printlogo


کد خبر: 287749تاریخ: 1403/5/8 00:00
اخبار

وحیدی: 
وحیدی: دوره ۳۵ روزه برگزاری انتخابات متأثر از فضای شهدای خدمت بود
وزیر کشور گفت: دولت سیزدهم و وزارت کشور توانست بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات و خطوط راهبردی مدنظر رهبری یعنی سلامت، مشارکت، رقابت، امنیت و با بی‌طرفی و امانتداری فرآیند انتخابات را اجرا کند.
احمد وحیدی صبح دیروز در مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری اسلامی ایران و آغاز به ‌کار رسمی مسعود پزشکیان اظهار کرد: از دستاوردهای مردم‌سالاری دینی، آزادی سیاسی و حضور مردم در صحنه‌های تعیین سرنوشت خود است که در ۴۴ انتخابات به منصه ظهور رسیده است.
وی ادامه داد: دوره زمانی ۳۵ روزه برگزاری انتخابات متاثر از فضای شهادت رئیس‌جمهور آیت‌الله رئیسی و همراهانش بود. شهید رئیسی تراز و نصاب جدیدی برای تصدی مسؤولیت در نظام ایجاد کرد. وحیدی درباره روند اجرای انتخابات ریاست‌جمهوی خاطرنشان کرد: جلسات سران قوا برای تدبیر کلان امور انتخابات برگزار شد. ستاد انتخابات، کمیته‌ها و ستاد امنیت و ستادهای انتخابات در استان‌ها تشکیل شد. هیات اجرایی مرکزی تشکیل شد و تصمیمات لازم را برای اجرای انتخابات اتخاذ کرد. ۱۳۰۰ هیات اجرایی در سراسر کشور و خارج از کشور تشکیل شد. از ۸۰ نفر در وزارت کشور برای انتخابات ثبت‌نام شد که ۶ نفر را شورای نگهبان تایید کرد.
***
هشدار ایران به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در قبال لبنان
سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در قبال لبنان به بهانه حادثه «مجدل الشمس» واقع در منطقه جولان اشغالی شدیدا هشدار داد. ناصر کنعانی با اشاره به بیانیه حزب‌الله لبنان و نیز مواضع برخی مقامات عالی‌رتبه این کشور در نفی هرگونه نقش خود در حمله به مجدل الشمس گفت: رژیم آپارتاید اسرائیل پس از 10 ماه کشتار جمعی در نوار غزه و قتل‌عام کودکان و زنان فلسطینی، با یک سناریوی ساختگی، به دنبال انحراف افکار عمومی و توجهات جهانی از جنایات گسترده خود در فلسطین است.
کنعانی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از کمترین صلاحیت اخلاقی برای اظهار نظر و قضاوت درباره ماجرای رخ داده در منطقه مجدل الشمس برخوردار نیست و ادعاهای این رژیم علیه دیگران نیز مسموع نخواهد بود.
وی حمایت از ثبات و امنیت لبنان و منطقه در مقابل ماجراجویی‌های رژیم متجاوز صهیونیستی را وظیفه جامعه جهانی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و تاکید کرد: هرگونه اقدام جاهلانه رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه شود که در این صورت رژیم یادشده مسؤول قطعی و اصلی پیامدها و واکنش‌های پیش‌بینی‌نشده چنین رفتار احمقانه‌ای خواهد بود.
***
سخنگوی شورای نگهبان:
دوره 4 ساله ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ آغاز می‌شود
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ آغاز می‌شود.
هادی طحان‌نظیف با بیان اینکه «انتخابات در بستر یک فرآیند انجام می‌شود»، اظهار کرد: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری باید سال آینده برگزار می‌شد اما با اتفاق تلخی که برای آیت‌الله رئیسی و همراهانش پیش آمد، پیش از موعد برگزار شد. در این دوره از انتخابات، فرآیندهایی که هماهنگی‌های آن از ماه‌ها قبل آغاز می‌شد، با نهایت دقت و اتقان در کمتر از 2 ماه انجام شد و خوشبختانه فرآیندهای برگزاری انتخابات بخوبی طی شد و با هیچ اخلال و مشکلی در این فرآیندها مواجه نبودیم. وی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی‌‌های نظام حقوقی و قانون اساسی برای روزهایی که کشور دچار فقدان رئیس‌جمهور می‌شود، گفت: در همین رابطه بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی «در صورت فوت، کناره‌گیری یا بیماری بیش از 2 ماه و عزل رئیس‌جمهور، یا موجبات دیگری از اینگونه،‌ شورای موقت ریاست‌جمهوری موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف 50 روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود و در این مدت وظایف و اختیارات ریاست‌جمهوری را جز در امر همه‌پرسی بر عهده دارد».
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: بسترهای قانونی فراهم بود اما نباید فراموش کرد مهم‌تر از بسترهای قانونی، اراده اجرای قانون است. از این رو باید به نقش حکیمانه رهبر معظم انقلاب در این رابطه توجه کرد. بیانات ایشان در همان ساعات نخستی که حادثه برای رئیس‌جمهور پیش آمد و اقداماتی که انجام شد، همه مسؤولان را مصمم کرد فعالیت‌ها باید ادامه یابد، انتخابات برگزار شود و در امور مردم خللی به وجود نیاید.
طحان‌نظیف تاکید کرد: این موضوع نشان‌دهنده ثبات، استحکام و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است که مورد مشاهده و اعتراف در داخل کشور و توسط جهانیان قرار گرفت؛ جمهوری اسلامی ایران در کمتر از ۵۰ روز ۲ مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کرد.

Page Generated in 0/0055 sec