printlogo


کد خبر: 287864تاریخ: 1403/5/11 00:00
مقامات ایران یکصدا بر گرفتن انتقام خون شهید اسماعیل هنیه تأکید کردند
خونخواهی میهمان عزیز

گروه سیاسی: مثل شهادت حاج‌قاسم سلیمانی که در ساعات بامدادی رخ داد، خیلی از ما که صبح دیروز از خواب بیدار شدیم، با شنیدن خبر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس شوکه شدیم؛ آن هم در تهران و به فرموده حضرت آقا «در حریم جمهوری اسلامی». این خبر تاسف‌آور به سرعت در سراسر جهان پیچید و تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها شد. هنیه سال‌ها در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت و بعد از عملیات توفان الاقصی نیز رژیم اسرائیل اعلام کرده بود رهبران حماس را در هر کجای جهان که باشند هدف مشروع می‌داند اما چه کسی فکرش را می‌کرد صهیونیست‌ها به خود این جسارت را بدهند که هنیه را در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران ترور کنند.
اسماعیل هنیه میهمان ایران بود تا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور شرکت کند. او در حدود یک روز اقامتش در کشورمان، به دیدار مقام معظم رهبری رفت و دقایقی با ایشان گفت‌وگو کرد. در دیداری صمیمانه که رهبری با آغوش باز از شهید هنیه و زیاد نخاله (دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین) استقبال کردند و گفتند: «امروز بلندترین پرچم اسلام در دست ملت فلسطین و مردم غزه است و به برکت این مقاومت، زمینه ترویج بیش از پیش اسلام فراهم آمده است».
عصر همان روز شهید اسماعیل هنیه به مجلس رفت تا یکی از میهمانان ویژه مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان باشد. حضور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، حجت‌الاسلام نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن در صحن مجلس شورای اسلامی که همگی از رهبران و نمایندگان گروه‌های شاخص مقاومت هستند، پاسخ درخوری بود به حضور بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا که در یک نمایش رقت‌انگیز، نمایندگان کنگره 80 بار برای او دست زدند تا نشان دهند واشنگتن پناهگاه جنایتکاران علیه بشریت است.
شهید هنیه از قدیمی‌ترین مبارزان فلسطینی در مسیر آزادی قدس شریف بود که طی چند سال اخیر، 60 نفر از فرزندان، نوادگان و دیگر بستگانش را در نتیجه ترور رژیم صهیونیستی از دست داده بود اما ایستادگی او بر سر آرمان‌های مقدسی که دنبال می‌کرد، به قدری محکم بود که هیچ‌کدام از این داغ‌ها او را از تداوم راهش بازنداشت و عاقبت نیز در تهران توسط صهیونیست‌ها ترور شد و به همراه یکی از محافظانش به شهادت رسید.
* اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
در پی شهادت اسماعیل هنیه در یک اقامتگاه در شمال تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه‌ای، شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس را اعلام و تایید کرد. روابط عمومی سپاه ساعاتی بعد اطلاعیه دوم را به این شرح صادر کرد:
بسم‌الله الرحمن الرحیم 
منَ المُؤمِنِینَ رِجَال صَدَقُواْ مَا عَهَدُواْ اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضَى نَحبَهُ وَ مِنهُم من یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِیلا
همان‌گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ آقای دکتر «اسماعیل هنیه» رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند. شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیات خارجی دعوت شده توسط «مجلس شورای اسلامی» برای شرکت در «آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سالیان اخیر بویژه پس از عملیات تاریخی توفان الاقصی سفرهای متعددی به کشورمان داشتند. این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت‌بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل‌عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است، از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد.
بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود. با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالی‌قدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
* خونخواهی شهید هنیه
در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.
***
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران! 
رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سر دست گرفته و آماده‌ شهادت بود و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت ولی ما در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه خود می‌دانیم.
اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۵ محرم ۱۴۴۶
رهبر انقلاب در پیام‌شان به نکته‌ای اشاره کردند که حرف دل بسیاری از هموطنان‌مان نیز هست. اسماعیل هنیه در ایران ترور شد و رسم میهمان‌نوازی ایرانیان نیست که خون میهمان‌شان را به ناحق در خانه آنها بریزند و کاری انجام ندهند. رهبری نیز به همین نکته اشاره کردند و در پیام‌شان فرمودند: «رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم کرد».
هر چند شهید اسماعیل هنیه سال‌ها در پی شهادت بود و خود را آماده فدا شدن در مسیر آزادی قدس شریف کرده بود اما همان‌طور که رهبر انقلاب نیز فرمودند: «ما در این حادثه تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه خود می‌دانیم». پای وظیفه در میان است. تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شده و باید خود را آماده خونخواهی میهمان عزیزی چون اسماعیل هنیه کنیم که در حریم جمهوری اسلامی ترور شد و به شهادت رسید. رهبری در پیام‌شان از واژه «خونخواهی» استفاده کردند که معنایی جامع‌تر از انتقام دارد. قاتل باید تقاص این خون به ناحق ریخته‌شده را بدهد و حالا ایران اسلامی خونخواه میهمان عزیز خود است. 
از سوی دیگر خونخواهی ترور شهید اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس که از او به عنوان رهبر این جنبش نیز یاد می‌شد، مسلما از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی، همچنین دیگر گروه‌های جبهه مقاومت اسلامی دنبال می‌شود. هنیه با سال‌ها حضور و استقامت در میادین نبرد، نمادی از مبارزه علیه رژیم  صهیونیستی بود و حالا تمام جبهه مقاومت اسلامی خونخواه او هستند و باید منتظر ماند و دید چطور رژیم اسرائیل با حماقتی که در ترور هنیه انجام داد، عمر منحوس خود را کوتاه‌تر و شمارش معکوس برای پایان موجودیتش را اعلام کرد. 
در همین باره حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی فلسطین، حماس، انصارالله یمن و... پیام‌هایی را صادر و بر تداوم راه شهید اسماعیل هنیه در مبارزه با رژیم صهیونیستی تاکید کردند.
* تروریست‌ها را پشیمان می‌کنیم
دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان هم در پی شهادت اسماعیل هنیه پیامی صادر کرد. رئیس‌جمهور ابتدا در صفحه ایکس خود در واکنشی احساسی به شهادت هنیه نوشت: امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.
شهادت هنر مردان خداست. پیوند ۲ ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پرقدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی، عزت، حیثیت، افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد؛ «إِنَّ‌الله عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ».
ساعتی بعد رئیس‌جمهور در پیامی مشروح و رسمی، همچنان به موضوع خونخواهی شهید اسماعیل هنیه که در خاک ایران اسلامی به شهادت رسید تاکید کرد و گفت: «این جنایت در تهران و هنگامی انجام شد که برادر عزیزمان شهید اسماعیل هنیه، میهمان رسمی رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی بوده و برای شرکت در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری به ایران سفر کرده بود».
پزشکیان افزود: «جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به‌زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید».
آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی نوشت: «قطعا رژیم صهیونیستی تاوان بسیار سختی خواهد داد».
محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی هم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را وظیفه قطعی خود می‌داند، نوشت: شهادت اسماعیل هنیه این مجاهد والامقام باعث تقویت پیوندهای ناگسستنی مسلمانان و پایبندی و اتحاد بیشتر مجاهدان جبهه مقاومت و آزادی‌خواهی در راه مبارزه با غاصبان و جنایتکاران خواهد بود.
در همین خصوص ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: «بدون ‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت».
سیدعباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی نیز با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: «بدون تردید رژیم اشغالگر تاوان سختی خواهد داد».
محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع‌مقدس هم در پیامی از تاوان بزرگی که اسرائیل برای شهادت هنیه در تهران خواهد داد گفت و در این باره نوشت: «شهادت انسان آزاده، مومن و رهبر سرافراز ملت فلسطین، اسماعیل هنیه را به همه آزادگان عالم بویژه ملت قهرمان فلسطین تسلیت می‌گویم.  این شهادت سند دیگری بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو در کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین‌المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌هاست. چه احمق هستند آنها که فکر می‌کنند این نوع قدرتنمایی زبونانه قادر است ضعف و درماندگی آنها را در رویارویی قهرمانانه فرزندان شجاع و شکست‌ناپذیر فلسطین جبران کند. اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد».
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با محکومیت جنایت صهیونیست‌ها، بر مجازات عاملان این حمله تروریستی تاکید کردند. در همین باره ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «ترور رهبر بزرگ مقاومت فلسطین شهید اسماعیل ‎هنیه را بشدت محکوم می‌کنیم. عاملان و آمران این حادثه، پاسخ شرارت‌ها و جنایت‌های خود را دریافت خواهند کرد».
غلامحسین محسنی اژه‌ای، آیت‌الله جنتی، محمدرضا عارف، احمد وحیدی و علی لاریجانی  نیز پیام‌هایی در محکومیت رژیم صهیونیستی صادر کردند. 
آنچه از پیام مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، دستگاه سیاست خارجی و دیگر مسؤولان و مقامات کشورمان برمی‌آید، ایران در خونخواهی میهمان عزیزی چون اسماعیل هنیه ثابت‌قدم است و به حتم این خونخواهی انجام خواهد شد اما اینکه صهیونیست‌ها چگونه تاوان جنایت گستاخانه‌شان را خواهند داد، سوالی است که باید منتظر باشیم و ببینم در نهایت چه خواهد شد. یادآوری این نکته ضروری است که تا زمان انجام عملیات «وعده صادق» در بامداد ۲۶ فروردین ماه امسال و شلیک حدود 300 فروند پهپاد و موشک‌های کروز و بالستیک از خاک ایران به سرزمین‌های اشغالی، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که پاسخ ایران به تعدی صهیونیست‌ها به کنسولگری کشورمان در دمشق تا این میزان بزرگ، سخت و تاریخی باشد. حال سوال اینجاست که آیا این بار نیز باید در خونخواهی میهمان عزیزی چون اسماعیل هنیه که طبق فرمایش رهبری، انجام این امر مهم را وظیفه خود می‌دانیم، منتظر خلق یک شگفتی باشیم؟
* هنیه که بود؟
شهید دکتر اسماعیل هنیه سال 1963 در نوار غزه به دنیا آمد؛ «غزه» تکه‌ای پاره شده از فلسطین اشغالی. باریکه‌ای در کناره دریای مدیرانه که هیچگاه استیلای رژیم صهیونیستی را برخود برنتافت و مردمانش با ایستادگی و مقاومت باعث شدند سال 2005 شهرک‌نشینان صهیونیست سکونتگاه‌های خود را از این باریکه برچینند و برای همیشه آنجا را ترک کنند، چرا که غزه زادگاه رزمندگان مقاومی چون اسماعیل هنیه است که خون دادند و خون دل‌ها خوردند اما هرگز حریت و شرف خود را از دست ندادند و تا پای جان با دشمن اسرائیلی به نبرد پرداختند. 
اسماعیل هنیه دکترای ادبیات عرب داشت. از جوانی وارد مبارزه با غاصبان قدس شریف شد، 3 بار توسط صهیونیست‌ها دستگیر شد و بارها از سوی رژیم صهیونیستی تهدید به ترور شده بود. حتی یک بار نیز همراه شیخ احمد یاسین بنیان‌گذار و رهبری معنوی حماس هدف حمله جنگنده‌های دشمن اسرائیلی قرار گرفت که به خواست خدا از آن ترور جان به سالم به در برد و دوباره در مسیر مقاومت قرار گرفت.
شهید هنیه سال 2006 تا 2007 نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان شد اما خیلی زود از سوی محمود عباس برکنار شد. هرچند حماس و مجلس قانون‌گذاری فلسطین هیچگاه این برکناری را قبول نکردند و پس از درگیری‌هایی که بین حماس و فتح پیش آمد، جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت چون گروه جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه و تشکیلات خودگران به رهبری محمود عباس در کرانه باختری قدرت را در دست گرفتند. بعد از ۷ اکتبر و عملیات توفان الاقصی که ضربه‌ای کاری به صهیونیست‌ها وارد کرد، رژیم اسرائیل به قصد تضعیف روحیه اسماعیل هنیه به ترور فرزندان و نوه‌های او پرداخت و 14 نفر از اعضای خانواده‌اش طی مدت ۵ ماه به شهادت رسیدند اما هیچ‌کدام از این شهادت‌ها باعث دلسردی اسماعیل هنیه نشد و عاقبت خود او نیز ساعت 2 بامداد دیروز (دهم مردادماه 1403) بر اثر اصابت پرتابه‌ای به محل اقامتش در ساختمانی در شمال تهران به شهادت رسید.
او ساعاتی قبل از شهادت به دیدار رهبر معظم انقلاب رفته و در این دیدار گفته بود: دنیا همین‌گونه است و خداوند می‌میراند و زنده می‌کند. می‌خنداند و می‌گریاند اما امت اسلامی ان‌شاءالله جاودان خواهد بود. به گفته شاعری اگر بزرگی از میان ما رفت، بزرگ دیگری جای او را خواهد گرفت. اذا غاب سیدٌ قام سیدٌ...
با رفتن اسماعیل هنیه، هرچند نام بزرگی از صفوف مبارزان راستین جبهه مقاومت رفت اما بدون شک رزمنده دیگری جای او را خواهد گرفت و همچنان راه شهید اسماعیل هنیه ادامه خواهد یافت. 
***
۳ روز عزای عمومی در ایران
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید هنیه
در پی شهادت فرمانده مجاهد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد، همچنین اعلام شد تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه ساعت ۸ صبح امروز (پنجشنبه 11 مرداد) از دانشگاه تهران به ‌سمت میدان آزادی برگزار می‌شود و طبق آنچه اعلام شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی راس ساعت ۸:۳۰ صبح امروز در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه مجاهد برجسته مقاومت فلسطین اقامه نماز خواهند کرد.
اسماعیل هنیه در دیدار روز نهم مردادماه با رهبر انقلاب و ساعاتی قبل از شهادت گفته بود: «دیروز سیصدمین روز جنگ غزه بود و اکنون به مرحله‌ای حساس و تاریخی رسیده‌ایم که مردم فلسطین و نیروهای مقاومت باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند». اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، ساعت ۲ بامداد روز دهم مردادماه توسط رژیم صهیونیستی در شمال تهران ترور شد و به شهادت رسید.

 


Page Generated in 0/0056 sec