printlogo


کد خبر: 287812تاریخ: 1403/5/10 00:00
چه بازیکنانی به استقلال و پرسپولیس اضافه خواهند شد؟
۳ خارجی در تیررس

زهره فلاح‌زاده: آغاز بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر فوتبال نزدیک است و باشگاه‌های مدعی در اردوهای خارج از کشور در حال آماده‌سازی، خرید بازیکن و تکمیل تیم‌های خود هستند. در بین تیم‌های مدعی، استقلال با اینکه تکلیف سرمربی‌اش دیر مشخص شد و از این رو بسیاری از هفته‌های نقل و انتقالاتی را چراغ خاموش حرکت می‌کرد اما با خرید چند بازیکن ایرانی مثل رامین رضاییان، سامان فلاح، علیرضا کوشکی، میلاد زکی‌پور و تمدید با بازیکنان تاثیرگذاری همچون روزبه چشمی و ماندن سیدحسین حسینی، شرایطش نسبت به فصل پرحاشیه گذشته بهتر ارزیابی می‌شود. با این وجود خرید ۲ بازیکن خارجی بدون اجازه جواد نکونام، شرایط را برای انتخاب گزینه‌های بعدی سرمربی سخت کرده است به طوری که آبی‌ها هنوز تکلیف کوین یامگا، بازیکن فرانسوی خود را که بینایی یکی از چشم‌هایش را از فصل گذشته از دست داده، مشخص نکرده‌اند و تعداد بازیکنان خارجی حال حاضر این تیم ۷ نفر است که یک سهمیه بیش از مصوبه سازمان لیگ است.‌ البته به احتمال زیاد یامگا که با تیم هم به ترکیه سفر کرده، تا نیم‌فصل در لیست خروج قرار می‌گیرد. از طرفی نکونام اعلام کرده گلر خارجی را نمی‌خواهد و به اندازه کافی دروازه‌بان در اختیار دارد. به همین دلیل هلدینگ خلیج‌فارس، مالک باشگاه به سرمربی قول داده این بازیکن را به طور قرضی به تیم دیگری انتقال دهد یا قراردادش را فسخ کند اما نکته مهم رونمایی از زیلیکیچ، وینگر بوسنیایی بود که هنوز نظر مثبت نکونام را جلب نکرده و ممکن است این بازیکن هم به نیمکت میخکوب یا راهی تیم دیگری شود. با این حال استقلال با گائل کاکوتا در پست هافبک پشت مهاجم به توافق رسیده است و این بازیکن مطرح شب گذشته راهی ترکیه شد تا با انجام تست پزشکی در همان اردوی خارج از کشور قرارداد ببندد. از طرفی نکونام با دیدیه ابراهیم اندونگ، هافبک تیم الریاض عربستان هم توافقاتی داشته است که طبق شنیده‌های خبرنگار «وطن امروز» این بازیکن هم راهی ترکیه خواهد شد تا در صورت توافق نهایی قرارداد ببندد‌. اگر استقلالی‌ها با هر ۲ گزینه قرارداد ببندند، باید ۲ بازیکن از لیست خارج شوند. باید دید تصمیم نکونام چیست؟ خروج دروازه‌بان خارجی و زیلیکیچ یا خروج دروازه‌بان و منتظر محمد؟!
* پرسپولیس به دنبال هایجک یک خارجی دیگر از استقلال
فصل گذشته استقلالی‌ها با اوستون اورونوف، هافبک ازبکستانی توافق کردند و این بازیکن قرار بود به این باشگاه برود اما یک‌شبه معادلات به هم ریخت و این بازیکن که شاید تا آن شب اصلا در تفکر اوسمار، سرمربی وقت پرسپولیس جایی نداشت، به جمع قرمزها پیوست و اتفاقا یکی از ستاره‌های این تیم هم لقب گرفت. حالا هم طبق شنیده‌های خبرنگار «وطن امروز»، ایوان آلخو، وینگر راست اسپانیایی که بازیکن مدنظر نکونام بود و مذاکراتی هم با او داشتند و حتی خود سرمربی استقلال هم با این بازیکن صحبت‌هایی داشته است، به دلیل تعلل مدیران باشگاه در مذاکرات و با اعلام رسمی باشگاه مبنی بر خرید زیلیکیچ، نکونام چاره‌ای نداشته که از خیر خرید این وینگر بگذرد.‌ به همین دلیل مدیربرنامه این بازیکن با باشگاه پرسپولیس وارد مذاکره شده و گفته می‌شود مذاکرات خوبی هم انجام شده است. حالا باید دید پرسپولیس پس از اوستون اورونوف، این‌ بار ایوان آلخو را هم از استقلال هایجک می‌کند یا خیر. شاید این بازیکن هم ستاره تیم جدیدش شود و استقلالی‌ها حسرت نبود او را درست مثل اورونوف بخورند. خبرنگار «وطن امروز» با آلخو هم صحبتی داشته که وی خبر مذاکره با پرسپولیس را تایید و حتی در گفته‌هایش این انتقال را قطعی عنوان کرد.
* 2 خرید غیرقابل پیش‌بینی در لیست پرسپولیس
لیست نقل و انتقالات پرسپولیس هنوز تکمیل نشده و احتمالا تا پایان اردوی ترکیه کامل خواهد شد. پرسپولیس شوک جدایی 3 ستاره خود به مقصد تراکتور را پشت سر گذاشته و شادمان از یک میلیون و 300 هزار دلار دریافتی برای جدایی عبدالکریم، در جست‌وجوی خرید یک مدافع چپ و یک دروازه‌بان خارجی است. رضا درویش که علاقه زیادی به خرید بازیکن خارجی دارد، با وسواس و تعلل بیش از اندازه، خرید این 2 بازیکن را دنبال می‌کند و در شرایطی که هفته گذشته وعده داده بود خریدها تا پایان هفته نهایی خواهند شد اما همچنان تیمش را در شرایط مبهم می‌بیند. حالا پرسپولیس در حالی چمدان‎‌های سفر را باز می‌کند که بعد از جدایی احمد گوهری و مهدی عبدی، تنها 16 بازیکن بزرگسال در لیست خود دارد و با 15 نفر از بازیکنان لیست جوانان و امید، تمرینات خود را پیگیری می‌کند. البته از بین این نفرات اوستون اورونوف هنوز به ایران نیامده و امید عالیشاه، سعید صادقی و عیسی آل‌کثیر هم دچار مصدومیت هستند و گولسیانی هم به تمرینات گروهی اضافه نشده تا لیست بزرگسالان پرسپولیس فعلا 11 نفره باشد. نکته جالب این است که قرمزهای پایتخت با 6 بازیکن جدا شده، یکی از وسیع‌ترین لیست‌های خروجی نقل و انتقالات را به خود اختصاص داده‌اند و هر 6 بازیکن هم در لیست بزرگسالان این تیم حضور داشتند تا جدایی آنها بیش از پیش به چشم بیاید. هم‌‌اکنون در لیست بالای 23 سال پرسپولیس، جای خالی حداقل یک دروازه‌بان کاملا به چشم می‌آید و قطعا پرسپولیس این جای خالی را در روزهای آینده پر خواهد کرد. همچنین سرخپوشان نیاز مبرم به خرید یک مدافع چپ خواهند داشت که البته با توجه به جدایی علی نعمتی و عبدالکریم، این تعداد می‌تواند به عدد 2 هم افزایش یابد اما حتی در صورت خرید این نیازهای اجباری، سرخپوشان 2 جای خالی دیگر هم خواهند داشت. خوان کارلوس گاریدو در آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود اعلام کرد تیمش نهایتا 3-2 خرید خواهد داشت اما شاید فضای موجود در لیست بزرگسالان، معادلات را تغییر دهد. نقصان دیگر پرسپولیس در خط حمله این تیم است، جایی که علی علیپور و عیسی آل‌کثیر تنها مهاجمان این تیم محسوب می‌شوند و طبیعتا برای حداقل 40 و حداکثر 53 بازی احتمالی در لیگ برتر، جام حذفی، لیگ نخبگان و سوپرجام، این تعداد نیاز گاریدو را برطرف نخواهد کرد. در این بین پرسپولیس فرصت خوبی دارد تا با خرید یک مهاجم خارجی، یک گلر خارجی و یک دفاع چپ خارجی، لیست خود را به 19 نفر افزایش دهد و در انتظار بازیکن بیستم بنشیند. میلاد سرلک بیستمین بازیکن بزرگسال پرسپولیس است که این روزها تلاش می‌کند کسری خدمت خود را دریافت کند و به جمع قرمزپوشان اضافه شود. با حضور او لیست تیم گاریدو تکمیل و این تیم با حداکثر توان وارد لیگ بیست‌وچهارم خواهد شد. اما از سوی دیگر ممکن است با طولانی شدن خدمت سرلک، آخرین سهمیه بزرگسالان برای نقل‌وانتقالات زمستانی یا سهمیه فیفا کنار گذاشته شود تا سرمربی اسپانیایی فرصت استفاده از آن برای رفع نواقص تیمش را داشته باشد. 
***
رویکرد درویش برای جذب دروازه‌بان
باشگاه پرسپولیس پیشنهاد 2 ایجنت ایرانی را برای جذب دروازه‌بان خارجی رد کرده تا همچنان روی گزینه‌های مورد نظر خود تمرکز داشته باشد. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اعلام کرده است تنها با مدیر برنامه‌های خارجی برای جذب یکی از این 2 گزینه حاضر به عقد قرارداد است و هیچ واسطه‌ای را نمی‌پذیرد. یکی از ایجنت‌های داخلی به درویش پیشنهاد داده بود حاضر است گلر فصل گذشته شاغل در لیگ پرتغال را با قیمت ۲۷۰ هزار دلار به پرسپولیس بیاورد اما مبلغ بیشتر از ۱۰ درصد را برای واسطه‌گری قبول کند که با مخالفت او روبه‌رو شد. درویش پس از عدم جذب محمدرضا اخباری، دروازه‌بان گل‌گهر سیرجان قید دروازه‌بان‌های داخلی را نیز‌ زده است و پیشنهاد یکی از پیشکسوتان باشگاه برای جذب علیرضا حقیقی را نیز نپذیرفت. 

Page Generated in 0/0050 sec