنون پرونده ۷۵۶ شهروند اهل غزه ثبت شده است و این لیست بلند است. همچنین نخستین گزارش مفصل از تاثیر جنگ غزه بر سلامت روان توسط برنامه بهداشت روانی جامعه غزه (GCMHP) منتشر شده است و اثرات مخرب ترومای جنگ بر کل جمعیت نوار غزه را بررسی کرده است و تیم دفاعی با بخش قربانیان دیوان لاهه راه‌های رسیدگی دیوان کیفری بین‌المللی به این پرونده‌های پیچیده سلامت را بررسی می‌کند و درباره آنها برنامه کاری مشترکی با بخش مزبور تنظیم خواهد کرد.

Page Generated in 0/0056 sec