printlogo


کد خبر: 287934تاریخ: 1403/5/14 00:00
اخبار

تغییرات نرخ ارز مانند دفعات قبل زودگذر است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بانک مرکزی در ۲ سال گذشته توانسته بازار ارز را در نرخ مشخصی به درستی و متناسب با واقعیت‌ها مدیریت کند. 
یحیی آل‌اسحاق با اشاره به اینکه در یک سال گذشته حوادث متعددی در حوزه‌های انتظارات تورمی، مسائل سیاسی، داخلی و خارجی داشته‌ایم، گفت: عده‌ای به دنبال سوءاستفاده از این حوادث در راستای منافع شخصی خود هستند تا نرخ ارز افزایش یابد.
وی ادامه داد: وقایع در کشور دائما در حال رخ دادن است و سوءاستفاده‌کنندگان نیز به همان اندازه در حال فعالیت هستند و با اموال خود قمار می‌کنند و به چیزی جز سود خود فکر نمی‌کنند.
وی بیان کرد: این سوءاستفاده‌کنندگان گروه خاصی هستند و عامه مردم، فعالان اقتصادی، افرادی که به کمک ارز مواد اولیه کارخانه‌های خود را تأمین می‌کنند، نباید به دنبال این مسائل باشند، چرا که نوسانات فعلی ارز ناشی از تحولات سیاسی زودگذر است و قرار نیست اوضاع به این شکل بماند.
 آل‌اسحاق گفت: با نگاهی به واقعیت‌های اقتصادی، آینده مثبتی را می‌بینیم و خطری در کار نیست ولی اگر هرکسی بخواهد پیرو سوداگران و دلالان ارزی باشد، باید بداند روی اموال خود قمار کرده و بر اساس واقعیت‌های اقتصاد رفتار نمی‌کند.
***
مجوز گران‌فروشان پروازهای اربعین لغو می‌شود
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: اگر عوامل فروش بلیت پروازهای ویژه اربعین نرخ مصوب را رعایت نکنند با لغو مجوز یا معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی مواجه می‌شوند. 
جعفر یازرلو گفت: نرخ مصوب بلیت پروازهای ویژه عملیات اربعین در نشستی با حضور ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران ارشد صنعت، شرکت‌های هواپیمایی و انجمن مربوطه، بررسی شد و به تصویب رسید که اطلاع‌رسانی نیز شد.
وی افزود: در همین راستا مقرر شد نرخ‌های مصوب بلیت پروازها روی سایت شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌های معتبر اعلام عمومی شود که همگی مکلف به رعایت نرخ‌های مصوب هستند.
وی تصریح کرد: در صورتی که در حوزه نمایش عرضه و فروش بلیت اقدامی خارج از نرخ‌های مصوب تعیین‌شده صورت گیرد مرتکبان تحت عنوان گران‌فروشی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد، زائران هم می‌توانند از طریق سامانه حقوق مسافر این سازمان شکایت خود را ثبت کنند تا به آن رسیدگی شود.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: برای عملیات ویژه اربعین حسینی(ع) امسال تلاش شده است پروازها از ۲۶ فرودگاه به مقاصد مذکور انجام شود و در این راستا با طرف عراقی مذاکراتی شده است، همچنین طبق هماهنگی با فرودگاه‌ها و شرکت‌های هلدینگ داخلی تسهیلاتی برای زائران در نظر گرفته شده است که برای مثال می‌توان به پارکینگ رایگان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و افزایش مجوزها با توجه به میزان استقبال از پروازها اشاره داشت.
***
سقوط ۶۱ هزار واحدی شاخص بورس
بازار سهام متأثر از التهابات این روزها در معاملات دیروز با ریزشی ۶۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد. 
دیروز در نخستین روز کاری هفته، بازار سرمایه با فشار شدید عرضه‌ها آغاز شد و تقریبا اکثر نمادهای بازار در صف فروش قرار داشتند.
در پایان معاملات شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی ۶۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۶ هزار واحد رسید، همچنین شاخص کل هم‌وزن با ریزشی ۲۰ هزار واحدی در ارتفاع ۶۳۷ هزار واحد قرار گرفت.
ارزش معاملات خرد در بازار ۱۳ مرداد ۱۴۰۳، مبلغ ۴ هزار میلیارد و ۹۳۸ میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها روز گذشته حدود ۱۱۵۷ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
روز گذشته در بازار سهام ۳۲ نماد در محدوده مثبت و ۴۱۷ نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس ۸۷ نماد در محدوده مثبت و ۲۶۵ نماد در محدوده منفی معامله شدند.
***
خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن گذشت
بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار تن رسید.
سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی (سیفا) تا ساعت ۷ صبح روز شنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۳، ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.
وی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 1.452 میلیون تن معادل ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز تصریح کرد: تاکنون 94.2 هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و پرداخت باقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است.
مجری طرح خودکفایی گندم گفت: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۱۰۵ هزار تن، فارس با ۸۷۳ هزار تن، کردستان با ۸۴۶ هزار تن، کرمانشاه با ۷۶۶ هزار تن، همدان با ۵۶۷ هزار تن، خراسان رضوی با ۵۰۸ هزار تن، آذربایجان غربی با ۴۹۵ هزار تن و لرستان با ۴۳۵ هزار تن، بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

Page Generated in 0/0378 sec