printlogo


کد خبر: 287685تاریخ: 1403/5/6 00:00
معاون هنری دولت سیزدهم با حضور در برنامه «صف اول» به تشریح عملکرد این حوزه در دولت سیزدهم پرداخت
از احیای جشنواره‌های مناطق تا احیای موسیقی نواحی

گروه فرهنگ و هنر: معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور  در برنامه «صف اول» شبکه خبر به تشریح برنامه‌های انجام شده طی 3 سال در دولت سیزدهم پرداخت.
محمود سالاری در ابتدای این برنامه مروری داشت بر عملکرد معاونت هنری طی 3 سال گذشته و گفت: دولت سیزدهم در زمان کرونا تحویل گرفته شد و تمام فعالیت‌های هنری مختل شده بود. در واقع اصحاب فرهنگ و هنر خانه‌نشین شده بودند و اقتصاد آنها بشدت لطمه خورده بود، بنابراین دستور کار ما این بود تا ضمن تسهیل‌گری، این انجماد حاصل از کرونا را ذوب کنیم. برای تحقق این امر نخستین گام‌ها برداشتن موانع بود تا مسیرها باز شوند و گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و موسیقی فعال شوند. باید تسهیل‌گری می‌شد، آیین‌نامه‌ها بازنگری و تصویب می‌شد و اختیاراتی به خود استان‌ها داده می‌شد.
* حمایت از هنرمندان از طریق صندوق هنر
معاون هنری ارشاد در پاسخ به این پرسش که برای جبران معیشت هنرمندان چه کردید، توضیح داد: باید از رئیس‌جمهور شهید یاد کنم که بعد از مطرح شدن این موضوع از سوی وزیر ارشاد، عدد قابل توجهی را به صندوق اعتباری هنر تزریق کردند که در 3 مرحله به هنرمندان عضو پرداخت شد. نکته دوم این بود که صندوق هنر بیمه هنرمندان را گسترش داد و خدمات بیشتر شد. در این مدت وام‌ها با مدت زمان بازپرداخت بیشتر و حتی گاهی پرداخت‌ها بلاعوض انجام شد و بیمه تکمیلی هنرمندان نیز افزایش یافت. وی افزود: در حالی که ما هنوز انبساط بودجه نداشتیم اما زمانی که مدیرعامل خانه تئاتر مطرح کرد برخی اعضای صنف تئاتر از پرداخت حق بیمه تکمیلی خود عاجز هستند، تلاش شد این اتفاق رخ ندهد و با همین بودجه اندک گام‌هایی را که می‌شد برداشت برداشتیم و تلاش کردیم ارتباط نهادهای مختلف را با هنرمندان برقرار کنیم تا بخش‌های اقتصادی با این مجموعه‌ها پیوند ‌زده و جبران مافات شود.
* احیای جشنواره‌های منطقه‌ای
معاون هنری ارشاد همچنین درباره برگزاری جشنواره‌ها نیز گفت: شعار دولت شهید رئیسی عدالت در همه حوزه‌ها بود که مشخصا عدالت فرهنگی نیز شامل این قسمت می‌شد. موظف بودیم هم برنامه‌های وزیر و هم اسناد بالادستی را رعایت کنیم و عدالت فرهنگی نیز جزو وظایف ما بود. نخستین گام در حوزه تئاتر این بود که جشنواره‌های منطقه‌ای بعد از 8 سال بار دیگر احیا شدند. این جشنواره‌ها هزینه‌بر هستند و بعضا استان‌ها آمادگی انجام آن را ندارند و کار پردردسری است که به همت دوستانم در اداره کل هنرهای نمایشی این اتفاق در 8 منطقه کشور رخ داد و احیا شد. در طول این 3 سال جشنواره‌های منطقه‌ای به شکل منظم برگزار شد و از آنجا که استان‌ها نیز درگیر آفت تعطیلی ایام کرونا شده بودند، برگزاری جشنواره باعث شد سالن‌های نمایش احیا شوند.
سالاری با بیان اینکه ما آرام آرام چراغ سالن‌ها را روشن کردیم و تئاتری‌ها را به صحنه آوردیم، عنوان کرد: با این کار اقتصاد اطراف این حوزه‌ها نیز فعال شد و در جشنواره تئاتر فجر بسیاری از این گروه‌ها به شکل مدعو یا برگزیده حضور یافتند. بسیاری از سالن‌های مطرح به دست گروه‌های مشخص و شناخته‌شده افتاده بودند و ما سعی کردیم این چرخه را گسترده‌تر کنیم، چرا که در جریان اعطای درجه هنری، آیین‌نامه مواردی دارد تا هنرمند آنها را به دست آورد. وقتی هنرمندی در سالن‌های بزرگ اجرا نرفته و در شهر خود نیز سالن حرفه‌ای ندارد و این امکان برایش فراهم نمی‌شود، قطعا نمی‌تواند درجه هنری نیز دریافت کند، بنابراین سعی کردیم این موانع را برطرف کنیم تا هنرمندان شهرستانی به عرصه بیایند و عدالت فرهنگی در این زمینه نیز احیا شود.
* نگارش سند موسیقی و ابلاغ آن
سالاری در ادامه این برنامه به احیای شورای هنر بعد از سال‌ها و اثرگذاری آن اشاره کرد و افزود: ما در بعضی حوزه‌ها سرگشتگی‌هایی داریم، به طور مثال پس از انقلاب قانونی که نام موسیقی در آن آورده شده باشد یا سندی که از آن نام برده شده باشد نداریم. وقتی قرار است حمایتی از موسیقی شود، آموزش موسیقی داده شود یا هنرمند و ساز هنرمند جدی گرفته شود، همه خودشان را کنار می‌کشند. از همین رو ما نیاز داشتیم یک بار برای همیشه این مشکل را برطرف کنیم و وزارت فرهنگ در شورای هنر نگارش سند موسیقی را در دستور کار قرار داد تا نوشته و اجرایی شود. پیش از این بارها این مرحله نگارش انجام شده بود اما ابلاغ نشده بود و به لطف شهید رئیسی این کار انجام شد. بسیاری از این فرآیندها و آیین‌نامه‌ها در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت تا در نهایت سند موسیقی و سند هنرهای نمایشی نوشته شود و حتی سند هنرهای تجسمی نیز در دستور کار است تا از سرگشتگی و برخوردهای سلیقه‌ای در این حوزه‌ها فاصله گرفته شود.
* احیای موسیقی نواحی
این مدیر هنری در ادامه به حوزه موسیقی و فعالیت‌های این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: یکی از اتفاقاتی که در عرصه موسیقی افتاد، سعی کردیم همانند عرصه نمایش، هنرمندان موسیقی را نیز آرام‌آرام به صحنه بیاوریم و جشنواره مناطق را راه‌اندازی کردیم که در ۵ منطقه برگزار شد تا همان اتفاقی که در تئاتر رخ داد در موسیقی نیز بیفتد و به موسیقی ملی و سنتی ما توجه شد. در نگاه اول این به ذهن مخاطب خطور می‌کند که تمام بیلبوردهای سطح شهر به موسیقی پاپ اختصاص یافته است. در واقع تجلیات موسیقی پاپ بیشتر است اما در عرصه موسیقی ملی و سنتی تلاش‌های گسترده‌ای کردیم. در جشنواره نواحی بنیاد رودکی اجراهای رایگان از موسیقی ملی و سنتی داشتیم، بلیت کمتری برای این اتفاق قرار دادیم تا مردم بتوانند بیایند. تعداد اجرای این آثار زیاد بود اما تبلیغات کمتری نسبت به حوزه موسیقی پاپ برای آن وجود داشت. در واقع موسیقی سنتی و ملی بروز و ظهور کمتری دارد اما از آن حمایت می‌شود.
سالاری همچنین درباره معضلاتی که در روند برخی اجراهای موسیقی ایجاد شد نیز گفت: نخستین و مهم‌ترین کار گفت‌وگو با گروه‌های مختلف بود. بعضی دوستان خوب ما نگرانی‌هایی داشتند، بویژه در زمینه دیانت مردم که درست هم بود و با گفت‌وگو این اطمینان را ایجاد کردیم که هنرمندان موسیقی نیز انسان‌هایی هستند که این دیانت را و حدود و ثغور را می‌شناسند. سوی دیگر این امر نیز هنرمندان بودند که با همراهی و همدلی موانع را رفع کردیم. خوشبختانه این گفت‌وگوها بسیار موثر واقع شد و اجراهای صحنه‌ای را اگر با دوره‌های قبلی مقایسه کنید بسیار افزایش داشته و این درحالی است که وقفه‌ای هم در سال ۱۴۰۱ به دلیل التهابات اجتماعی داشتیم.

Page Generated in 0/0054 sec