printlogo


کد خبر: 287779تاریخ: 1403/5/9 00:00
مدارس دولتی بابت ثبت‌نام دانش‌آموزان همچنان از والدین پول دریافت می‌کنند
رایگان اما پولی!
مدیرکل پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: دریافت وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است

گروه اجتماعی: والدین دانش‌آموزان در حالی هر سال از پرداخت اجباری وجه به مدارس دولتی در قبال ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید گله‌مندند که مدیرکل پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌و‌پرورش تاکید دارد مسؤولان هیچ مدرسه دولتی‌ای بابت ثبت‌نام دانش‌آموزان حق ندارند از والدین پولی دریافت کنند، چراکه این موضوع خلاف مقررات است. این اظهارات سیدمجتبی هاشمی در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون اغلب مدارس دولتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان از 500 هزار تا یک میلیون تومان و حتی بیشتر درخواست پول می‌کنند و چنانچه با اعتراض والدین مواجه شوند، می‌گویند این پول بابت کمک به مدرسه است. سریال دنباله‌داری که هر سال تکرار می‌شود بدون اینکه پایانی داشته باشد. در این باره مدیرکل پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌و‌پرورش طی گفت‌وگویی با «وطن امروز» گفت: مطابق دستورالعملی که وزارت آموزش‌و‌پرورش به مدارس دولتی ابلاغ کرده است، در مواقع ثبت‌نام دانش‌آموزان مسؤولان مدارس دولتی نباید از والدین دانش‌آموزان پول دریافت کنند اما در طول سال تحصیلی مدارس مصوباتی دارند که با برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان چنانچه فردی به دلخواه بتواند به مدرسه کمک کند این موضوع اتفاق می‌افتد و این کمک نیز اختیاری است. وی با بیان اینکه وزارت آموزش‌و‌پرورش مواردی را که خلاف مقررات بوده است به مدارس اطلاع‌رسانی کرده است، افزود: والدین دانش‌آموزان در صورت مواجهه با چنین مواردی می‌توانند شکایات خود را در صندوق شکایات مدارس ثبت کنند. از طرفی نیز این وزارتخانه در هر منطقه‌ای ستاد ثبت‌نام دارد و شماره تلفن‌های شکایات نیز در مدارس نصب شده است تا در صورت مشاهده تخلفات، مسؤولان مدارس پاسخگو شوند؛ موضوعی که با جدیت پیگیری می‌شود، بنابراین هیچ خانواده‌ای طبق قانون نباید در قبال ثبت‌نام دانش‌آموزان به مدارس دولتی پول بدهد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌و‌پرورش دیروز در نشست خبری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ جلسه ملی پروژه مهر در وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار شده است، گفت: رویکرد این پروژه راهبری و نظارت، رویکرد تحولی، رویکرد انسجام و هماهنگی، رویکرد شایسته‌گزینی، رویکرد پویایی و انعطاف‌پذیری و رویکرد مشارکتی است. سیدمجتبی هاشمی با بیان اینکه پروژه مهر برنامه سالانه است، گفت: این پروژه راهبری و نظارتی است و در طول سال تحصیلی اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه ثبت‌نام مدارس بخشی از پروژه مهر است‌، ادامه داد: ۹ کارگروه تشکیل شده و هر کارگروه وظایف مشخصی بر عهده دارد؛ بخش مهمی از فرآیندها باید قبل از شروع سال تحصیلی انجام شود. هاشمی با بیان اینکه کارهای خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است، افزود: برای مهرماه امسال ۱۴۹۱ پروژه آموزشی و پرورشی جدید تعریف کرده‌ایم که شامل ۶۸۶۰ کلاس درس با یک میلیون و ۶۶ هزار و ۸۶۱ مترمربع است که مهرماه تقدیم دانش‌آموزان می‌شود. وی با بیان اینکه ۱۵۵ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۲۶۵ جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی آینده سفارش چاپ داده می‌شود، افزود: 76.45 درصد تاکنون ثبت سفارش چاپ انجام شده است.  مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع بزودی ابلاغ خواهد شد، ادامه داد: در حوزه نظارت بر ثبت‌نام، مسائل مرتبط با آن قواعد و مقرراتی دارد که پس از ابلاغ این قواعد، سامانه‌ای وجود دارد که کار از طریق آن اجرایی می‌شود. هاشمی با بیان اینکه امسال ثبت‌نام میان‌پایه‌ها پس از اعلام نتایج در پایه‌ بالاتر انجام شد، گفت: با این کار از ۱۲ میلیون رفت‌وآمد والدین جلوگیری شد. وی با بیان اینکه نظارت‌ها به ‌صورت ستادی نیست بلکه به‌صورت منطقه‌ای و پایین‌تر انجام می‌شود افزود: در ۸ استان‌ بزرگ، نمایندگانی به عنوان نماینده وزیر ابلاغ گرفته‌اند تا کار در حوزه‌های مختلف بخوبی پیش رود. مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه بخشی از نظارت‌ها به صورت میدانی است، ادامه داد: گزارش‌های مردمی در حوزه ارزیابی عملکرد رسیدگی می‌شود. هاشمی در ادامه با بیان اینکه هرگونه دریافت وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است، اظهار کرد: تاکنون ۴۲۰۰ شکایت در سامانه وزارت آموزش‌و‌پرورش ثبت شده است که بیشترین شکایت در حوزه ثبت‌نام بحث دریافت وجه و محدوده‌بندی جغرافیایی بوده است.
* ثبت‌نام ۹۰ درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدارس
در ادامه این نشست معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه پروژه مهر پروژه‌ای برای کیفیت‌بخشی در طول سال تحصیلی آتی است، گفت: بخشی از معلمان دوره ابتدایی در قالب نظام دوری ساماندهی خواهند شد. حمید طریفی با بیان اینکه ۳۰ درصد معلمانی که در سال تحصیلی گذشته مشغول کار بودند امسال هم به همراه دانش‌آموزان خود به پایه دوم منتقل خواهند شد، گفت: این چرخه تا پایه سوم ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۶۸ هزار دانش‌آموز پایه اول ثبت‌نام قطعی را انجام داده‌اند، افزود: حدود ۹ میلیون و ۱۹۲ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی وجود دارد که ۸ میلیون و ۸۸۴ هزار نفر از آنها ثبت‌نام قطعی خود را انجام داده‌اند. معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه سال گذشته تا این تاریخ ۴۸ درصد ثبت‌نام‌ها انجام شده بود، ادامه داد: امسال ۸۰ درصد کار ثبت‌نام پایه اول انجام شده است و کل دوره ابتدایی هم آمار ۹۰ درصدی را در ثبت‌نام از آن خود کرده است. طریفی با بیان اینکه پیش‌بینی‌‌ها برای ثبت‌نام در پایه اول حدود یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر است، گفت: امسال حدود ۱۱۰ هزار نفر نسبت به سال گذشته کاهش تعداد دانش‌آموزان در پایه اول را خواهیم داشت. وی با بیان اینکه کار کلاس‌بندی حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان انجام شده و از پیک کاری ثبت‌نام و کلاس‌بندی عبور کرده‌ایم، افزود: در استان‌های مختلف حدود ۸۰ درصد سازماندهی معلمان انجام شده و اولویت فعلی سازمان‌های معلمان و توانمندی آنان است. طریفی با بیان اینکه الگوی مدرسه تراز سند تحول از سال تحصیلی جدید در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی، خاص و شاهد اجرا می‌شود، گفت: امیدواریم تعداد این مدارس افزایش یابد. در این طرح که برای نخستین بار امسال اجرا می‌شود ۱۰۰۰ راهبر تحول حضور دارند و کار را پیش می‌برند.  معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه افراد بین سن ۶ تا ۱۱ سال، ممکن است به دلایل مختلفی از تحصیل بازبمانند، افزود: سال گذشته تعداد زیادی از افرادی که در مدرسه حاضر نشدند مهاجرت کرده یا با صلاحدید خانواده با یک سال تاخیر ثبت‌نام کردند و به‌موقع ثبت‌نام نشدند. 
وی با بیان اینکه سال گذشته باید درباره علت عدم حضور ۱۵۰ هزار نفر در مدرسه بررسی انجام می‌شد، ادامه داد: ما در طرح شهید محمودوند به در منازل رفتیم و بررسی کردیم که این افراد بخش زیادی به‌موقع ثبت‌نام نکرده یا مهاجرت کرده و یا دارای معلولیت شدید بودند. طریفی با بیان اینکه از برخی از این افراد تحت عنوان کودکان کار یاد می‌شود، گفت: کمتر از ۵۰۰ نفر هنگام مراجعه اعلام کردند دلیل عدم حضورشان در مدرسه مشکل مالی بوده است. وی با بیان اینکه ۳۷۰ مدرسه تک‌دانش‌آموز داریم و در هر منطقه شرایط تحصیلی را فراهم خواهیم کرد، افزود: حدود ۱۰ هزار مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز جمعیت داریم و باید نیمه پر لیوان را ببینیم.

Page Generated in 0/0059 sec