printlogo


کد خبر: 287913تاریخ: 1403/5/14 00:00
نشست رسانه‌ای مشترک قرارگاه عدالت فرهنگی و صندوق هنر برگزار شد
تشریح ۱۴ طرح حمایتی از هنرمندان

گروه فرهنگ و هنر: نشست رسانه‌ای مشترک قرارگاه عدالت فرهنگی و صندوق هنر برای بررسی عدالت فرهنگی در دولت شهید رئیسی و اقدامات انجام شده در حوزه هنرمندان و اهالی فرهنگ با حضور احمد مقیمی، مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت ارشاد و مسؤولان صندوق اعتباری هنر و اهالی رسانه در محل صندوق اعتباری هنر برگزار شد.
* سفر به ۶۰ منطقه محروم
مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت ارشاد در ابتدای این نشست اظهار کرد: مشاور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت در دولت سیزدهم برای نخستین بار شکل گرفت. محرومیت در کل کشور نسبی است؛ کلمه محرومیت بار منفی دارد به همین دلیل کلمه عدالت فرهنگی را جامع دانستیم و از آن استفاده کردیم. 
احمد مقیمی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ شورا شکل گرفت و قرارگاه در ۲ سال گذشته در چند بخش کار خود را انجام داد. در مرحله اول به این دلیل که عدالت فرهنگی سابقه نداشت، لازم بود تحقیق میدانی در مناطق کمتر برخوردار انجام دهیم و به الگوی شاخص برسیم. در فاصله یک سال 60 - 50 سفر به مناطق دوردست داشتیم تا به صورت میدانی به مشکلات رسیدگی کنیم. در این سفرها با ۲۵۰۰ هنرمند به صورت جمعی و فردی دیدار داشتیم که عمده این پیگیری‌ها با حمایت صندوق اعتباری هنر انجام شد.  شاید مبلغ کمک‌ها کم بود اما اصل حمایت در این مرحله انجام شد. 
مقیمی افزود: کارهای ما در مناطق محروم علاوه بر کارهای روزانه بود، همچنین در این سفرها از برخی رویدادها حمایت کردیم. در این یک سال و نیم با انبوهی از اطلاعات به تهران برگشتیم و در پایان سال گذشته به این جمع‌بندی رسیدیم که ۱۴ طرح خود را آغاز کنیم که با شهادت آیت‌الله رئیسی کار ما با تاخیر مواجه شد. تا زمانی که در سنگر خود هستیم، به فضل الهی به وظایف خود عمل می‌کنیم.
* ۱۴ طرح جدید برای حمایت از هنرمندان دوردست
مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت ارشاد با اشاره به مرحله دوم این طرح خاطرنشان کرد: دور دوم سفرها از ۱۵ استان آغاز شده و این ۱۴ طرح را به مدیران ادارات توضیح دادیم. در هر استانی که حضور داشتیم، در شهرستان‌های اطراف حضور می‌یافتیم. تا  هفته اول شهریور طبق جدول برنامه‌ریزی ۳۲ استان به صورت حضوری درباره این ۱۴ طرح توجیه خواهند شد تا کمی حال و هوای شهرستان‌ها را در عرصه هنر و فرهنگ تغییر دهیم. 
وی با بیان ۱۴ طرح برنامه‌ریزی ‌شده است گفت: حمایت از نویسندگان مناطق دوردست نخستین طرح ما است که طرح قلم نام دارد. در این طرح نویسندگانی که مشغولند. عضو صندوق هنر هستند که به خاطر چاپ کتاب توان مالی ندارند، حمایت مالی می‌شوند.
مقیمی با اشاره به طرح دوم تصریح کرد: دوره آموزش خبرنگاری و سواد رسانه‌ای در مناطق دوردست که باعث رشد رسانه‌ای شهرستان‌ها می‌شود، طرح دوم ما است.
وی افزود: دوره آموزشی برای نهضت تاریخ شفاهی طرح سوم  است؛ درباره هنرمندانی که در قید حیات هستند اما سنی از آنها گذشته است اما تاریخچه فرهنگ و هنر هستند.
مقیمی با بیان دیگر طرح‌ها ادامه داد: ادبیات طنز، فراخوان فیلم کوتاه و مستند گریز از مرکز، تئاترهای خیابانی، بازدید هنرمندان مناطق دوردست از موزه هنرهای معاصر تهران، خرید 1000 اثر از هنرمندان هنرهای تجسمی مناطق دوردست، بزرگداشت آثار و مفاخر شهرستان‌ها، مشخص کردن مسیر اقتصاد هنر برای هنرمندان، طرح ثامن در ۸ مرحله و روستاهای قرآنی (چشمه‌های نورانی) مجموعه فعالیت‌هایی است که برنامه‌ریزی شده است. این فعالیت‌ها کارمحور است.
مقیمی در پاسخ به این سوال که کانون‌های فرهنگی مساجد چه نقشی در این طرح‌ها دارند، اظهار کرد: مدرسه و مساجد ۲ فضایی هستند که تقریبا در همه جا و در دورترین مناطق هم وجود دارند. در سفرها کمک‌هایی را به موسسات فرهنگی مساجد داشتیم. در این طرح‌ها تاکید داریم مساجد بازوی اجرایی هستند؛ راه برای بچه‌های مساجد باز است.

Page Generated in 0/0058 sec