printlogo


کد خبر: 287868تاریخ: 1403/5/11 00:00
جهان در شوک ترور دیوانه‌وار اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی در تهران
داغداریم و خونخواه

گروه سیاسی: مثل شهادت حاج‌قاسم سلیمانی که در ساعات بامدادی رخ داد، خیلی از ما که صبح دیروز از خواب بیدار شدیم، با شنیدن خبر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس شوکه شدیم؛ آن هم در تهران و به فرموده حضرت آقا «در حریم جمهوری اسلامی». این خبر تاسف‌آور به سرعت در سراسر جهان پیچید و تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها شد. هنیه سال‌ها در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت و بعد از عملیات توفان الاقصی نیز رژیم اسرائیل اعلام کرده بود رهبران حماس را در هر کجای جهان که باشند هدف مشروع می‌داند اما چه کسی فکرش را می‌کرد صهیونیست‌ها به خود این جسارت را بدهند که هنیه را در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران ترور کنند.
اسماعیل هنیه میهمان ایران بود تا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور شرکت کند. او در حدود یک روز اقامتش در کشورمان، به دیدار مقام معظم رهبری رفت و دقایقی با ایشان گفت‌وگو کرد. در دیداری صمیمانه که رهبری با آغوش باز از شهید هنیه و زیاد نخاله (دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین) استقبال کردند و گفتند: «امروز بلندترین پرچم اسلام در دست ملت فلسطین و مردم غزه است و به برکت این مقاومت، زمینه ترویج بیش از پیش اسلام فراهم آمده است».
عصر همان روز شهید اسماعیل هنیه به مجلس رفت تا یکی از میهمانان ویژه مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان باشد. حضور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، حجت‌الاسلام نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن در صحن مجلس شورای اسلامی که همگی از رهبران و نمایندگان گروه‌های شاخص مقاومت هستند، پاسخ درخوری بود به حضور بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا که در یک نمایش رقت‌انگیز، نمایندگان کنگره 80 بار برای او دست زدند تا نشان دهند واشنگتن پناهگاه جنایتکاران علیه بشریت است.
شهید هنیه از قدیمی‌ترین مبارزان فلسطینی در مسیر آزادی قدس شریف بود که طی چند سال اخیر، 60 نفر از فرزندان، نوادگان و دیگر بستگانش را در نتیجه ترور رژیم صهیونیستی از دست داده بود اما ایستادگی او بر سر آرمان‌های مقدسی که دنبال می‌کرد، به قدری محکم بود که هیچ‌کدام از این داغ‌ها او را از تداوم راهش بازنداشت و عاقبت نیز در تهران توسط صهیونیست‌ها ترور شد و به همراه یکی از محافظانش به شهادت رسید.
* اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
در پی شهادت اسماعیل هنیه در یک اقامتگاه در شمال تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه‌ای، شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس را اعلام و تایید کرد. روابط عمومی سپاه ساعاتی بعد اطلاعیه دوم را به این شرح صادر کرد:
بسم‌الله الرحمن الرحیم 
منَ المُؤمِنِینَ رِجَال صَدَقُواْ مَا عَهَدُواْ اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضَى نَحبَهُ وَ مِنهُم من یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِیلا
همان‌گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ آقای دکتر «اسماعیل هنیه» رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند. شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیات خارجی دعوت شده توسط «مجلس شورای اسلامی» برای شرکت در «آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سالیان اخیر بویژه پس از عملیات تاریخی توفان الاقصی سفرهای متعددی به کشورمان داشتند. این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت‌بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل‌عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است، از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد.
بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود. با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالی‌قدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
* خونخواهی شهید هنیه
در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.
***
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران! 
رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سر دست گرفته و آماده‌ شهادت بود و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت ولی ما در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه خود می‌دانیم.
اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۵ محرم ۱۴۴۶
رهبر انقلاب در پیام‌شان به نکته‌ای اشاره کردند که حرف دل بسیاری از هموطنان‌مان نیز هست. اسماعیل هنیه در ایران ترور شد و رسم میهمان‌نوازی ایرانیان نیست که خون میهمان‌شان را به ناحق در خانه آنها بریزند و کاری انجام ندهند. رهبری نیز به همین نکته اشاره کردند و در پیام‌شان فرمودند: «رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم کرد».
هر چند شهید اسماعیل هنیه سال‌ها در پی شهادت بود و خود را آماده فدا شدن در مسیر آزادی قدس شریف کرده بود اما همان‌طور که رهبر انقلاب نیز فرمودند: «ما در این حادثه تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه خود می‌دانیم». پای وظیفه در میان است. تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شده و باید خود را آماده خونخواهی میهمان عزیزی چون اسماعیل هنیه کنیم که در حریم جمهوری اسلامی ترور شد و به شهادت رسید. رهبری در پیام‌شان از واژه «خونخواهی» استفاده کردند که معنایی جامع‌تر از انتقام دارد. قاتل باید تقاص این خون به ناحق ریخته‌شده را بدهد و حالا ایران اسلامی خونخواه میهمان عزیز خود است. 
از سوی دیگر خونخواهی ترور شهید اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس که از او به عنوان رهبر این جنبش نیز یاد می‌شد، مسلما از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی، همچنین دیگر گروه‌های جبهه مقاومت اسلامی دنبال می‌شود. هنیه با سال‌ها حضور و استقامت در میادین نبرد، نمادی از مبارزه علیه رژیم  صهیونیستی بود و حالا تمام جبهه مقاومت اسلامی خونخواه او هستند و باید منتظر ماند و دید چطور رژیم اسرائیل با حماقتی که در ترور هنیه انجام داد، عمر منحوس خود را کوتاه‌تر و شمارش معکوس برای پایان موجودیتش را اعلام کرد. 
در همین باره حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی فلسطین، حماس، انصارالله یمن و... پیام‌هایی را صادر و بر تداوم راه شهید اسماعیل هنیه در مبارزه با رژیم صهیونیستی تاکید کردند.
* تروریست‌ها را پشیمان می‌کنیم
دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان هم در پی شهادت اسماعیل هنیه پیامی صادر کرد. رئیس‌جمهور ابتدا در صفحه ایکس خود در واکنشی احساسی به شهادت هنیه نوشت: امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.
شهادت هنر مردان خداست. پیوند ۲ ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پرقدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی، عزت، حیثیت، افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد؛ «إِنَّ‌الله عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ».
ساعتی بعد رئیس‌جمهور در پیامی مشروح و رسمی، همچنان به موضوع خونخواهی شهید اسماعیل هنیه که در خاک ایران اسلامی به شهادت رسید تاکید کرد و گفت: «این جنایت در تهران و هنگامی انجام شد که برادر عزیزمان شهید اسماعیل هنیه، میهمان رسمی رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی بوده و برای شرکت در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری به ایران سفر کرده بود».
پزشکیان افزود: «جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به‌زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید».
آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی نوشت: «قطعا رژیم صهیونیستی تاوان بسیار سختی خواهد داد».
محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی هم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را وظیفه قطعی خود می‌داند، نوشت: شهادت اسماعیل هنیه این مجاهد والامقام باعث تقویت پیوندهای ناگسستنی مسلمانان و پایبندی و اتحاد بیشتر مجاهدان جبهه مقاومت و آزادی‌خواهی در راه مبارزه با غاصبان و جنایتکاران خواهد بود.
در همین خصوص ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: «بدون ‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت».
سیدعباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی نیز با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: «بدون تردید رژیم اشغالگر تاوان سختی خواهد داد».
محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع‌مقدس هم در پیامی از تاوان بزرگی که اسرائیل برای شهادت هنیه در تهران خواهد داد گفت و در این باره نوشت: «شهادت انسان آزاده، مومن و رهبر سرافراز ملت فلسطین، اسماعیل هنیه را به همه آزادگان عالم بویژه ملت قهرمان فلسطین تسلیت می‌گویم.  این شهادت سند دیگری بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو در کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین‌المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌هاست. چه احمق هستند آنها که فکر می‌کنند این نوع قدرتنمایی زبونانه قادر است ضعف و درماندگی آنها را در رویارویی قهرمانانه فرزندان شجاع و شکست‌ناپذیر فلسطین جبران کند. اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد».
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با محکومیت جنایت صهیونیست‌ها، بر مجازات عاملان این حمله تروریستی تاکید کردند. در همین باره ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «ترور رهبر بزرگ مقاومت فلسطین شهید اسماعیل ‎هنیه را بشدت محکوم می‌کنیم. عاملان و آمران این حادثه، پاسخ شرارت‌ها و جنایت‌های خود را دریافت خواهند کرد».
غلامحسین محسنی اژه‌ای، آیت‌الله جنتی، محمدرضا عارف، احمد وحیدی و علی لاریجانی  نیز پیام‌هایی در محکومیت رژیم صهیونیستی صادر کردند. 
آنچه از پیام مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، دستگاه سیاست خارجی و دیگر مسؤولان و مقامات کشورمان برمی‌آید، ایران در خونخواهی میهمان عزیزی چون اسماعیل هنیه ثابت‌قدم است و به حتم این خونخواهی انجام خواهد شد اما اینکه صهیونیست‌ها چگونه تاوان جنایت گستاخانه‌شان را خواهند داد، سوالی است که باید منتظر باشیم و ببینم در نهایت چه خواهد شد. یادآوری این نکته ضروری است که تا زمان انجام عملیات «وعده صادق» در بامداد ۲۶ فروردین ماه امسال و شلیک حدود 300 فروند پهپاد و موشک‌های کروز و بالستیک از خاک ایران به سرزمین‌های اشغالی، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که پاسخ ایران به تعدی صهیونیست‌ها به کنسولگری کشورمان در دمشق تا این میزان بزرگ، سخت و تاریخی باشد. حال سوال اینجاست که آیا این بار نیز باید در خونخواهی میهمان عزیزی چون اسماعیل هنیه که طبق فرمایش رهبری، انجام این امر مهم را وظیفه خود می‌دانیم، منتظر خلق یک شگفتی باشیم؟
* هنیه که بود؟
شهید دکتر اسماعیل هنیه سال 1963 در نوار غزه به دنیا آمد؛ «غزه» تکه‌ای پاره شده از فلسطین اشغالی. باریکه‌ای در کناره دریای مدیرانه که هیچگاه استیلای رژیم صهیونیستی را برخود برنتافت و مردمانش با ایستادگی و مقاومت باعث شدند سال 2005 شهرک‌نشینان صهیونیست سکونتگاه‌های خود را از این باریکه برچینند و برای همیشه آنجا را ترک کنند، چرا که غزه زادگاه رزمندگان مقاومی چون اسماعیل هنیه است که خون دادند و خون دل‌ها خوردند اما هرگز حریت و شرف خود را از دست ندادند و تا پای جان با دشمن اسرائیلی به نبرد پرداختند. 
اسماعیل هنیه دکترای ادبیات عرب داشت. از جوانی وارد مبارزه با غاصبان قدس شریف شد، 3 بار توسط صهیونیست‌ها دستگیر شد و بارها از سوی رژیم صهیونیستی تهدید به ترور شده بود. حتی یک بار نیز همراه شیخ احمد یاسین بنیان‌گذار و رهبری معنوی حماس هدف حمله جنگنده‌های دشمن اسرائیلی قرار گرفت که به خواست خدا از آن ترور جان به سالم به در برد و دوباره در مسیر مقاومت قرار گرفت.
شهید هنیه سال 2006 تا 2007 نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان شد اما خیلی زود از سوی محمود عباس برکنار شد. هرچند حماس و مجلس قانون‌گذاری فلسطین هیچگاه این برکناری را قبول نکردند و پس از درگیری‌هایی که بین حماس و فتح پیش آمد، جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت چون گروه جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه و تشکیلات خودگران به رهبری محمود عباس در کرانه باختری قدرت را در دست گرفتند. بعد از ۷ اکتبر و عملیات توفان الاقصی که ضربه‌ای کاری به صهیونیست‌ها وارد کرد، رژیم اسرائیل به قصد تضعیف روحیه اسماعیل هنیه به ترور فرزندان و نوه‌های او پرداخت و 14 نفر از اعضای خانواده‌اش طی مدت ۵ ماه به شهادت رسیدند اما هیچ‌کدام از این شهادت‌ها باعث دلسردی اسماعیل هنیه نشد و عاقبت خود او نیز ساعت 2 بامداد دیروز (دهم مردادماه 1403) بر اثر اصابت پرتابه‌ای به محل اقامتش در ساختمانی در شمال تهران به شهادت رسید.
او ساعاتی قبل از شهادت به دیدار رهبر معظم انقلاب رفته و در این دیدار گفته بود: دنیا همین‌گونه است و خداوند می‌میراند و زنده می‌کند. می‌خنداند و می‌گریاند اما امت اسلامی ان‌شاءالله جاودان خواهد بود. به گفته شاعری اگر بزرگی از میان ما رفت، بزرگ دیگری جای او را خواهد گرفت. اذا غاب سیدٌ قام سیدٌ...
با رفتن اسماعیل هنیه، هرچند نام بزرگی از صفوف مبارزان راستین جبهه مقاومت رفت اما بدون شک رزمنده دیگری جای او را خواهد گرفت و همچنان راه شهید اسماعیل هنیه ادامه خواهد یافت. 
***
۳ روز عزای عمومی در ایران
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید هنیه
در پی شهادت فرمانده مجاهد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد، همچنین اعلام شد تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه ساعت ۸ صبح امروز (پنجشنبه 11 مرداد) از دانشگاه تهران به ‌سمت میدان آزادی برگزار می‌شود و طبق آنچه اعلام شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی راس ساعت ۸:۳۰ صبح امروز در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه مجاهد برجسته مقاومت فلسطین اقامه نماز خواهند کرد.
اسماعیل هنیه در دیدار روز نهم مردادماه با رهبر انقلاب و ساعاتی قبل از شهادت گفته بود: «دیروز سیصدمین روز جنگ غزه بود و اکنون به مرحله‌ای حساس و تاریخی رسیده‌ایم که مردم فلسطین و نیروهای مقاومت باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند». اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، ساعت ۲ بامداد روز دهم مردادماه توسط رژیم صهیونیستی در شمال تهران ترور شد و به شهادت رسید.
******
چرا می‌گوییم آمریکا مجوز ترور‌های جدید را به رژیم صهیونیستی داد؟
ایران و جبهه مقاومت باید چگونه به ترور اسماعیل هنیه واکنش نشان دهند
1- رژیم صهیونیستی در جنگ مستقیم با ایران و کل جبهه مقاومت است. پادگان غرب در غرب آسیا، به مدرن‌ترین تجهیزات و سلاح‌های روز دنیا مجهز است، بنابراین آنها در جنگ با مقاومت از این سلاح‌ها استفاده خواهند کرد. جنگ برای نابودی چنین رژیمی که مهم‌ترین حمایت‌ها و پوشش‌های سیاسی و حقوقی را در دنیا دارد، کار آسانی نیست و چه ‌بسا کار بسیار دشواری هم هست، لذا در کنار ذکاوت و هنر میدان نبرد، باید یک دیپلماسی هوشمندانه و زیرکانه را نیز دنبال کرد. همزمان با میدان و دیپلماسی، باید در حوزه اطلاعاتی و امنیتی نیز پنجه در پنجه رژیم اشغالگر کشید؛ رژیمی که سرویس امنیتی‌اش مورد حمایت سرویس‌های امنیتی مهم‌ترین کشورهای غربی قرار دارد. در کنار این اضلاع سه‌گانه، باید در میدان ادراک‌سازی و رسانه نیز یک مقابله ذهنی و جنگ ادراکی تمام‌قد را با صهیونیست‌ها به پیش برد. صهیونیست‌ها در این حوزه نیز از حمایت‌ها و پوشش‌های رسانه‌های بزرگ و گسترده دنیا برخوردارند، بنابراین جنگ با رژیم صهیونیستی، جنگ با یک قدرت دست‌ساز اما بشدت مجهز است. جبهه مقاومت در نبرد با رژیمی است که همه دستاوردهای نظامی و تکنولوژیکی غرب در یک سده اخیر را در اختیار دارد. پس ما دست کم در حوزه سخت‌افزاری، در جنگ دشواری به سر می‌بریم، بویژه که هدف اصلی این جنگ، نابودی اشغالگر و برچیدن رژیم غیرانسانی است. آنچه اما عزم جبهه مقاومت برای غلبه بر این حریف مجهز را جزم و نسبت به تحقق آن امیدوار کرده، حقانیت مقاومت و بی‌ریشه بودن اشغالگر است. وقتی گفته می‌شود اسرائیل خانه عنکبوت است، در واقع سست بودن بنیان‌های رژیم صهیونیستی و جعلی بودن آن یادآوری می‌شود. جبهه مقاومت سال‌هاست استراتژی خود در مقابله با رژیم اشغالگر قدس را بر تصویر‌سازی از همین سست بودن بنیان‌های این رژیم قرار داده است.
2- عملیات 7 اکتبر موثرترین و قدرتمندترین تصویر از سست بودن بنیان‌های رژیم صهیونیستی در 80 سال گذشته را به نمایش گذاشت. پس از آن، عملیات «وعده صادق» ایران نیز به مردم مسلمان منطقه این اعتماد به نفس را داد که اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است. در میدان نیز همین واقعیت نمودار شد. 10 ماه از حمله دیوانه‌وار و وحشی‌گری بی‌سابقه در غزه گذشته است. ارتش صهیونیستی با حمایت مستقیم آمریکا بی‌سابقه‌ترین جنایات را در غزه انجام داده است. در غزه هیچ جای امنی وجود ندارد. منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، کلیساها، آمبولانس‌ها و... مطلقا هیچ‌کدام از بمب‌ها و موشک‌های ارتش اشغالگر صهیونیست در امان نبوده و نیستند. ده‌ها هزار زن، مرد و کودک بی‌گناه فلسطینی در غزه به شهادت رسیده‌اند اما حماس همچنان دارد ویدئوهای به هلاکت رساندن نظامیان صهیونیست در محله‌های غزه را منتشر می‌کند. حماس، این گروه پارتیزانی که از مردان، جوانان و حتی نوجوانان غزه تشکیل شده است، همچنان در مقابل این قوی‌ترین ارتش منطقه غرب آسیا ایستاده است. این تصویر شکست‌پذیری اسرائیل است که در مقابل دیدگان همه فرزندان فلسطین قرار گرفته است. در عملیات «وعده صادق» نیز مردم منطقه، از مردم ایران گرفته تا مردم عراق و اردن و فلسطین شاهد روشن شدن آسمان سرزمین‌های اشغالی توسط موشک‌ها و پهپادهای ایرانی بودند. ایران تنها در چند ساعت آسمان سرزمین‌های اشغالی را آزاد کرد تا مردمان مسلمان منطقه به این فکر فرو روند که آزادسازی زمین‌های اشغالی نیز امری ممکن و هدفی در دسترس است. حزب‌الله لبنان اما بارزترین نمونه برای بررسی وضعیت متزلزل رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت است. مرور تاریخ جنگ‌های اسرائیل علیه لبنان، از 1948 که ارتش اسرائیل براحتی وارد جنوب لبنان شد تا 1978 تا 4 سال بعد یعنی 1982 که ارتش متجاوز به سرعت تا بیروت پیش رفت، تا همین جنگ 33 روزه، پر از عبرت‌ها و مصادیق فراوانی است که نشان می‌دهد درگیری‌های مرزی حزب‌الله با رژیم اشغالگر قدس پس از عملیات توفان الاقصی، معادله جدیدی با پیام ظهور قدرت بزرگ حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است. حزب‌الله 10 ماه است بخش بزرگی از انرژی ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در شمال درگیر کرده است. این روزها حزب‌الله پهپادهای پیشرفته و رادارگریز خود را در آسمان سرزمین‌های اشغالی به پرواز درمی‌آورد. از موشک‌های برکان تا الماس، تنها بخش بسیار کوچکی از توانمندی موشکی حزب‌الله را به سران تل‌آویو یادآوری می‌کند. در مقابل نیز رژیم اشغالگر قدس که همیشه عادت به تجاوز و ورود به خاک لبنان داشت، تنها و تنها رو به ترور آورده است. کشتن زنان، مردان و کودکان بی‌گناه در لبنان، حاکی از ضعف رژیم صهیونیستی در مقابله و بازگرداندن موازنه به قبل از توفان الاقصی است. در 1982 میلادی ارتش صهیونیستی به خاطر حضور سازمان آزادی‌بخش فلسطین در خاک لبنان، رسما خاک این کشور را اشغال کرد! حالا اما همه گروه‌های مقاومت فلسطینی در لبنان دفتر و تشکیلات دارند و اسرائیل در مواجهه با آنها صرفا رو به ترور آورده است. در جنگ تموز، ارتش تل‌آویو به بهانه اسارت 2 سرباز صهیونیست توسط حزب‌الله، جنگی تمام‌عیار علیه لبنان به راه انداخت و وارد جنوب این کشور نیز شد اما حالا 10 ماه است حزب‌الله انواع تجهیزات دفاعی خود را بر سر اشغالگران می‌ریزد و طرف مقابل در بدترین شرایط نیز حاضر به ورود به خاک لبنان نیست و صرفا روی اشراف اطلاعاتی و عملیاتی خود برای ترور رهبران و فرماند‌هان مقاومت تمرکز کرده است. بنابراین در جبهه لبنان، تصویر اضمحلال و شکست‌پذیری اسرائیل نیز کاملا ایجاد شده است. یمن نیز جبهه جذاب مقاومت برای اثبات متزلزل بودن بنیان رژیم اشغالگر قدس است. 10 ماه است رژیم صهیونیستی در مقابل یمن درمانده شده است. یمنی‌ها نیز همواره مراکز مهمی در سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار داده‌اند. از موشک‌های بالستیک تا پهپادهای رادارگریز خود را در سرزمین‌های اشغالی آزمایش و قلق‌گیری کرده‌اند. یمن قهرمان به تنهایی بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی را تعطیل کرده است و ائتلاف آمریکا و انگلیس برای مقابله با این اقدام یمن نیز با شکست مفتضحانه‌ای همراه شد. پهپاد رادارگریز یمنی‌ها که اخیرا به قلب تل‌آویو اصابت کرد نیز یک هراس جمعی بزرگ را بین اشغالگران سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرد. هراسی که می‌گوید «یمنی‌ها هر وقت بخواهند می‌آیند و کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد». ورود یمن به معادلات نبرد با دشمن صهیونیستی این پیام مهم را به همه مردم مسلمان منطقه رساند که اگر ظرفیت‌های جهان اسلام تجمیع شود؛ رژیم صهیونیستی و حامیان آن توانایی مقابله با این ظرفیت را نخواهند داشت. همان‌گونه که حملات حزب‌الله عراق به مراکز صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی نیز با واکنش جدی و قابل توجهی از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه نشده است. روزنامه هاآرتص نیز چندی پیش همین واقعیت را نوشت. این روزنامه درباره مقابله رژیم اشغالگر با یمنی‌ها نوشت: «گزینه‌های تل‌آویو در برابر نیروهای مسلح یمن و انصارالله صفر است». 
بنابراین جبهه مقاومت در دفاع از سرزمین‌ها و آرمان‌های خود از شر و خطر رژیم صهیونیستی، یک شبکه هوشمند و هماهنگ را به منصه ظهور رسانده است که توانسته پیام مهم شکست‌پذیری و شکستنی بودن رژیم اشغالگر قدس را برای همه مسلمانان به تصویر بکشد.
3- ترور اسماعیل هنیه در تهران باز هم نشان داد رژیم صهیونیستی راهی جز ترور ندارد. آنها یک روز قبل، در ضاحیه بیروت، طی یک حمله تروریستی، «فواد شکر» از فرماندهان حزب‌الله را به شهادت رساندند و کمی بعد از ترور تاکید کردند واکنش آنها به ماجرای مجدل شمس، همین ترور بوده است و برنامه دیگری ندارند. در حالی ‌که قبل از این ترور از اعزام تانک‌ها و نفربرهای زرهی خود برای ورود به خاک لبنان خبر داده بودند. صهیونیست‌ها در میدان جنگ در مقابل گروه حماس قافیه را باخته‌اند اما تلاش می‌کنند در حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی، با ترور رهبران و فرماندهان مقاومت، اعتبار از دست رفته خود را بازیابی کنند. این ترورها اما باید پاسخ داده شود. به عبارتی باید معادله بازدارندگی، بازسازی شود.
پس از عملیات «وعده صادق»، ایران توانست قدرت بازدارندگی خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند. صهیونیست‌ها نیز نتوانستند پاسخ معادلی به عملیات «وعده صادق» بدهند. از همین رو در ماه‌های اخیر، حتما همه فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به دنبال آن بودند راهی برای تغییر موازنه قدرت میان تل‌آویو و تهران بیابند. از این رو، یکی از اهداف عملیات ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، تلاش برای ترمیم وجهه بازدارندگی رژیم تل‌آویو در برابر جمهوری اسلامی ایران بوده است. 
اما این ترور، اهداف دیگری نیز در پی داشته است. چند ساعت قبل از ترور هنیه، او در مجلس شورای اسلامی در حلقه نمایندگان و مقامات ایران قرار گرفته بود. همه دنیا تصاویر در آغوش کشیدن او توسط مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را دیدند. این تصاویر نمادین، پاسخی به حضور نتانیاهوی جنایتکار در کنگره آمریکا و تشویق مداوم این جنایتکار توسط نمایندگان کنگره بود. از همین رو، ترور اسماعیل هنیه می‌تواند نتیجه خشم نتانیاهو از مراسم روز سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی باشد. البته قطعا یکی از اهداف این ترور، ضربه به اعتبار و حیثیت رئیس‌جمهور جدید ایران است. رژیم صهیونیستی یک روز پس از تحلیف پزشکیان، بی‌سابقه‌ترین عملیات ترور خود در یک دهه اخیر را انجام داد. قطعا یکی از اهداف این ترور، منفعل کردن پزشکیان در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی است. 
یکی دیگر از نکاتی که درباره این ترور باید به آن اشاره کرد، نقش آمریکا در این ترور است. اگرچه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن گفته است آنها از این عملیات ترور بی‌اطلاع بوده‌اند اما تحلیلگران زیادی معتقدند نتانیاهو در سفر اخیر خود به آمریکا توانسته است مجوز این عملیات ترور در تهران را از مقامات کاخ سفید بگیرد. بنابراین رد‌پای آمریکا در این ترور نیز مشاهده می‌شود کما اینکه 10 ماه جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، همه با حمایت‌های مالی، تسلیحاتی، سیاسی و اطلاعاتی آمریکا انجام شده است، لذا هر نوع تلاش در ایران برای تبرئه آمریکا و بار کردن همه تقصیر این ترور روی دوش نتانیاهو، یا ناشی از کج‌فهمی است یا خدمات‌دهی به دولت بایدن.
4- ایران و جبهه مقاومت باید به این ترور چگونه پاسخ دهند؟ به نظر می‌رسد ایران و جبهه مقاومت 2 پاسخ مجزا و متفاوت به ترور هنیه در تهران نشان خواهند داد. ترور هنیه، در حریم جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است و ایران برای دفاع از تمامیت ارضی خود، حتما واکنش نشان خواهد داد؛ واکنشی که با توجه به عملیات «وعده صادق»، احتمالا به صورت رسمی و با شدت فراوان باشد. از سوی دیگر جبهه مقاومت یکی از سران و رهبران خود را از دست داده است، بنابراین حتما همه اضلاع جبهه مقاومت برای گرفتن انتقام شهید هنیه و برای خونخواهی او، عملیات‌هایی را علیه رژیم اشغالگر انجام خواهند داد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین رکن و محور این عملیات‌ها، تاثیرگذاری میدانی روی جنگ در غزه، تضعیف بیشتر رژیم صهیونیستی و از همه مهم‌تر، بازگرداندن معادله بازدارندگی به پیش از ترور هنیه باشد. رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود پس از شکل‌گیری است. آنها الان نسبت به موجودیت خود احساس خطر می‌کنند. آرایش جبهه مقاومت علیه این رژیم پس از عملیات توفان الاقصی نیز به گونه‌ای بوده که این روند اضمحلال و ضعف، تداوم یابد. به عنوان نمونه پس از حمله جنگنده‌های رژیم اشغالگر به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت تعدادی از فرماندهان و مستشاران ایرانی، عملیات «وعده صادق» با در نظر گرفتن همین ویژگی‌های موازنه جنگ انجام شد. هم جبهه مقاومت برتری برجسته‌ای نسبت به رژیم صهیونیستی پیدا کرد، هم اعتماد به نفس رزمندگان مقاومت در همه جبهه‌ها بویژه در فلسطین اشغالی و غزه بیشتر شد و هم تصویری واضح از شکست‌پذیری رژیم صهیونیستی به همه مسلمانان هدیه شد. نتیجه عملیات «وعده صادق»، تشدید تضعیف رژیم صهیونیستی در مقابله با جبهه مقاومت بود. اکنون در راستای راهبرد خونخواهی به خاطر ترور هنیه، باید معادله و موازنه نبرد به صورت محسوس و ملموسی به سود مقاومت و علیه نتانیاهو و رژیم صهیونیستی تغییر یابد، بویژه اینکه مردم مظلوم غزه باید بیشتر از سایرین آثار این خونخواهی را مشاهده و لمس کنند.
5- آمریکا بی‌شک در این جنایت بزرگ نقش داشته است. متاسفانه این روزها همانند دوران روحانی بویژه پس از ترور شهید سلیمانی، صداهایی به سود آمریکا در اطراف دولت شنیده می‌شود؛ صداهایی که تلاش می‌کند با تمرکز بر نتانیاهو و رژیم صهیونیستی، کاخ سفید را از این جنایت بزرگ تبرئه کند. همین صداهای ظریف در زمان ترور شهید سلیمانی هم شنیده می‌شد و تلاش‌های زیادی شد ایران را نسبت به گرفتن انتقام سخت منصرف کنند. حالا همان‌ها دوباره فعال شده‌اند تا همه تقصیرها را گردن نتانیاهو بیندازند. چه در زمان شهادت حاج‌قاسم به دست آمریکا و چه در زمان شهادت هنیه توسط نتانیاهو، این عده تلاش می‌کنند تیغ تیز مقاومت را علیه دشمن کند کنند. همین رفتار باعث می‌شود برخی مواضع آنها در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، شائبه‌دار شده و نیت‌های دیگر برای این اظهارات قابل تصور شود، اگرنه چنین مواضعی آن هم در شرایطی که بیشتر تحلیلگران معتقدند آمریکا نقش حمایتی در ترور هنیه داشته، بسیار عجیب به نظر می‌رسد. کما اینکه بسیاری از متخصصان امنیتی معتقدند رژیم صهیونیستی توانایی انجام این ترور را به تنهایی نداشته است و حتما چه در حوزه لجستیک و چه در حوزه اطلاعاتی و امنیتی نیازمند حمایت و همکاری آمریکایی‌ها بوده است. از سوی دیگر انفعال تل‌آویو در مقابل عملیات «وعده صادق» با جسارت این رژیم در ترور شهید هنیه در تهران همخوانی ندارد و نشان می‌دهد این رژیم برای این ترور حتما از سوی آمریکا چراغ سبز دریافت کرده است. به هر حال، در ایران حتما آمریکا به عنوان شریک جرم ترور شهید هنیه حساب خواهد شد.
***
دیپلماسی فعال در کنار  پاسخ قاطع
عابد اکبری: حمله به بیروت و ساعاتی پس از آن انجام حمله تروریستی در تهران و به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در قلمرو سرزمینی ایران که یک «فعل تجاوزکارانه/act of aggression» و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و استقلال سیاسی ایران به شمار می‌رود و رفتاری مغایر منشور ملل متحد و به نوعی رفتاری در آستانه جنایت تجاوز/crime of aggression به شمار می‌رود، رفتاری حاکی از ناکامی ‌و شکست‌های نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در عدم دستیابی به اهدافش پس از شکست بزرگ 10 ماه پیش در 7 اکتبر ۲۰۲۳ است. از آنجا که این رژیم نمی‌تواند بحران‌های داخلی و بیرونی خود را حل کند با گسترده‌تر کردن فضای درگیری در منطقه تلاش‌ می‌کند بر ناکامی‌های خود سرپوش بگذارد. در روزهای گذشته کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در هماهنگی با آمریکا این اقدامات را مصوب کرد؛ برنامه‌هایی که هرچند با واکنش‌هایی حتی از سوی حامیان غربی این رژیم مواجه شد‌ه و حتی برخی کشورهای غربی و شرقی که این روزها بارها به اسرائیل نسبت به افزایش سطح تنش هشدار داده‌ و پیامدهای این آتش‌افروزی رژیم را مساله‌ای بسیار جدی برآورد کرده بودند اما به نظر می‌رسد با اقدامات هماهنگ و همزمان آمریکا در عراق، در نهایت این رژیم صهیونیستی بود که همپیمانان غربی خود را مجاب به همراهی کرد.
به نظر می‌رسد تحولات ماه‌های اخیر در  منطقه غرب آسیا ۲ روند متعارض را نمایان کرده است. روند اول که با توافق ایران و عربستان به نوعی آغاز شد؛ روندی که با محوریت شرق و بین بازیگران غیرغربی شکل گرفته و می‌توانست و البته هنوز هم می‌تواند منطقه را به سوی صلح، ثبات و توسعه بیشتر سوق دهد اما روند دوم با تحولات پس از توفان الاقصی بویژه پس از حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به غزه شروع شد که می‌تواند منطقه را به سمت جنگ و بی‌ثباتی بیشتر سوق دهد. اکنون منطقه در میان این ۲ روند متعارض قرار دارد.
 تجربه چند دهه مبارزه و مذاکره درباره مساله فلسطین نشان می‌دهد ملت فلسطین قابل نادیده گرفتن نیست و نیازمند راه‌حلی پایدار است که از اجماع فلسطینی بیرون آمده باشد. با توجه به نقش محوری که این مساله در شکل‌دهی به تحولات امنیتی غرب آسیا داشته، بدون حل آن نمی‌توان این منطقه را به سمت ثبات و توسعه بیشتر سوق داد. مدیریت منازعه نیز چیزی بیش از محدود‌سازی و کنترل خسارت نیست و این چیزی نیست که به تقویت روند صلح، ثبات و توسعه که لازمه حل مشکلات انباشته شده اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی است، کمک کند. طبیعی است که انباشته شدن معضلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در منطقه صرفا زمینه‌ساز انفجارهای بیشتر و بزرگ‌تر در آینده خواهد بود و با حرکت نظم جهانی به سمت چندقطبی شدن، زمینه برای مداخله بیشتر قطب‌های مختلف قدرت در غرب آسیا و تبدیل این منطقه به عرصه بازی‌های ژئوپلیتیکی جهانی فراهم‌تر خواهد شد و مداخله بیشتر نتیجه‌ای جز خسران برای ملت‌های منطقه به دنبال نخواهد داشت.
* بازدارندگی تهدید از منطقه
بازدارندگی یکی از سازوکار‌های راهبردی -  تاکتیکی دولت‌ها برای کاهش تهدید و افزایش ضریب امنیت کشور در برابر اقدامات تهاجمی دیگر دولت‌هاست. ایران از جمله کشور‌هایی است که همواره در معرض تهدید از سوی محیط پیرامونی خود قرار دارد از این رو دولت‌های مختلف تلاش کرده‌اند با افزایش قدرت دفاعی و گسترش محیط امنیتی و افزایش ضریب بازدارندگی به واسطه ابزار‌هایی همچون نفوذ سیاسی - امنیتی، دیپلماسی دفاعی و افزایش توان و ظرفیت ضربه نخست و ضربه دوم، فرآیند‌ها و ابزار‌های بازدارندگی خود را بازتولید کنند.
 طی سال‌های اخیر به دلیل وضعیت ویژه خاورمیانه به عنوان محیط امنیتی ایران، شکل‌دهی به سازوکار‌های بازدارندگی از سوی جمهوری اسلامی ایران اهمیت گسترده‌ای یافت. خاورمیانه به دلیل افزایش بی‌ثباتی، بحران، تحرک بالای گروه‌های تروریستی، حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای و شکل‌گیری دولت‌های ضعیف اکنون در وضعیت آشوب‌زده قرار دارد و چنین وضعیت و روندی سبب‌ساز افزایش تهدیدهای امنیتی در محیط پیرامونی ایران شده است. در این قالب، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده از طریق سازوکار‌های ترکیبی ضریب بازدارندگی خود را افزایش دهد.
* الزامات سیاست خارجی دولت چهاردهم
جمهوری اسلامی ایران اکنون بیشتر از هر زمانی نیازمند تداوم گفت‌وگو و همکاری صادقانه و سازنده برای نیل به درک مشترک از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملل منطقه برای ارتقای همکاری‌ها بین یکدیگر و همزمان شناخت چالش‌ها و موانع چنین هدفی است. مشترکات ما با کشورهای منطقه بی‌تردید فراوان است و می‌توان ادعا کرد وزن و قوت مشترکات‌مان بیشتر از نقطه‌های افتراق واقعی، ساختگی و تحمیل‌شده از بیرون است و بر این باوریم که امروز از مرحله گفت‌وگو‌های ایرانی - عربی عبور کرده و به گفت‌وگو‌های منطقه‌ای وارد شده‌ایم و فراتر از آن، امروز در مرحله همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم؛ پروژه‌ای که ضروری است دستگاه سیاست خارجی دولت چهاردهم در 4 سطح دنبال کند:
۱- روابط دوجانبه؛ در این سطح باید به دنبال بازگرداندن روابط به ریل مناسبی با بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها، تشدید رفت و آمد‌های دیپلماتیک، توسعه روابط اقتصادی و تقویت بُعد گردشگری باشیم.
۲- تقویت روابط منطقه‌ای؛ باید با تقویت روابط در سطح دوجانبه فضای مساعدتری برای همکاری و همفکری در سطح منطقه ایجاد شود. حل سیاسی بحران‌های غرب آسیا از جمله در سوریه و یمن و ضرورت داشتن یک منطقه قوی برای مقابله با چالش‌های نوپدید اصلی است که می‌تواند مورد توافق سایر بازیگران قرار گیرد. 
۳- نهادسازی در منطقه؛ از یک نشست مشترک تا شکل‌گیری مجمع گفت‌وگو و در نهایت تبدیل شدن به یک سازمان منطقه‌ای که بتواند مسائل و معضلات منطقه را دریک سطح بالاتر موردگفت‌وگو قرار دهد و ضمن راه‌حل‌بخشی به موضوعات بتواند ضمانت اجرایی هم ایجاد کند.
۴- تکوین امنیت دسته‌جمعی با اتخاذ تصمیمات منطقه‌ای؛ باید یک عزم عمومی برای دفع تهدیداتی نظیر بی‌ثباتی و ناامنی، رشد تروریسم، تمایل ائتلاف ‌غرب برای گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در غرب آسیا و... شکل بگیرد تا این منطقه به جولانگاه تروریست‌ها تبدیل نشود.
******
چندین کشور اسلامی، رژیم صهیونیستی را مسؤول ترور شهید اسماعیل هنیه دانسته و خواستار مجازات عاملان آن شدند
ساعت 2 بامداد چهارشنبه دهم مرداد، مجاهدی بزرگ که دوشادوش همه نسل‌های مقاومت فلسطین از شیخ احمد یاسین تا یحیی سنوار، با اشغالگران مبارزه کرده بود، به افتخاری نائل آمد که همواره انتظارش را می‌کشید. مقدر بود که شهادت اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه، نخستین نخست‌وزیر منتخب کل ملت فلسطین، درست همان شب حضورش در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور اسلامی ایران در تهران رقم بخورد؛ محفلی که او به عنوان رهبر سیاسی مقاومت فلسطین، شمع آن بود. رئیس دفتر سیاسی حماس، پس از مراسم تحلیف در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای هوایی به محل اقامتش به همراه محافظ خود به شهادت رسید. ترور یک شخصیت رسمی عربی که تنها منتخب کل ملت فلسطین برای پست نخست‌وزیری بوده و صاحب اعتبار و روابط گسترده بین‌المللی است، نشانه‌ای جز استیصال اسرائیل در میدان جنگ چندجبهه‌ای با مقاومت ندارد. رژیم صهیونیستی بعد از ثبت کردن بزرگ‌ترین اسناد جنایت علیه بشریت در حافظه جمعی بشریت و به فاصله کمی بعد از حمله به نمایندگی سیاسی رسمی یک کشور عضو سازمان ملل در خاک یک عضو دیگر، به دنیا ثابت کرد چرا لقب «دولت ترور» را یدک می‌کشد. رژیم صهیونیستی به هیچ قانون بین‌المللی‌ای پایبند نبوده و هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد و بی‌مسؤولیت‌ترین عضو سازمان ملل است که این به معنای به چالش کشیده شدن نظم جهانی توسط اسرائیل است. طبیعی است این رژیم منحوس در مسیر محو شدن از صفحه روزگار، دست‌وپا ‌زده و دست به هر جنایتی بزند. با این حال نباید فراموش کرد اسرائیل چیزی جز همان «سگ هار نجس آمریکا» در میانه جهان اسلام نیست. اگر حمایت علنی شیطان بزرگ و پدر همه کودتاها و ترورها در جهان نبود، قطعا صهیونیست‌ها چنین جسارتی را در خود نمی‌دیدند. آمریکا و متحدان غربی‌اش با محکوم نکردن ترور یک مقام رسمی فلسطینی همدستی خود با اسرائیل ثابت کردند. برخی رسانه‌های عربی حساب شبکه ایکس دفتر رسانه‌ای کابینه رژیم صهیونیستی را در ساعات پس از ارتکاب این ترور رصد کرده بودند که  با انتشار تصویر اسماعیل هنیه نوشته بود: «از شر او خلاص شدیم». با این حال، این دفتر پیام مزبور را دقایقی پس از انتشار حذف کرد! جالب اینکه واکنش سرد و از سر رفع تکلیف محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در میان سیل محکومیت‌ها و واکنش‌های محکم از سراسر جهان به ترور این شهید مقاومت فلسطین گم شد. او در حالی از فلسطینی‌ها خواست در برابر اسرائیل متحد بمانند که حتی در مقایسه با هنیه به شهادت رسیده هم نفوذی روی فلسطینیان ندارد.  برخی رسانه‌های عربی فاش کردند پس از ۲ عملیات ترور متوالی شامگاه سه‌شنبه در جنوب بیروت و بامداد چهارشنبه در تهران توسط رژیم صهیونیستی، اولی برای هدف قرار دادن فؤاد شکر، مشاور ارشد دبیر کل حزب‌الله لبنان و دومی برای هدف قرار دادن اسماعیل هنیه، خبرهایی از کابینه رژیم به بیرون درز کرده است. بر این اساس وزرای افراطی اسرائیلی در اقدامی جنون‌آمیز، از یک سو در حال جشن گرفتن بوده و همزمان سطح هشدار در فلسطین اشغالی را به حداکثر رسانده و حریم هوایی خود را در انتظار پاسخ محکم حزب‌الله یا ایران بسته‌اند. در این ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین دیروز ضمن اعلام تسلیت  شهادت رئیس دفتر سیاسی  خود به امت عربی و اسلامی و تمام آزادگان جهان، این  حمله تروریستی را بزدلانه توصیف کرد.  «موسی ابومرزوق» از اعضای دفتر سیاسی حماس نیز تاکید کرد این ترور بزدلانه بی‌پاسخ نخواهد ماند. «سامی ابوزهری» دیگر مقام ارشد حماس هم گفت شهادت هنیه به اهداف خود نمی‌رسد و این گروه به اندازه کافی قوی است که بتواند پس از شهادت هر یک از رهبران خود دوام بیاورد. 
* انکار بیهوده تل‌آ‌ویو و واشنگتن
یک مقام ارتش تروریست اسرائیل دیروز در مصاحبه با ریانووستی مدعی شد تل‌آویو مسؤولیت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را بر عهده نمی‌گیرد. آنا اوکولوفا، عضو اداره اطلاع‌رسانی ارتش رژیم صهیونیستی  و سخنگوی پیشین آن در پاسخ به سوال خبرنگار این خبرگزاری روسی درباره دست داشتن تل‌آویو در ترور هنیه پاسخ منفی داد. با آنکه شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، سال‌ها جزو اهداف اصلی فهرست ترور موساد بوده و صهیونیست‌ها بویژه پس از آغاز جنگ غزه از مهر سال گذشته به طور مداوم از حذف او سخن می‌گفتند اما رژیم خبیث، پس از ارتکاب این جنایت تلاش می‌کند از زیر بار مسؤولیت آن شانه خالی کند. صهیونیست‌ها که 8 دهه است دولت ترور را تجربه می‌کنند، ید طولایی در انکار عملیات‌های ترورشان در گوشه و کنار دنیا از جمله علیه ایران و جبهه مقاومت دارند و به نوعی این سیاست همیشگی آنها برای در امان ماندن از تبعات شرارت‌های‌شان به اتکای حقوق بین‌الملل است. با این حال در سطح بین‌الملل هیچ تردیدی درباره دست داشتن سران تل‌آویو در این اقدام تروریستی وجود ندارد و این حتی از واکنش دولت‌های مختلف هویداست، چنانکه برخی  از آنها از رژیم صهیونیستی را در این مورد ملامت کرده‌اند. در این بین نخستین واکنش کاخ سفید به ترور رئیس دفتر حماس در تهران، کاملا محتاطانه و با ژستی حاکی از بی‌خبری واشنگتن پیش از اقدام دست‌نشانده تروریستش در منطقه برای این جنایت بوده است. 
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یکی از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن از گزارش‌ها درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران مطلع شده اما فعلا از اظهارنظر بیشتر خودداری می‌کند. ساعاتی بعد، وزیر خارجه دولت بایدن  بدون محکومیت این ترور از وقوع آن اعلام بی‌خبری کرد. آنتونی بلینکن در اظهارات کوتاهی درباره ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران گفت: «ما گزارش‌های مربوط به ترور هنیه را دیده‌ایم. دولت بایدن درباره حمله به هنیه هشدار قبلی دریافت نکرد و نقشی در آن نداشت». وی با این حال تاکید کرد اولویت واشنگتن رسیدن به آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی است و اینکه هیچ چیزی نباید مانع آتش‌بس در غزه شود! این در حالی است که وزن تحلیل‌هایی که آمریکا را شریک اصلی اسرائیل در این عملیات شریرانه می‌دانند، در حال فزونی گرفتن است. لوید آستین، رئیس پنتاگون نیز در واکنش به ترور اخیر، خود را طرفدار دیپلماسی نشان داده و گفته است جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه اجتناب‌ناپذیر نیست و ایالات متحده به دنبال کاهش تنش‌های فزاینده منطقه‌ای است، با این حال احتمال وقوع حمله‌ای دیگر به اسرائیل را رد نکرد.
* ترکیه، مصر، عراق و پاکستان جنایت اسرائیل را محکوم کردند
مصر، عراق، عمان و پاکستان در بیانیه‌های جداگانه‌ای اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه را محکوم کردند. دولت عراق این اقدام  را تجاوزی خطرناک و تهدیدی برای امنیت منطقه برشمرد. در بیانیه بغداد، از جامعه جهانی خواسته شده اقدامات لازم برای توقف تجاوز به تمامیت ارضی کشورها را در دستور کار خود قرار دهد. وزارت خارجه مصر نیز سیاست تنش‌آفرینی رژیم اشغالگر طی 2 روز گذشته را محکوم کرده و نسبت به سرانجام شوم سیاست ترور و نقض تمامیت ارضی کشورها هشدار داد. در این بیانیه آمده است تنش‌آفرینی خطرناک می‌تواند درگیری‌ها در منطقه را شعله‌ور کرده و عواقب امنیتی وخیمی برای منطقه داشته باشد. همچنین وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای ترور شهید اسماعیل هنیه را محکوم و اعلام کرد: «ما ماجراجویی‌های روزافزون رژیم صهیونیستی در منطقه را با نگرانی عمیق دنبال می‌کنیم». وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه خود در محکومیت شهادت اسماعیل هنیه آن را عملیات ترور حقیرانه خوانده و رژیم صهیونیستی را مسؤول آن توصیف کرده است. 
* واکنش بی‌اهمیت عربستان
حتی پادشاهی اردن هاشمی و سلطان‌نشین عمان نیز با صدور بیانیه‌‌هایی این ترور را محکوم کردند، در حالی که صدای سعودی در میان واکنش‌ها گم شد تا ثابت شود عربستان چگونه جایگاهش را در جهان عرب از دست داده است.
* اردوغان: توحش صهیونیست‌ها راه به جایی نمی‌برد
رئیس‌جمهور ترکیه این ترور را محکوم کرد و گفت رژیم صهیونیستی با این وحشی‌گری‌ها، به اهداف خود نمی‌رسد. 
رجب طیب اردوغان، با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «هدف از ترور برادرم اسماعیل هنیه، همان هدف حملات منزجرکننده به شیخ احمد یاسین و بسیاری دیگر از شخصیت‌های سیاسی غزه است. این اقدامی نفرت‌انگیز با هدف برهم زدن آرمان فلسطین، مقاومت شکوهمند غزه و مبارزه عادلانه برادران فلسطینی ما و تضعیف روحیه و ارعاب فلسطینیان است. با این حال، وحشی‌گری صهیونیستی نمی‌تواند به اهداف خود برسد. این امید وجود دارد که با مواضع قوی‌تر جهان اسلام و اتحاد بشریت، وحشتی که اسرائیل بر منطقه ما تحمیل کرده است، بویژه ظلم و نسل‌کشی در غزه، قطعا پایان یابد و منطقه و جهان ما به آرامش برسند». 
* روسیه: صفوف مقاومت ضداسرائیلی تحکیم می‌شود
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را در تهران قویا محکوم کرد و گفت: «معتقدیم چنین اقداماتی علیه تلاش‌ها در راستای احیای صلح در منطقه انجام شده است و می‌تواند شرایط پرتنش کنونی را به طور چشمگیری بی‌ثبات کند». میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری روسی ریانووستی گفت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، یک ترور سیاسی کاملا غیرقابل قبول است که به تشدید بیشتر تنش‌ها منتهی خواهد شد و بر مذاکرات دوحه تاثیر منفی خواهد گذاشت. از طرف دیگر کنستانتین کوساچف، نایب‌رئیس شورای فدراسیون، عالی‌ترین نهاد سیاسی روسیه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: «حملات اسرائیل به مواضع حزب‌الله و حماس در بیروت و تهران که منجر به کشته شدن رهبران عالی‌رتبه این ۲ جنبش شد، منجر به از بین‌رفتن تهدیدها نخواهد نشد، بلکه به معنای ناگزیر بودن تحکیم صفوف مقاومت ضداسرائیلی در جهان است».
* مالزی خواهان مجازات عاملان ترور
وزارت خارجه مالزی اما در واکنشی تاریخی با انتشار بیانیه‌ای شدیداللحن، ترور شهید هنیه را محکوم کرد و خواستار تحقیقات فوری و جامع و مجازات عاملان آن شد. در این بیانیه آمده است: «مالزی از تمام طرفین می‌خواهد تا زمان روشن شدن حقایق پیرامون این ترور، خویشتنداری کنند. مالزی قویا هر گونه اقدام خشونت‌آمیز از جمله ترور هدفمند را محکوم می‌کند و از تمام کشورهای صلح‌طلب می‌خواهد به محکوم کردن چنین اقداماتی ملحق شوند». 
* پیش‌بینی استرالیا از واکنش خطرناک به ترور
وزیر دفاع استرالیا نیز گفت این ترور  لحظه‌ای از خطر عمیق را برای منطقه‌ای ایجاد کرده که همین حالا هم تحت تاثیر بحران قرار دارد. به گزارش  خبرگزاری فرانسه، او به احساس خطر جدیدی که پس از ترور شهید هنیه منعکس شده، اشاره کرد و گفت این می‌تواند باعث واکنش نظامی در سراسر منطقه شود و مذاکرات مربوط به آتش‌بس را تحت‌الشعاع قرار دهد. وزارت خارجه الجزایر نیز این ترور  را با هدف سوق دادن منطقه به سمت چرخه جنگ‌هایی خواند که اشغالگران صهیونیست از آن سود می‌برند. سباستین فیشر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم بدون محکوم کردن این اقدام تروریستی به خبرنگاران گفت: «جلوگیری از هرگونه تشدید تنش و رویارویی منطقه‌ای ضروری است».
* سابقه سیاسی هنیه
پیش از این واقعه ۳ نفر از پسران هنیه در ۱۰ آوریل بر اثر حمله هوایی اسرائیل به خودروی‌شان شهید شده بودند. همچنین او دو خواهر و بسیاری دیگر از بستگانش را طی 10 ماه اخیر در جنگ غزه از دست داده بود. به گزارش یک روزنامه هندی یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل پس از واقعه ۷ اکتبر (۱۵ مهر) و آغاز جنگ با حماس، با اشاره به رهبری این گروه گفت: آنها در زمان قرضی زندگی می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، پوستری بر دیوار دفترش در تل‌آویو آویزان شده  که چهره‌های رهبران حماس از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی را نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر در قطر در تبعید به سر می‌برد. هنیه به عنوان رهبر اصلی حماس تلقی می‌شد؛ مانند یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، در اواخر دهه ۱۹۸۰ با عملیات نظامی حماس در ارتباط بود و چندین بار توسط اسرائیلی‌ها دستگیر شد. پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۲، اسرائیل او را همراه با گروهی دیگر از رهبران حماس به جنوب لبنان تبعید کرد اما یک سال بعد به غزه بازگشت. 
روند فعالیت‌های هنیه پس از انتخاب به ریاست دفتری رهبر معنوی جنبش، شیخ احمد یاسین، در سال ۱۹۹۷، به شکل صعودی ادامه یافت. سال ۲۰۰۶، زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین انتخابات پارلمانی را در کرانه باختری و غزه برگزار کرد، هنیه رهبر پارلمانی حماس بود. او حماس را به سوی پیروزی شگفت‌انگیزی هدایت کرد و نخست‌وزیر کشور فلسطین شد اما حامیان مالی تشکیلات خودگردان فلسطین در غرب از پذیرش حکومت تحت رهبری حماس خودداری کردند. حزب محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین موسوم به فتح نیز از پیروزی حماس ناخرسند بود.
***
نایب‌رئیس حماس: اسرائیل تاوان سختی می‌دهد
به گزارش شبکه الجزیره، نایب‌رئیس جنبش حماس در غزه از تاوان سنگین رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت اخیر خبر داد. خلیل الحیه پس از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: «اسماعیل هنیه جان خود را برای دین و ملت خود فدا کرد. حماس از مقاومت پس از ترور هنیه دست برنخواهد داشت. شهید اسماعیل هنیه در مکان محرمانه نبود و ترور او موفقیتی برای سرویس جاسوسی دشمن نیست. دشمن از ابتدای توفان الاقصی به دنبال منزوی کردن مقاومت برآمد اما از اینکه هنیه میان پایتخت‌های دنیا در رفت و آمد است، غافلگیر شد. دشمن موفقیتی به دست نیاورده است و فقط به قتل و ویرانگری پرداخته و به دنبال شعله‌ور کردن کل منطقه است. دشمن می‌داند مقاومت و ایران و لبنان با ترور هنیه کنار نمی‌آیند. اشغالگران، کل دنیا را با هدف قرار دادن لبنان و ایران هدف قرار دادند. رژیم صهیونیستی تاوان سنگینی به خاطر جنایت ترور هنیه پرداخت خواهد کرد. حماس و مقاومت راهبرد روشنی را دنبال می‌کنند».
***
قطر: ماهیت مذاکرات صلح دوحه زیر سؤال رفت
به گزارش خبرگزاری قنا، دیروز وزارت خارجه قطر، کشوری که سال‌هاست از شهید هنیه و دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین میزبانی می‌کند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت قطر ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را به شدت محکوم می‌کند، ترور اسماعیل هنیه جنایتی فجیع و تشدید خطرناک تنش و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و انسانی است. ترور هنیه و تداوم هدف قرار دادن غیرنظامیان منجر به آشوب و تضعیف شانس صلح خواهد شد. قطر بار دیگر بر موضع خود در رد خشونت، تروریسم و اعمال جنایتکارانه از جمله ترور سیاسی تاکید می‌کند». همچنین محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر در این باره گفت: «ترورها و تشدید تنش این سوال را ایجاد می‌کند که چگونه مذاکراتی انجام می‌شود که طرفی در آن کسی را که با آن مذاکره می‌کند، می‌کشد. صلح منطقه‌ای و بین‌المللی شرکای جدی و موضعی علیه بی‌توجهی و نادیده گرفتن جان مردم می‌طلبد». به گزارش الجزیره، او دیروز طی تماس‌هایی اضطراری با وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه و دفاع انگلیس درباره پیامدهای ترور هنیه گفت‌وگو کرد.
******
تأیید شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بیروت
دیروز رسانه‌های لبنانی، شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله را تایید کردند. به گزارش روزنامه النهار، بعدازظهر دیروز در ادامه عملیات تفحص ساختمان ویران شده بر اثر حمله موشکی رژیم صهیونیستی در محله حاره حریک در ضاحیه،  2 پیکر از زیر آوار ساختمان بیرون کشیده شد که یکی از آنها شهید فؤاد شکر بود و دیگری شخصیتی غیرلبنانی است. عصر سه‌شنبه به وقت بیروت بود که رژیم صهیونیستی با نقض حریم هوایی لبنان به یک منطقه مسکونی بسیار متراکم در ضاحیه حمله کرد. در این عملیات که به گفته رسانه‌های اسرائیلی، هدف آن ترور نفر دوم حزب‌الله لبنان بود، یک آپارتمان در جوار بیمارستان بهمن هدف 3 موشک پرتابی از یک پهپاد قرار گرفت. بلافاصله انفجار مهیب و دود این محله را که به عنوان سنگر حزب‌الله شناخته می‌شود فراگرفت. نتیجه این جنایت تا لحظه درج خبر، 3 شهید و بیش از 50 مجروح بوده است. پیش‌تر حزب‌الله در بیانیه‌ای  اعلام کرده بود: «همان‌طور که مشخص است، دشمن صهیونیست دیروز سه‌شنبه ۳۰ جولای ۲۰۲۴ به ضاحیه جنوبی بیروت حمله کرد و یک ساختمان مسکونی را در یکی از محله‌ها هدف قرار داد. در پی این تجاوز تعدادی از شهروندان به شهادت رسیده و عده‌ای دیگر زخمی شدند و همچنین ویرانی گسترده‌ای در چند طبقه از ساختمان ایجاد شد. برادرمان سیدفؤاد شکر (حاج محسن) فرمانده جهادی بزرگ در زمان حادثه در این ساختمان حضور داشت». در انتهای این بیانیه آمده بود:«ما همچنان منتظر نتیجه‌ای هستیم که دست‌اندرکاران عملیات آواربرداری درباره سرنوشت این فرمانده بزرگ و عزیز و دیگر شهروندان حاضر در این ساختمان به دست خواهند آورد تا طبق آن تصمیم‌گیری شود». بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های عبری، بنیامین نتانیاهو شخصاً در اتاق عملیات ارتش کودک‌کش  حضور یافته و هدایت عملیات ترور را بر عهده داشته است. رسانه‌های عبری، اقدام برای ترور حاج محسن را در سطح حذف عماد مغنیه، فرمانده اسطوره‌ای حزب‌الله در سوریه تحلیل کردند. دقایقی بعد از حمله به ضاحیه، ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد فؤاد شکر، فرمانده موشکی حزب‌الله و مشاور ارشد دبیرکل، سیدحسن نصرالله را هدف قرار داده است. این یکی از معدود دفعاتی بود که رژیم مسؤولیت شرارت‌های خود را رسما برعهده می‌گرفت. در این بیانیه چنین آمده: عملیات تروریستی به ضاحیه، انتقامجویانه بوده و دنباله‌دار نخواهد بود.  با این حال حزب‌الله پیش‌تر هشدار داده بود اگر اسرائیل حملات خود را فراتر از منطقه مرزی جنوب لبنان گسترش دهد، قوانین نانوشته در جنگ را کنار می‌گذارد و به تل‌آویو حمله می‌کند.  با آنکه به نظر نمی‌رسد لفاظی‌های سران تل‌آویو مبنی بر توسعه جبهه شمالی در عمل اتفاق بیفتد و رژیم صهیونیستی قابلیت جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله در خاک لبنان را داشته باشد اما بعید است حزب‌الله شهادت یکی از قدیمی‌ترین فرماندهانش را بی‌پاسخ بگذارد. گفته می‌شود شهید فؤاد شکر از اعضای ارشد شورای جهاد بالاترین نهاد نظامی حزب‌الله و جزو حلقه نزدیکان سیدحسن نصر‌الله بود.  او رسما مشاور ارشد دبیرکل حزب‌الله در امور نظامی و فرمانده واحد موشک‌های نقطه‌زن مقاومت لبنان محسوب می‌شود. حاج محسن در جنگ سوریه، مسؤولیت آموزش نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه را بر عهده داشت. فعالیت‌های جهادی حاج محسن که از دوستان نزدیک عماد مغنیه بود، در مبارزه با اشغالگران قدس  به 4 دهه پیش  بازمی‌گردد. 
آمریکایی‌ها او را به اتهام طراحی انفجار پایگاه تفنگداران نیروی دریایی‌شان در لبنان در سال ۱۹۸۳، در لیست سیاه  قرار داده و برای دریافت اطلاعاتی از او جایزه ۵ میلیون دلاری تعیین کرده بودند.

 


Page Generated in 0/0073 sec