printlogo


کد خبر: 287790تاریخ: 1403/5/9 00:00
مجاهدت‌های دوران دفاع‌مقدس در مبارزه گروه‌های مقاومت با اسرائیل نمود یافته است
روح انقلاب اسلامی در کالبد محور مقاومت

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات‌شان تاکید کرده‌اند یکی از اثرات مجاهدت‌های دوران دفاع‌مقدس، انتقال پیام ایستادگی و مقاومت در داخل، همچنین به خارج از مرزهاست. ایشان در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان تهران که در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، بیاناتی داشتند که این بیانات روز پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر امام خمینی(ره) منتشر شد. رهبر انقلاب در بخشی از بیانات‌شان گفته‌اند: «بسیاری از صاحب‌نظران به صراحت اعلام می‌کنند حرکت‌هایی که این روزها در دنیا به نفع فلسطین انجام می‌گیرد ناشی از روح انقلاب اسلامی است».
بیانات رهبری ریشه در واقعیت‌های تاریخی دارد که با مرور نهضت اسلامی حضرت امام بخوبی نمایان می‌شود. واقعه بزرگ 15 خرداد 1342 که آن را سنگ بنای انقلاب اسلامی می‌دانند، با سخنرانی امام در روز 13 خرداد همان سال رقم خورد. در آن سخنرانی تاریخی، امام خمینی(ره) بارها واژه «اسرائیل» را به کار بردند و حملات تندی به رژیم اشغالگر قدس و همین‌طور حمایت‌های شاه از این رژیم کردند: 
«اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه را کوبید. ما را می‌کوبند، شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه کند، می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد، می‌خواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروت‌ها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را می‌شکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت اسرائیل به ما اهانت می‌کند».
در پی این سخنرانی، ماموران رژیم، حضرت امام(ره) را در قم دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند. مردم با شنیدن خبر دستگیری ایشان، به نشانه اعتراض به تظاهرات پرداختند که با مقابله ماموران شاه و گلوله‌باران آنها مواجه شدند و قیام 15 خرداد سال ۱۳۴۲ شکل گرفت.
در واقع سنگ بنای انقلاب اسلامی با حملات رهبر و پیشوای انقلاب به رژیم صهیونیستی گذاشته شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 نیز یکی از نخستین اقداماتی که دولت موقت انجام داد، اعلام قطع رابطه با اسرائیل بود. روز 29 بهمن‌ماه اتباع رژیم صهیونیستی به همراه تعدادی از آمریکایی‌های مقیم ایران از کشور خارج شدند و اسرائیلی‌ها با هواپیمای مسافری پان آمریکن به فرانکفورت و از آنجا به اسرائیل رفتند و روز بعد، در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۵۷، دولت موقت در نخستین موضع‌گیری رسمی خود اطلاعیه‌ای منتشر و دستور اخراج ۳۲ کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی آل‌عال در ایران را هم صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد. 
اعلام قطع روابط ایران با اسرائیل در حالی انجام می‌شد که ۲ روز قبل یاسر عرفات موسس جنبش آزادی‌بخش فلسطین (فتح) به عنوان نخستین میهمان خارجی در روز 28 بهمن‌ماه 1357 به ایران آمده بود. همو بود که طی سخنانی در ایران، انقلاب اسلامی را انفجار نور خواند؛ نوری که می‌رفت در تاریکی مه آلود حذف حقیقت در عرصه‌های بین‌المللی، چشم جهانیان را به حقیقت اشغالگری اسرائیل در مساله فلسطین باز کند. 
* خط مبارزه با صهیونیسم
در نخستین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی، شهید محمد منتظری با شعار صدور انقلاب، جنبش‌های رهایی‌بخش را فرماندهی می‌کرد. او با همراهی سیدمهدی هاشمی، واحد نهضت‌های آزادی‌بخش را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راه‌اندازی کردند که بعدها به دستور حضرت امام این واحد از سپاه کنار گذاشته شد. محمد منتظری در واقعه هفتم تیرماه به شهادت رسید و هاشمی نیز سال 66 اعدام شد. 
اما خط مبارزه با رژیم صهیونیستی که در بطن انقلاب اسلامی نهفته است، همچنان ادامه یافت. در کنار اقدامات بعضا نمایشی که محمد منتظری انجام می‌داد و گاه به تندروی‌هایی چون تسخیر فرودگاه مهرآباد در روز 20 خرداد سال 58 می‌انجامید، از همان نخستین ماه‌های تشکیل سپاه، نفراتی از این نهاد انقلابی به کشورهایی چون افغانستان، سوریه و لبنان رفتند و با گروه‌های مقاومت ارتباط گرفتند. چهره‌هایی چون شهید اصغر وصالی، شهید احمد کاظمی، سردار رحیم صفوی و... پیش از انقلاب نیز در سوریه و لبنان حضور یافته و با رژیم صهیونیستی جنگیده بودند، لذا حضور در کنار مبارزان فلسطینی در نهاد سپاه مسبوق به سابقه بود و بعد از پیروزی انقلاب، این ارتباط مستحکم‌تر شد. 
اما اعزام قوای محمد رسول‌الله(ص) در اواخر خردادماه 1361 به فرماندهی حاج احمد متوسلیان به سوریه، نقطه عطفی در شکل‌گیری جریان مقاومت در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا بود. یکی از اثرات مستقیم این حضور، تشکیل گروه حزب‌الله لبنان بود. از خرداد سال 61 به بعد، نیروهای ایرانی به صورت مداوم در سوریه و لبنان حضور یافتند. آنها رفته رفته زیرساخت‌های لازم را برای تشکیل و قدرت‌گیری گروه‌های مقاومت ایجاد کردند و در نهایت بعد از حلول پدیده داعش و قدرت‌گیری گروه‌های سلفی در عراق و سوریه، حضور رزمندگان مدافع حرم به شکل جدی‌تری در منطقه نمود یافت.
پس از حذف خلافت داعش و شکست دیگر گروه‌های تکفیری، کمربندی از نیروهای محور مقاومت شامل حزب‌الله، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطراف رژیم صهیونیستی ایجاد شد. از سوی دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی چون حماس و جهاد اسلامی نیز با تاسی به ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقاومت مردم ایران در دفاع‌مقدس، با کنار گذاشتن خط سازش گروه‌هایی چون جبنش فتح، با جدیت بیشتری وارد نبرد با رژیم صهیونیستی شدند. اکنون که رژیم اسرائیل درگیر جنگ 10 ماهه با مردم غزه است، به اعتراف خود صهیونیست‌ها آنها در ۷ جبهه با محور مقاومت می‌جنگند. گروه‌های حاضر در این محور همگی تاثیر‌گرفته از نهضت اسلامی حضرت امام هستند. از سوی دیگر اکنون شاهد آن هستیم که مردم جهان نیز با همان زبان و ادبیاتی به جنایت‌های اسرائیل و حمایت‌های آمریکا به این رژیم اعتراض می‌کنند که سال‌ها شعار مردم ایران بود. از همین رو است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «شعارها و مواضعی که امروز در حمایت از فلسطین در سراسر دنیا شاهد آن هستیم همان مواضع امام(ره) و شعارهایی است که از دل مردم ایران جوشید و بر زبان‌ها جاری شد».

Page Generated in 0/0061 sec