printlogo


کد خبر: 287658تاریخ: 1403/5/4 00:00
شدت گرما روزهای شنبه و یکشنبه به اوج می‌رسد؛ خطر تهدید سلامت مردم در پی تابش اشعه فرابنفش
تب دما
هشدار وزارت بهداشت: افراد مسن، زنان باردار، نوزادان، کودکان و کسانی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند در خانه بمانند؛ بانک‌ها امروز تعطیلند

گروه اجتماعی: با ورود توده هوای بسیار گرم به کشور اغلب استان‌ها طی چند روز آینده با هوای گرم فراتر از نرمال مواجه خواهند شد. طبق پیش‌بینی  هواشناسی، اوج این گرما در روزهای شنبه و یکشنبه خواهد بود که کارشناسان بهداشت هشدارهای لازم را برای جلوگیری از گرمازدگی داده‌اند، همچنین مسؤولان استانی در برخی مناطق برای مدیریت مصرف انرژی اقدام به تعطیلی ادارات یا کاهش ساعات کاری کرده‌اند، به طوری که تمام بانک‌ها امروز تعطیل اعلام شد. 
* دمای هوا در شرایط اضطرار
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: هر چند طی چند روز اخیر دمای هوا در اغلب استان‌ها فراتر از نرمال و بسیار گرم بوده است ولی طی روزهای شنبه و یکشنبه دمای هوا به شکل عجیبی افزایش خواهد یافت به طوری که در طول روز از ساعت 11 تا 4 بعدازظهر پیش‌بینی می‌شود تابش فرابنفش که مضرات زیادی در پی دارد اتفاق بیفتد، بنابراین توصیه می‌شود مردم طی این ساعات از خانه خارج نشوند و حتی‌الامکان در خارج از منزل از لباس‌های بلند و کلاه و عینک و دستکش استفاده کنند. صادق ضیائیان با بیان اینکه طی اوایل هفته آینده دمای هوا به بیش از 40 درجه می‌رسد، افزود: البته از روز دوشنبه افت هوا پیش‌بینی می‌شود و دمای هوا 3 تا 4 درجه در اکثر مناطق کشور کاهش می‌یابد. وی افزود: نقشه‌های هواشناسی تا یکشنبه اوج گرمای تابستانی را در اکثر نقاط ایران نشان می‌دهد.
ضیائیان گفت: شنبه و یکشنبه هفته آینده میزان دمای هوا برای سلامت مردم به حد هشدار می‌رسد، بنابراین با توجه به تابش اشعه خطرناک فرابنفش، وضعیت هوا در شرایط نابهنجار گرما قرار می‌گیرد. پدیده‌ای که سلامت مردم را تهدید می‌کند.  پیش‌بینی پایگاه داده هواشناسی MSN از تابش فرابنفش روز شنبه یک اعلام خطر جدی برای سلامت ایرانیان است. کارشناسان تاکید دارند به دلیل مضرات این پدیده جوی مردم نباید در معرض این تابش قرار گیرند. تابش فرابنفش روزهای شنبه و یکشنبه در حدی خطرناک است که مردم برای حفظ سلامت بهتر است در خانه بمانند، چرا که اشعه فرابنفش مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان پوست است. این در حالی است که طی چند روز اخیر مناطقی از جنوب شرق ایران دچار ناهنجاری شدید دمایی بوده‌اند، به شکلی که رکورد دمای ۳۰ ساله خود را شکسته‌اند.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی 5 روز آینده در بیشتر مناطق کشور ‌جز استان‌های ساحلی دریای خزر روند تدریجی افزایش دما پیش‌بینی می‌شود. 
همچنین رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز با هشدار نسبت به افزایش تصاعدی مرگ‌های ناشی از گرما در دنیا، ضمن تاکید بر لزوم اجتناب از حضور در فضای باز در ساعات اوج گرما، گفت: هنگامی که سازمان هواشناسی برای افزایش دما هشدار صادر می‌کند با انجام برخی مداخلات می‌توان از بستری شدن در بیمارستان‌ به دلیل گرمازدگی جلوگیری کرد. دکتر عباس شاهسونی با بیان اینکه آسیب‌پذیری در برابر گرما تحت تاثر عوامل متعددی است، اظهار کرد: فاکتورهایی مانند سن، وضعیت سلامت، شغل، شرایط اقتصادی و شرایط اجتماعی می‌تواند بر آسیب‌پذیری افراد از گرما اثرگذار باشد همچنین افراد و کارگرانی که در فضای باز و دمای بسیار زیاد فعالیت می‌کنند، افرادی که از منظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند و ورزشکاران، حضورشان در تجمعات فضای باز سبب می‌شود در معرض گرمازدگی قرار گیرند. به طور کلی می‌توان گفت افزایش دما یک خطر محیطی است و می‌تواند برای شاغلان نیز خطرناک باشد. وی ادامه داد: زنان باردار، نوزدان، کودکان و افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند نسبت به گرما بسیار حساس هستند. وی با بیان اینکه گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و گاهی سبب مرگ افراد می‌شود، اظهار کرد: نتایج مطالعاتی که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ انجام شده بیانگر آن است که ۴۸۹ هزار نفر در دنیا به دلیل گرما در هر سال جان خود را از دست می‌دهند که ۴۵ درصد این موارد در کشورهای آسیایی و ۳۶ درصد در کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتد. 
همچنین بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر افراد بالای ۶۰ سال به دلیل افزایش دما، طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به بازه زمانی ۴ ساله یعنی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ حدود ۸۵ درصد افزایش یافته است.  شاهسونی درباره گرمازدگی به ایسنا گفت: عدم کنترل بدن برای تنظیم دمای داخلی سبب گرمازدگی و افزایش فشار بر بدن، قلب‌وعروق و کلیه‌ها می‌شود. باز هم تاکید می‌کنم گرمازدگی می‌تواند بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت و آسم را تشدید کند. وی با اشاره به افزایش دمای هوا بیان کرد: هنگامی که سازمان هواشناسی برای افزایش دما هشدار صادر می‌کند با انجام برخی مداخلات می‌توان از بستری شدن در بیمارستان‌ به دلیل گرمازدگی جلوگیری کرد. اجتناب از حضور در فضای باز بویژه در ساعات اوج گرما توصیه می‌شود. اوج گرما از ساعت ۱۲ آغاز می‌شود و ساعت ۱۶ به پایان می‌رسد. اگر چه ساعات اوج گرما به محل سکونت افراد بستگی دارد و می‌تواند مدت زمان گرما افزایش یا کاهش یابد اما به طور کلی می‌توان گفت ساعات اوج گرما از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است. 
وی درباره چگونگی  پوشش در روزهای گرم نیز گفت: پوشیدن لباس‌های سبک و اجتناب از لباس‌های تنگ توصیه می‌شود. همچنین دوش آب سرد، نوشیدن حداقل ۲ تا ۳ لیتر آب نیز جزو مواردی است که طی روزهای گرم توصیه 
می‌شود. 

Page Generated in 0/0062 sec