printlogo


کد خبر: 287682تاریخ: 1403/5/6 00:00
اخبار

دست پر مستند «سرنوشت» در جشنواره فایتو داک ایتالیا
مستند «سرنوشت» به کارگردانی یاسر طالبی، موفق به کسب ۲ جایزه از هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «فایتو داک» ایتالیا شد.
این مستند پیش از این جایزه اژد‌های نقره‌ای بهترین کارگردانی مستند شصت‌وسومین دوره جشنواره کراکو لهستان، بهترین کارگردانی مستند جشنواره مستند داکر مسکو، بهترین کارگردانی جشنواره جئونجوی کره‌جنوبی و بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه بنگالور را دریافت کرده است. این فیلم از تلویزیون‌ کشورهای ژاپن، فرانسه و قطر نیز پخش شده است. الهه نوبخت در کنار یاسر طالبی، تهیه‌کنندگی این پروژه را بر عهده داشته و هنگامه بلوری تهیه‌کننده همکار است. یاسر طالبی مستندهای «دلبند»، «تنها نخواهم ماند» و مجموعه مستندهای سفر با نام «اهل سفر» را کارگردانی کرده است.
***
برگزاری نشست پژوهشی در تماشاخانه ایرانشهر
نشست پژوهشی شبیه‌‌خوانی، الگویی برای پرفورمنس‌های معاصر، توسط تماشاخانه‌ ایرانشهر و با حضور علی شمس، یاسمن خواجه‌ای، حسین‌ جمالی، ندا شاهرخی و نسیم ادبی، امروز شنبه ۶ مرداد ساعت ۱۸:۳۰ در سالن ناظرزاده‌‌کرمانی برگزار می‌شود.
تماشاخانه‌ ایرانشهر در نظر دارد در راستای پرداختن به هنر تعزیه‌ یا شبیه‌‌خوانی به عنوان اصیل‌ترین نوع نمایش ایرانی که قرن‌هاست با فرهنگ عامه‌ مردم ایران پیوند خورده چند تجربه‌ نمایشی معاصر را که از «تعزیه‌ ایرانی» الگو گرفته‌اند مورد بررسی قرار دهد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه‌ رایگان‌ بلیت‌های این رویداد به سامانه تیوال مراجعه کنند.
***
نقاشی از دریچه سینما در آثار جلیلی پسر
نمایشگاه نقاشی «تجربه سوم» میلاد جلیلی در پردیس سینمایی ملت برپا شد. میلاد جلیلی که پسر ابوالفضل جلیلی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران است و سال‌ها در مقام دستیار کارگردان با پدرش همکاری کرده است، نخستین نمایشگاه نقاشی‌اش را در حالی در ایران برپا می‌کند که ۱۰ سال در پاریس در زمینه نقاشی و نمایشگاه فعالیت داشته است. میلاد جلیلی که فارغ‌التحصیل سینماست، درباره نمایشگاهش نوشته است: «دیدگاه بنده به نقاشی همیشه از زاویه سینما بوده است اما در کمتر جایی با این موضوع برخورد داشته‌ام. بنابراین خود تصمیم گرفته‌ام آنچه را سینمای تک‌فریم یعنی سینما در یک قاب و خارج از اصول واقع‌گرا و حتی نقاشی است با الهام گرفتن از درونیات خود و دیگر هنرمندان تقدیم حضورتان کنم. این مجموعه حاصل چندی تلاش و کوشش بنده است که به صورت منتخب تقدیم حضورتان می‌شود. امید آن است که مقبول شود». نمایشگاه «تجربه» سوم تا 12 مردادماه در گالری پردیس سینما ملت از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان است.
***
«درون بیرون ۲» پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما شد
پس از ۶ هفته اکران، «درون بیرون ۲» (Inside Out2) با فروش ۶۰۱ میلیون دلار در داخل و ۸۶۱ میلیون دلار در سطح بین‌المللی به مجموع فروش جهانی 1.46 میلیارد دلار رسید و توانست‌ با عبور از «منجمد ۲»، در صدر فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ قرار گرفت.
از نظر فروش جهانی بلیت، «درون بیرون ۲» با پشت سر گذاشتن «باربی» (1.446 میلیارد دلار) به عنوان سیزدهمین فیلم بزرگ تمام دوران در گیشه شناخته شد. در میان رکوردهای فراوانش، دنباله پیکسار سریع‌ترین فیلم انیمیشنی است که از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده و این کار را در ۱۹ روز انجام داده است. این فیلم همچنین پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ تا به امروز و تنها فیلمی است که امسال به کلوپ میلیارد دلاری پیوسته است.
این انیمیشن نقدهای درخشانی نیز به دست آورده و در حال حاضر با امتیاز ۹۳ درصد از منتقدان در میان ۵ فیلم برتر پیکسار در وب‌سایت راتن تومیتوز قرار دارد. این فیلم همچنین امتیاز سینمایی A را از «CinemaScore» کسب کرده است. قسمت دوم انیمیشن «درون بیرون» را «کلسی مان» کارگردانی کرده و تهیه‌کنندگی آن را نیز «مارک نیلسن» با فیلمنامه‌ای از«مگ لفاوه» بر عهده داشته است. «امی پولر»، «فیلیس اسمیت»، «لوئیس بلک»، «تونی هیل»، «لیزا لاپیرا» و «مایا هاوک» از صداپیشگان انیمیشن جدید استودیو پیکسار کمپانی دیزنی هستند.
***
روایت زندگی شهید ابوالفضل شاطری از زبان مادرش
کتاب «حاج ابوالفضل» نوشته فاطمه دانشورجلیل به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب دربرگیرنده زندگینامه داستانی شهید ابوالفضل شاطری به روایت مادر شهید است در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «ابوالفضل به آَشپزخانه آمد. همین که سینی را برداشت، گفتم حتما توی مسابقه برنده شدید که این قدر کبکتون خروس می‌خونه. ابوالفضل خندید و گفت: نه مامان جان. اتفاقا برای باختمون داریم می‌خندیم. ابوالفضل رفت و شنیدم که دوستش گفت: ابوالفضل تو خیلی بامرامی. اگه تو نبودی من اصلا مسابقه نمی‌دادم. همین که کنار تشک اومدی من روحیه گرفتم. ابوالفضل خندید و گفت: من که اومدم تشویقت کنم ضربه فنی شدی. صدای خنده محمود بلندتر شد. بعد ابوالفضل گفت: مهم نیست که باختیم. معلوم بود که می‌بازیم ولی این مهم بود که نترسیم و بریم برای مسابقه. تازه اول راهیم. حرف‌های ابوالفضل خیلی بیشتر از سنش بود. آن زمان 11 سال بیشتر نداشت». این کتاب با ۱۶۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۱۱۰ هزار تومان، عرضه شده است.

Page Generated in 0/0058 sec