printlogo


کد خبر: 287874تاریخ: 1403/5/13 00:00
دیدار مدیرعامل مؤسسه سینما‌شهر با اعضای کانون مرکزی انجمن سینماداران کشور
انحصاری که در 3 سال گذشته شکسته شد

گروه فرهنگ و هنر: هاشم میرزاخانی، مدیرعامل مؤسسه سینماشهر به همراه هادی منصوری، مدیر امور سینماهای مؤسسه سینماشهر و پارسا شیبانی، مدیر امور فنی این مؤسسه با اعضای کانون مرکزی انجمن سینماداران کشور دیدار کردند. در این دیدار از محمدقاصد اشرفی رئیس هیات مدیره، محمدرضا صابری سخنگو، غلامرضا فرجی، شهرام مهرآسا و رضا زارعی، اعضای این انجمن حضور داشتند.
میرزاخانی در ابتدای این دیدار به سینمایی اشاره کرد که در ابتدای 1400 تعطیل شده بود و دولت سیزدهم یک سینمای کرونازده را تحویل گرفت. وی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: زمانی که مسؤولیت سینماشهر را بر عهده گرفتیم، با سینمایی روبه‌رو بودیم که صاحبان سینماها هم امیدی به رونق آن نداشتند. خودشان آن روزها می‌گفتند نمایش خانگی جای سینما را گرفته ‌است. وی افزود: امروز که با هم صحبت می‌کنیم، سالی را پشت سر گذاشتیم که دوران پررونق سینما بود و هنوز هم این رونق وجود دارد. صاحبان سینما و آثار بعد از دوره‌ای مشقت‌بار، به درآمد بازگشتند و چرخ سینما راه افتاد.
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر به شکسته شدن انحصار تجهیزات فنی سینما هم اشاره کرد و گفت: زمانی که مسؤولیت سینماشهر را بر عهده گرفتیم، متوجه یک نکته اساسی شدیم و آن انحصار تجهیزات فنی سینما بود که منجر به افزایش قیمت و عدم اصالت کالاها در این حوزه شد. روزی که بر صندلی مدیریت سینماشهر نشستم، با شما در انجمن سینماداران عهد بستم و یک وعده دادم و آن پایین آوردن قیمت ساخت سینماها بود.
مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان افزود: نرخ اقلام مختلف سالن سینما امروز روند نزولی دارد و آن حباب قیمت‌ها با تلاش‌‌های همه‌جانبه شکسته شد. همان زمان هم قیمت جهانی ساخت سینما را می‌دانستیم اما در ایران با انحصاری که به وجود آورده بودند، شرکت‌های ذی‌ربط میان‌شان رقابتی اتفاق نمی‌افتاد و به همین دلیل مستدام قیمت‌ها بالا می‌رفت.
میرزاخانی اضافه کرد: جلسات متعددی برگزار کردیم که جلوی گروگان‌گیری تجهیزات نمایش را بگیریم. باب شده بود یک عده با انحصار به درآمدهای کلانی برسند و قیمت تجهیز کردن سینماها را هر روز بالاتر ببرند.
مدیرعامل پیشین موسسه تصویر شهر خاطرنشان کرد: همان روزها بود که صاحبان یکی از سرورهای سینمایی به بهانه به‌روزرسانی قصد خاموش کردن آن را داشت و هزینه بالایی برای کل سینما به بار آوردند. ما تصمیم گرفتیم برای سرپا نگه‌داشتن سینماها بیش از 6 و نیم میلیارد تومان از سینماشهر هزینه کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دادیم تا سرورها قطع نشوند و فیلم‌ها به سینماها برسند. در واقع نیمی از هزینه به روزرسانی سرورها را پرداخت کردیم و برای نیمی دیگر زمان گرفتیم تا چند ماهه با رونق فروش، سینمادارها بتوانند پرداخت کنند. بالأخره ما به عنوان نهاد تنظیم‌گر و حامی سینماها باید شرایط و بستر رونق را فراهم می‌کردیم. این اتفاقات جرقه‌ای شد که با همکاری سینماداران و خواسته ایشان باید انحصار در این باره شکسته شود.
مدیرعامل مؤسسه سینما شهر درباره حبابی که مدیریت شد این نکته را مطرح کرد: سال 1400 با قیمت دلار آن زمان سرورهای سینمایی را بیش از 370 میلیون تومان فاکتور می‌کردند و الان با دلار فعلی همان سرورها زیر 200 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این نتیجه شکستن فضای انحصاری در حوزه تجهیزات سینمایی بود. اگر این مدیریت انجام نمی‌شد، امروز این قیمت‌ها به 800 میلیون تومان می‌رسید. امروز آمفی‌تئاترها در استان‌های فاقد سینما با چیزی حدود 600 میلیون تومان به صورت کامل به صوت و تصویر تجهیز می‌شوند و به همت دوستان سینماشهر بسیاری از شهرستان‌های فاقد سینما دارای سینما شده‌اند؛ البته اگر حمایت صنف هم نبود امروز شاهد این اتفاق نبودیم.
وی افزود: روزی که این نهضت را در تجهیز سینماها شروع کردیم، 570 پرده سینما داشتیم و امروز از 900 پرده رد شده و هدف‌مان 1000 پرده است که در سال 1404 اتفاق خواهد افتاد.
میرزاخانی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود سالن‌های آمفی‌تئاتر در اکثر شهرهای کشور، با طرح ارائه شده مقرر شد از پتانسیل آن برای نمایش آثار سینمایی بهره برده و آمفی‌تئاترهای ادارات ارشاد شهرهای فاقد سینما را به سالن‌های چندمنظوره تبدیل کنیم. خوشبختانه با این طرح‌ و تجهیز سالن‌های سینما، تقریباً شهرهای بالای 100 هزار نفر به سینما مجهز شده‌اند. این اتفاق بیشتر در شهرهای محروم و مرزنشین افتاده است.
مدیرعامل مؤسسه سینما شهر خاطرنشان کرد: فاز بعدی این بود که بتوانیم در حوزه تجهیزات تصویری به یک تعادل برسیم و یک رقابت ایجاد کنیم. با همین نگاه امکان واردات تجهیزات سینمایی از برندهای مختلف فراهم شد، البته بیشتر تجهیزاتی که امکان تولید در داخل را نداشتند. هرچند در این میان یک خیانت هم اتفاق افتاد و عده‌ای که فضای انحصار به نفع‌شان بود، اقدام به عکاسی از محصولات وارد شده کردند و به شرکت‌های مبدا اعلام کردند فلان محصول شما با واسطه وارد ایران می‌شود. شرکت‌های مبدا هم به دلیل تحریم ایران امکان واردات را برای ما محدود کردند  و برخی نمایندگی‌های طرف قرارداد با ما را نیز جریمه کردند.
وی در ادامه صحبت‌هایش به شبکه شناسا و تسهیل در پخش و اکران اشاره کرد و افزود: اتفاق مهمی که در جهت توسعه زیرساخت‌های سینماهای سراسر کشور افتاد بحث ارتباط شبکه شناسا در تسهیل پخش و اکران فیلم‌ها بود. یعنی پیش از این برای نقل و انتقال فیلم‌ها به سینماها در سراسر کشور از وسایل نقلیه استفاده می‌شد و شناسا این مسیر را تغییر داد.
میرزاخانی تأکید کرد: امروز دیگر سینمادار مدت زیادی منتظر فیلم نمی‌ماند و تسهیل سامانه شناسا در پخش فیلم‌ها به کمتر از 2 ساعت رسیده است.
همچنین مدیرعامل مؤسسه سینماشهر با اشاره به اختصاص فیبر نوری به سینماهای سراسر کشور گفت: با اختصاص بودجه جهت توسعه فیبر نوری و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن توسط مؤسسه سینما‌شهر قصد داریم زمان دسترسی سینمادارها به فیلم‌ها را به کمترین حد ممکن برسانیم. این اتفاق البته در دیگر بخش‌ها از جمله تبلیغات سینماها هم تأثیر می‌گذارد.

Page Generated in 0/0065 sec