printlogo


کد خبر: 287672تاریخ: 1403/5/4 00:00
یادداشت روز
کنگره با دست‌های خون‌آلود

[ مهدی بختیاری ]
سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیــر رژیـم صهیونیستی به آمریکا به منظور دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور، بار دیگر این اصل خدشه‌ناپذیر را یادآوری کرد که آمریکا هیچگاه نه می‌خواهد و نه اساسا می‌تواند - به ‌رغم موضع‌گیری‌های ظاهری آن هم در موارد معدود- دست از حمایت از این رژیم بردارد.
ایالات متحده آمریکا از دهه 70 میلادی به اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی تبدیل شد و از آن تاریخ (بویژه بعد از جنگ یوم ‌کیپور) این آمریکا بود که چه به لحاظ اقتصادی، چه نظامی و تجهیزاتی و چه سیاستی و دیپلماتیک، از این رژیم در برابر همه خطراتی که او را تهدید می‌کرد، حمایت کرده است.
دلایل این حمایت همه‌جانبه – به رغم هزینه‌هایی که برای آمریکا دارد - شامل موارد متعددی می‌شود از جمله اینکه حمایت از اسرائیل جزئی از هویت سیاست خارجی آمریکاست و اساسا دولتمردان آمریکا امکان و اجازه این را که دست از حمایت از این رژیم بردارند ندارند.
برای همین است که اگرچه این کشور در مواردی سعی کرده جلوی تندروی‌های دولتمردان اسرائیلی را در موارد مختلف (نظیر حمله به ایران) بگیرد اما بارها نشان داده شده حتی در صورت نافرمانی صهیونیست‌ها از توصیه‌های آمریکایی‌ها، باز هم ایالات متحده هر آنچه در توان داشته باشد برای حفاظت از این رژیم نامشروع به‌کار خواهد گرفت که آخرین مورد آن، همین جنگ غزه است که اکنون حدود ۱۰ ماه از آغاز آن می‌گذرد.
آمریکایی‌ها بارها در خلال همین جنگ با برخی تصمیمات رژیم صهیونیستی مخالفت کردند اما هیچگاه پل هوایی میان آمریکا و این رژیم برای انتقال هزاران تن تسلیحات و بمب‌های سنگین برای از بین بردن زیرساخت‌های نوار غزه را قطع نکردند.
دولت فعلی آمریکا روابط صددرصد مطلوبی با دولت نتانیاهو ندارد و حتی حاضر نیست در آستانه انتخابات پیش رو هزینه‌ای گزاف در حمایت از اسرائیل - بویژه در این مقطع که با اعتراض جهانی درباره عملکرد آنها در غزه روبه‌رو است - بدهد.
در حقیقت برخی دولتمردان در ایالات متحده متوجه این مساله هستند که حمایت بی‌چون و چرا و صریح از رژیم اسرائیل در مقطعی که آنها مشغول رقم زدن یکی از بی‌سابقه‌ترین جنایت‌ها در حق بشریت هستند، می‌تواند تبعات زیادی برای ایالات متحده داشته باشد؛ جنایت‌هایی که حتی در تاریخ این رژیم جنایتکار هم بی‌سابقه است.
تاکنون فقط طبق آمار رسمی، 40 هزار نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند که ۲۵ هزار نفر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و در همه این جنایات، آمریکا شریک جرم قطعی اسرائیل است.
این حجم از جنایات و حمایت‌های آمریکا از اسرائیل البته موجب شد بی‌سابقه‌ترین تظاهرات‌های ضداسرائیلی در کشورهای غربی و حتی در خود آمریکا و در مهم‌ترین دانشگاه‌های این کشور رخ دهد.
اقشار مختلف حتی در محل کنگره آمریکا دست به اعتراض زدند و خواستار قطع حمایت‌های دولت‌شان از این رژیم کودک‌کش شدند.
در پی همین سفر نتانیاهو به واشنگتن، برخی مقامات آمریکایی نیز دست به اعتراض زدند که از جمله آنها «برنی سندرز» سناتور مطرح و صاحبنام آمریکایی است که این سفر را دعوت از یک جنایتکار جنگی و مایه شرمساری و تاسف دانست.
سندرز - که خود یهودی است - گفت: «این کاملا غیرمسؤولانه است که ما به یکی از بدترین فجایع ضدانسانی در تاریخ مدرن بی‌اهمیت باشیم، بویژه زمانی که آن فاجعه توسط دلارهای مالیات‌دهندگان و تسلیحات آمریکایی کمک و حمایت شده باشد. از زمان آغاز این جنگ از جمعیت ۲ میلیون نفری حداقل ۴۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند اما تعداد کشته‌شدگان بسیار بیشتر از این رقم است، زیرا هزاران نفر زیر کوهی از آوار مدفون شده‌اند و اجساد آنها هنوز پیدا نشده 
است».
این کاملا واضح و روشن است که موج ضداسرائیلی در سراسر جهان - حتی در کشورهای غربی - یک موج بی‌سابقه است که روز به روز هم بر گستردگی آن افزوده می‌شود - هرچند صهیونیست‌ها سعی دارند آن را به دروغ، موج ضدیهودی نشان دهند - و در این وضعیت، آنکه در افکار عمومی درست در کنار اسرائیل قرار گرفته، رژیم تروریست ایالات متحده آمریکاست که دستش به خون زنان و کودکان مظلوم فلسطینی آلوده است و حالا این دولت میزبان یکی از خون‌ریزترین و منفورترین شخصیت‌های سیاسی دنیا یعنی نخست‌وزیر اسرائیل است که قرار است با دست‌هایی که هنوز خون کودکان فلسطینی از آن می‌چکد، در کنگره این کشور بایستد و سخنرانی 
کند.

Page Generated in 0/0055 sec