printlogo


کد خبر: 287807تاریخ: 1403/5/10 00:00
دور دنیا

خشم پارلمان اروپا از حضور مورا در تحلیف پزشکیان
حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپایی بویژه نماینده این اتحادیه در تهران و شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، پارلمان اروپا را آشفته کرد. بعدازظهر دیروز نمایندگانی از 80 کشور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان در محل مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند که بویژه چهره انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در میان آنان باعث خشم همتایان اروپایی‌اش شد. جالب اینکه یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپایی در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال پیش‌بینی  کرده بود بورل در مراسم تحلیف پزشکیان شرکت نمی‌کند، زیرا روابط با ایران در پایین‌ترین سطح قرار دارد! با این حال، بامداد سه‌شنبه تصاویر مورا در تهران برای حضور در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران به دنیا مخابره شد.
آدام بیلان، نماینده لهستان در پارلمان اروپا در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی  کاتالان اتحادیه اروپایی تصریح کرد حضور نماینده اروپا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نامناسب است، زیرا چنین اقدامی به رژیم ایران مشروعیت می‌بخشد.
او چنین اقدامی را در تضاد مستقیم با ارزش‌ها و اصول اتحادیه اروپایی توصیف کرده است. بیلان، با تکرار اتهامات واهی پیشین حقوق بشری و امنیتی درباره جمهوری اسلامی مدعی شده ایران، تهدیدی برای امنیت جهانی است.
برخی دیگر از اعضای پارلمان اروپا از گروه نوسازی اروپا نیز اقدام اتحادیه اروپایی برای اعزام نماینده به مراسم تحلیف پزشکیان را غیرقابل قبول توصیف کرده‌اند.
***
واکنش وزارت امور خارجه به بیانیه مشترک استرالیا، نیوزیلند و کانادا
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به بیانیه مشترک نخست‌وزیران استرالیا، نیوزیلند و کانادا درباره عملیات «وعده صادق»، واکنش نشان داد. ناصر کنعانی رویکرد دوگانه این 3 کشور انگلیسی‌زبان در بیانیه مشترک صادره خود نسبت به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک کشورمان و همزمان محکومیت اعمال حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مشروع علیه متجاوز طبق ماده 51 منشور ملل متحد را محکوم کرد. 
وی تصریح کرد: «رویکرد دوگانه برخی کشورها از جمله این 3 کشور در انتخاب گزینشی هنجارهای بین‌المللی و جانبداری اسف‌بار این کشورها از رژیم آپارتاید صهیونیستی نه‌تنها کمکی به کاهش تنش در منطقه نمی‌کند، بلکه موجب تشویق متجاوز و تشدید اقدامات وحشیانه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه شده است. اتهام بی‌پایه و اساس نخست‌وزیران استرالیا، نیوزیلند و کانادا در حالی مطرح شده است که این کشورها با تأمین تسلیحات رژیم صهیونیستی، شریک جنایات جنگی رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ملت مظلوم فلسطین هستند». 
به گفته کنعانی، این 3 کشور که با حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین و نادیده گرفتن حق تاریخی و مشروع مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود، موجب تضعیف ثبات و امنیت در منطقه شده‌اند، علاوه بر این، سوابق سیاه دیگری در منطقه نظیر مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در جنگ‌های تجاوزکارانه خونین علیه عراق و افغانستان دارند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر پایبندی خود نسبت به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، در صیانت از امنیت ملی و حفاظت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه استفاده غیرقانونی از زور، مقتدرانه عمل خواهد کرد».
3 کشور نامبرده که هر 3 تحت قیمومیت پادشاهی انگلیس هستند، در بیانیه‌ای مشترک، ضمن انتقاد از عملیات «وعده صادق» که حق دفاع مشروع ایران از خود بود، مدعی شدند تهران باید به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در خاورمیانه» و حملات گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در کشورهای دیگر خاتمه دهد. 
***
93 نفر قربانی رانش زمین در جنوب هند
شمار قربانیان بارش‌های شدید و سیل‌آسا و رانش زمین متعاقب آن در منطقه «ویاناد» واقع در هند تاکنون به ۹۳ نفر افزایش یافته است. روزنامه ایندیااکسپرس نوشت: در پی رانش زمین صدها نفر گرفتار شده‌اند که  نیاز به کمک دارند. به گزارش اسپوتنیک، سیل و رانش زمین که بیشتر در ایالت کرالا در جنوب غربی هند رخ داده و دست‌کم ۶۰۰ خانواده را تحت تأثیر  قرار داده است. در این حادثه تاکنون ۱۲۸ نفر نیز زخمی شده و به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند. 
***
تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه
به گزارش اسپوتنیک عربی، صبح دیروز صدای انفجارهایی در حومه غربی استان درعا واقع در جنوب سوریه شنیده شد. بر اساس این گزارش، اسرائیل در این تجاوز تلاش داشت برخی مراکز و سایت‌ها را هدف قرار دهد که پدافند هوایی ارتش سوریه با موشک‌های اسرائیلی مقابله کرده است. برخی منابع مدعی شدند یک مرکز نظامی در غرب شهر نوی در حومه غربی درعا در این تجاوز هدف قرار گرفته است، البته منابع رسمی سوریه در تأیید یا رد این خبر گزارشی منتشر نکرده‌اند.

Page Generated in 0/0059 sec