printlogo


کد خبر: 287724تاریخ: 1403/5/8 00:00
بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی در دوسالانه ونیز
افتتاح یک نمایشگاه در آخرین ساعات کار دولت سیزدهم

گروه فرهنگ و هنر: مراسم «بازنمایش» آثار هنرمندان ایرانی در شصتمین دوسالانه هنر ونیز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
در این مراسم که با موضوع کودکان غزه در ونیز برپا شده بود، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمد خراسانی‌زاده سرپرست موزه هنرهای معاصر، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمد زرویی‌نصرآباد سرپرست مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری، سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان، محمدحسین نیرومند مشاور امور هنری و سینمایی وزیر ارشاد، مرتضی اسدی هنرمند و عبدالحمید قدیریان هنرمندحضور داشتند.
در ابتدای مراسم وزیر ارشاد از نمایشگاه «نقشی بر سنگ» که از پیش در موزه هنرهای معاصر تهران برپا بود بازدید کرد.
محمدمهدی اسماعیلی پس از این بازدید در ابتدای حضور خود در موزه هنرهای معاصر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از آرمان‌های نهضت مردمی ایران از گذشته تاکنون رهایی قدس بوده و به همین سبب نیز موضوع فلسطین در آثار برجسته هنرمندان ایرانی و اسلامی موضوع مهم و مورد توجهی بوده است. 
او ادامه داد: در دوره‌ای که شعارهای حقوق بشر غربی‌ها گوش فلک را کر کرده، این بار شاهدیم که نزدیک به ۴٠ هزار کودک و زن و مرد به فجیع‌ترین نحو کشته شده‌اند و این جنایت به اندازه کافی هم بازتاب نداشته است. حال شاهدیم که هنرمندان در این زمینه ورود کرده‌اند و چندین اثر قابل توجه نیز در رابطه با موضوع فلسطین به نمایش گذاشته شده است. 
اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: مهم‌ترین کار ما در بی‌ینال ونیز نیز نمایش مظلومیت غزه با زبان هنرهای تجسمی بود. نزدیک به ۳ ماه است که این غرفه در معرض بازدید قرار گرفته؛ طی این مدت آنقدر فضای ضدصهیونیستی بالا گرفت که آنان جرات نکردند غرفه‌ای داشته باشند.
وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره همکاری با حوزه هنری اظهار کرد: دولت آیت‌الله شهید رئیسی این ویژگی را داشت که نهادهای عمومی، مردمی، دولتی و غیردولتی در کنار یکدیگر قرار گرفتند. همکاری با حوزه هنری نیز اینچنین بود. طی این مدت شاهد یک دوره مشعشع و درخشان در زمینه تعاملات میان‌نهادی بودیم.
او در پاسخ به سوالی درباره ضعف در انتخاب ساختمان برای پاویون ایران در دوسالانه ونیز هم گفت: از قضا من چند سال قبل از دوسالانه ونیز بازدید کردم و تا امروز نیز درباره ضعف این ساختمان و محل برگزاری خبری به ما نداده بودند.
با شروع مراسم افتتاحیه نمایشگاه در ابتدا محمد خراسانی‌زاده سخنرانی کرد. او به همزمانی برگزاری این نمایشگاه با ایام محرم و صفر اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران در روزهای محرم و صفر، شناخت واقعی میدان و انتخاب سمت درست تاریخ یعنی جریان آرمان فلسطین را نمایش می‌دهد. این اتفاقی است که به ما شمر و یزید زمانه را می‌شناساند.
او در ادامه افزود: از سوی دیگر حضور در بی‌ینال ونیز شنیدن فریاد رسای هنر ایران در رویدادی بود که بعد از ١٢٨ سال همچنان پیشتاز در عرصه هنرهای تجسمی و محفلی برای حضور هنرپژوهان و هنردوستان است و در نهادهای هنری روز دنیا حرفی برای گفتن دارند. 
خراسانی‌زاده تاکید کرد: پاویون ایران تنها غرفه‌ای بود که تمام قد برای فلسطین ایستاد و تنها هنرمندانی که آثار خود را به این آرمان اهدا کردند هنرمندان ایرانی بودند. حال برای اینکه هنرمندان و هنردوستان فرصتی برای بازدید از این روایت داشته باشند، در نگارخانه شماره ۶ بازنمایش این آثار را خواهیم داشت.
او سپس خطاب به محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد گفت: اگر پشتیبانی شما و حوزه هنری نبود در دوسالانه ونیز شرکت نمی‌کردیم و احتمالا پنجره شرکت در ونیز برای همیشه بسته می‌شد. ما هم هنوز از فجرمان بدهکار هستیم.
او در ادامه با اشاره به مثالی درباره هزینه گران‌ حضور در این رویداد به یورو، خطاب به وزیر ارشاد ادامه داد: حضور ما تقریبا یک امر غیرممکن بود، همراهی شما و حوزه هنری موجب حضور ما در دوسالانه ونیز شد. این همراهی موجب شد با وجود تمام مواردی که به ما می‌گفت «نه»، محکم «بله» بگوییم. 
خراسانی‌زاده در پایان به برگزاری این نمایشگاه در آخرین ساعات دولت سیزدهم و در آستانه استقبال از دولت چهاردهم نیز اشاره کرد. در ادامه مراسم سیدمجید امامی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا طی یک ارتباط آنلاین به وجود محدودیت‌ها و انجام کار بزرگ حضور در بی‌ینال ونیز اشاره کرد. او رویکرد و شعار کلی جشنواره ونیز را تکرار کرد و توضیحاتی درباره پاویون ایران در بی‌ینال ونیز ارائه داد. امامی در پایان تاکید کرد باید برای آینده از حالا فکر کرد و پیشنهاد داد برای مشارکت در جشنواره‌ای همچون بی‌ینال ونیز کارگروهی اختصاصی تشکیل داده شود تا برای دوسالانه‌های بعدی از پیش آمادگی لازم کسب شود. اسماعیلی بار دیگر در مراسم افتتاحیه سخنرانی کرد و گفت: این روزها قصه فلسطین به یک غصه عمومی تبدیل شده است؛ به‌رغم اینکه جهان غرب همواره با شیپورهای حقوق بشری ایستاده در برابر این شرایط هولناک سکوت کرده است. این لکه ننگ پاک نخواهد شد. در جهان غرب برای قصابی که 40 هزار زن و کودک و جوان، پیر و بیگناه را سلاخی کرده فرش قرمز پهن کردند. باید برای این وجدان‌های به خواب رفته در جهان‌های استعمارگر گریه کنیم.
او در ادامه گفت: خوشحالم در روزهای آخر دولت شهید رئیسی به موضوع غزه پرداختیم. او در سفرهای خارجی بخشی از صحبت‌های خود را به موضوع غزه اختصاص می‌داد. یاد او همواره در تاریخ این مرز و بوم باقی خواهد ماند.
اسماعیلی با اشاره به فعالیت‌های شهید رئیسی در زمینه هنر گفت: نخستین محفل هنری که رئیس جمهورمان در آن حضور یافت موزه هنرهای معاصر بود؛ آن هم در ایام شیوع ویروس کرونا. گام‌های مهمی در این حوزه برداشته شد.
او در پایان گفت: از همه هنرمندان عزیز که آثارشان فریادگر مظلومان غزه است تشکر می‌کنم.

Page Generated in 0/0062 sec