printlogo


کد خبر: 287922تاریخ: 1403/5/14 00:00
خوشبختی استقلال با فراوانی بازیکنان خارجی باکیفیت
چالش شیرین

ایمان گودرزی: چند روز پس از پایان فصل گذشته بود که کارگروه ساماندهی نقل‌وانتقالات دستورالعملی را منتشر کرد که در یکی از بندهای آن، سهمیه بازیکنان خارجی تیم‌های لیگ برتری به 5 بازیکن کاهش یافته بود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که در لیگ بیست‌وسوم، تیم‌ها قادر به استفاده از 6 بازیکن خارجی بودند. در این میان، حداقل حضور تعیین شده در ترکیب تیم‌ها برای بازیکنان خارجی که 60 درصد مسابقات بود، سبب می‌شد همان سهمیه 1+4 برخی تیم‌ها از جمله پرسپولیس کاهش یابد، چرا که بازیکنانی چون وحدت حنانوف و پریرا نتوانسته بودند به میزان اعلام‌شده، برای سرخ‌پوشان به میدان بروند و این به معنای کاهش سهمیه این تیم بود. با این حال از آنجا که نمایندگان ایران باید در لیگ نخبگان به مصاف تیم‌های قدرتمند آسیایی بروند، باشگاه‌ها خواستار افزایش سهمیه مذکور بودند که در این میان، باشگاه استقلال با ارسال نامه‌ای به مهدی تاج، یکی از نخستین تیم‌هایی بود که خواستار افزایش سهمیه مذکور شد و پس از آن اخباری مبنی بر موافقت با تغییر مصوبه اولیه به گوش ‌رسید. به این ترتیب مصوبه اولیه کارگروه نظارت بر قراردادها تغییر کرد و ضمن افزایش سهمیه بازیکنان خارجی، اعلام شد قانون فصل گذشته اجرا می‌شود. بدین ترتیب هر تیم لیگ برتری می‌تواند از 1+5 بازیکن خارجی استفاده کند، البته به شرطی که در فصل قبل، بازیکنان خارجی این تیم‌ها حداقل در 60 درصد مسابقات به میدان رفته باشند در غیر این صورت، به ازای هر بازیکنی که به این میانگین اعلام شده نرسیده باشد، یک سهمیه از تیم مذکور کاسته می‌شود. 
* قانون 1+5 چالش نکونام در شروع لیگ بیست‌وچهارم
تمرینات آماده‌سازی استقلال برای فصل جدید در حالی برگزار می‌شود که تکلیف خارجی‌های این تیم برای فصل جدید هنوز روشن نیست و حتی درباره بودن یا نبودن بلانکو در ترکیب فصل آتی استقلال خبرهای متفاوتی به گوش می‌رسد. 
استقلال با توجه به خریدهای فصل جدید و بازیکنانی که از فصل قبل تحت عنوان بازیکن خارجی در این باشگاه بوده‌اند، مجموعاً 8 بازیکن خارجی در ترکیب خود دارد و باید نام 3 بازیکن را از فهرست خود خارج کند. ضمن اینکه یک سهمیه‌ای که لحاظ شده فقط برای بازیکنان خارجی آسیایی است که به ماشاریپوف اختصاص خواهد یافت. 
حال سؤال این است: تکلیف بازیکنان پرتعداد خارجی استقلال چه خواهد شد؟ هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد تعدادی‌ از این بازیکنان به طور قطع در ترکیب فصل بعد حضور خواهند داشت اما برخی هستند که هنوز مشخص نیست قراردادشان با این باشگاه ادامه خواهد داشت یا اینکه باشگاه استقلال اقدام به فسخ قرارداد با آنها خواهد کرد.
* این بازیکنان حتما می‌مانند
در بین 8 بازیکن خارجی که در لیست نکونام قرار دارند، می‌توان 3 بازیکن را به طور قطع در لیگ بیست‌وچهارم دید؛ رافائل سیلوا، ماشاریپوف و بلانکو بازیکنانی هستند که عملکرد خوب‌شان در فصل گذشته قطعا راه را برای ادامه همکاری باز خواهد گذاشت و هر سه جزء نفرات فیکس ترکیب نکونام خواهند بود. 
* بلاتکلیف‌ها
کریستوفسکی: گلر بوسنیایی در روزهایی جذب شد که نه تکلیف سرمربی استقلال مشخص بود، نه سیدحسین حسینی. مدیران استقلال برای اینکه احیانا دچار لطمه شدید نشوند، با این دروازه‌بان قرارداد منعقد کردند تا دست‌شان خالی نباشد اما با بازگشت نکونام و حسینی به استقلال تا حد زیادی جایگاه شماره یک سست شده و احتمال اینکه از لیست خارج شود، بسیار زیاد است. 
زیلیکیچ: وینگر بوسنیایی نیز به همراه دروازه‌بان بوسنیایی به استقلال پیوست. فیلم‌هایی که از او منتشر شده نشان می‌دهد توانایی مطلوبی دارد اما به جهت آنکه استقلال جای مانور آنچنانی ندارد، ممکن است او در نهایت قربانی شده و از استقلال فصل بیست‌وچهارم کنار گذاشته شود. هرچند کنار گذاشتن این بازیکن به همراه هموطنش برای استقلال هزینه‌بر خواهد بود. 
منتظر محمد: همین حالا هم با استقلال قرارداد دارد اما گفته می‌شود به دلایلی نکونام روی ادامه کار با این بازیکن مردد است و هنوز تصمیم قطعی و نهایی خود را بابت ادامه کار با این بازیکن اتخاذ نکرده است. اگر منتظر محمد در استقلال بماند، بدون توجه به اینکه چه سنی دارد و سهمیه زیر23 یا زیر 25 سال حساب می‌شود، یک جای خارجی را در استقلال پر خواهد کرد. به هر شکل تکلیف او هم روشن نیست. 
کوین یامگا: او می‌خواهد با یک چشم هم بازی کند. این را به اطلاع سرمربی استقلال هم رسانده اما مشخص نیست قوانین فیفا چنین اجازه‌ای را به مدافع - هافبک توانمند فرانسوی استقلال بدهد یا خیر. یامگا در تلاش است با نابینایی که باعث جلوگیری از ادامه بازی در دنیای فوتبال می‌شود، مبارزه کند اما شاید تلاش او به هیچ نتیجه‌ای نرسد و اتفاقاتی برخلاف میلش رخ دهد. 
کاکوتا: در ترکیه تست پزشکی داد و قرار شده نتایج به ایران ارسال شود. آخرین خبر درباره او این بود که به کشورش رفته و قرار است با خانواده به تهران بازگردد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، او نیز قطعا در ترکیب فصل بعد حضور خواهد داشت و برای استقلال به میدان خواهد رفت. کاکوتا سابقه بسیار پررنگی در دنیای فوتبال دارد و حضورش در ترکیب استقلال فصل بعد موهبت بزرگی خواهد بود. 
* آبی‌ها همچنان در حال مذاکره با ستاره گابنی
باشگاه استقلال مذاکرات خود با اندونگ را ادامه می‌دهد ولی قراردادی امضا نشده است. یکی از بازیکنان خارجی مدنظر استقلال در بازار تابستانی، دیدیه اندونگ است؛ ستاره گابنی تیم فوتبال الریاض عربستان که البته قرارداد او با تیم سعودی به پایان رسیده، هر چند در لیست تمدیدی‌های «صبری لموشی» قرار دارد و آبی‌های پایتخت نیز در تلاش برای جذب این بازیکن هستند. دیدیه اندونگ که با درخشش در تیم تونسی راهی فوتبال فرانسه و سپس لیگ جزیره شد، سال 2016 با رقم 20 میلیون یورو از لوریان راهی ساندرلند انگلیس شد ولی نتوانست انتظارات را در این تیم برآورده کند. با این حال، او در بازگشت به فوتبال فرانسه موفق شد به روزهای خوبش بازگردد. استقلال برای تقویت خط میانی خود دست روی اندونگ گذاشته که در حال حاضر بازیکن آزاد است. آبی‌پوشان مذاکرات خوبی با وی داشته‌اند ولی در سمت مقابل نیز الریاض تلاش می‌کند این بازیکن را حفظ کند. با این حال استقلالی‌ها تاکنون در رقابت برای جذب اندونگ، از تیم سعودی پیش هستند. دیروز خبری در یکی از رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه دیدیه اندونگ قراردادش را با استقلال امضا کرده که البته پیگیری‌های «وطن امروز» نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد و تاکنون قراردادی به امضا نرسیده است. هر چند آبی‌ها موافقت‌ اولیه این بازیکن را به دست آورده‌اند ولی برای اینکه کار به عقد قرارداد برسد، باید توافقات نهایی شکل بگیرد. مدیران استقلال که اکنون در ترکیه حضور دارند، ابتدا به دنبال جذب گائل کاکوتا هستند تا مسائل مربوط به این بازیکن و تست‌های پزشکی او را حل کنند و سپس برای جذب نهایی دیدیه اندونگ اقدام خواهند کرد که در صورت آبی‌پوش شدن این 2 بازیکن، اسکواد تیم نکونام قدرتمندتر از فصل قبل خواهد شد. 

Page Generated in 0/0062 sec