printlogo


کد خبر: 287738تاریخ: 1403/5/8 00:00
اخبار

«هگمتانه» ثبت جهانی شد
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: محوطه باستانی «هگمتانه» به عنوان بیست‌و‌هشتمین میراث ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. علی دارابی که به منظور حضور در چهل‌و‌ششمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در رس هیاتی عالی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دهلی‌نو - هندوستان حضور دارد، اظهار کرد: محوطه باستانی هگمتانه با شواهدی بی‌نظیر از دوره‌های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی با اجماع اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. وی ادامه داد: در بررسی اولیه نهاد ارزیابی کمیته میراث جهانی (ایکوموس) پرونده پیشنهادی ایران با عنوان «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» که شامل ۲ بخش محوطه باستانی و بخش مرکز تاریخی شهر همدان بود، اصطلاحا دیفر اعلام شده بود، از این رو با تدبیر معاونت میراث فرهنگی و اخذ مشورت‌های کارشناسی از متخصصان ذی‌ربط، اصلاح راهبرد روایت تدوین پرونده پیشنهادی در دستور کار قرار گرفت و پس از رایزنی‌های فراوان با ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه موافقت شد و این اثر به عنوان بیست‌وهشتمین میراث جهانی ایران به ثبت یونسکو رسید. دارابی افزود: بر اساس مصوبه کمیته میراث جهانی هیچ محدودیتی برای ثبت بخش مرکز تاریخی شهر همدان در آینده وجود ندارد، با این توضیح که هم‌اکنون نیز این بخش در پهنه حریم محدوده ثبت جهانی قرار دارد و تحت حفاظت و حمایت یونسکو خواهد بود.
***
دستگیری زورگیران میلیاردی در تهران
سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری تهران از دستگیری سارقان زورگیر که مال‌باختگان را مجبور به کشیدن کارت عابربانک‌شان در دستگاه کارت‌خوان می‌کردند، خبر داد. سرهنگ حسین‌ مافی گفت: پیرو گزارش یکی از شهروندان مبنی بر زورگیری ۲ سارق که به صورت کارت کشیدن در دستگاه کارت‌خوان یا سرقت دلار و یورو از افرادی که از صرافی‌ها خرید می‌کردند، پیگیری موضوع و دستگیری متهمان در دستور کار کلانتری ۱۱۳ بازار قرار گرفت. وی در ادامه گفت: با حضور ماموران، تیم عملیات کلانتری ۱۱۳ بازار با بررسی دوربین‌های مدار بسته اطراف محل سرقت، موفق به شناسایی مشخصات ظاهری سارقان شد و در ادامه مشخصات آنها به تمام واحدهای گشت اعلام شد. سرهنگ مافی اضافه کرد: پس از گشت‌زنی‌های هدفمند در محدوده بازار، سرانجام ماموران سارقان را مشاهده و هنگامی که قصد زورگیری از یک شهروند را داشتند، آنها را غافلگیر و قبل از هرگونه اقدامی دستگیر و سپس به کلانتری منتقل کردند. سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد: در بازرسی از کیف سارقان یک عدد دستگاه کارت‌خوان کشف شد که در بررسی‌های بیشتر مشخص شد در این دستگاه طی یک ماه گذشته مبلغ ۲ میلیارد ریال تراکنش به ثبت رسیده است، بنابراین تعداد ۵ نفر از مال‌باختگان که کارت کشیده بودند شناسایی شدند. این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: متهمان به منظور کشف جرائم احتمالی و شناسایی شکات دیگر به مقامات قضایی معرفی شدند.
***
حضور رئیس دانشگاه تهران در طرح ولایت جامعه اسلامی
رئیس دانشگاه تهران در جریان سفر به مشهد مقدس، در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در طرح ولایت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافت. به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، پانزدهمین دوره طرح ولایت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در دانشگاه علوم اسلامی رضوی (برادران) و زائرسرای رضوی (خواهران) در حال برگزاری است. در این دوره طرح ولایت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که از اول مرداد آغاز شده و تا ۲۶ مردادماه در مشهد مقدس ادامه دارد، ۱۴۰ دانشجوی برادر و ۱۲۰ دانشجوی خواهر شرکت کرده‌اند. دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی و دکتر مهدی فکورثقیه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در جریان سفر به مشهد مقدس و حضور در جمع اعضای هیات علمی جوان دانشگاه تهران، در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت جامعه اسلامی دانشجویان نیز حضور یافتند. پس از پایان دوره طرح ولایت در مشهد مقدس، دوره برادران در کشور عراق همراه با پیاده‌روی اربعین ادامه خواهد یافت.

Page Generated in 0/0057 sec