printlogo


کد خبر: 287899تاریخ: 1403/5/13 00:00
مردم تهران در مراسم تشییع شهید اسماعیل هنیه یکصدا فریاد انتقام از رژیم صهیونیستی سر دادند
اینک خونخواهی

گروه سیاسی: صبح پنجشنبه 11 مرداد، تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه و محافظ ایشان در تهران انجام شد. در جریان تشییع باشکوه رئیس دفتر سیاسی حماس نکات خاصی دیده می‌شود. هنیه نخستین میهمان رسمی ایران بود که توسط یک قدرت خارجی در حریم جمهوری اسلامی ترور شد. او نه ملیت ایرانی داشت و نه مذهبش با عموم مردم ایران یکی بود اما شهادتش چنان غلیانی در وجود ایرانیان به وجود آورد که بسیاری از این مردم، همصدا با رهبر انقلاب، فریاد خونخواهی او را سر دادند. 
13 فروردین که اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق حمله کرد، ابهام‌هایی درباره نحوه پاسخ ایران وجود داشت. حتی برخی اینطور عنوان می‌کردند که شاید ایران نخواهد خودش مستقیما پاسخی به این حمله داشته باشد و نهایتا از طریق نیروهای نیابتی حملاتی انجام می‌دهد اما پاسخی که ایران در «وعده صادق» به اسرائیل داد، فراتر از تصورات بود. در آن ماجرا، بیم‌ها و تردیدهای بسیاری پیرامون واکنش ایران وجود داشت اما اکنون گویا اوضاع تغییر کرده است. در این سو اتحادی در بین ایرانیان و همین طور بسیاری از ملت‌های منطقه برای پاسخی دندان‌شکن به صهیونیست‌ها به وجود آمده و در سمت مقابل نیز پذیرش حمله کشورمان به رژیم صهیونیستی برای دشمن باورپذیرتر شده است!  
* دانشگاه تهران 8 صبح پنجشنبه
ساعتی پس از اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه و خارج شدن از شوک اولیه این خبر بود که اعلام شد مراسم تشییع پیکر شهید قدس و محافظش ساعت 8 صبح پنجشنبه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. اندکی بعد نیز اعلام شد راس ساعت 8:30 مقام معظم رهبری شخصا بر پیکر این 2 شهید نماز می‌خوانند.
پس از اعلام اولیه برنامه تشییع پیکر شهدا، وقت برای برنامه‌ریزی نبود. مردم ایران که همیشه خودجوش در چنین صحنه‌های حساسی حاضر می‌شوند، روز پنجشنبه به تعدادی انبوه در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب و دانشگاه تهران جمع شدند. این حضور به قدری پرشکوه بود که اخبار و تصاویر آن به‌سرعت در سراسر جهان پیچید و در رأس اخبار بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت.
صبح پنجشنبه 11 مرداد خیابان‌های تهران شاهد وقایع عجیبی بود. روز قبل اسماعیل هنیه در قلب تهران ترور شد و حالا تعداد زیادی از مردم پایتخت و شهرهای اطراف در دانشگاه تهران جمع شده بودند تا روی شانه‌های خود، لابه‌لای اشک‌ها و فریادهای‌شان، میان تکبیرها و خشم‌شان، پیکر رئیس دفتر سیاسی حماس را تشییع کنند. در آن صبح گرم مرداد، خیابان‌های تهران جلوه‌ای از اتحاد امت اسلام را به نمایش گذاشتند. جبهه مقاومت اسلامی که سال‌هاست مرزهای افتراق را درهم شکسته و اتحادی ناگسستنی بین مجاهدانی از چند کشور و مذهب مختلف ایجاد کرده است، حالا میوه‌های این اتحاد و همبستگی را به گونه‌ای دیگر در تشییع پیکر رئیس دفتر سیاسی حماس بروز می‌داد.  
انبوه مردم عزادار و در عین حال خشمگین، ساعتی قبل از آغاز مراسم در دانشگاه تهران و خیابان‌های مواصلاتی حضور به هم رسانده بودند. مردم پلاکارد‌هایی در دست داشتند که علاوه بر حمایت از مردم غزه و آرمان‌های فلسطین، از خونخواهی میهمان عزیز خبر می‌داد. 
روز قبل آن و تنها ساعتی پس از انتشار خبر  شهادت اسماعیل هنیه، پرچم سرخی بر گنبد مسجد جمکران به اهتزاز درآمد که نشانی از خونخواهی ایرانیان بود. این پرچم سرخ 5 سال پیش نیز در شهادت حاج‌قاسم سلیمانی برافراشته شده بود. حاج قاسم حبیب این ملت بود و اسماعیل هنیه میهمان عزیز آنها. حالا سرخی پرچم گنبد مسجد جمکران نشانه‌ای از خوانخوهی ملتی است که از شهادت میهمان عزیزشان به خشم آمده‌اند. این‌ بار قرار است خون، پاسخ خون ریخته شده باشد و همان‌طور که رهبر انقلاب در پیام‌شان درباره شهادت اسماعیل هنیه گفتند: «خونخواهی او را وظیفه خود می‌دانیم». خواسته مردمی که در تشییع پیکر رئیس دفتر سیاسی حماس شرکت کرده بودند نیز خونخواهی و انتقام بود.
* نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهدای قدس
رأس ساعت 8:30 صبح پنجشنبه رهبر انقلاب در دانشگاه تهران حضور یافتند و پیشاپیش انبوه جمعیت حاضر که در بین آنها از مقامـات کشوری و لشـکری گرفته تا برخی چهره‌های جنبش حماس و جهاد اسلامی دیده می‌شدند، آماده ادای نماز بر پیکر شهدا شدند. در همین جا بود که اشاره رهبر انقلاب برای در کنار ایشان قرار گرفتن دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان، جلب توجه کرد. نماز شروع شد و در همین حال دوربین‌های خبرنگاران، اشک‌های رئیس‌جمهور را به ثبت رساندند. 
دکتر پزشکیان روز سه‌شنبه در جریان مراسم تحلیف در صحن مجلس شورای اسلامی، اسماعیل هنیه را در آغوش گرفت و آنطور که در یک پیام در صفحه ایکس خود نوشته بود: دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم...
رئیس‌جمهور پس از پایان نماز نیز در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید شما تنها چند ساعت قبل اسماعیل هنیه را در آغوش داشتید و اکنون در تشییع پیکر او حاضر شده‌اید، در پاسخ در حالی که بغض راه گلویش را گرفته بود، گفت: نمی‌توانم صحبت کنم. 
* نابودی غده سرطانی اسرائیل
خلیل الحیه، نایب رئیس  دفتر سیاسی حماس یکی از سخنرانان مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه و محافظش بود که طی سخنانی گفت: رژیم صهیونیستی با ارتکاب این جنایت جدید همه جهانیان ثابت کرد این رژیم و غده سرطانی باید از بین برود.
وی بیان کرد: امروز در میان مسلمانان تاکید می‌کنیم که اسماعیل هنیه همچنان در راه وحدت امت اسلامی، مقاومت و در راه آزادسازی فلسطین و قدس شریف اثر خواهد داشت و این دلالت آشکاری دارد بر آن هدفی که اسماعیل هنیه برای آن تلاش کرد که هدف وی وحدت‌بخشی میان امت اسلامی و وحدت مسلمانان برای آزادی فلسطین بود.
عضو ارشد حماس تصریح کرد: امروز امت اسلامی با تشییع اسماعیل هنیه نشان می‌دهد همچنان پرچم اسلام، جهاد، مقاومت و آزادی سرفراز و بلند است و خواهد ماند.
خلیل الحیه در ادامه گفت: ما امروز به امت اسلامی و همه جهانیان و آزادگان تاکید می‌کنیم که شعاری را که اسماعیل هنیه سر داد همچنان جاودانه نگه می‌داریم و آن شعار عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بود و ما نه‌تنها این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم، بلکه با عمل و شعار خود همچنان پیگیری خواهیم کرد تا ریشه این رژیم از سرزمین فلسطین کنده شود.
وی ادامه داد: ما با امت و شهدای خود پیمان می‌بندیم که همچنان در راه اسلام و مقاومت گام برداریم و در مقابل و علیه اشغالگران صهیونیست بایستیم و مقاومت کنیم. پیمان می‌بندیم که ملت آواره فلسطین را به سرزمین فلسطین بازگردانیم و دولت و حکومت فلسطینی را در سرزمین خود ایجاد کنیم. آنان گمان کردند که می‌توانند با ترور اسماعیل هنیه راه وی را از بین ببرند اما بدانند که این کار آنان باعث شد مبارزه از سوی فلسطینیان ادامه داشته باشد.
عضو ارشد حماس بیان کرد: امروز اسماعیل هنیه به جایگاه رفیع شهادت نایل آمد و در حالی این دنیا را وداع گفت که مطمئن بود راه مقاومت ادامه دارد و خون وی ثمر خواهد داشت. او مطمئن بود که جمهوری اسلامی ایران همچنان بر سر اصول خود یعنی اصول اسلامی و انقلابی خود خواهد ماند که مقدمه نصرت مستضعفان و مسلمانان و قدس شریف است.
خلیل الحیه اظهار کرد: برادر اسماعیل هنیه! در جایگاه خود آرام‌باش و بدان که ملت ایران و ملت فلسطین و همه نیروهای مقاومت فلسطین متحد هستند و راه مقاومت را انتخاب کرده‌اند و برای پایان دادن به رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین متحد هستند.
* هزینه سنگین برای شبیخون در ایران
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او گفت: در دیداری که با شهید هنیه داشتم در سفری که 2 ماه قبل به ایران داشت، به من گفت اگر امروز مقاومت را در غزه این گونه می‌بینید که زن و مرد و کودک و جوان با هم ایستاده‌اند، یک دلیل دارد و آن این است که همه اینها دست‌پرورده قرآن هستند.
وی ادامه داد: فرهنگ قرآنی موجودیت رژیم صهیونیستی را به خطر انداخته است.
رئیس مجلس با اشاره به شکست‌های ارتش‌های عرب در مقابل رژیم صهیونیستی گفت: ارتش آنها در جنگ ۱۹۶۳ در صحرای سینا ارتش کشورهای عرب را شکست داده و به این باور رسیده بود که ارتشی شکست‌ناپذیر است اما دیدیم با عملیات توفان الاقصی همه هیمنه این رژیم فروریخت و آنها مجبور شدند جنگنده‌های خود را به وسیله خودروهای کشنده به مکان‌های امن ببرند.
قالیباف با بیان اینکه توفان‌الاقصی همه عناصر وجودی رژیم صهیونیست را در هم شکست، تاکید کرد: امروز گروه‌های مقاومت با ظرفیتی که برخاسته از مردم است در مقابل دشمن صهیونیست به وظیفه دینی خود عمل کرده و خود تصمیم می‌گیرند و معتقدند که نصرت الهی نصیب آنها می‌شود.
وی ترور فرماند‌هان مقاومت در لبنان و تهران را نتیجه ضعف رژیم صهیونیستی دانست و گفت: همه بمباران‌ها و ترورهای رژیم صهیونیست به ‌خاطر شکست در میدان نبرد غزه است. این ترورها و اقدامات تاثیری بر روند حرکت ما نخواهد داشت.
رئیس مجلس گفت: این خطای استراتژیک رژیم صهیونیستی است که فکر می‌کند شهادت این شهدا تاثیری در روند حرکت ما دارد. خطای دیگر رژیم صهیونیستی این است که به بیانات رهبر ما توجه نکرده است که دوران بزن‌ در رو تمام شده است.
وی با بیان اینکه ما می‌دانیم هیچ عملی بدون اطلاع آمریکا انجام نمی‌شود، افزود: این وظیفه ما است که در جای مناسب و وقت مناسب عکس‌العمل داشته باشیم. ما به فرموده رهبرمان خونخواه شهید هنیه هستیم. رژیم صهیونیستی بداند بهای گزافی برای این مساله می‌پردازد.
رئیس مجلس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره پایان دوران بزن در رو گفت: ما می‌دانیم این اقدامات با حمایت و هماهنگی آمریکای جنایتکار رخ داده، اگر چه در رسانه‌ها اعلام کنند که ما نمی‌دانسته‌ایم. ما وظیفه داریم در وقت و محل مناسب به این جنایت پاسخ دهیم.
قالیباف تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هزینه سنگینی برای شبیخون به حریم ایران خواهد پرداخت.
* بوسه بر پیکر پدر
2 پسر اسماعیل هنیه که در کنار خواهرشان تنها فرزندان بازمانده شهید اسماعیل هنیه هستند، خود را برای تشییع پیکر پدر به تهران رسانده بودند. فرزندان هنیه پس از اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری، بر تابوت پدر حاضر شدند و آخرین درد دل‌های‌شان را با مجاهدی انجام دادند که هرچند به شکل نسبی پدر آنهاست اما در واقع پدر تمام فرزندان رنج‌کشیده فلسطین و کودکان زخم‌خورده است. شهید اسماعیل هنیه خود در جایی گفته بود در 10 سال اخیر 60 نفر از فرزندان، نواده‌ها و نزدیکانش را در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی از دست داده است.
با حضور ۲ پسر شهید هنیه بالای سر پیکر پدر، مقام معظم رهبری نیز با آنها مصافحه کردند و به زبان عربی از یکی از فرزندان اسماعیل هنیه خواستند پیام تسلیت ایشان را به خانواده شهید اعلام کنند. 
سپس لحظه تشییع پیکر شهدای قدس در میان انبوه جمعیتی که در خیابان انقلاب به انتظار ایستاده بودند، فرارسید. جمعیت به اندازه‌ای بود که فاصله نه چندان طولانی بین دانشگاه انقلاب تا تقاطع خیابان نواب طی چند ساعت پیموده شد، چرا که ماشین حمل پیکر مجبور شد چند بار به خاطر حضور جمعیت انبوه از حرکت بازایستد. 
* یکصدا در خونخواهی میهمان عزیز
اگر در حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان ابهام‌هایی درباره نحوه پاسخ ایران وجود داشت اما اکنون دیگر همه متفق‌القولند که باید اقدامی جدی و فوری انجام شود. شاید بر همین اساس است که نهادهای امنیتی آمریکا گزارش داده‌اند: ایران به پیام‌های ارائه شده به میانجی‌ها پاسخ نمی‌دهد و مدت‌ها بود تهران را تا این حد عصبانی ندیده بودیم!
در مقایسه با حمله اسرائیل به کنسولگری کشـورمان در دمشق، به نظر می‌رسد برای خونخواهی میهمان عزیز، هم در داخل کشور اتحاد وجود دارد و هم بخش بیشتری از جهان اسلام و مردم کشورهای عربی از حق ایران برای گرفتن انتقام دفاع می‌کنند. شهید اسماعیل هنیه یک چهره محبوب در بین فلسطینی‌ها و همین‌طور مردم سراسر منطقه و جهان بود که از آرمان‌های فلسطین دفاع می‌کرد.
پس از شهادت اسماعیل هنیه، مصر، عراق، عمان و پاکستان در بیانیه‌هایی جداگانه اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه را محکوم کردند. دولت عراق این اقدام  را تجاوزی خطرناک و تهدیدی برای امنیت منطقه برشمرد. در بیانیه بغداد، از جامعه جهانی خواسته شده اقدامات لازم برای توقف تجاوز به تمامیت ارضی کشورها را در دستور کار قرار دهد. وزارت خارجه مصر نیز سیاست تنش‌آفرینی رژیم اشغالگر را محکوم کرده و نسبت به سرانجام شوم سیاست ترور و نقض تمامیت ارضی کشورها هشدار داد. در این بیانیه آمده است: تنش‌آفرینی خطرناک می‌تواند درگیری‌ها در منطقه را شعله‌ور کرده و عواقب امنیتی وخیمی برای منطقه داشته باشد. همچنین وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای ترور شهید اسماعیل هنیه را محکوم و اعلام کرد: «ما ماجراجویی‌های روزافزون رژیم صهیونیستی در منطقه را با نگرانی عمیق دنبال می‌کنیم». وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه خود در محکومیت شهادت اسماعیل هنیه آن را عملیات ترور حقیرانه خوانده و رژیم صهیونیستی را مسؤول آن توصیف کرد.
* بازتاب حضور مردم در رسانه‌های خارجی
در تشییع پیکر شهید هنیه در تهران و همین‌طور تجمع‌های گسترده‌ای که مردم ایران در بسیاری از نقاط و شهرهای کشورمان انجام دادند، بحث انتقام و خونخواهی شهدای قدس بسیار پررنگ بود. همچنین حضور انبوه مردم در تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه و محافظش بازتاب بسیاری در رسانه‌های جهان یافت. 
تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین که تیتر نخست خود را به موضوع تشییع پیکر شهید هنیه اختصاص داده بود، با تاکید بر این موضوع که ترور این رهبر فلسطینی، منطقه را برای ناآرامی‌های جدید آماده می‌کند، نوشت: بخش نخستین مراسم تشییع هنیه با سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس پارلمان ایران و «خلیل الحیه» از سران جنبش مقاومت حماس در جمع مردم عزادار تهران آغاز شد. این روزنامه آورده است؛ آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران پس از این سخنرانی بر پیکر هنیه و محافظش نماز خواند.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز با برجسته کردن احتمال بروز یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر پس از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و تاثیر شهادت هنیه بر مذاکرات صلح در غزه، تصاویری از آیین اقامه نماز بر پیکر این شهید را با حضور رهبر معظم انقلاب ایران منتشر کرد.
صدای آمریکا (VOA) دیگر رسانه متعلق به ایالات متحده نیز ضمن بازتاب مراسم تشییع پیکر شهید هنیه در پی اقدام تروریستی اسرائیل که به نوشته این شبکه خبری رادیویی -  تلویزیونی، ترس از یک جنگ منطقه‌ای را بیشتر کرده است، نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران به همراه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری جدید این کشور در مراسم تشییع حضور یافتند. این رسانه در ادامه به سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده پرداخته است که در مغولستان به سر می‌برد.
این مقام دولت آمریکا در سفر به مغولستان اگرچه از اظهارنظر مستقیم درباره شهادت هنیه خودداری کرد اما گفت: «در حال حاضر، مسیری که منطقه در آن قرار دارد به سمت گسترش جنگ و خشونت، افزایش رنج و ناامنی بیشتر است. بسیار مهم است که ما چرخه را بشکنیم و این کار با آتش‌بسی که روی آن کار می‌کردیم باید شروع شود».
پس از پایان مراسم تشییع شهدا در تهران، پیکر اسماعیل هنیه به دوحه قطر منتقل شد و دیروز  در این کشور نیز تشییع و در نهایت در دوحه به خاک سپرده شد. محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، مقام رسمی کشورمان بود که برای تشییع شهید هنیه به قطر رفت.

Page Generated in 0/0086 sec