printlogo


کد خبر: 287784تاریخ: 1403/5/9 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی:
زائران امسال از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی در اربعین استفاده خواهند کرد
مهرداد بذرپاش در جلسه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی گفت: در بخش جاده‌ای که اصلی‌ترین نقش و بیشترین سهم را در جابه‌جایی زائران دارد، برنامه‌ریزی‌شده که هم حمل‌ونقل عمومی و هم ظرفیت اتوبوس‌ها به خدمت گرفته شود و برای این کار مکانیسم‌های تشویقی مطلوبی در نظر گرفته شده تا رانندگان بتوانند با انگیزه بیشتری به مردم خدمت‌رسانی کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کنار آن برای خودروهای شخصی افراد نیز پارکینگ‌های بیشتر و گسترده‌تر نیاز است که در این راستا نیز اقدامات لازم در حال انجام است. همچنین در محورهای اربعینی در سال‌های گذشته ۱۰ نقطه حادثه‌خیز مهم داشتیم که این نقاط برای سفرهای اربعین امسال رفع شده است. علاوه بر این مناسب‌سازی معابر، روکش آسفالت، خط‌کشی و نصب علائم نیز برای ایمن‌سازی محورها در همه محورهای مواصلاتی به مقصد پایانه‌های مرزی در دستور کار است که تا یک هفته آینده به اتمام خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین برای استفاده از تاکسی‌های اینترنتی نیز مذاکرات در حال انجام است و امیدواریم امسال هم بتوانیم از این ظرفیت برای جابه‌جایی زائران استفاده کنیم.
وی توضیح داد: خود پایانه‌های مرزی نیز به دلیل گرمای شدید که طبق برآورد سازمان هواشناسی هوای گرم‌تری نسبت به سال گذشته در ایام اربعین را تجربه خواهیم کرد، مه‌پاش‌ها افزایش قابل توجهی داشته‌اند و سایه‌بان‌ها در پایانه‌ها و پارکینگ‌ها ۱۵ هزار متر مربع افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه حجم بالای ناوگان نیز کمک خواهد کرد ایستایی مسافر کمتر باشد، اظهار کرد: وزارت کشور نیز سهولت بیشتری برای تردد سریع‌تر فراهم کرده که ایستایی زائران کمتر باشد.
***
۲۳ میلیارد دلار ارز واردات توسط بانک مرکزی تأمین شد
بانک مرکزی از اول فروردین تا ۷ مرداد امسال، ۲۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا روز تنفیذ برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی ۱۲ میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار و برای خدمات ۴۱۸ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد ۸۵ میلیون دلار تأمین ارز انجام شد. بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار پرداخت کرد و در مجموع ۵ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.
تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۴۱ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۹۴۶ میلیون دلار، و «منسوجات و پوشاک» معادل ۶۲۴ میلیون دلار انجام شده است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار، ۱۸۷، ۸۳۷، ۸۹۲ و ۳۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۷ مرداد دریافت کرده‌اند.
علاوه بر این گروه‌ها، 6 میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۹۹۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.
***
شیوه‌نامه بانک مرکزی مانع واردات خودرو نیست
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ضمن اشاره به نامه اخیر ابلاغی بانک مرکزی درباره شیوه‌نامه ارز واردات خودروهای کارکرده که ثبت آماری واردات این خودروها را به ‌صورت موقت متوقف کرده، بر اجرای این مصوبه توسط بانک مرکزی تأکید کرده و معتقد است این مصوبه توسط بانک مرکزی تدوین نشده و مکلف به اجرای آن است. وی این شیوه‌نامه را مطابق آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده دانسته که واردات مطابق آن، به ترخیص سریع‌تر خودرو از گمرک منجر می‌شود.
علی خسروانی ضمن تأکید بر اینکه نباید بر جوسازی‌ها توجه کرد و به آن دامن زد، گفت: نامه اخیر بانک مرکزی درباره شیوه‌نامه ارز واردات خودروی کارکرده، مطابق آیین‌نامه واردات این خودروهاست. این مصوبه توسط بانک مرکزی تهیه نشده و بانک مرکزی مکلف به اجرای آن است. قطعا واردات مطابق آن، منجر به ترخیص سریع‌تر خودرو از گمرک می‌شود.  وی افزود: مطابق این آیین‌نامه، افرادی که قصد واردات خودروهای کارکرده دارند، باید پول را وارد حساب ارزی کنند، همچنین ایرانی‌های مقیم خارج کشور نیز باید ارز را به تأیید بانک مرکزی برسانند.
***
لغو ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای دارای مشابه تولید داخلی
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به وزیر صمت اعلام کرد: به دلیل تمدید نشدن ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان داخل در برنامه هفتم، کارتابل فنی بررسی ساخت داخل در واردات کالا حذف می‌شود.
مهدی ضیغمی، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به عباس علی‌آبادی وزیر صمت اعلام کرد: به دلیل تمدید نشدن ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی در برنامه هفتم توسعه، از پایان مردادماه کارتابل فنی ساخت داخل به طور رسمی حذف می‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec