printlogo


کد خبر: 287929تاریخ: 1403/5/14 00:00
شورای نگهبان اطلاق تحدید روزهای کاری به یکشنبه تا پنجشنبه را خلاف موازین شرع اعلام کرد
تعطیلی شنبه‌ها منتفی شد

گروه اجتماعی: «شورای نگهبان با تعطیلی روز‌های شنبه مخالفت کرد»؛ این خبر را دیروز سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد و گفت: طبق نظر شورای نگهبان تعطیلی روز شنبه مغایر با شرع است. در بخشی از نظر شورا آمده است: «اطلاق تحدید روز‌های کاری به یکشنبه تا پنجشنبه که مستلزم تعطیلی روز شنبه است، خلاف موازین شرع شناخته شد». 
پیش از این هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نیز با تعطیل‌ شدن روز شنبه مخالفت کرده بود و آن را «مغایر سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری» دانسته بود. هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته اعلام کرد: به مصوبه تعطیلات آخر هفته ۲ ایراد شرعی وارد شده و یک ایراد نیز از سوی هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مطرح شده است. این ایرادات به مجلس منتقل شده و اکنون در دست بررسی نمایندگان مجلس است. 
وی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه تعطیلات آخر هفته اظهار داشت: شورای نگهبان ۲ ایراد شرعی به این مصوبه وارد کرد. این ایرادات به دلیل تطابق نداشتن برخی مفاد مصوبه با اصول شرعی بوده و نیازمند بررسی و اصلاحات لازم است. 
سخنگوی شورای نگهبان افزود: هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز یک ایراد به این مصوبه داشته است. این ایراد به منظور اطمینان از انطباق مصوبه با سیاست‌های کلی نظام و همچنین رعایت منافع عمومی و اجرای صحیح قوانین مورد توجه قرار گرفته است. وی تصریح کرد: تمام این ایرادات به مجلس شورای اسلامی منتقل شده و اکنون موضوع در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد تا نسبت به بررسی و رفع آن اقدام کنند. مجلس باید با در نظر گرفتن این ایرادات و اصلاحات مورد نیاز، مصوبه نهایی را به گونه‌ای تدوین کند که هم با اصول شرعی و هم با سیاست‌های کلی نظام منطبق باشد. 
سخنگوی شورای نگهبان به جزئیات ایرادات اشاره کرد و گفت: این ایرادات هم مربوط به تعیین روزهای تعطیل و هم مرتبط با قراردادهای خصوصی است. این مسائل نیازمند بررسی دقیق و هماهنگی بیشتر با قوانین و مقررات جاری کشور است تا در نهایت مصوبه‌ای که به تصویب می‌رسد، بتواند به بهترین نحو ممکن اجرایی شود.
شورای نگهبان در حالی اعلام تعطیلی روز شنبه را مغایر شرع دانسته است که طبق اظهارات عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، به این ترتیب احتمالا پنجشنبه‌ها روز تعطیل آخر هفته اعلام شود و این مساله بستگی به ورود دولت جدید به این موضوع دارد.
علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره وضعیت تعطیلی آخر هفته که در دولت و مجلس گذشته مطرح شد اما اجرایی نشد، گفت: بحث کاهش ساعت کاری اداری و تعطیلی 2 روز در هفته یک امر کارشناسی‌شده و پذیرفته‌شده‌ در تمام دنیاست که برای افزایش سطح بهره‌وری، همچنین تجدید قوا و ایجاد نشاط و شادابی انجام می‌شود. تقریبا تمام کشورهای دنیا نیز به این سمت رفته‌اند؛ موضوعی که مدت‌هاست در کشور ما در دستور کار قرار گرفته و باید تعیین تکلیف شود.
وی با بیان اینکه افزایش یک روز به تعطیلات آخر هفته همچون اغلب کشورهای دنیا تاثیر بسزایی بر تحکیم بنیان خانواده، رونق گردشگری، ایجاد نشاط و تربیت بهتر فرزندان دارد، افزود: به همین دلیل دولت لایحه افزایش یک روز تعطیل و کاهش میزان ساعات اداری را در دولت سیزدهم به مجلس ارائه کرد و مجلس سابق نیز به آن رای داد تا ساعات کاری اداری از 44 ساعت در هفته به 40 ساعت برسد و یک روز نیز به تعطیلات پایان هفته افزوده شود. 
عنابستانی افزود: البته بحث بر سر اینکه چه روزی در هفته تعطیل شود مورد اختلاف نظر نمایندگان مجلس قرار گرفت که برخی‌ها مخالف تعطیلی شنبه و بعضی نیز موافق آن بودند تا اینکه اکنون شورای نگهبان اعلام کرده است تعطیلی شنبه مغایر شرع است. وی افزود: نمایندگان موافق تعطیلی روز شنبه معتقد بودند با توجه به افزایش میزان تبادلات تجاری و ایجاد رونق اقتصادی بهتر است شنبه تعطیل شود اما از آنجا که اکنون معاملات و تجارت اغلب به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، بنابراین تعطیلی پنجشنبه نیز لطمه خاصی به اقتصاد کشور وارد نمی‌کند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون که شورای نگهبان مخالفت خود را با تعطیلی روز شنبه اعلام کرده است، به نظر می‌رسد مجلس نیز بزودی بحث تعطیلی روز پنجشنبه را البته با نظر دولت شهید رئیسی به جریان بیندازد، چرا که لایحه افزایش یک روز تعطیلی از سوی دولت مطرح شده است، حال باید دید نظر دولت جدید در این مورد چه خواهد بود اما بی‌تردید دولت جدید نیز مخالف تعطیلی 2 روز در هفته نیست. مگر اینکه دولت لایحه تعطیلی را از مجلس پس بگیرد که البته این موضوع بعید به نظر می‌رسد، چرا که شخص رئیس‌جمهور در زمان تصویب افزایش تعطیلات آخر هفته به 2 روز خود نماینده مجلس شورای اسلامی بود.

Page Generated in 0/0799 sec