printlogo


کد خبر: 287944تاریخ: 1403/5/14 00:00
«وطن امروز» وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی و راهکارهای فشار مضاعف بر آن را بررسی کرد
پاشنه آشیل صهیونیست‌ها

گروه اقتصادی: پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و ترور شهید فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در بیروت، محور مقاومت اعلام کرد پاسخ این جنایت‌ها قطعی و سنگین خواهد بود.
تحلیلگران اقتصادی در گمانه‌زنی‌هایی برای پاسخ محور مقاومت به این جنایات معتقدند طیف گسترده‌ای از اهداف اقتصادی در اسرائیل وجود دارد اما بهترین هدف راهبردی و بلندمدت که موجب فلج شدن اقتصاد رژیم صهیونیستی خواهد شد، تشدید محاصره دریایی صهیونیست‌ها در مدیترانه است.
این در حالی است که بر اساس گزارش فایننشال تایمز، در ۳۰۰ روزی که از آغاز عملیات توفان الاقصی می‌گذرد رژیم صهیونیستی بیش از ۳۵۰ هزار نیروی ذخیره ارتش خود، یعنی حدود ۸ درصد نیروی کار را برای مشارکت در جنگ بسیج کرده و از ۱۲۶ هزار غیرنظامی هم در شمال و جنوب اسرائیل برای محافظت در برابر موشک‌های حماس و حملات خمپاره‌ای حزب‌الله استفاده می‌کند.
اقتصاد اسرائیل امروز با ادامه این جنگ با رکودی مواجه است که به نسبت از وضعیت همه‌گیری کرونا آسیب‌زننده‌تر است. صدها شرکت اسرائیلی در معرض ورشکستگی قرار دارند و دولت حمایتی را که وعده داده بود ارائه نکرده است. انجمن تولیدکنندگان اسرائیل می‌گویند دولت مردمش را رها کرده، شرکت‌های تولیدی غرامت نگرفته‌اند و با شوک مالی مواجه شده‌اند. جنگ غزه شوک بزرگی به اقتصاد اسرائیل وارد کرده که قابل جبران نیست.
بر اساس آمارهای رژیم صهیونیستی تاکنون جنگ علیه حماس شوک ۴۸۸ میلیارد دلاری را به اقتصاد اسرائیل تحمیل کرده، هزاران کسب و کار مختل شده، سیستم مالی عمومی تحت فشار قرار گرفته، اسرائیلی‌ها تحت فشار روانی ناشی از جنگ کمتر خرید می‌کنند و همه اینها، دست در دست هم داده تا همه بخش‌های اقتصاد به لبه بحران کشیده شود.
میشل استراوچینسکی، استاد اقتصاد در دانشگاه عبری در بیت‌المقدس، وضعیت کنونی اسرائیل را با جنگ سال ۲۰۱۴ مقایسه کرده ولی گفته «این بار عدم اطمینان بسیار بیشتر است». به گفته او، این دفعه «اهدافی دشوارتر»، یعنی از بین بردن حماس و پایان دادن به حکومت آن در غزه، «به این معنی است که جنگ احتمالا طولانی‌تر خواهد بود». به نوشته فایننشال‌تایمز، بعد از شوک اولیه‌ای که در اثر حمله ۷ اکتبر حماس به غلاف غزه به وجود آمد، «نشانه‌هایی از بهبودی وجود دارد»، از جمله اینکه روند نزولی شکل (واحد پول اسرائیل) با مداخلات بانک اسرائیل متوقف شده و تقاضای مصرف نیز شروع به احیای مجدد کرده است.
همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که در این بازه زمانی رژیم اشغالگر از بیم انتقام ایران چندین روز مجبور به تعطیلی صنایع و استارتاپ‌های خود شده و پس از ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه هم این رژیم مجبور شد صنایع حساس خود را تعطیل کند و اینک بیش از ۷۲ ساعت است این صنایع تعطیل و کنشگران اقتصادی در پناهگاه‌ها به سر می‌برند که ادامه این روند می‌تواند آسیب‌های جدی بیشتری به اقتصاد اسرائیل وارد کند.
با وجود اینکه بانک مرکزی اسرائیل اعلام کرد تا سقف ۱۰ میلیارد شکل به سیستم بانکی برای کمک به کسب و کارهای کوچک آسیب‌دیده از جنگ کمک می‌کند تا به وام‌های کم‌بهره دسترسی پیدا کنند اما اثرات منفی جنگ همچنان بر فعالیت‌های تجاری، بویژه ساخت‌وساز که شاکله اصلی اقتصاد این رژیم را تشکیل می‌دهد آشکار است.
وزارت کار رژیم اسرائیل نیز مدتی پیش خبر داد ۷۶۴ هزار نفر یعنی نزدیک به ۱۸ درصد از نیروی کار، پس از فراخوان نیروهای ذخیره، مجبور به تخلیه مکان‌های خود در شهرها شده‌اند، یا به دلیل اجبار به مراقبت از کودکان در خانه به دلیل تعطیلی مدارس مجبور به حضور در خانه هستند. کابینه نتانیاهو و اسموتریچ وزیر دارایی او، مقررات جدید حمایتی گذاشته‌اند که بر اساس آن، کابینه تا ۲۲ درصد هزینه‌های ثابت و ۷۵ درصد صورت‌حساب دستمزد شرکت‌هایی را که درآمد ماهانه آنها به دلیل جنگ بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته، می‌پردازد ولی با ادامه جنگی که برخی مقام‌های امنیتی گفته‌اند ممکن است ماه‌ها یا حتی بیشتر از یک سال طول بکشد، کارشناسان نگرانند چشم‌انداز اقتصادی اسرائیل همچنان تاریک‌تر شود و این حمایت‌ها پاسخگوی زیان صنایع نباشد.
* آسیب‌های جنگ به بخش گردشگری رژیم صهیونیستی
منابع عبری چندی بعد از آغاز یورش رژیم صهیونیستی به غزه اعلام کردند مراکز اسکی، رستوران‌ها و تمام امکانات گردشگری اسرائیل خالی از بازدیدکنندگان و گردشگران شده است.
این در حالی است که کابینه رژیم صهیونیستی اقدام به تخلیه شهرک‌های شمال و جنوب فلسطین اشغالی در طول جنگ کرده و منابع صهیونیستی گزارش می‌دهند هزینه اقامت ساکنان این شهرک‌ها در هتل‌ها سر به فلک کشیده است و هتل‌ها دیگر قادر به پذیرش آوارگان نیستند.
یکی از رسانه‌های صهیونیستی به نقل از «عیران کتر» مشاور و محقق اداره گردشگری و هتل‌های رژیم صهیونیستی در دانشکده «کنرت» اعلام کرد تأثیر جنگ بر گردشگری در اسرائیل فراتر از هشدارهای مسافرتی و ممنوعیت سفر به اسرائیل (فلسطین اشغالی) است. تأثیرات این وضعیت در طولانی مدت بر وجهه اسرائیل مشخص خواهد شد.
روزنامه عبری «گلوبس» نیز در این زمینه اعلام کرد  تأسیسات و رستوران‌های توریستی، قربانیان اصلی جنگ هستند. شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد در ۳ ‌ماهه آخر سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۲۰۲۲، تسهیلات گردشگری در رده خود ۷۳ درصد کاهش داشته است.
* بخش کشاورزی رژیم صهیونیستی زمینگیر شد
طبق گزارش وزارت کشاورزی رژیم صهیونیستی، منطقه شمالی مسؤول تولید بخش بزرگی از مواد غذایی اسرائیلی‌ها به شمار می‌رود و حدود ۷۰ درصد از مرغ‌های تخم‌گذار در الجلیل و جولان قرار دارند و ۴۰ درصد از میوه‌های استوایی در مزارع شمالی تولید می‌شوند که بعد از آغاز جنگ بخش زیادی از آنها تخلیه شده است و کشت و کار در آن انجام نمی‌شود.
روزنامه اقتصادی «گلوبس» با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرد نیمی از تولیدات کشاورزی اسرائیل از مزارع منطقه شمالی در ۵ کیلومتری مرز لبنان تأمین می‌شود.
روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت نیز در گزارشی به تلفات اقتصادی رژیم صهیونیستی بویژه بخش کشاورزی در منطقه شمالی فلسطین اشغالی اشاره و اعلام کرد ترس از حملات حزب‌الله خسارت مالی هنگفتی به اسرائیلی‌ها وارد کرده و کشاورزان و باغداران در مناطق شمالی اکنون قادر به ادامه فعالیت‌های خود نیستند. خسارت بخش کشاورزی در این منطقه حدود ۵۰۰ میلیون شکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) برابر با بیش از ۱۳۱ میلیون دلار ارزیابی می‌شود.
 فرار سرمایه از سرزمین‌های اشغالی
* طبق گزارش المیادین، وال استریت ژورنال فاش کرد در 
۲ دهه گذشته بخش فناوری، بازده اقتصادی رژیم صهیونیستی را ۳ برابر کرده بود اما حالا تجارت فناوری شهرک‌نشینان اسرائیلی به دلیل کشته و مجروح شدن فناوران و همچنین غیبت کارکنان به دلیل جنگ غزه، دچار مشکل شده است.
در این گزارش آمده است: اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌های فناوری اسرائیل نیاز حیاتی به تزریق سرمایه دارند؛ موضوعی که هر چند در گذشته به راحتی انجام می‌شد و سرمایه‌های خارجی به سوی شرکت‌های فناوری سرازیر می‌شد اما حالا به دلیل بی‌ثبات شدن منطقه، بسیاری از سرمایه‌گذاران را از حضور در این وادی بر حذر می‌دارد.
مفسر این گزارش اعتقاد دارد در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاران برای هر گونه سرمایه‌گذاری در اسرائیل و نجات اقتصاد آن، باید نه یک بار بلکه ۲ یا ۳ بار فکر کنند و موضوع را با دقت و تردید بیشتری مورد مطالعه قرار دهند.
کارشناسان معتقدند جنگ غزه، فناوری‌های پیشرفته اسرائیل را در بلاتکلیفی مستمر قرار داده و سال ۲۰۲۴ را به سالی محوری تبدیل کرده است که می‌تواند مسیر آینده این رژیم را تغییر دهد؛ پس اگر فکری به حال اقتصاد خود بویژه بخش استارتاپ‌ها و فناوری نکند، باید منتظر سقوط اقتصادی شدیدتری باشد، چرا که در بحبوحه رقابت جهانی سریع در کنار بی‌ثباتی سیاسی، چالش‌های پیش روی فناوری پیشرفته اسرائیل هر روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود.
* محاصره دریایی و فشارهای یمن چگونه اقتصاد دریامحور اسرائیل را فلج کرد
در سایه جنگ غزه و معادله دریایی جدیدی که یمن علیه رژیم صهیونیستی ترسیم و تهدید کرده تا زمان رفع محاصره غزه و ورود غذا، دارو و سایر ملزومات اساسی به این منطقه، هیچ کشتی اسرائیلی یا بین‌المللی نمی‌تواند به سمت فلسطین اشغالی حرکت کند و برای این رژیم کالا، مواد غذایی و... ببرد، کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند دیگر نمی‌توانند از تنگه باب‌المندب و دریای سرخ عبور کنند، بنابراین مجبورند آفریقا را دور بزنند تا از طریق تنگه جبل‌الطارق به فلسطین اشغالی برسند.
اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد از ۱۹ نوامبر ۵۵ کشتی به سمت دماغه امید نیک تغییر مسیر داده‌اند.
* صادرات و واردات رژیم صهیونیستی قبل از جنگ غزه
روشن است مسیر کشتیرانی جایگزین دریای سرخ برای کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند مدت زمان رسیدن این کشتی‌ها به مقصد را بین ۱۷ تا ۲۲ روز افزایش می‌دهد و موجب می‌شود هزینه حمل‌و‌نقل و قیمت کالاها افزایش یابد و حتی برخی معاملات و مبادلات تجاری اسرائیل به تعویق بیفتد یا لغو شود.
بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی، ارزش صادرات اسرائیل در سال گذشته بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار بوده و نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. ۳۸ درصد از کالاهای اسرائیلی به بازارهای اروپایی راه یافته و ۳۵ درصد از آنها به آمریکا و ۲۴ درصد به آسیا و مابقی به آفریقا و اوکراین صادر شده است. صادرات کالاهای اسرائیلی به ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ درصد، به انگلیس ۱۱۳ درصد، به برزیل ۹۰ درصد، هند ۳۹ درصد و ترکیه ۱۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است.
از سوی دیگر بر اساس این اطلاعات، ارزش واردات کالا به اراضی اشغالی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰۷.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است. حجم مبادلات تجاری اسرائیل در سال ۲۰۲۲ حدود 34.4 درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم را شامل می‌شد به طوری که ارزش صادرات رژیم صهیونیستی در این سال به 73.8 میلیارد دلار رسید و واردات آن 107.2 میلیارد دلار بوده است. اطلاعات سازمان کشتیرانی و بنادر وزارت حمل‌و‌نقل رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد سال ۲۰۲۲ بنادر فلسطین اشغالی کالاهایی را به وزن 40.6 میلیون تن تخلیه کردند و 18.2 میلیون تن کالا نیز از اراضی اشغالی به کشورهای خارجی صادر شد.
* فعالیت تجاری در بندر ایلات فلج شده است
از آنجا که تجارت دریایی رژیم صهیونیستی به شکل قابل توجهی وابسته به دریای سرخ است، بعد از عملی شدن تهدیدات نیروهای مسلح یمن علیه این رژیم در سایه تجاوزات اشغالگران ضد غزه، اسرائیلی‌ها بشدت نگران پیامدهای اقتصادی محاصره دریایی هستند که یمن ضد اسرائیل اعمال کرده است. به گفته «گدعون گولبر» مدیر اجرایی بندر ایلات، در پی تهدیدات یمنی‌ها و ممانعت از عبور کشتی‌هایی که عازم اسرائیل (فلسطین اشغالی) هستند، بندر ایلات در سطح تجاری فلج شده است و کشتی‌ها دیگر وارد این بندر نمی‌شوند. این مسؤول صهیونیست تأکید کرد بندر ایلات یکی از حیاتی‌ترین منافع اسرائیل محسوب می‌شود و نباید به یمنی‌ها اجازه داد راه ورود کشتی‌ها به این بندر را ببندند. واردکنندگان از بلاتکلیفی و هزینه‌های حمل‌و‌نقل بالا رنج می‌برند و این وضعیت امنیتی جدید در دریای سرخ می‌تواند حرکت کشتی‌ها به سمت اسرائیل (اراضی اشغالی) را کاملا فلج کند. خودروهای وارداتی از طریق بندر ایلات وارد اسرائیل می‌شوند و ۴۴ درصد از وسایل نقلیه وارد شده توسط این بندر به مناطق مختلف اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌رسد.
***
چگونه پا روی پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی بگذاریم؟
بر اساس آمار بانک جهانی، رژیم صهیونیستی درآمد بالایی از بخش فناوری و صنعتی توسعه‌یافته خود دارد، همچنین این رژیم، بخش کشتیرانی تجاری شامل ۶ بندر و پایانه نفتی مهم دارد. این بنادر در جنگ غزه، متحمل آسیب‌های شدیدی شدند و در صورت شعله‌ورتر شدن جنگ، با هدف قرار گرفتن  این بنادر آسیب‌های غیرقابل جبرانی به اسرائیل وارد خواهد کرد.
این بنادر عبارتند از حیفا، اشدود، ایلات، تل‌آویو، حضره و اشکلون که با توجه به موقعیت کنونی رژیم اسرائیل هر گونه آسیب به این بنادر اثر بسیار ماندگاری در اقتصاد رژیم اسرائیل خواهد داشت.
* بندر حیفا
حیفا بندر اصلی رژیم صهیونیستی است که سالانه حدود ۳۰ میلیون تن بار و بیش از ۲ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. این بندر که یکی از بزرگ‌ترین بنادر در شرق مدیترانه است، در ساحل شمالی مدیترانه در نزدیکی خلیج حیفا واقع و توسط 2 موج شکن احاطه شده است. با ادامه تجاوزات رژیم اسرائیل به نوار غزه، اقتصاد این رژیم از جمله ترانزیت کالاها در بندر حیفا به مانع خورد. روزنامه رای الیوم در دسامبر سال ۲۰۲۳ گزارش کرد دولت اردن، توقف استفاده از بندر حیفا برای صادرات کالاهای اردنی به بازارهای اروپا و آمریکا را علنا اعلام کرد.
* بندر اشدود
بندر اشدود که سال ۱۹۶۵ افتتاح شد، در دهانه رودخانه نهال لاخیش در ۴۰ کیلومتری تل‌آویو قرار دارد. این بندر، دومین بندر تجاری بزرگ رژیم صهیونیستی است که پاسخگوی محموله‌های فله‌ای، کالاهای کانتینری و نفتکش‌هاست. صادرات و واردات مواد شیمیایی، کود، مرکبات، غلات، زغال‌سنگ، محموله‌های عمومی و خودرو از این بندر انجام می‌شود. موقعیت استراتژیک اشدود در نزدیکی مراکز تجاری رژیم صهیونیستی و شبکه‌های حمل‌و‌نقل سراسری، این بندر را به مرکزی شلوغ تبدیل کرده است. این بندر گسترش یافته است تا بتواند کشتی‌های پاناماکس را بپذیرد و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی در اشدود فعالیت می‌کنند. این شهر بندری به دلیل پالایشگاه نفت خود که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، مشهور است، همچنین شرکت‌های داروسازی و صنایع ساختمانی را در خود جای داده است. تجهیزات رادار و ابزارهای جنگ الکترونیک نیز در اینجا تولید می‌شود. بندر اشدود دارای ۵۰ هزار مترمربع انبار سرپوشیده شامل ۲۸۰۰ متر مربع انبار برای نگهداری مواد شیمیایی خطرناک است.
* بندر ایلات
بندر ایلات در نزدیکی خلیج عقبه در دریای سرخ واقع شده است و می‌تواند انواع محموله‌ها را جابه‌جا کند، همچنین خدمات نگهداری و تعمیر کشتی را ارائه می‌دهد. این بندر سال ۱۹۵۵ راه‌اندازی شد و عمدتا برای دریافت واردات خودرو از کشورهای خاور دور استفاده می‌شود. ایلات مسیر کشتیرانی کوتاه‌تری را ارائه می‌دهد، زیرا کشتی‌هایی که از رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند می‌توانند بدون عبور از کانال سوئز، به اقیانوس هند برسند. این بندر سال ۲۰۱۹ خصوصی شد.
بندر ایلات دروازه جنوبی رژیم صهیونیستی و ورودی دریایی آن به خاور دور و استرالیاست. تمام فعالیت بندر ایلات فقط به شرق دور و استرالیا مربوط است و همه کشتی‌ها مجبور به عبور از باب‌المندب (تنگه‌ای که آسیا را از آفریقا جدا می‌کند و در کنار آن یمن قرار دارد) هستند. این بندر نسبت به بنادر مدیترانه‌ای اشکلون و حیفا اهمیت کمتری دارد اما تنها روزنه رژیم صهیونیستی به روی دریای سرخ است که از کشتیرانی از طریق کانال سوئز مصر اجتناب می‌کند. طبق گزارش وب‌سایت «کالکالیست» ۱۴۹ هزار خودرو در سال ۲۰۲۳ از شرق وارد ایلات شد اما از ابتدای ۲۰۲۴، حتی یک خودرو هم به این بندر وارد نشده است.
* بندر تل‌آویو
این شهر که به نام محلی نامال تل‌آویو شناخته می‌شود، یک مرکز تجاری معروف و یک بندر تفریحی است که می‌تواند چند قایق تفریحی را در خود جای دهد. بندر تل‌آویو در سال ۱۹۳۶ به عنوان نخستین بندر رژیم صهیونیستی تأسیس شد. تل‌آویو سال ۱۹۳۸ با یک اسکله فعال برای پذیرش کشتی‌های کوچک و کشتی‌های ماهیگیری عملیاتی شد. با این حال، با ظهور حمل‌و‌نقل کانتینری در اواخر دهه ۱۹۰۰ و ساخت بنادر بزرگ‌تر، این بندر متروک شد. در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، ساختمان‌های بندر بازسازی و زیرساخت‌های آن برای تبدیل آن به یک مرکز سرگرمی، بازطراحی شد.
* بندر حضره
بندر حضره در شمال سرزمین‌های اشغالی و نزدیک به شهرهای تل‌آویو و حیفا است. این بندر تأسیساتی در اندازه متوسط دارد که شامل یک پایانه زغال‌سنگ و نفت کوره است که به 2 نیروگاه اصلی منطقه خدمت‌رسانی می‌کند. این بندر شامل یک اسکله نفتی ۲۲۰۰ متری، یک سیستم نقاله خودکار زغال سنگ و یک اسکله نفتکش برای دریافت محموله‌های نفت کوره است. این شهر بندری همچنین یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های نمک‌زدایی جهان را در خود جای داده است. نیروگاه اوروت رابین که نیروگاه اصلی رژیم صهیونیستی است، در نزدیکی این تاسیسات بندری قرار دارد.
* بندر اشکلون
پایانه نفتی اشکلون ۲ مایل دریایی از شهر اشکلون و ۱۰ مایل از اشدود فاصله دارد. این بندر که توسط شرکت خط لوله ایلات اشکلون اداره می‌شود، یک بندر بزرگ در زمینه خرید و فروش فرآورده‌های نفتی و مشتقات است. این تأسیسات، به منطقه صنعتی رژیم صهیونیستی خدمت می‌کند و هر سال بیش از ۱۰۰۰ کشتی وارد آن می‌شوند. این بندر شامل ۳ اسکله CBM برای تخلیه و جابه‌جایی نفت کوره، ال‌پی‌جی، بنزین و محصولات دیگر است. اشکلون مهم‌ترین پایانه واردات نفت رژیم صهیونیستی است که روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه نفت را جابه‌جا می‌کند. این پایانه نزدیک غزه است و مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ غزه، بسته شد.
***
بسته شدن مسیر به طرف بنادر  رژیم صهیونیستی، اسرائیل را فلج می‌کند
نیروهای مسلح یمن از آغاز جنگ غزه اعلام کرد تا زمان متوقف شدن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و پایان محاصره غزه کشتی‌های مرتبط با این رژیم و حامیان آن را در دریای سرخ، هدف حملات نیروهای مسلح یمن قرار خواهد داد. حملات یمنی‌ها به کشتی‌های اشغالگران در دریای سرخ و هدف قرار دادن تنها بندر اشغالی در این گذرگاه دریایی، خسارات اقتصادی زیادی به رژیم اشغالگر وارد کرد. بندر ایلات در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه نه تنها از جانب یمن، بلکه از سوی عراق و بحرین نیز مورد حملات مکرر موشک‌های بالستیک و پهپادها قرار گرفت که منجر به تحمیل خسارات اقتصادی قابل توجهی به اشغالگران شد.
به دنبال این حملات، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، بویژه آنهایی که قصد تحویل کالا به اشغالگران را داشتند، حرکت خود را به سمت بندر ایلات و نیز فعالیت کشتیرانی خود را در دریای سرخ متوقف کردند. اقدامات نیروهای مسلح یمن، صدها کشتی باری را به پیمودن مسیری طولانی‌تر حدود 4 هزار مایل به سمت آفریقا و از آنجا به اروپا وادار کرده و این وضعیت، باعث افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل‌ونقل شده است. این بندر که عمدتا متمرکز بر مبادلات محموله‌های فله‌ای، پتاس، واردات خودرو و کانتینر است، به طرز قابل ملاحظه‌ای کوچک‌تر از بنادر مدیترانه‌ای اشدود و حیفا است اما تأثیر حملات نیروهای مسلح یمن بر تجارت رژیم صهیونیستی مشهود بوده است. گدعون گلوبر، مدیر بندر ایلات با اذعان به ورشکستگی این بندر اظهار کرده بود: یمنی‌ها درهای رسیدن به اینجا را بسته‌اند. بندر ایلات به دلیل کاهش ۸۵ درصدی فعالیت در نتیجه حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ اعلام ورشکستگی کرد و مقامات بندر از دولت اشغالگر درخواست کمک کردند. همچنین اداره بندر ایلات در مارس اعلام کرد قصد دارد نیمی از ۱۲۰ کارمند خود را به دلیل سطح پایین فعالیت اخراج کند. اتحادیه اصلی کارگران در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده بود بندر ایلات به دلیل بحران در کشتیرانی در دریای سرخ، ضربه مالی سنگینی خورده است و نیمی از کارگران بندر در معرض خطر از دست دادن شغل خود هستند.
* نگرانی رژیم صهیونیستی از گسترش ورشکستگی به سایر بنادر
پس از اعلام ورشکستگی بندر ایلات که مهم‌ترین بندر رژیم صهیونیستی در دریای سرخ واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی است، مقامات صهیونیستی از گسترش ورشکستگی به سایر بنادر پراهمیت مانند بندر «اشکلون» و «حیفا» در دریای مدیترانه نگران شدند.
با وجود کریدور زمینی که پس از شروع جنگ غزه، از امارات برای انتقال کالاها به رژیم صهیونیستی ایجاد شد تا محموله‌های دریایی از دریای سرخ - محل حملات انصارالله -  عبور نکنند و بعد هم در بندر ایلات هدف قرار نگیرند اما این کریدور نتوانست جایگزینی برای محموله‌های دریایی باشد که از آسیا می‌آیند.
* سرنوشت بنادر رژیم صهیونیستی در صورت گشایش جبهه جدید
بندر اشدود در حال آماده شدن برای سناریوهای تشدید تنش از شمال با حزب‌الله است، زیرا این بندر و بندر حیفا در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار دارند. شائول اشنایدر، رئیس هیات‌مدیره بندر اشدود هشدار داده اگر جبهه جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی گشوده شود، همه بنادر رژیم صهیونیستی به جز بندر اشدود، در پی تنش در شمال و بسته شدن بندر ایلات کار نخواهند کرد.
اشنایدر در مصاحبه با روزنامه عبری «معاریو» توضیح داد: بندر اشدود تنها بندر دولتی است و در عین حال گفت که تل‌آویو عملا یک دولت جزیره‌ای است و ۹۹ درصد کالاها از طریق دریا به اراضی اشغالی می‌رسد.
وی با بیان اینکه این بندر، دروازه دریافت ۴۰ درصد از کالاهای وارداتی است، خاطرنشان کرد: اشدود اخیرا با کشتی‌های خود هم به نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل و هم به آمریکایی‌ها خدمت کرده است. اشنایدر همچنین مدعی شد بندر اشدود یک تأسیسات راهبردی است که در زیر رگبار موشک هم فعالیت می‌کند.
در این بین یک رسانه اسرائیلی نسبت به دست‌کم گرفتن یمنی‌ها هشدار داد. روزنامه اسرائیل هیوم با هشدار نسبت به دست کم گرفتن تهدید یمن، به پیامدهای جهانی آن اشاره و تأکید کرد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قادر به مقابله با این تهدید نیستند.
یوئل گوژانسکی، محقق امنیتی رژیم صهیونیستی از «موسسه مطالعات امنیت ملی» هشدار داد تهدید یمن را نباید دست کم گرفت و حتی درباره یک جنگ تمام‌عیار با یمن هشدار داد. گوژانسکی نسبت به توانایی‌های یمنی‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت آنها می‌دانند چگونه موشک، پهپاد و قایق‌های انفجاری تولید کنند، به‌علاوه این تحلیلگر اسرائیلی هشدار داد اسرائیل نمی‌داند چگونه همزمان با یمن، عراق، ایران، لبنان، سوریه و نوار غزه مقابله کند.
* خرید بندر در قبرس از ترس جنگ با حزب‌الله
روزنامه اسرائیل هیوم ۱۱ مارس گزارش کرد رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد بندری در کشور جزیره‌ای مدیترانه‌ای قبرس است تا در صورتی که بندر حیفا در جنگ با حزب‌الله بسته شد از آن استفاده کند. ایجاد یک بندر در لارناکا برای رژیم صهیونیستی، برای اجتناب از وضعیت جنگی که طی آن، تدارکات تجاری و نظامی قطع شده، نیاز فوری است. بویژه، رژیم صهیونیستی از این واهمه دارد که بندر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی، به دلیل جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله بسته شود. جنبش مقاومت لبنان حدود ۱۵۰ هزار راکت و موشک از جمله موشک‌هایی دارد که می‌تواند حیفا و حتی تل‌آویو را هدف قرار دهد.
روزنامه یدیعوت آحارانوت در آن زمان، در گزارشی نوشته بود: تل‌آویو با خرید یک بندر در قبرس به دنبال دستیابی به ۲ هدف اصلی است: نخستین مورد استفاده از این بندر برای بازرسی کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه قبل از رسیدن به اسکله یا بندری است که آمریکا، برای ایجاد آن در سواحل غزه تلاش می‌کند و دوم رفع محاصره بنادر اشغالگران. این اقدام بخشی از تلاش‌های تل‌آویو برای یافتن مسیرهای دریایی برای انتقال کالا به اراضی اشغالی در پاسخ به چالش‌های کنونی و چالش‌هایی است که ممکن است در آینده برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و خدمات لجستیک دریایی به وجود بیایند.
اما برخلاف گزارش‌های خبری، هدف اصلی از تأسیس بندر در قبرس، انتقال کمک‌ها به غزه نیست. یک منبع آگاه به اسرائیل هیوم گفت: رژیم صهیونیستی قصد دارد بندر لارناکا، بخشی از یک محور حمل‌و‌نقل جایگزین برای اتصال اروپا و هند از طریق این رژیم باشد. رژیم صهیونیستی امیدوار است بتواند چنین مسیری را در چارچوب عادی‌سازی آینده روابط با عربستان سعودی ایجاد کند. رژیم صهیونیستی، بندر لارناکا را اداره خواهد کرد و مسائل بازرسی امنیتی توسط شرکت‌های تابع رژیم صهیونیستی انجام خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0068 sec