printlogo


کد خبر: 287660تاریخ: 1403/5/4 00:00
در دولت سیزدهم انجام شد
سفر ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار گردشگر به ایران

با آنکه ایران دارای ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری به دلیل برخورداری از آثار کهن، بناهای تاریخی متعدد، آب و هوای 4 فصل، کویر، جنگل و دریاست، همچنین مزیت‌های زیادی نسبت به کشورهای جهان در بخش توریسم دارد و جزو 10 کشور پرجاذبه دنیا محسوب می‌شود ولی طی ادوار گذشته نتوانسته از مزایای چنین موهبتی آنگونه که باید و شاید بخوبی استفاده کند. توسعه و توجه به حوزه گردشگری که به گفته کارشناسان، این بخش می‌تواند ارزآوری قابل توجهی را برای کشور به دنبال داشته باشد طی 3 سال اخیر در پی انجام اقدامات قابل توجه چون لغو رویداد ایران با 33 کشور جهان و تقویت ارتباطات دیپلماسی، توانسته است تحول شگرفی را در این بخش ایجاد کند به طوری که مطابق اظهارات وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در این مدت رشد گردشگری کشور حدود ۵۱ درصدی افزایش یافته است. سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی درباره ورود توریسم به کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، گفت: بعد از کرونا و با لغو محدودیت صدور روادید از آبان ۱۴۰۰ تاکنون، ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شده‌اند. وی در آخرین جلسه هیات دولت اظهار داشت: بسیاری از ماموریت‌هایی که در حوزه وزارت میراث فرهنگی به استان‌ها تفویض شده است؛ توانست به فعالان حوزه ما کمک کند تا فعالیت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسعه یابد. بخش مربوط به حوزه ماموریتی ما به عنوان بخش مستقل آمد که به اقدام‌های قانونی کمک می‌کند. 
وزیر میراث فرهنگی گفت: در شروع کار دولت سیزدهم ۲۰ ماه کشور به لحاظ گردشگری تعطیل بود. نخستین درخواست فعالان گردشگری این بود که گردشگری و صدور روادید را احیا کنیم که با عنایت و شجاعت و درایت شهید رئیسی این کار انجام شد و بعد از این پروتکل‌های لازم تنظیم و طراحی شد و به تصویب رسید که به احیا و رونق حوزه گردشگری کمک زیادی کرد. ضرغامی بیان کرد: بر اساس آمار، ایران 3 برابر میانگین رشد گردشگری را توانست به خود اختصاص دهد، از بعد کرونا و لغو محدودیت روادید ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار گردشگر وارد ایران شدند، به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ رشد 50.8 درصد داشتیم. وزیر میراث فرهنگی توضیح داد: البته به دلیل مسائل سیاسی با جمهوری آذربایجان حداقل 2 سهمیه یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگری ما به خاطر قطع روابط زمینی حذف شده که به‌تدریج حل می‌شود. 
وی گفت: با وجود فعالیت‌های ایران‌هراسی و اینکه بسیاری از کشورها در صفحات رسمی خود هشدار منع سفر اتباع خود به ایران را اعلام کردند، با این حال ما رشد سفر داشتیم؛ در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش ۲۰ درصدی گردشگر ورودی را ثبت کردیم. ضرغامی گفت: پروژه‌های زیادی در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری شده؛ یک هزار و ۷۸۵ پروژه اعم از پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری شده که شامل هتل‌های ۵ ستاره با ۵۱ هزار میلیارد تومان (همت) با ظرفیت ایجاد ۵۱ هزار اشتغال عملیاتی شد. وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر، کارگاه‌های عملیات ۲۴۳۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ همت در سراسر کشور به طور جدی فعال است، تا آخر امسال  ۸۱ پروژه که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، به ارزش ۹۷ همت افتتاح خواهند شد که معادل یک‌سوم کل پروژه‌هایی است که در طول تاریخ گردشگری در کشور اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.
* درهای ایران به روی دنیا باز شد
ضرغامی با اشاره به لغو یک‌طرفه روادید با ۲۸ کشور جهان با همکاری وزارت امور خارجه، گفت: درهای ایران به سوی مردم دنیا باز شد، امروز با 3.5 میلیارد نفر از مردم و گردشگران جهان لغو روادید داریم که در دولت مردمی انجام شد و به‌تدریج اثرات آن معلوم می‌شود. برخی از این کشورها تا ۳۰ درصد سفر گردشگرهای‌شان به ایران نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. همچنین در مدت 3 سال دولت مردمی، در حوزه گردشگری، اعطای «سوخت یارانه‌ای» با کمک وزارت نفت برای کشتی‌های تفریحی انجام شد. گاز و برق برای مجتمع‌های گردشگری به صورت ارزان‌قیمت در اختیار آنها قرار گرفت. برای ساخت مراکز اقامتی، معافیت عوارض ساخت که توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شد، ۵ درصد اعتبارات عمرانی استان‌ها به حوزه گردشگری اختصاص یافت.
وزیر میراث فرهنگی گفت: سال گذشته بر اساس دستور رئیس‌جمهور شهید ۲ هزار نفر از راهنمایان گردشگری در کنار ۸ هزار هنرمند صنایع دستی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان تحت پوشش بیمه قرار 
گرفتند. 

Page Generated in 0/0058 sec