printlogo


کد خبر: 287726تاریخ: 1403/5/8 00:00
اتهام‌زنی صهیونیست‌ها به حزب‌الله در حالی است که شاهدان عینی و حتی مقامات آمریکایی سامانه ضد موشکی اسرائیل را عامل حمله به جولان می‌دانند
سناریوی مجدل شمس
* حزب الله لبنان هدف قرار دادن مجدل ‌شمس در جولان اشغالی را تکذیب کرد/ * خبرنگار العربی: شاهدان عینی گفتند عامل انفجار مجدل شمس پدافند هوایی اسرائیل بود

گروه بین‌الملل: بعد از حمله موشکی به یک زمین فوتبال در شهرک مجدل شمس واقع در جولان اشغالی، پایگاه خبری آکسیوس آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی تاکید کرد حزب‌الله اعلام کرده علت حادثه منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی سوریه، موشک ضدهوایی اسرائیل بوده است. منابع عبری گزارش دادند در این حمله، 12 نفر کشته شده و حداقل ۳۰ نفر زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است. طبق اعلام وزارت بهداشت اسرائیل حال 17 نفر از این افراد وخیم است. برخی منابع عبری مدعی شدند در این عملیات، از پهپاد انتحاری هم استفاده شده است. این در حالی است که یک مسؤول حزب‌الله به رویترز گفته حمله مجدل شمس کار مقاومت اسلامی لبنان نبود. از نکات قابل تامل درباره این منطقه آنکه تمام نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، مجدل شمس و دیگر روستاهای واقع در جولان را در زمره مناطق تحت اشغال قلمداد کرده و تا امروز از شناسایی ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر این مناطق خودداری کرده‌اند و تنها آمریکا مارس 2019 در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا حاضر به شناسایی ادعای حاکمیت تل‌آویو بر این منطقه اشغالی شد. از مجموع 11458 فرد ساکن در مجدل شمس، بیش از 90 درصد ساکنان آن به ‌رغم فشارهای تل‌آویو از پذیرش تابعیت رژیم صهیونیستی خودداری کرده‌اند و بر هویت اصیل سوری خود تاکید دارند. مجدل شمس در حقیقت بزرگ‌ترین روستا از مجموع 5 روستای اصلی منطقه جولان اشغالی است که عمده ساکنان آن را شهروندان اصالتا سوری‌تبار و دروزی که تحت اشغال ارتش اسرائیل زندگی می‌کنند، تشکیل می‌دهند. 
در این ارتباط محمد عنیف، مسؤول روابط عمومی حزب‌الله لبنان به شبکه خبری المیادین گفت: ما به طور قاطعانه، ادعاهای برخی رسانه‌های دشمن درباره هدف قرار دادن مجدل شمس در جولان اشغالی سوریه را تکذیب می‌کنیم. حزب‌الله همچنین در بیانیه‌ای ضمن تکذیب حمله موشکی به مجدل شمس اعلام کرد مقاومت اسلامی لبنان هیچ‌گونه ارتباطی با این حادثه نداشته و قاطعانه ادعاهای دروغین در این باره را رد می‌کند. شاهدان عینی و منابع رسانه‌ای می‌گویند احتمالا موشک رهگیر سامانه «گنبد آهنین» در جولان فرود آمده و باعث کشته و زخمی‌شدن صهیونیست‌ها شده است. 
حزب‌الله این گزارش را به سازمان ملل داده و بار دیگر تأکید کرده است علت حادثه مجدل شمس در جولان اشغالی، موشک ضدهوایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده که به یک ورزشگاه فوتبال اصابت کرده است. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد تجزیه و تحلیل داده‌های موجود نشان می‌دهد موشک از شمال روستای شبعا در جنوب لبنان به سمت مجدل شمس در جولان شلیک شده است. 
خبرنگار شبکه العربی هم گزارش داد تعدادی از شاهدان عینی در محل انفجار در شهرک مجدل شمس به او گفته‌اند پدافند هوایی اسرائیل عامل انفجار شدید بوده است. آنها گفتند با چشمان خود دیده‌اند سامانه گنبد آهنین از سمت بلندی‌های «جبل شیخ» شلیک کرد و موشک پدافندی درست در زمین فوتبال فرود آمد. خبرنگار العربی تأکید کرد ساکنان مجدل شمس روایت اسرائیل درباره واقعه عصر روز شنبه (که حزب‌الله عامل حمله بوده است) را باور نکرده‌اند. یک نیروی امدادی صهیونیست‌ به خبرنگار العربی گفته چند نفر از شاهدان عینی معتقدند موشک پدافندی اسرائیل و سامانه گنبد آهنین عامل انفجار بوده است. پیش از این، «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با بیان اینکه وزیر جنگ و روسای ستاد ارتش و موساد در حال ارزیابی وضعیت در مجدل شمس هستند، مدعی شده بود: «حزب‌الله موشکی به سمت ورزشگاه فوتبال در مجدل شمس شلیک کرد و این رخدادی دشوار است». وزیر خارجه ایالات متحده نیز به تبعیت از مقامات صهیونیست، حزب‌الله را به حمله به جولان متهم کرد. آنتونی بلینکن ادعا کرد همه نشانه‌ها حاکی از آن است که حزب‌الله پشت موشک شلیک شده روز شنبه به بلندی‌های جولان است. 
از سویی نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان شنبه‌شب در تماس تلفنی با هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان گفت: لبنان و مقاومت به قوانین جنگ و درگیری پایبند هستند و غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند. رئیس پارلمان لبنان تأکید کرد، حزب‌الله در حمله به مجدل‌ شمس دست نداشته و مسؤولیت اتفاقی که افتاده را رد می‌کند. ولید جنبلاط، رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان نیز به حادثه مجدل‌الشمس واکنش نشان داد و تصریح کرد: ما در گذشته پروژه اسرائیل را نابود کردیم و اگر دوباره از سر بگیرد، در کنار مقاومت و اهالی مقاومت می‌ایستیم. وی افزود: ما صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به خانواده جان‌باختگان و به همه مردم جولان اشغالی سوریه ابراز می‌کنیم. جنبلاط تصریح کرد: تاریخ گذشته و حال دشمن، مملو از کشتارها و جنایت‌هایی است که بی‌وقفه علیه غیرنظامیان مرتکب شده و می‌شود. رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان ادامه داد: من از همه در لبنان، فلسطین و جولان می‌خواهم مراقب هر گونه لغزش یا تحریک در چارچوب سناریوی ویرانگر دشمن باشند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به تکذیبیه حزب‌الله مبنی ‌بر عدم ارتباط مقاومت اسلامی لبنان با آنچه رخ داده است، ما درباره فتنه‌هایی که دشمن روی آن کار می‌کند، هشدار می‌دهیم. وی تصریح کرد: بهتر است جنگ گسترش نیابد و حملات دشمن متوقف و آتش‌بس اجرا شود. دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز در این ‌باره اعلام کرد بیروت اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کند. دفتر میقاتی همچنین اعلام کرد خواستار توقف فوری اقدامات خصمانه در همه جبهه‌ها است. 
این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در واشنگتن به سر می‌برد، با متهم کردن حزب‌الله مدعی شد از این حادثه شوکه شده است و تهدید کرد حزب‌الله تاوان سنگینی بابت این حمله خواهد داد. بنیامین نتانیاهو گفت مذاکرات امنیتی را به محض وقوع حادثه انجام داده و از این حادثه چشم‌پوشی نخواهد کرد. وی همچنین ادعا کرد حزب‌الله بهایی را خواهد پرداخت که پیش از این پرداخت نکرده است. همچنین ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله مجدل شمس اظهار داشت: اسرائیل باید به شکل دردناکی و بدون اینکه منجر به جنگ شود، به حزب‌الله پاسخ دهد. به نفع اسرائیل نیست که وارد درگیری فراگیر با حزب‌الله شود. «بنی‌گانتس» عضو مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این حمله خواستار پاسخ گسترده به حزب‌الله و لبنان شده و گفته چنین وضعی نمی‌تواند ادامه یابد. وی افزود کابینه نتانیاهو متاسفانه به خاطر برخی ملاحظات سیاسی آنطور که لازم است برخورد نمی‌کند. وی مدعی شد: اسرائیل قوی‌تر از لبنان و حزب‌الله است و می‌تواند با این موضوع برخورد کند. «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم با تهدید حزب‌الله گفت حزب‌الله مسؤول این حمله است و بهای آن را خواهد پرداخت. 
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نیز سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را مسؤول حمله مجدل شمس دانست و گفت: زمان آن رسیده حزب‌الله بهای سنگینی بپردازد. از سویی «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی کابینه نتانیاهو را بی‌مسؤولیت دانست و گفت: «وظیفه کابینه این است که کاری انجام دهد، نه اینکه توضیح دهد چه کاری لازم است انجام داده شود. اظهارات مقامات اسرائیلی اهانت به ساکنان جبهه شمالی است». در این میان ارتش رژیم صهیونیستی از تشکیل اتاق عملیات مشترک میان نیروهای امنیتی، پلیس و نیروهای امداد و نجات برای حفظ امنیت در مجدل شمس واقع در جولان اشغالی خبر داد. پژوهشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد هرگونه پاسخ شدید از سوی اسرائیل، حزب‌الله را به واکنش و شکستن قواعد درگیری در شمال وادار خواهد کرد. 
همچنین روزنامه عبری اسرائیل الیوم نوشت ارتش رژیم صهیونیستی بتازگی رزمایش‌های شبیه‌سازی انتقال مجروحان جنگ در جبهه شمالی را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در ماجرای کشته شدن 12 کودک در خلال حادثه مجدل شمس و متهم کردن حزب‌الله به نقش‌آفرینی در این رخداد در تلاش است پس از به شهادت رساندن ده‌ها هزار زن و کودک فلسطینی در تجاوز 10 ماهه اخیر خود به نوار غزه ضمن تبرئه خویش از جنایات غزه مدعی شود نه تنها اسرائیل، بلکه حتی نیروهای محور مقاومت نیز در جریان جنگ مرتکب جنایت می‌شوند و بدین صورت اجماع حاصل از فشار افکار عمومی بین‌المللی علیه خود را تعدیل و پیکان فشارها را متوجه حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت کند. در نهایت آنکه صهیونیست‌ها حتی در سناریوی خود در مجدل شمس به منظور طراحی بهانه لازم جهت تشدید تنش در منطقه و بهانه‌جویی برای حمله به لبنان تلاش کردند منطقه‌ای را هدف حمله قرار دهند که در آن اقلیت‌ها و دیگر طایفه‌ها و نه صهیونیست‌ها در آن سکونت داشته باشند تا از عدم آسیب به شهرک‌نشینان صهیونیست در جریان اجرای این سناریو نیز اطمینان داشته باشند.
***
حزب‌الله: به هر حماقتی پاسخ ویرانگر می‌دهیم
پایگاه عبری‌زبان وای‌نت در خبری اعلام کرد حزب‌الله به سازمان ملل متحد خبر داد حماقت اسرائیل را با واکنش ویرانگری پاسخ خواهد داد. این رسانه عبری‌زبان به نقل منابع لبنانی خبر داد حزب‌الله به یونیفل، نیروی حافظ صلح بین‌المللی مامور حفظ صلح در جنوب لبنان اطلاع داده است به هر اقدام اسرائیل واکنش ویرانگری خواهد داد، حتی اگر این اقدام به بهای آغاز جنگ فراگیر باشد، پس سزاوار است همگان مسؤولیت‌پذیر باشند. گفتنی است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تا چند ساعت بعد از وقوع حادثه مجدل شمس حتی حاضر نبود تعطیلات خود را در ایالات متحده قطع کند، در لفاظی‌های جدیدی ادعا کرده بود حزب‌الله بهای سنگینی را بابت حمله به مجدل شمس خواهد پرداخت. 

 


Page Generated in 0/0057 sec