printlogo


کد خبر: 287916تاریخ: 1403/5/14 00:00
دور دنیا

بولتون: پاسخ ایران به اسرائیل بسیار قوی و مؤثر خواهد بود
مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با اشاره به اینکه اسرائیل خودش را در محاصره چند جبهه و راهی غیرقابل برگشت می‌بیند تاکید کرد: پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه در تهران، بسیار قوی و موثر و متفاوت از حمله قبلی (وعده صادق) خواهد بود. جان بولتون که یکی از تندروهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط درباره ابعاد پاسخ ایران گفت: «باید بگویم که ایران کار بسیار موثر و مهمی انجام خواهد داد و این چیزی است که رهبر ایران به آن متعهد شده است. از نظر من این یک رویداد بسیار مهم است و پاسخ ایران این بار با آنچه در آوریل گذشته، هنگامی که این کشور 320 موشک و پهپاد به سمت اسرائیل (فلسطین اشغالی) شلیک کرد، بسیار متفاوت خواهد بود. تهدیدات ایران به انتقام‌جویی قوی، اسرائیل را وادار می‌کند تشکیلات دفاعی خود را تقویت کند، اما باید ببینیم ایران چه کار خواهد کرد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد واکنش ایران بسیار قوی خواهد بود. درباره شکل این پاسخ و اینکه آیا با هماهنگی متحدان ایران در عراق، لبنان، سوریه و یمن انجام خواهد شد یا نه، باید بگویم یافتن اطلاعات دقیق از شکل و میزان پاسخ ایران دشوار است». بولتون خسارات سنگین اسرائیل در چنین حمله‌ای را پیش‌بینی کرد و افزود: «حمله‌ای که قبلا ایران علیه اسرائیل انجام داد، به گونه‌ای طراحی شده بود تا منجر به تشدید تنش نشود اما من فکر نمی‌کنم ایران این بار به همین حد اکتفا کند و آنچه را که اتفاق افتاده است (عملیات تروریستی اسرائیل در تهران در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه) نادیده بگیرد، بنابراین از نظر من در این مرحله احتمال دارد ایران پاسخ خطرناکی را با هدف قرار دادن مواضعی در اسرائیل انجام دهد که منجر به تلفات و خسارات زیادی خواهد شد». او همچنین به اشتباه راهبردی مقامات کاخ سفید در ارزیابی گسترش جنگ در منطقه  اشاره کرد و گفت: «از نظر من دولت آمریکا خواهان درگیری گسترده‌تر نیست اما از دیدگاه اسرائیل، ارزیابی وضعیت کنونی به این شکل است که تل‌آویو در حال حاضر وارد یک جنگ گسترده‌تر شده، زیرا حزب‌الله در حال موشک‌باران شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) است، حوثی‌ها (یمنی‌ها) نیز کشتیرانی و تجارت بین‌المللی را در دریای سرخ تهدید می‌کنند و «شبه نظامیان» (نیروهای مقاومت) در عراق و سوریه که مورد حمایت ایران هستند حملاتی (علیه مواضع آمریکا و اسرائیل) انجام می‌دهند. با وجود تمایل آمریکا به جلوگیری از گسترش جنگ اما از نظر من مساله از ارزیابی‌های آمریکا فراتر رفته و معتقدم اسرائیل خودش را در محاصره همه جبهه‌ها می‌بیند و فکر نمی‌کنم در این مرحله عقب‌نشینی کند». بولتون درباره تاثیر جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، بر مذاکرات آتش‌بس غزه گفت: «ترور هنیه به عنوان مذاکره‌کننده سیاسی ارشد جنبش حماس تاثیر زیادی بر مذاکرات آتش‌بس که دولت جو بایدن از طریق آن به دنبال یک پیروزی سیاسی بود، خواهد داشت. طبیعتا این مساله منجر به تعویق بزرگ در مذاکرات خواهد شد و باید اعتراف کنیم این مذاکرات از ابتدا هم در مسیر توافق نبود، زیرا مسائل اصلی به همان صورتی که قبلا بود باقی مانده است».
***
مادورو: بایدن و ماسک کارگردانان کودتا هستند
رئیس‌جمهور ونزوئلا در یک نشست خبری، دولت بایدن و ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی و مالک شبکه اجتماعی ایکس را به رهبری تلاش‌های نافرجام برای انجام کودتا در کشورش پس از پیروزی وی در انتخابات اخیر متهم کرد. نیکولاس مادورو گفت: «این کودتایی بود که ایالات متحده و ایلان ماسک، خاویر میلی رئیس‌جمهور آرژانتین و دیگر فاشیست‌های جناح راست از آن حمایت کرده و پشت آن بودند». او با اشاره به شورش و کودتای سال 2019 که در آن، گروهی از کشورها به رهبری آمریکا، خوآن گوآیدو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا را به رسمیت شناخته و او را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا پذیرفته بودند، اضافه کرد: «آنها تلاش می‌کنند ادامه فیلم گوآیدو را کارگردانی کنند». او ضمن آنکه از مردم کشورش خواست در دام کودتای دیگری نیفتند، تصریح کرد آنها از این کمپین انتخاباتی در تلاش برای ایجاد نیرویی جدید استفاده می‌کنند. مادوروی 61 ساله هفته گذشته با کسب 51 درصد آرا برای سومین بار متوالی در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا پیروز شد، در حالی که رقیبش ادموندو گونزالس، 44 درصد آرا را به خود اختصاص داد. 
***
تنش میان دولت عراق و سنتکام
ورود مکرر جنگنده‌های اف-35 و اف-16 آمریکایی به آسمان عراق بدون کسب اجازه از دولت بغداد، خشم مقامات امنیتی عراقی را برانگیخته است. در حالی که جنگنده‌های آمریکایی همچنان به گشت‌های خود در آسمان عراق، بویژه مرز عراق و سوریه ادامه می‌دهند، تنش میان دولت محمد السودانی و سنتکام (فرماندهی پنتاگون در خاورمیانه و شمال آفریقا) بالا گرفته است. حملات نظامی سه‌شنبه شب هفته گذشته جنگنده‌های آمریکایی به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق در جرف النصر باعث شد فرماندهی عملیات مشترک این کشور، نماینده نیروهای ائتلاف بین‌المللی را برای ادای توضیحات درباره نقض حاکمیت ملی عراق فرابخواند. گفته می‌شود در این جلسه تنش و مجادله مقامات عراقی و نماینده نیروهای ائتلاف که عملا زیرمجموعه سنتکام است بالا گرفته است. اقدامات تجاوزکارانه نظامیان آمریکایی در عراق در شرایطی است که بغداد در آستانه تحقق توافق با آمریکایی‌ها بر سر زمان‌بندی خروج بود اما به نظر می‌رسد حمله اخیر بار دیگر اجرای توافقات را به حاشیه برد.

Page Generated in 0/0072 sec