printlogo


کد خبر: 287877تاریخ: 1403/5/13 00:00
دور دنیا

سازمان همکاری اسلامی خواستار تحقیقات درباره جنایات اسرائیل شد
سازمان همکاری اسلامی خواستار تحقیقات بین‌المللی فوری درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی و تجاوز به حقوق آنان در پی افزایش توحش اشغالگران علیه اسرای غزه بویژه پس از 7 اکتبر شد. در حساب ایکس این سازمان بین‌المللی آمده است: «نگرانی خود درباره ادامه و افزایش جنایات وحشیانه اشغالگران اسرائیلی و تجاوزات بی‌سابقه آنها علیه حقوق هزاران اسیر فلسطینی را اعلام می‌کنیم که توسط موسسات حقوقی متخصص در این عرصه مستند‌سازی شده است». در ادامه این بیانیه آمده است: «این تجاوزات شامل جنایاتی چون اعدام، شکنجه، گرسنگی، تجاوز جنسی، سلول‌های انفرادی و ربایش افراد بویژه علیه اسرای غزه می‌شود. این وضعیت سبب شده از 7 اکتبر 2023 تاکنون 18 اسیر فلسطینی به شهادت برسند و این جدای از ده‌ها اسیر دیگری است که هویت آنان هنوز مشخص نشده است. نتیجه ادامه بازداشت‌های خشونت‌آمیز نیروهای اشغالگر اسرائیلی بازداشت بیش از 9700 فلسطینی شده است که 80 نفر از آنها زن، 52 خبرنگار و بیش از 250 کودک بوده است، علاوه بر آنکه بیش از 3380 نفر نیز بدون هر گونه اتهام در بازداشت موقت به سر می‌برند و حدود 600 اسیر نیز در حال گذراندن احکام حبس ابد خود هستند. ما خواستار انجام تحقیقات فوری درباره شرایط غیرانسانی و تجاوزات مداوم اسرائیل علیه اسرای فلسطینی در زندان‌ها هستیم که در سطح جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. این اقدامات نقض آشکار قوانین حقوق بشر بین‌المللی، منشور حقوق بشر، حداقل استانداردهای تعامل با زندانیان و دیگر اسناد بین‌المللی مرتبط است. ما جامعه جهانی و نهادهای حقوقی مرتبط را به مسؤولیت‌پذیری و اقدام برای پایبندی مقامات اشغالگر اسرائیلی به تعامل با اسرای فلسطینی بر اساس اسناد بین‌المللی مرتبط دعوت می‌کنیم. همکاری و حمایت خود از حقوق اسرای فلسطینی و پشتیبانی از ایستادگی آنان و پایبندی به اقدام برای رساندن پیام و رنج‌های آنان به جامعه جهانی برای تحقق آزادی و عدالت برای آنان را اعلام می‌داریم». 
***
عزای عمومی ترکیه و پاکستان در همبستگی با فلسطین
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه را در این کشور به خاطر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس عزای عمومی اعلام کرد. او پنجشنبه در شبکه ایکس نوشت: «به منظور نشان دادن حمایت خود از آرمان فلسطین، بابت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، فردا (جمعه)را عزای عمومی اعلام می‌کنم. از اسماعیل هنیه و همه شهدای فلسطینی با رحمت یاد می‌کنم و از طرف خودم و ملتم به مردم فلسطین تسلیت می‌گویم». روز جمعه مراسم ترحیم بزرگی در مسجد ایاصوفیه استانبول برای شهید هنیه برگزار شد. همچنین پرچم سفارت ترکیه در تل‌آویو به حالت نیمه‌افراشته درآمد. رسانه‌های عبری با بازتاب این خبر، بار دیگر موضوع تهدید رژیم صهیونیستی به مداخله نظامی توسط اردوغان را یادآوری کردند. دولت پاکستان نیز به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه و در ابراز همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت حملات رژیم صهیونیستی، روز جمعه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد. این تصمیم در نشست احزاب متحد دولت پاکستان برای بررسی وخامت اوضاع در فلسطین اتخاذ شد و همچنین قطعنامه‌ای برای ابراز همبستگی کامل با مردم فلسطین در مجلس این کشور به تصویب رسید. دیروز در سراسر این کشور 249  میلیونی نماز میت غیابی برای شهید هنیه اقامه شد. 
***
سرکوب اردنی‌های خشمگین جلوی سفارت اسرائیل
پلیس و نیروهای امنیتی اردن به سرکوب تظاهرات خشم مردم این کشور پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در «امان» پایتخت این کشور پرداختند. این در حالی است که 70 درصد جمعیت اردن را فلسطینی‌تباران تشکیل می‌دهند. به گزارش شبکه المیادین، پس از آنکه صدها نفر از اردنی‌ها با تجمع جلوی سفارت رژیم صهیونیستی در امان، به خونخواهی شهید هنیه، علیه اسرائیل شعار دادند، پلیس این کشور وارد عمل شد و با گاز اشک‌آور و حمله نیروهای ویژه مردم را متفرق کرد.  البته این تنها تظاهرات ضد اسرائیلی اردنی‌ها نبود و هزاران نفر در تظاهراتی در شهر اربد در شمال این کشور نیز در حمایت از غزه و در محکومیت ترور شهید  هنیه شرکت کردند.
***
بزرگ‌ترین تبادل زندانی روسیه و غرب پس از جنگ سرد
در جریان بزرگ‌ترین تبادل زندانی میان روسیه و غرب از زمان جنگ سرد، پنجشنبه گذشته 26 روس و بلاروس از یک طرف و زندانیانی با ملیت‌های آمریکایی، آلمانی و دیگر کشورهای اروپایی مبادله شدند. در این رویداد که ترکیه میانجی آن شد، 7 هواپیما در فرودگاه آنکارا، پایتخت این کشور،  کار  تبادل زندانیان را انجام دادند. 3 آمریکایی شامل  ایوان گرشکویچ خبرنگار وال استریت ژورنال، پل ویلان کهنه‌سرباز نیروی دریایی و آلسو کورماشوا روزنامه‌نگار رادیویی توسط  جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کاملا هریس معاون او در یک پایگاه نظامی در واشنگتن مورد استقبال قرار گرفتند. بایدن این رویداد را شاهکار دیپلماتیک خواند و از همکاری کشورهای دیگر در این تبادل قدردانی کرد. در روسیه هم ولادیمیر پوتین، شخصا با دسته‌های گل در فرودگاه ونوکوو مسکو از روس‌های آزاد شده استقبال کرد. 

Page Generated in 0/0063 sec