printlogo


کد خبر: 287733تاریخ: 1403/5/8 00:00
مهدی الفتی در ژیمناستیک به فینال المپیک صعود کرد
این پسر بوی مدال می‌دهد

ملی‌پوش ژیمناستیک و پرچمدار کاروان ایران در المپیک پاریس در وسیله پرش خرک به فینال رسید. مهدی الفتی، تنها نماینده ژیمناستیک ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در روز اول این بازی‌ها در وسیله پرش خرک مسابقه داد. او با رکورد 14.583 در رده هشتم قرار گرفت و به فینال رسید. پرچمدار ایران در این رقابت‌ها ۲ بار پرش خود را انجام داد. او در نخستین پرش امتیاز 14.666 و در دومین پرش رکورد 14.500 را ثبت کرد. این برای نخستین‌بار در تاریخ است که ایران در فینال ژیمناستیک المپیک نماینده دارد. فینال این وسیله یکشنبه ۱۴ مرداد از ساعت ۱۷:۵۵ انجام می‌شود. مهدی الفتی در بازی‌های آسیایی هانگژو با کسب مدال نقره تاریخ‌سازی کرد و بعد از ۶۰ سال در پرش خرک سهمیه المپیک گرفته است. رضا خیرخواه هدایت این ژیمناست را بر عهده دارد.
* از مدال تاریخی تا کسب سهمیه المپیک
مهدی الفتی با پشتکار و تمرین مداوم توانست یکی از بهترین ژیمناست‌های ایران شود. او سال ۲۰۱۸ با درخشش در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا موفق به کسب سهمیه المپیک جوانان شد اما به دلیل مصدومیت نتوانست در آن مسابقات حضور یابد. یک سال گذشته برای مهدی الفتی رویایی بوده است. او ۷ مهر ۱۴۰۲ نخستین مدال تاریخی ژیمناستیک را برای ایران کسب کرد و در بازی‌های آسیایی هانگژو نقره‌ای شد. پس از آن هم توانست به سهمیه المپیک برسد و پرچمدار کاروان ایران در پاریس بود. او با قرار گرفتن در رده دوم مسابقات کسب سهمیه با ۶۲ امتیاز، در ۲۴ سالگی به المپیک پاریس راه یافت. ملاک فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه، مجموع امتیازهای ۴ جام‌جهانی است که مهدی الفتی در مسابقات جام‌های ‌جهانی مصر، قطر، آلمان و باکو نتایج خوبی به ‌دست آورد و در مسابقات جام‌جهانی آلمان هم که گزینشی المپیک محسوب می‌شد، موفق به کسب مدال نقره شد.
ژیمناستیک ایران در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است. درگیری‌های مدیریتی و کمبود امکانات ورزشی باعث شده بود ورزشکاران این رشته موفقیت‌ چشمگیری نداشته باشند و مهدی الفتی یک استثناست که توانسته تا این مرحله بالا بیاید. او درباره حضورش در المپیک پاریس گفته بود: «من در مسابقات قهرمانی جهان بوده‌ام. همه رقبایی که آنجا بودند در پاریس هم هستند. من همه راه‌ها را رفته‌ام و به غول آخر رسیده‌ام. استرس دارم ولی طبیعی است. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و ممکن است هر لحظه یک لغزش سبب شود از رتبه اول به آخر برسی اما من همه وجودم را می‌گذارم تا در المپیک خوش بدرخشم. همه می‌گفتند ژیمناستیک ایران زنگ تفریح است و مدال و موفقیتی ندارد اما اکنون هم مدال و هم سهمیه المپیک داریم». او برای پس از المپیک پاریس؛ مدال‌های قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، دانشجویان جهان و المپیک بعد را هدف‌گذاری کرده و معتقد است این همه انگیزه، از سختی‌هایی که در این سال‌ها کشیده می‌آید.
زهرا اینچه‌درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک هم پیش‌تر گفته بود آنها با گرفتن سهمیه المپیک، تا همین ‌جا هم تاریخ‌سازی کرده‌اند: همین کسب سهمیه المپیک به اندازه گرفتن یک مدال طلا ارزشمند است، چون رشته ژیمناستیک، ورزش پایه است و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری زیادی در آن کرده‌اند.

Page Generated in 0/0051 sec