printlogo


کد خبر: 287679تاریخ: 1403/5/4 00:00
شواهد همدستی بی‌بی‌سی با راهبرد‌های تبلیغاتی اسرائیل

جنایات بی‌حد و مرز رژیم صهیونیستی طی 10 ماه تجاوز وحشیانه به نوار غزه، بسیاری از نرم‌های بین‌المللی بویژه در زمینه کنوانسیون‌های جنگی، امدادرسانی، حقوق بشر و خبر‌رسانی را نابود کرد. شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد رسانه‌های شرکتی غربی نیز در اعمال روش‌های مخوف سانسور و تحریف حقایق از همان روز آغاز این درگیری در هفتم اکتبر 2023‌/ 15 مهر 1402 همدست اسرائیل بوده‌اند. جدلیه، یکی از رسانه‌های عربی پیشرو در اطلاع‌رسانی جبهه مقاومت هفته گذشته دست به افشاگری درباره اختلافات درون تحریریه بی‌بی‌سی درباره پوشش اخبار فلسطین ‌زد. 
این تارنمای مستقر در بیروت اقدام به انتشار ایمیل‌های حاکی از نارضایتی کارکنان بی‌بی‌سی از سیاست‌های همسو با اسرائیل بنگاه خبرپراکنی بریتانیا در پوشش نسل‌کشی مردم غزه کرد. بر اساس این گزارش، پس از حوادث 7 اکتبر، مجریان شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی هیچ تلاشی برای راستی‌آزمایی ادعاهای تاییدنشده‌ای که مقامات و شخصیت‌های اسرائیلی در مصاحبه با آنها روی آنتن خبر بیان می‌کردند به خرج نمی‌دادند. برای مثال رامی روحیم، خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت، در ایمیل افشاشده مربوط به اول ماه مه (خرداد)، خطاب به تیم دیوی، مدیرکل پخش ‌و چند بخش دیگر از کارکنان بخش خبر این شبکه  درباره جزئیات «شواهد فروپاشی اصول به‌کارگیری استانداردها و هنجارهای اولیه روزنامه‌نگاری همسو با راهبرد‌های تبلیغاتی اسرائیل» توضیحاتی می‌دهد. 
او تأکید می‌کند کارکنان شبکه انگلیسی هیچ پاسخی به انبوهی از نقدهای او و تحریریه مبتنی بر شواهد پوشش وقایع ۷ اکتبر و روزهای پس از آن به نفع رژیم صهیونیستی نداده‌اند. روحیم می‌نویسد: «به‌ نظر می‌رسد به‌ جای گردآوری مکانیسم‌هایی برای بررسی کامل خروجی‌ها[خبری] و بحث‌های فراگیر، محترمانه و حرفه‌ای با هدایت استانداردها و ارزش‌ها [‌بی‌بی‌سی]،  مدیریت تصمیم بر ادامه مسیری در تحریریه گرفته که بی‌بی‌سی از اکتبر[2023] در پیش گرفته بود».
به گزارش تارنمای جدلیه، این خبرنگار لبنانی در 2 بخش، ابتدا محتوای مصاحبه شبکه بی‌بی‌سی با میهمانان اسرائیلی در فاصله 10 تا 25 اکتبر را تحلیل کرده و سپس به تحلیل محتوای بی‌بی‌سی مربوط به عملیات توفان الاقصی توسط حماس می‌پردازد. تحقیقات رامی روحیم نشان می‌دهد بی‌بی‌سی تا چه حد در به کار‌گیری استانداردهای روزنامه‌نگاری برای رسیدگی به ادعاهای طرف‌های مختلف درباره وقایع هر روز در جنگ غزه اشتباه کرده یا  آنها را زیر پا گذاشته است. او در پیوست ایمیل یاد‌شده می‌نویسد: «من یک فروپاشی پایدار در برخی از اساسی‌ترین معیارها و ارزش‌ها [ارائه اخبار] یافته‌ام که به نظر می‌رسد مکمل اهداف و راهبرد‌های تبلیغاتی اسرائیل است». 
به نوشته او شبکه‌ای جهانی در سطح بی‌بی‌سی  باید از همان ابتدا که اخباری را در ابعاد وسیع درباره اقدامات تهاجمی حماس در اطراف دیوار غزه، بویژه با موضوع کشتار غیرنظامیان و تجاوز روی آنتن می‌فرستاد درباره صحت و سقم این اخبار اقدامات اساسی انجام می‌داد ولی چنین کاری نکرد. روحیم با ذکر نمونه‌هایی از ادعاهای مطرح‌شده توسط مصاحبه‌کنندگان اسرائیلی مثلا درباره تیراندازی مبارزان حماس به نوزادان، تجاوز به دختران، سر بریدن یا  زنده‌زنده سوزاندن صهیونیست‌ها تاکید می‌کند در تمام این موارد اتاق خبر بی‌بی‌سی بدون پرسیدن سوالی درباره این ادعاها یا  توضیح و استنباطی از مصاحبه‌کنندگان، به مخاطب چنین القا می‌کرد که اخبار مزبور را تایید می‌کند. حتی زمانی که برخی رسانه‌های مستقل عبری و انگلیسی‌زبان اقدام به انتشار گفته‌های شاهدان وقایع هفتم اکتبر درباره کشتار شهرک‌نشینان به دست خود ارتش صهیونیستی کردند، شبکه‌هایی مثل بی‌بی‌سی هیچ توجهی به این مستندات نشان ندادند. سرانجام روزنامه عبری هاآرتص از جناح مخالف نتانیاهو، حدود 3 هفته پیش تایید کرد ارتش اسرائیل به نیروهایش دستور داده بود بر اساس دستورالعمل هانیبال، مناطق مرزی با غزه را «منطقه نابودی» در نظر گرفته و همه نظامیان و غیرنظامیان خودی را به گلوله ببندند. هاآرتص همچنین در نخستین روزهای سال 2024 فاش کرد پلیس رژیم صهیونیستی هیچ شواهدی از صحت ادعاهای تجاوزهای دسته‌جمعی توسط مبارزان فلسطینی که  به طور وسیع از شبکه‌های شرکتی غرب مثل بی‌بی‌سی پخش شده‌اند، به دست نیاورده است.

Page Generated in 0/0050 sec