printlogo


کد خبر: 287914تاریخ: 1403/5/14 00:00
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه «هفت» از عملکرد و اقدامات وزارت ارشاد در دولت سیزدهم گفت
اجرای 124 برنامه عملیاتی طی 3 سال

گروه فرهنگ و هنر: محمدمهدی اسماعیلی با حضور در برنامه «هفت» میهمان بهروز افخمی در این برنامه تلویزیونی شد. در این برنامه که به بررسی عملکرد 3 ساله وزارت ارشاد ‌پرداخت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم با اشاره به برنامه‌های عملیاتی این وزارتخانه طی 3 سال گذشته گفت: ما در این 3 سال با ۱۲۴ برنامه عملیاتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی‌مان هم هست، جلو رفتیم و می‌توانیم نتایجش را اعلام کنیم. اسماعیلی با اشاره به همکاری خود با شهید رئیسی افزود: از دوره آستان قدس همکار نزدیک ایشان بودم. برنامه فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی را من نوشتم و مسؤول رسانه‌های ستاد ایشان در سال ۱۴۰۰ بودم. در این 3 سال اگر مجموعه ما موفقیتی داشته حاصل اعتماد 2طرف است. کسانی که وزارت ارشاد را تجربه کرده‌اند، معتقدند در هیچ دوره‌ای میان رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد آنقدر اعتماد و تفاهم کامل نبوده است. وی درباره قانونمند کردن سینما و برنامه‌هایی که در این زمینه مطرح کرده نیز بیان کرد: زمان تدوین برنامه‌های وزارتخانه فهمیدیم توان حکمرانی وزارت ارشاد بشدت کاهش پیدا کرده است. طی مسائلی وزارت ارشاد نه نقش حمایت‌گری و نه نقش تنظیم‌گری را به درستی نمی‌توانست اجرا کند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقریبا ۲۰ حوزه موضوعی داریم؛ مانند حجاب، نماز، تئاتر و سینما که تقریبا حاکمیت در اینجا با مخاطبان خیلی زیادی ارتباط می‌گیرد. مثلا در تئاتر و موسیقی برنامه‌هایی هست که مخاطبانش با نقاط دیگری با حاکمیت نقطه مشترکی ندارند.
اسماعیلی که در ابتدای حضورش در وزارت ارشاد بر بازپس‌گیری مدیریت و نظارت شبکه نمایش خانگی از صداوسیما و ساترا تاکید داشت ولی نتوانست در این زمینه موفق باشد، در پاسخ به اینکه چه کسی مسؤول تضعیف حاکمیت این وزارتخانه است، گفت: من نگاهی دارم و به آقای پزشکیان هم عرض کردم. هر وقت در خدمات میان دولت و اسناد بالادستی اتفاق‌نظری در حوزه فرهنگ وجود نداشته باشد، طبیعتا نهاد تنظیم‌گر دولت تضعیف می‌شود. در دوره 8 سال قبلی این مساله شدت گرفته بود؛ مثلا یک بخش حوزه نمایش خانگی، سریال است اما بخش‌های رسانه، تئاتر، موسیقی و... به دلیل عدم تحرک در وزارتخانه صفر تا صد کار از دست‌شان خارج شده بود. ما در این مدت بیش از ۹۵ درصد حکمرانی در همه بخش‌ها را به وزارتخانه بازگرداندیم. سالی که وزارت را گرفتم، هزار و ۲۰۰ میلیارد بودجه وزارت ارشاد بود و من همان سال در روز سینما از رئیس‌جمهور شهید ۵۰۰ میلیارد برای کمک به صندوق هنرمندان بودجه دریافت کردم. امسال هم بودجه وزارت فرهنگ ۲۰ هزار میلیارد است و این عدد ۵ برابر رشد صعودی داشته است.
وزیر ارشاد درباره عبور از ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ نیز گفت: واقعا اتفاقات عجیبی بود. ابتدا جنبشی به نام me too فضای ناامنی و بدبینی را در خود اهالی سینما ایجاد کرده بود. بعد از آن یک بیانیه صادر کردند که تفنگت را زمین بگذار. در کجای دنیا هنرمندان به نیروی امنیتی و پلیس می‌گویند تفنگت را زمین بگذار؟ بعد از آن به اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ رسیدیم و ما واقعا گرفتار بحثی شدیم که نقطه ثقلش فرهنگ بود. خیلی از هنرمندان و بازیگران ما درگیر این موضوع شدند و سردمداران این مساله بودند. من و دوستانم ایستادیم و هنرمندان همراهی کردند. اگر می‌خواستیم مانند قبل رفتار کنیم فقط در حوزه موسیقی ۱۰۰ نفر ممنوع‌الکار می‌شدند. ما دوره شفافی داشتیم. اکنون تعداد ممنوع‌الکارها کمتر از انگشتان ۲ دست است. اسماعیلی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد: هنرمندان یک نهاد صنفی قدرتمند می‌خواهند که در کنش با حاکمیت امنیت کاری آنها حفظ شود. ما این کار را به شکل دیگری پیش بردیم. من در برنامه هفتم یک حکم برای این کار در نظر گرفتم. ما برای نخستین بار یک نهاد متعلق به هنرمندان تشکیل دادیم که یک جمع 7 نفره متشکل از نماینده اصناف، وزارت ارشاد و مجلس است و رئیس آن نیز نماینده دادستان کل کشور است. دیگر کسی نمی‌تواند درگوشی بگوید که فلانی نمی‌تواند فیلم بسازد. 
این موضوع‌ها باید شفاف مطرح شوند. در آنجا رسما از هنرمند دعوت و مشکل را بررسی می‌کنند؛ یعنی هیات منصفه مخصوص اهالی فرهنگ و هنر داریم که در اینجا هیات منصفه رأی صادر می‌کند. 
ما برای نخستین بار به این سمت رفتیم که شأن اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حفظ شود.
اسماعیلی در پایان گفت: در جریان کنسرت اصفهان کلی پیامک به ما داده شد که خیلی از آنها را حتی نخواندم چون نمی‌خواستم دل‌چرکین شوم ولی فشارهایی وارد شد. 

Page Generated in 0/0065 sec