printlogo


کد خبر: 287728تاریخ: 1403/5/8 00:00
دور دنیا

ترامپ: هریس ببرد جنگ جهانی می‌شود!
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات امسال در اظهارنظری تهدیدآمیز، پیروزی رقیب دموکراتش را مترادف با آغاز جنگ سوم جهانی دانست. دونالد ترامپ که حالا  کاملا هریس، نامزد جایگزین جو بایدن را پیش رو دارد، معاون رئیس‌جمهور آمریکا را فرد بی‌کفایتی خواند که بحران خاورمیانه را تشدید خواهد کرد. ترامپ روز جمعه پیش از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ملک شخصی‌اش در فلوریدا با رسانه‌ها صحبت کرد. او ادعا کرد اگر به کاخ سفید بازگردد،  جنگ اسرائیل علیه غزه قطعا به نتیجه خواهد رسید. ترامپ روی پله‌های عمارت مارآلاگو به فاکس نیوز گفت اسرائیل باید فورا به جنگ خود در غزه پایان دهد و در توضیح علت آن افزود: «آنها با این تبلیغات در حال نابودی هستند و می‌دانید که اسرائیل چندان هم در روابط عمومی خوب نیست».  او گفت: «اگر کار [جنگ در فلسطین اشغالی] را نسازیم در نهایت با جنگ‌های بزرگ در خاورمیانه روبه‌رو خواهیم شد و شاید جنگ سوم جهانی. شما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری از زمان جنگ دوم جهانی به جنگ سوم جهانی نزدیک هستید. ما هرگز تا این حد به آن نزدیک نبوده‌ایم، زیرا افراد بی‌کفایتی داریم که کشور را اداره می‌کنند». ترامپ از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال 2022، اتهامات مشابهی را به بایدن و هریس وارد کرده بود. او ادعا کرده اگر در قدرت بود، درگیری با روسیه هرگز آغاز نمی‌شد و قول داد مسکو و کی‌یف را ظرف 24 ساعت پای میز مذاکره بنشاند. ترامپ هفته گذشته نیز در فاصله ترور خود و دیدار با نتانیاهو، متحد سابقش، تلاش کرد با یک مانور سیاسی او را زیر فشار بگذارد.  رئیس‌جمهور پیشین نامه‌ای از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را که پس از ترور او برایش ارسال کرده بود در شبکه اجتماعی خود به اشتراک گذاشت که این اقدام توسط برخی کارشناسان به عنوان حرکتی برای به دست آوردن اهرم فشار بر نتانیاهو تلقی شده است.
***
اعتراف نخست‌وزیر جدید به ورشکستگی انگلیس
دفتر کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید انگلیس با اشاره به ارزیابی وضعیت مالی عمومی این کشور که قرار است امروز توسط وزیر دارایی ارائه شود، اعلام کرد این ارزیابی‌ها نشان از ورشکسته و درهم شکسته بودن بریتانیا دارد. به گزارش روزنامه استاندارد، بر اساس این بیانیه دولت تازه به قدرت رسیده حزب کارگر، ارزیابی راشل ریوز، وزیر خزانه‌داری انگلیس از وضعیت مالی عمومی کشور و ویرانی‌هایی که سیاست‌های پوپولیستی حزب محافظه‌کار طی 14 سال حکومت در اقتصاد و خدمات عمومی ایجاد کرده را برملا خواهد کرد. گفته می‌شود این گزارش قرار است حزب محافظه‌کار را که 14 سال متوالی در راس قدرت بود، به خرج‌های بدون برنامه برای جلب آرای مردمی متهم کند. دفتر استارمر در این باره گفته است: «این ارزیابی نشان می‌دهد دولت قبلی تعهدات مالی قابل توجهی را برای این سال مالی انجام داده است بدون اینکه بداند این پول از کجا تامین می‌شود». در مقابل حزب محافظه‌کار، اعلامیه حزب کارگر مبنی بر ایجاد سیاهچاله در امور مالی عمومی را به عنوان بهانه‌ای ساختگی برای افزایش برنامه‌ریزی‌شده مالیات رد کرد؛ چرا که حزب کارگر این مساله را در طول مبارزات انتخاباتی مخفی نگه داشته بود. حزب محافظه‌کار انگلیس در انتخابات سراسری ابتدای ماه جولای متحمل شکستی تاریخی شد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر قبلی، از خیابان داونینگ نقل مکان کرد، همچنین می‌خواهد رهبری حزب را کنار بگذارد. حزب او می‌خواهد تا اوایل نوامبر یک رهبر جدید برای خود انتخاب کند. حزب کارگر انگلیس در انتخابات پارلمانی چهارم ژوئیه (14 تیر) با یک پیروزی خیره‌کننده هدایت ششمین اقتصاد بزرگ دنیا را در دست گرفت اما در ۳ هفته نخست رهبری خود به مردم اعلام کرد اوضاع وخیم‌تر از چیزی است که اطلاع‌رسانی شده است. هنوز مشخص نیست دولت جدید انگلیس برای رفع کمبود بودجه چه اقداماتی انجام خواهد داد، همچنین ریوز مجبور است به وعده‌های انتخاباتی حزب کارگر مبنی بر خودداری از افزایش مالیات بر درآمد عمل کند. دولت جدید همچنین به دنبال بهبود و بازنگری روابط خود با اتحادیه اروپایی است که بعد از برگزیت به صورت مداوم رو به تیرگی گراییده است. انتظار می‌رود اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپایی و استارمر برای نخستین بار در پایان ماه آگوست یا ابتدای سپتامبر برای گفت‌وگوهای مشخص در این مورد و بازنگری (به قول لندن) در روابط متشنج به دلیل برگزیت دیدار کنند. به این ترتیب در حالی که سلف استارمر یعنی ریشی سوناک به دنبال گفت‌وگوهای دوجانبه با تک‌تک دولت‌های اتحادیه اروپایی بود، استارمر می‌خواهد دوباره در مذاکرات مستقیم با رهبری اتحادیه اروپایی تلاش کند روابط را بهبود بخشد. استارمر در دوران مبارزات انتخاباتی هم گفته بود تصمیمی برای بازگشت به اتحادیه اروپایی ندارد. وی در عین حال گفته بود توافقی که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس درباره تجارت با اتحادیه اروپایی پس از برگزیت مورد مذاکره قرار داد به اندازه کافی خوب نبود.
***
دفاع لاوروف از حماس در برابر صهیونیست‌ها
وزیر خارجه روسیه دیروز در جمع خبرنگاران گفت که خواسته رژیم صهیونیستی برای نابودی حماس غیرواقعی است. به گفته سرگئی لاوروف، حماس از حمایت بسیاری در جهان اسلام برخوردار بوده و همچنان توانایی‌های کافی را حفظ کرده است. او که در یک نشست خبری در مالزی صحبت می‌کرد، افزود: «نابود کردن حماس یک هدف اسرائیلی غیرواقعی است و کشتارها در غزه پایانی نخواهد داشت. اسرائیل از طریق نتانیاهو اعلام کرده جنگ تا زمانی که حماس به طور کامل نابود نشود، پایان نخواهد یافت، به عقیده من و بسیاری از همکارانم، این ماموریتی غیرواقعی است. حماس موجودیت خود را ادامه خواهد داد و قابلیت‌ها و حمایت‌های کافی از جمله در جهان اسلام را دارد».

Page Generated in 0/0068 sec