printlogo


کد خبر: 287769تاریخ: 1403/5/9 00:00
دور دنیا

آژانس جاسوسی کره‌جنوبی: دختر کیم جونگ اون جای او را می‌گیرد
آژانس جاسوسی کره‌جنوبی روز دوشنبه از قول ۲ قانونگذار در گزارشی اعلام کرد دختر کیم جونگ اون، «جو آئه» برای جانشینی پدرش آماده می‌شود، اگرچه این انتخاب نهایی نیست و او در نهایت می‌تواند شخص دیگری را انتخاب کند. به گزارش ایسنا، سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی این گزارش را به کمیته اطلاعات پارلمان ارائه کرد و گزارش داد کره‌شمالی پیشنهاد کرده است جو آئه با تنظیم دفعات حضورش در جمع برای سنجش احساسات عمومی، کاندیدای جدی برای جانشینی پدرش باشد. به نقل از خبرگزاری یونهاپ، «لی سونگ کوئون» از حزب حاکم قدرت خلق و «پارک سون وون» از حزب اصلی اپوزیسیون دموکرات طی یک نشست مطبوعاتی این مساله را مطرح کردند. سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی همچنین اعلام کرد با مطالعه یکسری القاب و اسامی که کره‌شمالی برای نام بردن دختر رهبر کره‌شمالی به کار می‌برد، متوجه شده او برای جانشینی پدرش تربیت می‌شود. این سرویس همچنین در گذشته اعلام کرده بود حدود ۶۰ درصد فعالیت‌های عمومی جو آئه شامل همراهی پدرش در رویدادهای نظامی یا برخی دیگر مربوط به اقتصاد بود اما استفاده کره‌شمالی از کلمه «هیانگدو» که به «راهنما» ترجمه می‌شود، نشان داده او در مسیر تبدیل شدن به رهبر بعدی کره‌شمالی است.
***
اسرائیل بیش از ۳۰۰ نهاد آموزشی غزه را کاملا ویران کرده است
رژیم صهیونیستی از ابتدای حملات به نوار غزه، بیش از ۳۰۰ مدرسه و موسسه آموزشی وابسته به دانشگاه‌های آن را به شکل کامل ویران کرده است. وزارت آموزش فلسطین دیروز دوشنبه اعلام کرد رژیم صهیونیستی ۲۸۶ مدرسه از مجموع ۳۰۷ مدرسه موجود در نوار غزه را در کنار ۳۱ ساختمان وابسته به دانشگاه‌های این شهر کاملا ویران کرده است. به گزارش سایت «صد البلد»، از هفتم اکتبر گذشته ۶۳۰ هزار دانش‌آموز و ۸۸ هزار دانشجو در غزه نتوانستند کلاس‌های خود را ادامه دهند و از حق طبیعی تحصیل محروم شدند. «محمود بصل» سخنگوی دستگاه دفاع مدنی فلسطین در نوار غزه به شبکه خبری «القاهره» اظهار کرد: در نوار غزه هیچ منطقه امنی وجود ندارد و شرایط در اینجا فاجعه‌بار است و مراکز درمانی ظرفیت پذیرش شهدا و زخمی‌ها را ندارند. این مسؤول فلسطینی افزود: رژیم اشغالگر به همه ثابت کرد بر خلاف آنچه ادعا می‌کند هیچ منطقه امن یا محدوده انسانی در نوار غزه وجود ندارد و روز قبل در مدرسه خدیجه مرتکب کشتاری در حق آوارگان شد که در نتیجه آن ۳۰ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. این مسؤول دفاع مدنی فلسطین در ادامه گفت: در حال حاضر اشغالگران اسرائیلی در منطقه خان‌یونس حضور دارند و مرتکب قتل، جراحت و تخریب گسترده در حق تعداد زیادی از شهروندان فلسطینی می‌شوند و ده‌ها هزار نفر از آنها به زور اسلحه و موشک‌هایی که بر سرشان فرود می‌آیند، آواره شده‌اند و کار به جایی رسیده که رژیم اشغالگر از آنها می‌خواهد از شرق خان‌یونس به غرب آن بروند، به این ترتیب نیم میلیون فلسطینی در مناطقی که هیچ‌گونه امکاناتی برای زندگی در آنها وجود ندارد، سرگردان هستند.
***
چین خواستار مقاومت آسه‌آن در برابر مداخلات آمریکا و ناتو شد
چین از کشورهای جنوب شرق آسیا خواست در برابر «مداخلات خارجی» آمریکا و ناتو در دریای چین جنوبی و دیگر نقاط حساس منطقه مقاومت کنند. «وانگ یی» وزیر خارجه چین در حاشیه نشست وزرای خارجه انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در لائوس گفت آمریکا «هیچ حقی» برای مداخله در دریای چین جنوبی ندارد. روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» دراین‌باره نوشت: اظهارات دیپلمات ارشد چین در حالی عنوان شده که تنش‌های دریایی میان چین و فیلیپین، به عنوان یکی از اعضای موسس انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا و یکی از قدیمی‌ترین متحدان آمریکا در آسیا، تشدید شده است. وزرای خارجه آسه‌آن پس از پایان یک نشست ۳‌ روزه بیانیه مشترکی را صادر کردند که به گفته ناظران حاکی از «اختلاف عمیق» در این بلوک است. «ماریا تامار تانا» از مرکز تحقیقاتی «استاربیس ای‌دی‌آر» در مانیل می‌گوید: «رفتار قاطعانه چین، روابط با همسایه‌های جنوب شرق آسیا را لکه‌دار کرده است؛ همسایه‌هایی که بر سر مدیریت روابط با پکن عمیقا چند دسته شده‌اند. برخی کشورها نسبت به مخالفت مستقیم با چین محتاط بوده اما در عین حال مراقب هستند تا بیش از اندازه به آن وابسته نشوند. چنین موقعیتی این کشورها را وادار کرده تا با دقت روابط اقتصادی خود را با چین متعادل کنند». وانگ یی در اظهارات خود واشنگتن و ائتلاف ناتو تحت رهبری ایالات‌متحده را به عنوان «تهدیدات اصلی علیه صلح و ثبات در هند - آرام» معرفی کرد و از بلوک آسه‌آن خواست «هوشیار باشند و با مداخله ناتو در منطقه مخالفت کنند».
***
کمپین هریس ۲۰۰ میلیون دلار در یک هفته جمع‌آوری کرد
کمپین انتخاباتی کاملا هریس اعلام کرد در نخستین هفته اعلام نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات پیش رو و راه‌اندازی این کمپین، 200 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده است. جو بایدن 21 جولای با انتشار نامه‌ای در حساب ایکس خود نوشت: معتقدم به ‌نفع حزب من و کشورم است که کناره‌گیری کنم و روی تحقق وظایفم به ‌عنوان رئیس‌جمهور در باقیمانده دوره‌ام تمرکز کنم. بایدن بلافاصله پس از اعلام خبر کناره‌گیری، در بیانیه جداگانه‌ای از کاملا هریس حمایت کرد. این کمپین افزود: در یک هفته پس از اعلام کناره‌گیری بایدن و اعلام آمادگی هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها، 170 هزار داوطلب جدید نام‌نویسی کرده‌اند. راب فلاهرتی، معاون مدیر کمپین هریس در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در یک هفته آغازین شروع به کار کمپین معاون رئیس‌جمهور، این کمپین 200 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده است. 66 درصد این رقم از سوی اهداکنندگان جدید است. ما همچنین 170 هزار داوطلب جدید داریم.

Page Generated in 0/0057 sec