printlogo


کد خبر: 287762تاریخ: 1403/5/9 00:00
اخبار

محمدتقی غیاثی درگذشت
محمدتقی غیاثی، منتقد ادبی و مترجم ادبیات فرانسوی، در ۹۲ سالگی در فرانسه درگذشت. «خدایان تشنه‌اند» نوشته آناتول فرانس، «سهم سگان شکاری» نوشته امیل زولا، «دلهره هستی» نوشته آلبر کامو، «هفته مقدس» نوشته لویی آراگون، «نقد تکوینی» نوشته لوسین گلدمن، «زمین» نوشته امیل زولا و «الفبای زبان‌شناسی» نوشته دومینیک منگنو از جمله ترجمه‌های او است. غیاثی جز فرهنگ‌های فرانسه - فارسی و کتاب‌های کمک‌درسی‌ای که در آموزش زبان فرانسه منتشر کرده است، ترجمه‌های پرشماری نیز از آثار ادبی نویسندگان فرانسه در کارنامه پربار خود دارد. این آموزگار و مترجم هفتم مردادماه ۱۴۰۳ در فرانسه درگذشت.
***
«تجربه بازی» با ساسان مؤیدی کلید می‌خورد
«تجربه بازی» ویژه‌برنامه جدید فرهنگسرای رسانه و سایت تخصصی عکس و عکاسی دوربین دات نت برای برگزاری جلسات دورهمی با حضور اهالی فرهنگ و هنر و رسانه است که به صورت منظم نخستین جمعه هر ماه برگزار خواهد شد. این ویژه‌برنامه که با حضور علاقه‌مندان رشته عکاسی برگزار خواهد شد، سراغ جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری رفته و با دعوت از آنها در فرهنگسرای رسانه از یک عمر فعالیت‌شان تجلیل می‌کند.  نخستین جلسه از «تجربه بازی» با عنوان «کنارِ باتجربه‌های عکاسی» و با حضور ساسان مؤیدی از عکاسان نام‌آشنای کشور روز جمعه ۱۲ مردادماه در سالن یونس شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار خواهد شد و این هنرمند کشور به گفت‌وگو با نوجوانان و علاقه‌مندان خواهد پرداخت. مؤیدی سال ۲۰۲۰ با مجموعه «حکایت عاشقی» به عنوان نخستین ایرانی، برنده جایزه صلح جهانی آلفرد فرید در وین اتریش شد.
***
مستند «احیا» آماده نمایش شد
مستند کوتاه «احیا» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمد امین آقاخانی پس از گذراندن مراحل پست پروداکشن و سپری کردن مراحل فنی آماده حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی شد. «احیا» نخستین تجربه مستندسازی محمدامین آقاخانی روایتی از اقدامات یک مددکار اجتماعی است که در حوزه زنان فعال است. این مستند با همکاری مجموعه «احیا» به مدیریت خسرو منصوریان تولید شده است. فهرست عوامل مستند «احیا» عبارتند از: تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان: محمدامین آقاخانی؛ مدیر فیلمبرداری: امیرحسین رسولی؛ تدوین، صداگذاری و کالریست: امیرمهدی افشار؛ مدیر صدابرداری: امیرمهدی گنجی؛ عکاس: محمدجواد سقا و طراح پوستر و تایپوگرافی: ریحانه‌سادات‌ حجازی.
***
ارسال ۱۱۲ طرح به رویداد «پرتاب»
پس از اعلام فراخوان دریافت اثر برای حضور در نخستین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب»، ۱۱۲ طرح (کوتاه، نیمه‌بلند، بلند و سریال) در سایت ثبت شد. با پایان مهلت ارسال طرح، کار هیات انتخاب آغاز شده و بزودی اسامی طرح‌های منتخب اعلام می‌شود. در بین طرح‌هایی که به نخستین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» ارائه شده است، نام طیف مختلفی از مستندسازان با تجربه و صاحب‌نام و جوانانی که قصد دارند به تازگی به صورت حرفه‌ای وارد این حوزه شوند، دیده می‌شود. پس از اعلام اسامی از سوی هیات انتخاب، افراد منتخب تا پایان مرداد فرصت دارند یک تریلر یا دموی ۳ دقیقه‌ای از طرح‌شان به دبیرخانه رویداد «پرتاب» تحویل دهند. به منظور بهبود کیفیت ارائه، دوره آموزشی فشرده‌ای برای افراد برگزیده، برگزار خواهد شد. رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شهریور برگزار می‌شود.
***
«چمدان» از یک جشنواره اسپانیایی جایزه گرفت
فیلم کوتاه «چمدان» به کارگردانی هستی حسینی و تهیه‌کنندگی و نویسندگی مصطفی کوشکی در نخستین اکران جهانی خود، تندیس و جایزه نقدی بهترین فیلم کوتاه جشنواره Galacticat اسپانیا را به دست آورد. این فیلم محصول MOSTAGHEL FILM CENTER و خانه مستقل تهران است. جشنواره Galacticat در کشور اسپانیا از ابتدا به عنوان ابتکاری برای بازیابی سینمای کلاسیک‌ جهانی در ژانر علمی تخیلی آغاز شد و امسال دهمین دوره خود را از 24 تا 30 ژوئن (۴ تا ۱۰ تیرماه) در شهر Lleida برگزار کرد. «چمدان» پس از این موفقیت، در فستیوال کانازاوای ژاپن به نمایش در خواهد آمد. جشنواره کانازاوا یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی در کشور ژاپن است که سالانه علاقه‌مندان به سینما را به دیدن فیلم‌های منتخب خود دعوت می‌کند. این جشنواره در تاریخ 4 تا 8 سپتامبر (۱۴ تا ۱۸ شهریورماه) برگزار خواهد شد. در این فیلم صحرا اسداللهی، یعقوب صباحی، امیررضا جوکار، حمید عاشوری، سجاد باقری، محمدرضا رمضانی، حسن همتی، حیدر حیدری و ابراهیم محمدی نقش‌آفرینی کرده‌اند.
***
استقبال ۵۰ هزار نفری از «تنهاتر از مسیح»
نمایش «تنهاتر از مسیح» به تهیه‌کنندگی امیرحسین طهرانی و کارگردانی حسن بزرا که اجرای خود را از ۲۸ تیرماه آغاز کرده بود، تاکنون مورد استقبال ۵۰ هزار نفری مردم تهران قرار گرفته است. این نمایش در پنجمین سال اجرا، به بررسی نقش یهود در واقعه عاشورا پرداخته و در ۵۰ شب، هر شب میزبان ۶ هزار نفر خواهد بود. «تنهاتر از مسیح» اثر سازمان هنری - رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری - رسانه‌ای سیمای ققنوس در بوستان ولایت اجرا می‌شود. این نمایش در پنجمین سال اجرا با موضوعی متفاوت از فصل‌های قبل به نمایش نقش یهود در واقعه عاشورا می‌پردازد و از پنجشنبه ۲۸ تیرماه در ۲ سانس اجرای خود را آغاز کرد. این نمایش پس از فصل راه سرخ در تلاشی دیگر به روایت دسته‌های پنهانی پرداخته که اگر چه به ظاهر مسلمان بودند اما دین و آیین و مسلک‌شان از یهود بود؛ روایت منافقین که در میان امت اسلام رخنه کردند تا خون خدا بر زمین ریخته شود. 

Page Generated in 0/0042 sec